לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳³ג€÷׳³ֲ׳³ֲŸ.

יומן בחירות 2013 (ד')


הנווט העיוור

 

עד אתמול נטיתי להצביע בעד מפלגת העבודה, בשל תמיכתי בדרכה בנושא החברתי כלכלי ובשל הערכתי האישית לשלי יחימוביץ' ומנהיגותה. הצטרפותו להנהגת מפלגת העבודה של אורי שגיא כ"דמות הביטחונית" המובילה של המפלגה, והתמיכה שקיבל משלי יחימוביץ', הורידו מעל הפרק אפשרות זאת.

 

בהיותו ראש אמ"ן, רקם אורי שגיא קונספציה הזויה, שאינה נופלת בחומרתה מהקונספציה שרקם אלי זעירא ושגרמה למחדל יום הכיפורים. הקונספציה של שגיא, הייתה שסוריה של חאפז אסד עברה שינוי אסטרטגי וכעת היא חותרת לשלום.

 

כמו מהמר שהשקיע את הונו בקונספציה הזאת, הוא היה מאז לאובססיבי לנסיגה מהגולן. לכך הוא דוחף בכל חייו האזרחיים, תוך התעלמות עיקשת מכל איתותי המציאות. לעתים הוא נשמע ממש כמו שגריר סוריה בישראל – מעריץ את שושלת אסד ומאשים את ממשלות ישראל בהחמצת השלום עם סוריה.

 

כשאהוד ברק נבחר לראשות הממשלה, הוא מינה את אורי שגיא, חרף היריבות ביניהם עוד מזמן השירות הצבאי, לראש צוות המו"מ עם סוריה. בכך אותת ברק על נחישותו להפוך כל אבן כדי להגיע להסכם עם סוריה במחיר נסיגה מכל הגולן.

 

עם מינויו של שגיא לתפקיד, נפגשנו עמו, חבריי להנהגת ועד יישובי הגולן ואני, בחצר ביתו בכפר ביאליק. הפגישה הייתה, איך לומר, קצת מוזרה (אם לנקוט לשון המעטה). חשנו שאנו משוחחים עם הודעה מוקלטת. על כל שביב אמירה או שאלה מצד מי מאתנו, נאלצנו לשמוע הרצאה "מורכבת" במוזרותה. כל כך היה לו חשוב לספר לנו עד כמה הוא איש התיישבות וחקלאות, המגדל זיתים ומפיק שמן, ומכך שאותו אף אחד לא ילמד מה זאת התיישבות.

 

בצאתנו מהפגישה עמו, הבטנו איש בעיני רעהו, ולא היה צורך במילים כדי להגדיר את התרשמותנו. אם לנסות לתרגם את המבט לשתי מילים: האיש הזוי.

 

אכן, ברק ניסה בכל מאודו להגיע להסכם והציע לאסד הצעה מטורפת – נסיגה מכל הגולן לקווי 4.6.67, כלומר כולל שטחים שסוריה השתלטה עליהם בשנים הראשונות של המדינה, תוך הפרת הסכם שביתת הנשק והחוק הבינלאומי. הוא התעקש רק על רצועונת בת כמה עשרות מ' לחוף הכינרת. קלינטון הציע את התכנית לאסד, והוא דחה אותה על הסף. מאז אורי שגיא לא מפסיק להאשים את ... ברק ב"החמצת השלום".

 

אילו תכניתו של אורי שגיא הייתה מתגשמת, יתכן מאוד שהיום אל-קעידה וחוגים סלפים היו יושבים על חוף הכינרת. אבל שגיא, מוכה בסנוורים, ממשיך לדגול בנסיגה מהגולן. לא ברור אם יש עוד דבר כזה סוריה ואם בשנים הבאות תהיה ישות כזאת. אבל שגיא עדין מטיף למסור לה את הגולן.

 

את ספרו האוטוביוגרפי הכתיר שגיא "אורות בערפל", ואכן, הוא מצטייר כמי שנוהג באורות גבוהים בערפל. אורי שגיא רוצה להיות הנווט של שלי יחימוביץ'. הנווט העיוור.

 

פוליטיקה של שנאה

 

אחת התמורות הרעננות שהכניסה שלי יחימוביץ' למפלגת העבודה, היא ההיפרדות משיח השנאה וההסתה כלפי המתנחלים. היא יצאה נגד השקר לפיו בעיות החברה והכלכלה בישראל הן "בגלל המתנחלים" והתרחקה מרחק רב מגישת "הכו במתנחלים והצלתם את הקיסר". שלי יחימוביץ' אמרה את הדברים באופן מושכל, מחושב ונחוש בראיון לגידי וייץ במוסף "הארץ" במהלך התמודדותה על הנהגת מפלגתה, אף שידעה שדבריה יעוררו התנגדות עזה ועלולים להבריח ממנה בוחרים, מתוך הבנה שאם תבטא את דעתה אחרי שתבחר, תואשם במחטף. מכיוון שאמרה את הדברים בגלוי לפני הבחירות, האמירה הזאת היא חלק מן המנדט שהיא ביקשה וקיבלה מן הבוחר.

 

שלי יחימוביץ' יצאה נגד גילויי השנאה, גינתה את רעיונות החרם על מוצרי ההתנחלויות ועל מופעי אמנים ביישובי יו"ש, צידדה בסיורים לימודיים למערת המכפלה ובהפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה.

 

אבל מפלגת העבודה אינה רק שלי יחימוביץ', אלא גם הרשימה שתיגש לבחירות. השבוע הודיע יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", על התמודדותו בפריימריס. אופנהיימר הוא התגלמות שיח השנאה וההסתה. מפעל חייו הוא הסתה נגד ההתנחלויות, מעקב אחריהן והוצאת דיבתן רעה בארץ ובעולם. אופנהיימר אובססיבי לנושא ואין ספק שאם יבחר לכנסת, יכניס לתוכה את האובססיה שלו. אופנהיימר מגלם בדמותו את מה ששלי יחימוביץ' מנסה בכל כוחה להתנער ממנו.

 

אני מאחל ליריב אופנהיימר בכל לבי כישלון חרוץ בפריימריס.

 

מוסי, פון הום

 

אנו בעיצומה של מערכת הבחירות המקדימות למפלגות השונות, ואלו הפריימריס הראשונים בעידן הפייסבוק. המועמדים ותומכיהם מרבים להשתמש במדיה הזאת, וכך הם זוכים לבמה להצגת עמדותיהם.

 

ח"כ לשעבר ממרצ מוסי רז מתמודד על חזרתו לכנסת. המסרים בדף הפייסבוק שלו, מצביעים על אדם מנותק, שכל קשר בינו לבין המציאות אפילו אינו מקרי.

 

הנה דוגמית. לא נגענו: "הגיע הזמן להפסיק את המצור על עזה. מאז הוטל המצור התחזק החמאס והתפרנס מהמנהרות, ישראל נחלשה והצליחה לאבד את טורקיה: בת בריתה החשובה ביותר במזרח התיכון. הקסאמים אם שאלתם רק גברו בשנים הללו".

 

כאשר החוצן הנ"ל כותב שהקסאמים גברו בשנים הללו, למה הוא מתכוון? לִשְׁנוֹת המצור. מתי החל המצור? המצור, מבחינתו, החל כאשר נוצר גבול בין ישראל לרצועת עזה. כלומר, מאז ההתנתקות. רז, שמפלגתו תמכה בהתלהבות אדירה בהתנתקות ואף העניקה רשת ביטחון פוליטית לממשלת הליכוד כדי להבטיח את ביצועה, מגדיר את מימוש מצע מפלגתו – נסיגה לקווי 49' עד המילימטר האחרון ועקירת יישובי גוש קטיף עד היהודי האחרון, כהטלת מצור על עזה. המצור, כמובן, לא היה ולא נברא. יש סגר ימי והגבלות מסוימות בגבול שבו עוברות מידי יום מאות משאיות אספקה מישראל לעזה. הקסאמים גברו? ודאי. לא כתגובה על הסגר, אלא הסגר הוא תגובה על הטילים. ירי הטילים גבר בגלל הנסיגה. אבל במציאות המדומיינת של רז, שבה ארדואן - אחמדיניג'אד התורכי, הוא בן בריתה של ישראל ורק באשמת "המצור" התערערו היחסים אתו, ישראל תמיד אשמה בכל.

 

כדור הארץ למוסי, עבור.

 

המחנה של צחי

 

בראיון לטלוויזיה נשאל צחי הנגבי על סקר שבו רשימה בראשות אולמרט תסכן את מעמדו של נתניהו. בלי למצמץ, השיב הנגבי ש"המחנה הלאומי" "המחנה שלנו" יציב וגדול וכו'. והוסיף, שהציבור יודע שאהוד אולמרט עלול להחזיר את ישראל לקווי 67'.

 

והכל, בשלווה ובשקט, בקול בוטח, בלי להזכיר ש... הוא היה חבר בממשלתו של אולמרט שניסתה להסיג את ישראל לקווים אלה, והרבה להתראיין ולגבות את אולמרט ואת דרכו, תוך שהוא מדבר על "המחנה שלנו" "מחנה המרכז שמאל" וכו'.

 

חברי הליכוד שהלכו בעקבות אריק שרון ל"קדימה" היו תומכי ההתנתקות. הנגבי היה ממתנגדי ההתנתקות. אולם כאשר שרון פילג את הליכוד, והסקרים הבהירו היכן מרוחה החמאה, צחי לא היסס לרגע. ומהסיבה הזאת בדיוק, הוא חזר עכשיו ל"מחנה הלאומי".

 

אל דאגה, האידיוטים יצביעו בעדו. לצד אריה דרעי, הוא יהיה כתם על הממשלה הבאה.

 

בעקבות מאמרים שכתבתי לאחרונה נגד חזרתם של העבריינים דרעי ואולמרט לפוליטיקה, קיבלתי תגובות רבות, של תמיכה והתנגדות. המתנגדים יצאו נגד ה"טהרנות" שלי, ואמרו שהם מעדיפים לבחור אדם מושחת ועבריין מורשע אם הדבר יקדם את המדינה בדרך שבה הם מאמינים. על צחי הנגבי אפילו את זה אי אפשר לומר. איזה דרך הוא יוביל מחר? ואיזו דרך – מחרתיים?

 

            בגין על הכוונת

 

ועוד בפייסבוק – להלן שני טוקבקים של חברי ליכוד:

 

"בני בגין הוא לא ימין קיצוני אלא שמאל (בשמאל אין קיצונים, כידוע). בגין, כאביו, דאג להחריב יישובים ורצה בכל מאודו להלבין בנייה בלתי חוקית של בדואים. וכן, במקום להיות נאמנים למצע הליכוד עצמו: בגין, מרידור - השרים החשובים (ומיכאל איתן הבלתי נלאה) הם נאמנים למצע השמאל הקיצוני וזה לגרש יהודים מביתם. אני מאמין שמתפקדי הליכוד ילכו לפי השכל הישר ויתנו לנאמני הארץ הזאת את קדמת הבמה".

 

"אינני יכול להסכים עם תמיכה בבני בגין!!!!! דבקותו במערכת המשפחית [כך במקור, יעני "ויקו למשפט והנה משפח" א.ה.] אשר פגעה בהתיישבות היהודית בחבלי יהודה ושומרון, עד לידי עיוורון מוחלט שמנע ממר בגין ראיית העובדות לאשורן. בזוכרי את שתיקתו, כשנעלם מהחיים הציבוריים לאחר כישלון תנועתו "חירות" בבחירות והשמיע קולו והזדעק רק כאשר היה נדמה שנגרם עוול למשפחת קעדאן, ללא התייחסות למעשי עוול שנעשו ליהודים ע"י המערכות השלטוניות והמשפחיות, עדיף שיפרוש לביתו ולא ימשיך לגרום עוול להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ובנגב, שם הוא מעדיף גזילת אדמות היהודים".

 

מועמדותו של בני בגין היא מבחן למתפקדי הליכוד, יותר מאשר מבחן לו עצמו. מועמדותו היא נייר לקמוס – האם צלח ניסיון ההשתלטות העוינת של הפייגלינים על הליכוד. אין ספק, שבליכוד פייגליניסטי לא רק בני בגין לא היה נבחר, אלא גם מנחם בגין ולבטח לא ז'בוטינסקי.

 

                        דרכו הפוליטית של אריק זאבי

 

בראיון לגל"ץ נשאל אריק זאבי, הג'ודוקא שפרש, אם הוא קיבל הצעות להיכנס לפוליטיקה. הוא השיב שלא קיבל הצעות, והוא לא בטוח שהוא מתאים, אולי עדיף להשפיע בחוץ, אך גם לא שלל את האפשרות הזאת.

דבר אחד הן המראיין והן המרואיין אפילו לא חשבו שראוי להתעכב עליו. להיכנס לפוליטיקה – איפה? מהן עמדותיו הפוליטיות של המרואיין?

 

יש בכלל קשר בין דעות פוליטיות להליכה לפוליטיקה?

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 23/10/2012 21:34   בקטגוריות אנשים, הגולן, היסטוריה, התיישבות, חברה, חוץ וביטחון, מנהיגות, פוליטיקה, שחיתות, תקשורת  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פינתי השבועית ברדיו: אדוני השלום


אדונֵי השלום / קולנשר והיונים

פינתי השבועית ברדיו "אורנים" 22.10.12

 

את השיר שנשמע היום, אין סיכוי שמפקד גלי צה"ל יפסול לשידור. למה? כי הוא בכלל לא ישמע עליו, ויש להניח שהוא לא שמע ואולי גם לא ישמע על המשורר והמוסיקאי שכתב אותו ולא על הלהקה ששרה אותו. לפני חודשים אחדים, במהלך ראיון בגל"צ הזכרתי את היוצר וקראתי שיר שלו. המראיינים לא שמעו מעולם את השם מתן-ארז קולנשר, ושוב ושוב שאלו אותי אם אני בטוח שזה שמו.

 

הארץ רעשה וגעשה בשל הצנזורה על השיר "עניין של הרגל" של יזהר אשדות, אבל יש בארץ צנזורה הרבה יותר חזקה, סמויה מן העין, צנזורה פנימית של עורכים מוסיקאליים היודעים מה אין משדרים במקומותינו. למשל, שירת מחאה מצדה ה"ימני" (כפי שמקובל להגדיר זאת) של המפה הפוליטית.

 

הספר והדיסק "תל-אבסורד" הם שירת מחאה פוליטית, מצד "ימין" של המפה. מתן-ארז קולנשר הוא משורר צעיר, שנולד ברמת השרון וגדל בהרצליה. "תל אבסורד" הוא ספר שיריו הראשון. על שיריו, שרובם כונסו בספר זה, הוענק למתן פרס רחל נגב לשירה לשנת תש"ע, מטעם האוניברסיטה העברית.

 

חלק ניכר משירי הספר עוסקים בביקורת פוליטית ומחאה על הנעשה בארץ – בעיקר על התהליכים המדיניים, שהיו כרוכים בוויתורים מרחיקי לכת במטרה להביא לשלום, אך הם הביאו שכול ויתמות. בשיריו הוא יוצא נגד שטיפת המוח וסתימת הפיות מצד הממסד התרבותי והתקשורתי בישראל, המדכא כל קול ביקורתי, אחר. הוא מותח ביקורת חריפה על מערכת המשפט, על הבירוקרטיה הישראלית. והוא קורא לשיבה למקורות התרבותיים של העם היהודיים.

 

קראתי את שירי ספרו. הזדהיתי עם רבים מן המסרים, אך הפריעה לי החד מימדיות שבה קורא את מתן את המציאות המורכבת. בכך, הוא מעין תמונת ראי של שירת המחאה מצד "שמאל", הלוקה באותה חד מימדיות, באותה גישה של שחור / לבן. יותר משהתאהבתי בתוכן השירים, התאהבתי בשפה; מתן כותב במשקל וחריזה, בסגנון המודרניסטי שאינו מקובל היום, ועושה זאת בכישרון רב, ביצירתיות לשונית, בשפה עשירה, בשליטה במקורות ישראל ודיאלוג איתם.

 

מתוך קרוב למאה שירי הספר, 12 הולחנו והוקלטו לדיסק הנושא אף הוא את שם הספר – "תל אבסורד". בניגוד לספר, שיש בו גם שירים אישיים ושירי אהבה, הדיסק הוא יותר פוליטי, זהו דיסק מחאה.

 

המוסיקה, אף היא של מתן-ארז קולנשר, היא מוסיקת רוק, לעתים אף רוק כבד. שירת-רוק-מחאה-פוליטית מזוהה לרוב עם ה"שמאל", אך מתן הולך נגד הזרם ומשתמש באותה סוגה ספרותית ומוסיקאלית להעברת המסרים שלו, וכבר בכך הוא שובר מסגרות, באמירה חתרנית.

 

לא בחרתי בשיר היפה באלבום, אלא בחרתי בו בעיקר בשל שמו "אדונֵי השלום". בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, מדריך הגרעין שלי, שהיה אז בעל דעות "שמאלניות" מובהקות, שהיום הוא רחק מהן מאוד, קרא באוזנינו שיר, אותו הקדיש לאריק שרון. השיר היה "אדוני המלחמה", של בוב דילן, בתרגומו של יהונתן גפן. השיר הפונה בגוף שני אל "אדוני המלחמה שרוצים להרוס את העולם", מסתיים בייחול למותם, ובהבטחה של הכותב שהוא ילווה אותם לקבר ויישאר לידו שעה ארוכה כדי להיות בטוח שהם לא יקומו ממנו.

 

מתן כותב על "אדוני השלום", בזעם ובלעג, ומגדיר אותם "אמני תבוסתנות במסווה של יונים". הוא מציג אותם כשוטפי מוח, המפתים בחלומות שווא את הציבור, אך בסופו של דבר זורעים מוות וממיטים אסון. כמו ב"אדוני המלחמה", גם השיר "אדוני השלום" מסתיים במותם של מושאי השיר. אולם המוות המצפה להם, הוא מיד האויב שהם פועלים למענו, אך בעבורם הם יהודים בני מוות, ככל בני עמם.

 

השיר קיצוני, איני מקבל את ראיית השחור / לבן שלו, אך אני שמח שיש משקל נגד לשירת המחאה של השמאל, ומצטער מאוד שבניגוד אליה, השירה הזאת נחסמת מאוזני הציבור, ולכן בחרתי לנצל את הבמה הזאת, כדי לחשוף אותה.

 

נשמע את להקת "קול נשר והיונים" – מתן הוא הסולן ומלווים אותו בנגינה עמרי שפגט, עופר אשד, בוריס רסינסקי לוי וארי קטורזה, שגם עיבד והפיק את האלבום.

 

אֲדוֹנֵי הַשָּׁלוֹם / סַפְסָרֵי נְפָשׁוֹת / סַרְסוּרֵי הַחֲלוֹם / - - רוֹקְחֵי הֲזָיוֹת // נְסִיכֵי גִּזְעָנוּת / זִקִּיּוֹת וּשְׁפָנִים / אָמָנֵי תְּבוּסְתָנוּת / בְּמַסְוֶה שֶׁל יוֹנִים // צִדְקָנוּת רְקוּבָה / יַצְרָנֵי הַחוֹמוֹת / בְּמַבָּט מְיֻסָּר, /  מְקִימִים גֵטָאוֹת // רְדִידוּת מְדוּדָה / שְׁנֵי דּוֹרוֹת שֶׁל שְׁקָרִים / עַם שָׁלֵם יָדַע / רַק תִּקְווֹת וּקְבָרִים / זְמַן-אֲוִיר בְּמִמּוּן / לְטַמְטֵם הֲמוֹנִים / כְּשֶׁסּוֹחֲרִים בְּמַצְפּוּן / מְשַׁלְּמִים בְּבָנִים // מְדַכְּאֵי-מַחֲשָׁבָה / חֲלָקֵי הַלָּשׁוֹן / כְּמוֹ נָחָשׁ לְחַוָּה / כְּמוֹ דְּלִילָה לְשִׁמְשׁוֹן / מְנַפְּחֵי אַשְׁלָיוֹת / מְשָׁרְתֵי הָאוֹיֵב / אַשָּׁפֵי הַבְטָחוֹת - - / יוֹמְכֶם מִתְקָרֵב // שׁוּם גָּדֵר לֹא תַּצִּיל / גַּם לֹא שַׁעַר נָעוּל / אַרְנָקְךָ לֹא יוֹעִיל / כְּשֶׁיֶּחְצוּ אֶת הַגְּבוּל / בְּלִי טִפַּת רַחֲמִים / מִשְׁפָּחָה מִשְׁפָּחָה / לֹא יִהְיוּ נִצּוֹלִים / בְּסָלוֹן בֵּיתְךָ.

 

נכתב על ידי הייטנר , 22/10/2012 23:02   בקטגוריות אמנות, אנשים, חברה, חוץ וביטחון, ספרות ואמנות, פוליטיקה, רדיו אורנים, תקשורת, תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן בחירות (ג')


            מיהו דתי?

 

נניח, רק נניח, שחטאו של אריה דרעי היה, בל אחטא בשפתיי, אכילת שרימפס במסעדת טריפה, רחמנא לצלן. האם יש סיכוי כלשהו שהוא היה עומד בראש ש"ס (או משתלב בטרויקה של הנהגת ש"ס, כפי שמוגדר המהלך באופן שישפיל פחות את אלי ישי)?

 

ודאי שלא. הרי ש"ס היא מפלגה דתית ולא יעלה על הדעת שבראשה יעמוד אדם שאינו דתי. יהודי דתי הוא אדם ירא שמים, המקבל על עצמו עול תורה ומצוות ומשתדל לחיות על פי תרי"ג מצוות. אם הוא אכל מזון שאינו כשר ודאי שאינו דתי, לכן ודאי שאינו יכול להיות רב וודאי שאינו יכול להנהיג ציבור דתי.

 

אל דאגה. אריה דרעי לא אכל שרימפס. הוא רק לקח שוחד והפר אמונים.

 

האם יכול להיות ש"מרן" הפסיד את השיעור בו נלמד "לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִיקַּח שֹׁחַד כִּי הַשּׁוֹחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" (דברים טז, יט)?

 

העמדת עבריינים פליליים בהנהגה הציבורית היא פגיעה קשה באמות המידה של הציבוריות הישראלית, שראויה למנהיגים ישרים, הגונים ונקיי כפים. אולם במקרה של ש"ס נוספת על הפגיעה בטוהר המידות, פגיעה נוספת – חילול השם.

 

            מילא את חובו לחברה

 

אל מול הביקורת המוטחת בשיבתו של דרעי להנהגה הציבורית, נשמעת הטענה ש"האיש כבר מילא את חובו לחברה". אכן, האיש מילא את חובו – הוא נענש וריצה את עונשו. לכן, הוא היום אדם חופשי ואין הוא נדרש להיענש עוד.

 

אין משמעות הדבר, שהאיש ראוי להנהגה ציבורית. האם נסכים שעבריין משוחרר יהיה המורה או מנהל בית הספר של ילדינו? גם הוא מילא את חובו לחברה.

 

אריה דרעי נענש ומילא את חובו לחברה. אין זאת סיבה שעכשיו החברה תיענש בכך שעבריין מורשע ינהיג אותה.

 

            עיתון הבית

 

"ידיעות אחרונות" הוא העיתון שחשף את פרשיות דרעי, לפני למעלה מעשרים שנה, באמצעות העיתונאי החוקר מרדכי גילת. בנחישות רבה, באומץ לב, ללא מורא וללא משוא פנים, גילת לא ויתר, חקר, חשף, לא השאיר אבן על אבן. ועיתונו, "ידיעות אחרונות", העניק לו גיבוי מוחלט. העיתון עמד מול לחצים אדירים של תשלובת הון שלטון – ועמד בהם בגבורה, בלי להתכופף, בלי למצמץ. הייתה זו אחת השעות היפות של העיתונות בישראל.

 

והנה, היום העיתון "ידיעות אחרונות" מקבל את פניו של דרעי בברכה ובשמחה, כקבל פני בנים אהובים. אירוע ההשקה של קמפיין החזרה של דרעי, היה ראיון ענק ומפרגן של אמירה לם ב"7 ימים" וברוח אותו ראיון ממשיך העיתון לפרוס שטיח אדום בפני אריה דרעי, בדרכו אל לב הקונסנזוס.

 

מה קרה ל"ידיעות אחרונות"? העיתון היה לעיתון הבית של אהוד אולמרט. קבלת הפנים האוהדת לאריה דרעי נועדה לרפד את מימוש זכות השיבה של אולמרט.

 

            המחליף של כחלון

 

הליכוד מחפש יורש לכחלון ולמה שהוא מייצג, אנו קוראים את פרשני העיתונים. בינתיים, ממקום אחר נמצא לכחלון מחליף ראוי.

 

יום לאחר הודעתו של כחלון על פרישתו מן החיים הפוליטיים, הודיע יעקב פרי על הצטרפותו אליהם. עם פרישתו של מי שהצליח לפרק את אחד המוקדים המרכזיים של הג'ונגל החזירי – שוק הסלולר, הצטרף אחד הסמלים של הג'ונגל הזה.

 

אין מחלוקת בישראל בין מצדדי הכלכלה החופשית למתנגדיה. יש מחלוקת על מדינת הרווחה, על הפרטת השירות הציבורי, אך כל חלקי הציבוריות הישראלית, גם מצדדי הסוציאל דמוקרטיה, הסולידריות החברתית ומדינת הרווחה, דוגלים בשוק חופשי.

 

המחלוקת היא בין שוק תחרותי, המבוסס על שוויון הזדמנויות אמתי, המחייב רגולציה חזקה שתבטיח תחרות הוגנת, שפירותיה יניעו צמיחה לטובת כלל אזרחי ישראל, לבין שוק פרוע, חזירי, שבו כל דאלים גבר וקומץ חזקים מנצחים ולוקחים את כל הקופה; שבו החזק טורף את החלש, שבו מעטים קובעים את העדר כללי המשחק. השוק הפרוע, הדרוויניסטי, יוצר מציאות הפוכה לרעיונות התחרות החופשית וההוגנת; מייצרים כלכלה מונופוליסטית, קרטליסטית, בלתי יצרנית, בלתי יעילה, מדכאת צמיחה, סוחטת את לשד הכלכלה. כלכלת השוק הפרוע היא הגורם למשבר העולמי, אך מחולליה הם היחידים שאינם משלמים את מחירו.

 

הבנקאות הישראלית היא דוגמה לכלכלה כזאת ויעקב פרי הוא אחד מראשיה. עד לרפורמה של כחלון, שוק הסלולר היה כזה, ויעקב פרי היה אחד מראשיו.

 

וכאשר למחרת עזיבתו של האיש המסמל את המאבק בכלכלה הטייקוניסטית, מצטרף אחד מסמליה, יש מקום לדאגה.

 

הטייקוניזם – קלקלת השוק הדרוויניסטי, הייתה אחד ממוקדי הביקורת של המחאה החברתית. יאיר לפיד, קודם כעיתונאי ואח"כ כפוליטיקאי, ניסה למצב את עצמו כשופרה של המחאה. זכורה לרע הכותרת הפופוליסטית של מאמרו, שהיה לכותרת הראשית של עיתונו, בשיאה של מחאת קיץ 2011 – "מרד העבדים". והנה, התגלה פרצופו האמתי של יאיר לפיד, כאשר הפך את מפלגתו למפלגת מרד הטייקונים.

 

איפה הכסף? שאל יאיר לפיד, ויצא למסע חיפושים. הנה, הוא מצא את מבוקשו.

 

            מילה טובה על יאיר לפיד

 

לצד הביקורת החריפה על יאיר לפיד, אני רואה לנכון לשבח אותו על שבחר להשיק את קמפיין הבחירות שלו באריאל ולהציג דווקא שם את מצעו המדיני.

 

אריאל הייתה לסמל החרם על ההתיישבות ביהודה ושומרון – הניסיון להטיל חרם אמנים על היכל התרבות בעיר והמאבק נגד ההכרה במרכז האוניברסיטאי באריאל כאוניברסיטה השמינית של ישראל.

 

איני יודע מה המצע המדיני שלפיד יציג בעיר, אך בעצם הבחירה הזאת הוא מנער את חוצנו מה"שמאל" הקיצוני ומשיח השנאה שהוא מייצג. זו אמירה חשובה הראויה לשבח.

 

            הצעיר האחראי

 

בכנס שדרות לחברה, שנערך לפני קרוב לשנה, הוקדש מושב מרכזי לדיון במחאת קיץ 2011. מול הדוברים במושב, התמקמה חבורת בריונים, חמושים במגפונים, שניסו לפוצץ את המושב בהפרעה מתמשכת ובאלימות מילולית בוטה. הביריונות הגיעה לשיאה, כאשר איציק שמולי, ממנהיגי המחאה, עלה לדבר. חבורת הביריונים הפעילה את המגפונים בכל העוצמה, בגידופים אישיים נגד שמוליק, אותו הם כינו "משת"פ של נתניהו". הוא בעבורם בוגד, ונדמה לי שאילו היה נופל לידיהם, היו נוהגים בו כפי שמהפכנים נוהגים בבוגדים.

 

בראש חבורת הביריונים עמד צעיר מעונב וחמום מוח. הוא התקרב בצעדים מאיימים אל הבמה, ולתדהמתו, מנחת המושב, מנהיגת ארגון העובדים הסוציאלים אתי פרץ, הזמינה אותו לומר את דבריו מעל הבמה. מסתבר שהאיש הוא עו"ד ברק כהן, פעיל מרכזי של המחאה. בצרחות מתלהמות ובליווי ידיים מתנופפות בתנועה מאיימת, צעק העו"ד המעונב סיסמאות קרב, נגד מאבק מנומס, ובעד התנגדות טוטאלית למשטר האנטי דמוקרטי בישראל. הוא התחייב לייצג בהתנדבות כל מי שיעשה פעולות פליליות במסגרת המחאה.

 

איציק שמולי, לעומתו, דיבר בשקט וברהיטות, ללא התלהמות ולא בסיסמאות, וכבש את הקהל. הציג פרוגרמה חברתית של ממש וגישה קונסטרוקטיבית. הוא העלה על נס את הצביון הבלתי אלים של המאבק ודיבר על הצורך לא להתאהב במחאה לשמה, אלא לפעול בתוך המערכת הפרלמנטרית כדי להשיג הישגים. הוא דיבר על הצורך בסולידריות חברתית, וציין את ההטבות האדירות שהממשלה הציעה לסטודנטים, ושאותן הם דחו, כי לא רצו פתרון לעצמם בלבד. בעיניי, היה זה הרגע היפה ביותר של המחאה.

 

בקו הרצף של מובילי המחאה, ברק כהן ואיציק שמולי הם שני הקצוות. ברק כהן הוא הפנים המכוערות של מחאה. איציק שמולי בלט מראשיתה של המחאה כצעיר האחראי. ברק כהן הוא המחאה מן הסוג של התלהמות והקצנה, של חסימת כבישים, של מיצג הגיליוטינה, של הפגנות פרועות, של הפרת חוק, של פיצוץ ישיבת מועצת עיריית ת"א, של הניסיון להפוך את משה סילמן למופת, של "כולנו יפה אדרעי", של היגררות למחוזות השמאל הרדיקאלי, של סירוב לשיר את "התקווה" בהפגנות. איציק שמולי הוא המחאה הבוגרת, האחראית, הממלכתית, הקונסטרוקטיבית, שאינה מחפשת להחריב עדי היסוד עולם ישן אלא מאמינה בתיקון עולם ומחויבת לו. שמולי שונה גם מהרדידות, העילגות והילדותיות של דפני ליף.

 

הצטרפותו של איציק שמולי לחיים הפוליטיים והחלטתו להתמודד על מקום ברשימת מפלגת העבודה, היא בשורה טובה לפוליטיקה הישראלית. הוא הצטרף לפוליטיקה יום אחרי יעקב פרי, כסמל לנחישות להוביל מאבק פרלמנטרי נגד הכלכלה הדרוויניסטית שפרי מייצג.

 

אני מאחל לאיציק שמולי הצלחה.

 

            מפלגת הישראלי המכוער

 

לפני כשנתיים התפרסם בקול תרועה רמה מניפסט של "השמאל הלאומי". שמחתי מאוד על כך – הגיע הזמן לשמאל לאומי, לנוכח המדרון החלקלק של חלקים מן השמאל הישראלי אל העבר הלא לאומי ואף האנטי לאומי.

 

קראתי את המניפסט, והוא גרם לי לאכזבה עמוקה. מה שאִפיין אותו יותר מכל הוא שפת ביבים, התלהמות ובעיקר – שנאה. חלקו הראשון – ביטויים מתלהמים כלפי תופעות הקיימות בשמאל שאף אני סולד מהם, כמו השתמטות, נהנתנות, בריחה מסולידריות לאומי. יכולתי להזדהות עם התוכן, אף שמאוד לא אהבתי את הסגנון הנמוך. אולם היה זה רק המבוא לטרקלין של המניפסט – מניפסט של שנאה והסתה כלפי המתנחלים. ומרגע זה, "השמאל הלאומי", שלא היה שמאל ולא היה לאומי, היה למפלגת השנאה למתנחלים. בראש המפלגה הזאת, בראש המסיתים, עמד עו"ד אלדד יניב. עו"ד יניב ניסה למצב את מפלגתו כ"דבר הבא" של השמאל הישראלי, כשובר השוויון, כפלטפורמה להפיכתו למנהיג.

 

כשהחלה המחאה החברתית, "השמאל הלאומי" עשה הסבה מהירה וניסה לתפוס טרמפ על המחאה, אך ראשיה היו נבונים דיים כדי לנפנף אותו לכל הרוחות.

 

יניב הבין שמיזם "השמאל הלאומי" נחל כישלון, והוא פנה לדרך חדשה, והקים את מפלגת "ארץ חדשה", שמה שמאפיין אותה הוא פוליטיקה ישנה של שנאה והסתה. הוא מוביל קמפיין של הסתה אישית, רוויה רכילות רעה, נגד נתניהו.

 

עו"ד יניב הוא הסטריאוטיפ של הבדיחות על עורכי הדין. אלדד יניב הוא התגלמות הישראלי המכוער. "ארץ חדשה" – מפלגת הישראלי המכוער.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 20/10/2012 18:00   בקטגוריות אנשים, חברה, חוץ וביטחון, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, שחיתות, תקשורת, המאבק החברתי, כלכלה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ֲ§׳³ג€¢׳³ג€œ׳³ֲ    ׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ג€˜׳³ֲ
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342  343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362 363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470  471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550  551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)