במלאת שבע שנים לעקירת גוש קטיף, הנחיתי מפגש בנושא באל-רום, ביוזמת המרכז למורשת גוש קטיף בגולן ומתנ"ס הגולן. המפגש עם עקורי גוש קטיף שהתיישבו בגולן, היה מרומם נפש – אנשים שחרף החורבן שחלפו, לא נסדקה ואולי אף התעצמה, לא רק אמונתם הדתית, אלא גם אמונתם ברעיון הציוני ודבקותם במדינת ישראל ובדמוקרטיה הישראלית, שבגדה בהם.
בשובי לביתי מן המפגש, כתבתי את רשמיי בפייסבוק. וכרגיל, התפתח דין ודברים של מגיבים מכאן ומכאן. לא חלפו דקות ספורות, עד שהטייס האוטומטי הטיל את הפצצה האוטומטית – "קולוניאליזם".
לכאורה, למה להתעכב על אמירה שנועדה לברוח מדיון אמתי לשיח של גידופים. ובכל זאת, מן הראוי להתמודד עם הטענה הנפוצה הזאת, המתארת את מפעל ההתיישבות הציוני כקולוניאליזם, כביכול.
****
מיהי "הקולוניה המערבית האחרונה"? רבים ישיבו על השאלה הזאת ללא היסוס, ישראל. ב"שיח הפוסט קולוניאליסטי" מקובל להציג כך את ישראל. הכוונה אינה להתנחלויות ביו"ש, אלא למדינת ישראל. על פי אותה תיאוריה, הציונות הייתה חלק מן האידיאולוגיה הקולוניאליסטית, האידיאולוגיה השלטת במדינות המערב במאה ה-19, שהביאה אותן להתפשט למדינות מעבר לים, להקים מושבות באסיה ואפריקה ולהשליט עליהן את תרבות המערב. התנועה הציונית שקמה באירופה, היא תנועה אירופית ששאפה אף היא להקים קולוניה כזאת במזרח התיכון, בפלסטינה. ואכן, הציונים הקימו בפלסטינה מושבות = קולוניות, נישלו וניצלו את המקומיים וכו'.
סיפור מוכר, נדוש וידוע, שתכליתו להציג את מדינת ישראל כמדינה שנולדה בחטא – חטא הקולוניאליזם, את הציונות כתנועה גזענית ואת כל ההיסטוריה הישראלית כהיסטוריה של דיכוי, כיבוש ונישול. סיפור, שמטרתו אחת – דה לגיטימציה של מדינת ישראל, מתוך שלילת זכות קיומה.
התיאוריה הזו היא שקר גס מתחילתה ועד סופה. הציונות היא תנועת שחרור לאומית של עם שגלה ממולדתו וחי חיי גלות, שעבוד, סבל ורדיפות, וייעודה היא השבתו של העם לארצו כדי לבנות לעצמו בית לאומי ומדינה עצמאית. הקולוניאליזם הוא מהלך של מעצמות אירופיות, שהשתלטו על אזורים בלתי מפותחים באסיה ואפריקה כדי לנצל את תושביהם ואת משאבי הטבע שלהם מטעמים כלכליים ואימפריאליסטיים. מהי מדינת האם שלנו ואילו ארצות כבשנו מעבר לים? מי שמציג את הציונות כקולוניאליזם, מסלף ביודעין את ההיסטוריה.
הפוסט היסטוריונים האנטי ציוניים, מצביעים על העובדה, שראשוני הציונות השתמשו בטרמינולוגיה כמו-קולוניאליסטית, לתיאור מפעל ההתיישבות הציונית. הם נוהגים להשתמש בעובדה זו כדי להציג את הציונות כתנועה קולוניאליסטית, על מנת להבאיש את ריחה. אכן, אי אפשר להתכחש לעובדה שראשוני הציונות השתמשו בטרמינולוגיה קולוניאליסטית. הסיבה לכך הייתה פוליטית. באותם ימים, הקולוניאליזם נחשב לשיאה של הקדמה האירופית, ונתמך בהתלהבות בידי הפוליטיקה הליברלית והסוציאליסטית האירופית. הציונות המדינית, שרצתה בתמיכת מעצמות המערב וסיוען, יצרה מצג לפיו היא חלק מן המהלך הקולוניאלי. מכאן הביטויים "מושבות", "התיישבות" וכו'. גם אבות תנועת העבודה, לצד המילים התיישבות והתנחלות, דיברו על "המהלך הקולוניזטורי" של א"י. אולם האמת ההיסטורית היא, שאין שמץ של דמיון בין תנועת השחרור הציונית לבין הקולוניאליזם.
הציונות היא ההצלחה הגדולה ביותר של המאה ה-20. מכל האידיאולוגיות של המאה ה-20, היא זו שהצליחה יותר מכל. הצהרת בלפור ניתנה באותם ימים שבהם התחוללה המהפכה הבולשביקית וקמה בריה"מ. איפה בריה"מ ואיפה אנחנו? אך הציונות אינה רק התנועה המצליחה ביותר, היא גם התנועה הצודקת ביותר. היא הצודקת ביותר, כיוון שהיא שמה קץ לעוול הגדול ביותר בהיסטוריה – היות העם היהודי מפוזר בעולם, רחוק ממולדתו, מיעוט בין האומות, שסבל מרדיפות, עלילות ופרעות ולבסוף – השואה. הציונות תיקנה את העוול הזה, בהחזירה את העם היהודי למולדתו, ומימשה את זכותו הטבעית להגדרה עצמית ככל עם ועם ואת זכותו ההיסטורית על ארץ ישראל.
מי ששולל את הציונות, שולל את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית. מי ששולל את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ולריבונות בארצו, שולל אך ורק מן העם היהודי את הזכות הטבעית המוקנית לכל עם. זוהי אנטישמיות לשמה. כבר לפני קרוב לחמישים שנה היטיב לוחם החירות מרטין לותר קינג להגדיר את האנטי ציונות כמסווה לאנטישמיות. מן הראוי שנשכיל לאמץ את הגדרתו – אין אנטי ציונות שאינה אנטישמיות. בימינו, המושג אנטישמיות אינו פוליטיקלי קורקט, ולכן האנטישמים מעדיפים את המותג ה"לגיטימי" אנטי ציונים או אנטי ישראלים. יש לקרוע את המסווה מעל פרצופם הגזעני.
אם בציונות וקולוניאליזם עסקינן, ראוי לנפץ עוד משוואת שווא – הטענה שההתיישבות הישראלית ביו"ש היא קולוניאליזם. איני רוצה לבטא במאמר זה עמדה בוויכוח על עתיד השטחים. סוגיה זו נוגעת לשאלות של שלום, ביטחון ודמוגרפיה אליהן לא אכנס. ניתן להצדיק בנימוקים פטריוטיים וציוניים כל עמדה, מריבונות ישראלית על כל השטחים, דרך פשרה טריטוריאלית או פתרון פונקציונלי ועד נסיגה מלאה. אולם הצגת ההתנחלות כקולוניאליסטית היא פשוט שקר.
גם כאן, אין המדובר במעצמה הכובשת ארצות מעבר לים כדי לנצל את הילידים החיים בהם ואת אוצרות הטבע שלהן. מדובר באזורים שמדינת ישראל כבשה במלחמת מגן שאין צודקת ממנה, מול תוקפנות של אויב שלא השלים עם עצם קיומה. האזורים שכבשה, הם חלק מרכזי וחשוב מארץ ישראל. מי שמתנכר לזיקה שיש לנו לחלק כלשהו בארץ ישראל, ובוודאי לערש האומה – למקומות כמו חברון, בית לחם, ענתות, שילה ושכם, שומט את צדקת ישיבתנו בכל חלק אחר בא"י, כלומר את עצם קיומה של המדינה. איננו כובשים ארץ זרה, ואת חלקי ארצנו אותם שחררנו ובהם התיישבנו, כבשנו בהגנה על קיום המדינה בגבולותיה המינימליסטיים, שלא הוכרו בידי הערבים, שלא קיבלו ואינם מקבלים עד היום את זכות קיומנו.
אין זה אומר שעלינו להישאר בכל השטחים. אין זה אומר שאסור לסגת מחלקם או מכולם כדי להבטיח את צביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה או כדי להביא לשלום. אך הצגת ישיבתנו ביהודה ובשומרון כמעשה קולוניאליסטי, היא מצג של שקר, המשרת את השקר האנטישמי הגדול, לפיו המפעל הציוני כולו הוא קולוניאליסטי.
* "שישי בגולן"