לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

יהדות וקיבוץ - הילכו שניהם יחדיו?


הסערות הפוקדות בימים אלה קיבוצים רבים סביב הסוגיה הבוערת של הקמת בית כנסת בקיבוץ, הן פן אחד שיש לו עוד ביטויים רבים נוספים, של תהיה וחיפוש דרך אודות מהותו של הקיבוץ, משמעותו וצביונו היהודי. לעתים נדמה, כאילו לאורך מאה שנות קיומו התנער הקיבוץ מזהותו היהודית, התבצר בנישה של חילוניות עקרונית ואנטי דתיות, ורק בשנים האחרונות, כחלק מהשינוי הגדול בקיבוץ, חלה בו התעוררות של רנסנס יהודי.

 

נכון שקיימת בעשרים השנים האחרונות תופעה משמעותית של התחדשות יהודית במרחב החילוני והתנועה הקיבוצית היא חלק ממנה, אולם האמת היא שלאורך כל שנות קיומו, הקיבוץ ניהל רומן סוער של אהבה / שנאה עם יהדותו. הקיבוץ הוא יצירה יהודית מאוד, מעצם שמו וערכיו, ולאורך השנים סוגיית יהדותו הייתה תמיד על הפרק, ביצירה התרבותית היהודית שלו, באורחות חייו ובהגשמת הציונות. התנועה הקיבוצית התחבטה בשאלות היחס למסורת ומעולם לא הייתה בה גישה מונוליטית אחידה בנושא זה.

 

מידי שנה, מקיים מרכז "יובלים" – מרכז פלורליסטי לתרבות וזהות יהודית במכללה האקדמית תל-חי, כנס אקדמי העוסק בנושאים הקשורים לתחומי פעולתו. השנה, הוקדש הכנס לנושא: "יהדות וקיבוץ – הילכו שניהם יחדיו?" השנה הכנס נעשה בשיתוף פעולה עם "יד טבנקין". ביד טבנקין פועלת זה שנתיים קבוצת חוקרים, בראשות פרופ' יובל דרור, העוסקת בסוגיה זו מהיבטיה השונים; ההיסטוריים, הסוציולוגיים והתרבותיים. התהליך הזה עתיד להניב שני ספרים שיאגדו את המחקרים השונים. הכנס האקדמי נתן במה לחוקרים להציג את מחקריהם.

 

פתח את הכנס ראש המועצה האזורית גליל עליון אהרון ולנסי, שדיבר על הקיבוץ כעל פאר היצירה של היהדות. יסודות הערבות ההדדית עליהם בנוי הקיבוץ, יצוקים ביהדות. הקיבוץ מבטא את היהדות ההומניסטית, ועלינו לחתור להגשמת אוטופיה יהודית הומניסטית. ולנסי הגדיר את הקיבוץ כבית כנסת אחד גדול ובכך רמז שאין דעתו נוחה מהקמת בית כנסת בתוכו. הוא הביע תקווה שהקיבוץ יהיה גם בית מדרש ללימוד היהדות ברוח נביאי ישראל.

 

את ההרצאה הראשונה נשאה מייסדת "יובלים" והמנהלת הראשונה, היום ראש החוג ליהדות במכללת "אוהלו", ד"ר רינה חבלין. כותרת הרצאתה הייתה "השיבה לדיאלוג עם המורשת – שיח בגליל כמקרה בוחן". רינה הגדירה את המסורת כדיאלוג בין תרבויות ובין הווה לעבר, והציגה את התפתחות היהדות מתקופת התנ"ך ועד ימינו כדיאלוג בין היהדות לסביבה הלא יהודית. היא התמקדה בעת החדשה, שהתאפיינה בחילון, בציונות ובמהפכה הסוציאליסטית והזכירה את הניסיון ליצור "אדם חדש" ואת אתוס "עולם חדש עדי היסוד נחרימה", שאפיין את הקיבוץ בעבר. היום, לנוכח המשבר בקיבוץ, צומח דיאלוג של הקיבוץ עם המורשת היהודית. בתופעת ההתחדשות היהודית בחברה החילונית, חברי קיבוצים תופסים מקום מרכזי מאוד. בסיום דבריה תיארה רינה את מקומו של מרכז "יובלים" בתהליך הזה, והתמקדה בתכנית "שיח בראש צעיר" המפגישה מאות צעירים לפני גיוס; חילונים, מסורתיים ודתיים, לשבעה מפגשי שיח והידברות.

 

טל אלמליח, בן קיבוץ שניר, דוקטורנט באוניברסיטת חיפה וחוקר ב"יד יערי" הרצה על הנושא: "להשיב את השכינה שגלתה" – זיקת "השומר הצעיר" לדת ולמסורת היהודית 1935-1982. אף שההרצאה התמקדה בעיקר בשנים הללו, טל הציג מניפה רחבה מיסוד התנועה ב-1911 (ולפי גירסה אחרת – 1913) ועד היום. מעניין היה להיוודע לתהליכים בתנועה המזוהה יותר מאחיותיה עם חילוניות עקרונית ואנטי דתיות. התנועה קמה עם זיקה הדוקה לדת ולמסורת, אך עם אימוץ המרקסיזם (1927) אימצה גם שלילת המסורת וההתייחסות לדת כאל אופיום להמונים. בשנות ה-70, עם התערערות הקולקטיביות הרעיונית ואובדן העוצמה של ההנהגה ההיסטורית החלו לעלות קולות אחרים, שהתעצמו בחשבון נפש אחרי המהפך הפוליטי (1977) ובאו לידי ביטוי במועצת הקיבוץ הארצי ב-1982, שעסקה בנושא התרבות הקיבוצית. היום, טוען טל, המחלוקת בתנועה על היחס למסורת – עמוקה וחריפה.

 

מוקי צור אמר שהחילוניות והאורתודוכסיה צמחו יחד ומאז הם תאומים. בכל אחד מן התאומים מצויים אותם זרעי עריצות, ושניהם נולדו מאותו משבר אמונה, שיצר קנאות. מוקי טען שהאגדה כאילו גורדון דיבר על "דת העבודה" היא עורבא פרח. בפרפרזה לדברי מרקס על הדת כאופיום להמונים קרא מוקי: "אל תעשו מהחילוניות אופיום". ההתחדשות היהודית בתקופה האחרונה צומחת מתחושת חלל ריק שיצר רעב וצמא למשהו גבוה יותר. "כדי להמריא, אנחנו זקוקים לשדה תעופה גדול יותר".

 

ד"ר מוטי זעירא, מנהל המדרשה ב"אורנים" הרצה על יהדות וקיבוץ בדמותו וביצירתו של הסופר דוד מלץ ואני הרציתי על "ניגון הלב" – קהילה של מסורת וחידוש בעמק יזרעאל.

 

לחמש הצגות המחקר, נוספה הרצאת אורח של הסופר אמנון שמוש, חבר מעיין ברוך. כבר בראשית דבריו הבהיר שמוש, שכאשר הוא אומר את המילה "קיבוץ", הוא מתכוון לקיבוץ הקלאסי ולא ל"קיבוץ הקפיטליסטי" שאותו "איני מכיר ואיני מוקיר". שמוש הציג את שני ידידי הנפש שלו, שיש ביניהם ריב, כיוון שכל אחד מהם מביט על הקצוות – הקיבוץ והמסורת. הקיבוץ קיבל מן הדת היהודית את האמונה הטוטאלית. הוא אימץ את המצוות שבין אדם לחברו, אולם עם השנים, בדומה לדת האורתודוכסית, העדיף את המצוות שבין אדם למקום, כאשר המקום הוא הקיבוץ; שם את הדגש על תביעת העבודה, על הכללים והתקנונים ולא על האדם. "התאכזרנו לחלש בשם הערך העליון של העבודה. הפכנו ממתקני עולם למתקני תקנונים".

 

חדר האוכל הוא בית הכנסת של הקיבוץ, אמר שמוש, וטען שיותר משהוא מיצר על אובדן השוויון והשיתוף, הוא מבכה את סגירת חדר האוכל. האוכל היה רק אמצעי למפגש הבינאישי והקהילתי. תרבות החגים הקיבוצית היא התרומה הגדולה ביותר של הקיבוץ לתרבות היהודית. היא חידשה מסורות והציבה אלטרנטיבה יהודית שלמה יותר למסורת הדתית.

 

שמוש אמר שההחמצה הגדולה ביותר של התנועה הקיבוצית בכל תולדותיה, הייתה כישלונה בקליטת העליה הגדולה מארצות ערב בשנות החמישים. קליטה כזו הייתה מרפֵּאת את פצעי הפילוג ומעלה את הקיבוץ על דרך המלך ובראש החץ של ההגשמה הציונית. ניתן היה לקלוט את העולים, אך מה שמנע זאת, הייתה החילוניות הבוטה של הקיבוצים. העולים המזרחיים לא היו דתיים אך הם היו מסורתיים, ולא יכלו לשלוח את ילדיהם לגנים שבהם מגישים גבינה עם נקניק ושזה התפריט בחדרי האוכל הקיבוציים.

 

יום העיון היה מרתק, מעשיר ומשאיר יותר סימני שאלה מסימני קריאה. סימני השאלה הם החומר להמשך תהליך הבירור הערכי והתרבותי בקיבוצים, באזור ובתנועה.

 

                                                                                                                                      * "על הצפון"

נכתב על ידי הייטנר , 15/5/2012 21:57   בקטגוריות דת ומדינה, היסטוריה, התיישבות, התנועה הקיבוצית, חברה, חינוך, יהדות, יובלים, פוליטיקה, ציונות, קיבוץ, קליטה, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טבנקין - החוליה החסרה


במלאת מאה שנה לעלייתו של יצחק טבנקין לארץ וארבעים שנים להקמת "יד טבנקין", ערך "יד טבנקין" את התערוכה "דמותו של מנהיג". התערוכה עוסקת בקורות חייו, במפעליו ומעשיו של טבנקין, איש העליה השניה ומראשי תנועת העבודה הציונית, ומנסה לפצח בכך את סוד מנהיגותו – איך סחף אחריו אלפים, שעלו לארץ, יישבו את הספר ועיצבו את גבולות היישוב והמדינה, הקימו קיבוצים, יצאו למשימות לאומיות, הקימו את הפלמ"ח, עסקו בהעפלה, "נשאו את עמם עלי שכם" וזאת ללא כל סמכויות אכיפה; אך ורק בזכות סמכותו הרוחנית. איך הקים תנועה מפוארת – הקיבוץ המאוחד, ועמד בראשה במשך עשרות שנים? איך עיצב דמותם של רבים, במשך שני דורות?

 

גולת הכותרת של התערוכה, היא מסך טלוויזיה גדול ועליו מוקרנים קטעים מראיון עם טבנקין בערוב ימיו. קראתי את כל הכרכים של כתבי טבנקין, חוברות שכתב, הביוגרפיות אודותיו ולצורך מחקר אקדמי גם דברים שאמר בישיבות מזכירות הקבה"מ. אולם מעולם לא שמעתי את קולו. המפגש הזה ריגש אותי מאוד.

 

התערוכה יפה ומעניינת ודומני שהיא מיטיבה להציג את דמותו של המנהיג. אך משום מה, חסרה בה חוליה משמעותית ביותר בחייו של טבנקין ופועלו – מאבקו למען שלמות הארץ, למען יישוב כל שטחי א"י והתנגדות מוחלטת לכל נסיגה משטחים בא"י, לאחר מלחמת ששת הימים. אדם בן שמונים, שכל שהיה צפוי לו עוד הוא עבר מפואר – קם כלביא, מתפרץ כהר געש ויוצא למערכת יחיד ציבורית. מתכתש עם ההנהגה הפוליטית של תנועתו – הקיבוץ המאוחד, שותף להקמת התנועה למען א"י השלמה (אף שאישית אינו חתום על כרוז היסוד שלה), ממריץ את חניכיו להקים קיבוצים בגולן ובבקעה (השטחים שהיו בקונסנזוס תנועתי ומפלגתי – הוא עצמו רצה ליישב את כל השטחים) ובהשראתו התנועה הקיבוצית מקימה את מפעל ההתיישבות הגדול ביותר שלה אחרי המדינה ומפעל ההתיישבות האחרון שלה עד היום.

 

ולכל המסע הזה, אין זכר בתערוכה. הטקסט המציג את קורות חייו של טבנקין מסתיים כך: "משנות החמישים הוא הופך את אפעל למרכז רעיוני, חינוכי ותרבותי של הקיבוץ המאוחד, מקדיש את חייו לסמינרים, לפעילות תרבותית ורעיונית וליצירת מסלול השכלה גבוהה קיבוצית"... ומכאן מעבר למותו ב-1971. ובכל המיצגים בתערוכה, המתארים את תחנות חייו, חסרה התחנה המשמעותית והחשובה הזאת בחייו ופעלו.

 

בראיון הטלוויזיוני, יש קטע קצר שבו הוא מדבר על חוסר התוחלת בשליטה צבאית בלבד על חלקים בא"י, ללא "ממש" – כלומר מפעל התיישבות אזרחי, אך אין הטקסט הזה מבטא את מאבקו למען א"י השלמה, אלא יותר את הפן האנרכיסטי בהשקפת עולמו.

 

מדוע הודר הפרק הזה מן התערוכה? מן הסתם, בשל התנגדותם של אוצריה לדרך הזאת; הרי שלמות הארץ שייכת "להם" לא "לנו" ומה פתאום טבנקין נמצא "שם"? זאת עמדה פוליטית לגיטימית, כמובן, אך אין היא מצדיקה את שכתוב ההיסטוריה.

 

* "ידיעות הקיבוץ"

נכתב על ידי הייטנר , 10/5/2012 23:41   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, התיישבות, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות, קיבוץ  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מרכז נוסח רמון


חיים רמון חוזר שוב ושוב על מנטרת הכזב - מפלגת ה"מרכז". הוא הקים מפלגת "מרכז", מאמין ברעיון של מפלגת "מרכז", יעזור למי שיקים מפלגת "מרכז".

 

"קדימה" לא התרסקה כיוון שנכנסה לממשלה, אלא נכנסה לממשלה כיוון שהתרסקה. היא התרסקה, כי אי אפשר לשקר לכל האנשים כל הזמן.

 

חיים רמון - "מרכז"?! אם כן, יש בישראל מפלגת מרכז, ובראשה עומדת זהבה גלאון.

 

                                                                                                                              * "דעות ב-60"

נכתב על ידי הייטנר , 10/5/2012 08:14   בקטגוריות אנשים, פוליטיקה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)