לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ככל שנתניהו מוותר יותר, כך הוא מוקע יותר כ"קיצוני"


כאשר נתניהו מדבר על "נוכחות ישראלית לאורך נהר הירדן" - "נהר הירדן" (!), משמעות הדברים שהוא ויתר על בקעת הירדן. למרבה הצער, נתניהו הרבה יותר קרוב היום לדרכו חסרת האחריות של אולמרט מאשר לדרכו של רבין. אבל זה לא עוזר לו - הוא מוצג כ"עקשן", "סרבן", "קיצוני". כי מי שלא נכנע לתביעות הערבים במלואן, הוא "קיצוני". אם הסחף ימשך, כל מי שיהיה מוכן לסגת לקווי 49' אך יסרב ל"זכות" השיבה יהיה "עקשן", "סרבן" וכו'. בהתחלה ידברו על "רק מאה אלף". וכן הלאה וכן הלאה. עד שנתעשת (כי על האלטרנטיבה, שלא נתעשת, איני רוצה לחשוב אפילו).

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 23/5/2011 01:08   בקטגוריות אנשים, חוץ וביטחון, פוליטיקה  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



או (?!)


"ערב טוב, אני מדברת עם אורי הייטנר? אני רוצה להזמין אותך להרצות בפנינו על הנושא: מדינת ישראל כמדינה יהודית או כמדינת כל אזרחיה". כדרכי בקודש השבתי בחיוב ללא התלבטות. את דעתי על ניסוח הנושא שמרתי להרצאה עצמה. אילו הגבתי מיד, הייתי קופץ כנשוך נחש: "Objection!". אני מתנגד לעצם הגדרת הנושא.

 

מה הקפיץ אותי כל כך בכותרת הזאת? מילה אחת, שהיא המשמעות של הכותרת, והיא המעוררת את התנגדותי. המילה היא: "או". למה "או"? למה לא "ו"? מדינה יהודית ומדינת כל אזרחיה? או לפחות, כדי שיהיה מעניין, "ו/או"?

 

ולמה ה"או" הזאת מרגיזה אותי כל כך? כיוון שהיא מעידה על הצלחתו של שיח שקרי, להשתלט לנו על השפה, על התודעה, עד שאנו כבר לא מרגישים שאנו מאמצים טרמינולוגיה עויינת, המבטאת מסר כל כך בעייתי.

 

מה עמדתי בסוגיה עליה הוזמנתי להרצות?

אני תומך בכל לבי ברעיון של ישראל כמדינת כל אזרחיה!

ובאותה מידה אני מתנגד בכל תוקף לרעיון של ישראל כ"מדינת כל אזרחיה".

 

מה זה הפלפול הזה? מה אלה המירכאות הללו, המשנות את הרעיון מן הקצה אל הקצה?

 

בטרם אשיב על התמיהה – הצהרה נוספת:

מדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה! כן, מדינת ישראל, המדינה היהודית, מדינת הלאום של העם היהודי, היא מדינת כל אזרחיה. וטוב שכך.

לעומת זאת, אם תהיה ישראל "מדינת כל אזרחיה", מדינת ישראל לא תהיה.

 

עכשיו, אחרי שבלבלתי את הקורא, אני חייב הבהרה. מה ההבדל המהותי כל כך בין מדינת כל אזרחיה, לבין "מדינת כל אזרחיה"? מה הן המירכאות הללו?

 

כל מדינה ריבונית ודמוקרטית היא מדינתם של כל אזרחיה. ישראל, כמדינה דמוקרטית, שייכת לכל אזרחיה. כבר במגילת העצמאות הובטח שוויון אזרחי "ללא הבדל דת, גזע ומין" (היום, מן הסתם, היינו מחליפים את המילה "מין" ב"מגדר", אבל לפני 63 שנים עוד היה מותר לומר "מין" ואפילו "לגמור" וזה היה פוליטיקלי קורקט...). ואכן, כל אזרחי ישראל, ללא הבדל בין יהודים, ערבים, דרוזים וצ'רקסים; ערבים נוצרים ומוסלמים – כולם נהנים מכל זכויות האדם והאזרח, לכולם הזכות החופשית לבחור ולהיבחר, כולם נהנים מחופש הביטוי, חופש העיתונות, חופש המצפון והדת, חופש ההתארגנות, חופש הקניין וכל החירויות שדמוקרטיה מעניקה לאזרחיה. הוא שאמרתי – ישראל היא מדינתם של כל אזרחיה, טוב שהיא כזאת, ראוי שהיא תמשיך להיות כזו ואין לי צל של ספק שהיא תמשיך להיות כזאת. ישראל היא מדינת כל אזרחיה, חרף העובדה שמיום היווסדה היא נמצאת במלחמת קיום ומתמודדת עם איומים ביטחוניים יומיומיים.

 

ערביי ישראל, הם הערבים היחידים במזה"ת כולו, החיים במדינה השייכת להם. אין עוד ערבים בכל המרחב שסביבנו, מן המגרב ועד המפרץ הפרסי, שנהנים מן הזכויות האזרחיות מהן נהנים ערביי ישראל. כי ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי, היא מדינת כל אזרחיה.

 

ומהי "מדינת כל אזרחיה", במירכאות? זאת המצאה, שיצאה ממכונת הכביסה של בית המדרש האנטי ציוני, כדי ליצור דה-לגיטימציה לזכות קיומה של המדינה היהודית. זאת סיסמה, שנועדה לטעון את טענת השקר, לפיה כיוון שישראל היא מדינה יהודית, היא אינה מדינת כל אזרחיה. היא נועדה לטעון, שכדי להיות "מדינת כל אזרחיה", כלומר מדינה דמוקרטית, עליה לחדול להיות מדינת הלאום היהודית. זה אותו בית מדרש שהמציא את הביטוי הנואל "אתנוקרטיה" – הטענה שמדינה אינה יכולה להיות יהודית ודמוקרטית, ומאחר וישראל הינה מדינה יהודית, היא בהכרח לא דמוקרטיה כי אם "אתנוקרטיה". זה אותו בית מדרש, או בית חרושת לשקרים, בו הומצא ההגיג, שאחמד טיבי כל כך נהנה ללהגג, על כך ש"ישראל היא מדינה דמוקרטית ליהודים ויהודית לערבים".

 

בית החרושת לשקרים הזה, הוא הסניף המקומי של תעשיית השקרים הגלובלית המנהלת את מסע הדה-לגיטימציה נגד זכות קיומה של ישראל. ה"נכבאיזם" הוא חלק מאותה תעשיה – קו הייצור של שקר ה"נכבה". אנו נמצאים תחת מתקפת דה-לגיטימציה מתוכננת ומתוחכמת, ומן הראוי שנעבור ממגננה למתקפה; מתקפת אמת. כפי שיש לקעקע את שקר ה"נכבה" (היטיבה לעשות זאת תנועת "אם תרצו" בחוברת "נכבה? חרטא!", אך מן הראוי היה שמדינת ישראל והעם היהודי בתפוצות יתגייסו, ולא יותירו את המלאכה הזאת לקבוצה של סטודנטים שאכפת להם), כך יש לקעקע את שקר ה"או" – או יהודית או דמוקרטית, או יהודית או כל אזרחיה.

 

משפט הכרזת המדינה במגילת העצמאות, מבהיר שההכרזה היא "בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית". זכותנו ההיסטורית היא זכותו של העם היהודי על א"י. ומהי "זכותנו הטבעית"? מקובל במשפט הבינלאומי, שזכותו של כל עם להגדרה עצמית במדינת לאום ריבונית עצמאית, היא זכות טבעית, שאינה ניתנת לערעור ואינה ניתנת להפקעה.

 

כל מי ששולל זכות זו מן העם היהודי, משמעות דבריו היא שהזכות המוקנית לכל עם, אינה מוקנית לעם היהודי, ואך ורק לעם היהודי. מי שטוען זאת הוא אנטישמי וגזען. כל השולל את זכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הוא אנטישמי. לפיכך, אין אנטי ציונות, שאינה אנטישמיות מוסווית. וכל הטיעונים נגד מדינת ישראל כמדינה יהודית, הם תירוצים להסוואת האנטישמיות הזו. כאלו הן הטענות אודות סתירה, כביכול, בין מדינה יהודית ודמוקרטית. איש אינו טוען שמדינה אינה יכולה להיות צרפתית ודמוקרטית. איש אינו טוען שמדינה אינה יכולה להיות מדינת הלאום האיטלקית ומדינת כל אזרחיה. הטענה הזו מופנית אך ורק נגד מדינת הלאום היהודית, ולכן זו טענה אנטישמית.

 

ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ומדינת כל אזרחיה; מדינה יהודית ודמוקרטית. ישראל היא מדינת כל אזרחיה – בזכויות הפרט. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – בהגדרתה הקולקטיבית, הלאומית.

 

ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – בכך שייעודה הוא הבטחת קיומו ושגשוגו של העם היהודי, הבטחת קיומה של היהדות, מימוש זכותו של העם היהודי על א"י, בית לכל יהודי בעולם. מדינה שסמליה, המנונה ודגלה יהודיים, ששפתה עברית, תרבות הרוב שלה -  יהודית, היא מחויבת לחינוך יהודי, היא נושאת באחריות, כולל אחריות ביטחונית, גם לכל יהודי בעולם (לדוגמה, בשבוע שעבר מלאו 20 שנה למבצע שלמה, שבו צה"ל פעל הרחק מגבולות מדינת ישראל, כדי לבטא את היותו צבאה של המדינה היהודית). מדינת ישראל היא מדינתו בפוטנציה של כל יהודי בעולם הבוחר בכך, אולם אך ורק אם הוא בחר בכך ועלה ארצה.

 

אין כל סתירה בין כל אלה, לבין היותה של ישראל מדינתו של כל אזרח שלה, ללא הבדל דת, גזע ומין.

 

כל השאר – שקרים. מן הראוי שלא נרגיל את עצמנו לטרמינולוגיה, ליתר דיוק – לג'יבריש הפוסט ציוני הזה, שיסודו שקר, תכליתו שקר, מהותו שקר.

 

הגיעה העת לעגן את צביונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בחוקה.

 

* "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 22/5/2011 22:33   בקטגוריות היסטוריה, חוץ וביטחון, חינוך, פוליטיקה, ציונות  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אדוני הספיקר, קונגרס נכבד!


אני חש תחושת שליחות כאשר אני ניצב כאן, כראש ממשלת ישראל, המדינה היהודית והדמוקרטית, בבית הנבחרים של ידידתנו ובת בריתנו, הדמוקרטיה הגדולה, מנהיגת העולם החופשי, ארצות הברית.

 

הברית בין שתי מדינותינו, ברית בת עשרות שנים, היא אבן הראשה ביחסי החוץ של כל אחת משתי בנות הברית. ידענו בעבר ובוודאי נדע גם בעתיד מחלוקות, אך הברית בינינו איתנה מכל מחלוקת, אין היא ניתנת לערעור. הברית בין המדינות נובעת בראש ובראשונה מערכים משותפים – ערכי החירות והדמוקרטיה. ארצות הברית היא מנהיגת העולם הדמוקרטי. ישראל היא דמוקרטיה ליברלית איתנה ויציבה, חרף תנאים כמעט בלתי אפשריים של מלחמת קיום בלתי פוסקת מיום הקמתה, והתמודדות יומיומית עם איומים ביטחוניים. ישראל היא אי של דמוקרטיה ויציבות בתוך עולם עוין, שלא ידע יום אחד של דמוקרטיה. אזרחי ישראל, ללא הבדל דת וגזע ומין, הם בני האדם היחידים במזה"ת שהם באמת ובתמים אזרחים. הם היחידים שהמדינה בה הם חיים היא באמת מדינתם. הם היחידים הנהנים מחופש הדיבור, חופש העיתונות, חופש ההתארגנות, חופש הפולחן, חופש הקניין, הזכות לבחור ולהיבחר. הם האנשים היחידים בכל המרחב הסובב אותנו, הנהנים מזכויות האדם והאזרח, משוויון בפני החוק, ממערכת משפט אמיתית והוגנת.

 

המזרח התיכון עובר בחודשים האחרונים זעזועים ומהפכות. כשוחרי חירות ודמוקרטיה, אנו מייחלים בכל לבנו לכך שהמהפכות הללו תובלנה את האזור לדמוקרטיה אמיתית. אנו מתפללים, ששכנינו, תושבי מדינות ערב, יהיו לאזרחים בני חורין. אנו מביטים בהערצה והשתאות על ההתקוממות העממית של המוני אזרחים במדינות ערב, המתגברים על מחסום הפחד וקוראים לסילוק הדיקטטורים הרודים בהם לאורך דורות, ודורשים חופש. כולנו תקווה, שהמהפכה הזאת תביא לשינוי ערכים יסודי במזה"ת, ושנוכל ליהנות ממרחב של חיים דמוקרטי. גם הערבים, ככל בני האדם, זכאים לחופש ולדמוקרטיה. אין לי ספק, שאם אכן מדינות ערב תהיינה דמוקרטיות, ייכון שלום אמת בינן לבין ישראל.

 

אנו קוראים לעולם החופשי כולו להתאחד בגינוי חריף וחד משמעי לעריצים המדכאים ביד ברזל את אזרחיהם ואינם בוחלים בטבח המוני בבני עמם; דיקטטורים חשוכים ופשיסטים כמו בשאר אסד וקדאפי. מן הראוי שכל אדם שוחר חירות ומאמין בזכויות האדם, יצא בתקיפות נגד אותם משטרים. שתיקתם של הארגונים העולמיים המכנים עצמם ארגוני "זכויות האדם" לנוכח מעשי האכזריות והטבח הללו, מעידים בעיקר על טיבם של אותם הארגונים, ועל הצביעות במאבקם, המופנה דווקא נגד דמוקרטיות ליברליות, כישראל וארה"ב.

 

אנו מייחלים לכך, רבותי חברי הקונגרס הנכבדים, שהדמוקרטיה תשרור במזה"ת, בתום תקופת הזעזועים הפוקדת את שכנותינו. אולם עלינו להיות ערוכים גם לאפשרות אחרת, כמו השתלטות של דיקטטורות גרועות מהנוכחיות, כמו השתלטות גורמי הקנאות האסלאמית על שכנותינו. האפשרות הזאת ריאלית לא פחות מן האפשרות האופטימית, והיא מהווה איום של ממש על ישראל. לפיכך, על ישראל לנקוט בזהירות רבה ולהישמר מיוזמות נמהרות, שעלולות להתגלות כשגויות ומסוכנות. במצב הנוכחי, האחריות מחייבת אותנו להמתין עד שיתייצב המצב, ולא לקבל החלטות פזיזות המבוססות על משאלות לב.

 

אדוני הספיקר, חברי קונגרס נכבדים!

 

החודש הזה, לפני 63 שנים, קמה מדינת ישראל. בטקס הכרזת המדינה, הושיט ראש הממשלה הראשון של ישראל דוד בן גוריון יד לשלום לשכנותינו. תגובתן של מדינות ערב להושטת היד, הייתה פלישה למדינה בת יומה, במטרה להטביעה בדם. מאז ועד היום, אנו דבקים בדרך השלום – אנו אוהבי שלום ורודפי שלום, כפי שמצווה אותנו מסורתנו היהודית. אנו דבקים בשאיפתנו הכנה לשלום עם מדינות ערב ובפרט עם הפלשתינאים, על אף כל האכזבות שנחלנו מאז קריאתו של ב"ג.

 

אנו שואפים ומשתוקקים לחידוש מיידי של מו"מ כן ואמיתי עם הפלשתינאים, ללא תנאים מוקדמים, על כינון שלום בינם לבינינו. מיום כניסתי לתפקיד, לפני שנתיים, אני שב וקורא לפלשתינאים לשבת למו"מ. על מנת לרצות אותם ולסייע להם לקבל החלטה זאת, חרגתי מעקרונות המו"מ ללא תנאים מוקדמים, וממשלתי קיבלה החלטה חסרת תקדים, והקפיאה כל בניה בהתנחלויות למשך עשרה חודשים. אף על פי כן, הפלשתינאים סרבו לשוב למו"מ. חרף כל האכזבות, איני אומר נואש – אני שב וקורא להם לשוב מיד לשולחן המו"מ. אני מוכן מחר, היום, עכשיו, לטוס לכל מקום בעולם, כדי לחדש את המו"מ. אני קורא לכם, חברי בית הנבחרים האמריקאי, להפעיל על הפלשתינאים לחץ לחדול מסרבנותם ולחדש את המו"מ.

 

במו"מ לשלום, תהיה ישראל מוכנה לגמישות ולוויתורים כואבים, כולל ויתור על שטחי מולדת. עם זאת, לא ניסוג לקווי 1967. אין כל הגיון בקריאה לסגת לקווים אלה. בקווים האלה ישבנו עד לפני 44 שנים – היו אלה קווים שעודדו את התוקפנות הערבית, קווים שבהם חיינו כעם במצור, ובסופו של דבר נאלצנו לצאת למלחמת מגן, כדי להגן על קיומנו, מלחמת ששת הימים. במלחמה זו שבנו לשטחי מולדת – האזורים בהם קם העם היהודי, בהם עוצבה דמותו הרוחנית, בהם נכתב ספר הספרים הנצחי. שבנו לאזורים בהם התהלכו אבותינו, בהם מלכו מלכינו, בהם התנבאו נביאינו והביאו לעולם כולו את בשורת הצדק, השלום והחירות. אין כל הצדקה לכך, שהצד המתגונן והמנצח ישלם את מחיר התוקפנות נגדו. אין כל הגיון בכך שנחזור למצב שחייב אותנו לצאת למלחמה.

 

אף על פי כן, בשל רצוננו העז בשלום, כיוון שאיננו רוצים לשלוט בכוח בפלשתינאים ומעוניינים לאפשר להם חיי ריבונות עצמאיים, אנו מוכנים לוויתורים מרחיקי לכת, ולנסיגה מחלק ניכר מן השטחים. אני עומד בראש המחנה שהתנגד כל השנים לפשרה טריטוריאלית ועמד על זכותנו לריבונות בכל שטחי א"י המערבית. והנה, דווקא אני, מציע לפלשתינאים את הפשרה הזאת.

 

אני מבטא היום קונסנזוס לאומי רחב ביותר, המקבל את הרעיון אותו ביטא ראש הממשלה יצחק רבין, בנאומו האחרון בכנסת ערב הירצחו. מורשת רבין היא הקונסנזוס הלאומי הישראלי. וכה אמר רבין: "גבולות מדינת ישראל לעת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני מלחמת ששת הימים. לא נחזור לקווי 4 ביוני 1967. ואלה הם עיקרי השינויים - לא כולם - כפי שאנו רואים אותם ורוצים אותם בפתרון הקבע: בראש ובראשונה ירושלים המאוחדת, שתכלול גם את מעלה אדומים וגם את גבעת זאב כבירת ישראל, בריבונות ישראל... גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן, בפירוש הנרחב ביותר של המושג הזה. שינויים שיכללו את צירוף גוש עציון, אפרת, ביתר ויישובים אחרים, שרובם נמצאים  מזרחית למה שהיה 'הקו הירוק' לפני מלחמת ששת הימים. להקים גושי יישובים, והלוואי שהיו כמותם, כמו גוש קטיף, גם ביהודה ושומרון". מורשת רבין לא תוכל עוד להתממש במלואה, מאחר וישראל נסוגה מגוש קטיף. מורשת רבין מינוס – היא הקונסנזוס הלאומי האפשרי היחיד בישראל, והיא הבסיס לשלום עם הפלשתינאים.

 

המורשת הזאת אינה רק הקונסנזוס הלאומי בישראל, היא גם בסיס ההסכמה בין ישראל לארה"ב, כפי שבוטאה במכתב הנשיא בוש לפני 7 שנים, שאושרר בידי בתי הנבחרים האמריקאים.

 

כדאי לזכור את הרקע למסמך בוש. לפני 6 שנים עברה מדינת ישראל את אחד המשברים העמוקים בתולדותיה, ההתנתקות. איני יודע אם יש עוד מדינה בעולם, שקיבלה החלטה עצמאית, לעקור חבל התיישבות שלם ממקומו, עד האזרח האחרון שלה. עשינו זאת, מתוך ידיעה ברורה, שמדובר במהלך שמחירו כבד – נסיגה לקווי 67' עד המילימטר האחרון, חורבן עשרות יישובים פורחים, עקירת אלפי אזרחים נאמנים מביתם ונישולם מאדמתם, קרע עמוק בין אחים וטראומה לאומית קשה.

 

ואף על פי כן עשינו זאת, מתוך תקווה ואמונה שנזכה לתמורה ראויה כתוצאה מצעד זה. ציפינו שהצעד הזה ישים קץ לטרור מרצועת עזה ולירי הטילים על אזרחי ישראל. ציפינו, שעם סיום הכיבוש, הפלשתינאים בעזה יניחו את נשקם ויפנו את מרצם לבניין הרצועה שהועברה לאחריותם ולשלטונם. הבהרנו, שאם למרות הנסיגה ימשך הטרור, נגיב במלוא החומרה. ציפינו, שאם כך יהיה, יתייצב העולם כולו לימיננו ויתמוך בתגובתנו.

 

למרבה הצער, כל הציפיות הללו נכזבו. הנסיגה עצמה הייתה תחת אש, ומיד בעקבותיה התגברו באופן משמעותי הטרור ופשע המלחמה המתמשך של ירי טילים יומיומי על אזרחים וילדים ישראליים. הפלשתינאים בעזה ששבו חייל ישראלי, מבצעים פשע מלחמה בן 5 שנים כאשר הם מסרבים לאפשר לנציגי הצלב האדום לפגוש אותו. במשך שנים המשכנו להבליג על מתקפת הטרור והטילים, שהחלו כאשר פת"ח שלט ברצועה ונמשכו לאחר שחמאס השתלט עליה. וכשסוף סוף יצאנו לממש את זכותנו להגנה עצמית במבצע "עופרת יצוקה", העולם לא התייצב לצדנו, ואנו נאלצים להתמודד עם עלילת הדם של ועדת גולדסטון, עם שקר ה"מצור", עם פרובוקציות נוסח המשט התורכי ועם אינתיפאדה משפטית נגד מדינאים וחיילים ישראלים. בדרך הקשה למדנו מה המשמעות של נסיגה לקווי 67'.

 

אולם תמורה אחת שקיבלנו מההתנתקות, ואנו עומדים על כך שהיא תתקיים, היא התמורה המדינית – מסמך בוש. טעות להציג את ההתנתקות כצעד חד צדדי. זהו צעד שנעשה בהסכם בין ישראל לארה"ב. תמורת הנסיגה מרצועת עזה וצפון השומרון קיבלה ישראל את מכתב בוש, המסמך הנשיאותי שבו ארה"ב מזדהה עם עמדות ישראל בסוגיית הפליטים ובסוגיה הטריטוריאלית.

 

אין לנו ספק, שארה"ב, המעצמה הדמוקרטית, מחויבת לעקרון הרצף השלטוני, ושההתחייבויות במכתב בוש, שחודשים של מו"מ, בהשתתפות טובי המומחים משתי המדינות קדמו לניסוחו, שרירים וקיימים.

 

אין המדובר רק במכתב נשיאותי. מכתב בוש נשלח לשרון ב-14.4.04. כעבור קצת יותר מחודשיים, ב-23.6.04, אישר בית הנבחרים את המכתב ברוב אדיר של 407 מול 9 מתנגדים בלבד, ולמחרת אישר אותו הסנאט ברוב מדהים של 95 מול 3. למותר לציין, שהרוב הזה כלל את נבחרי המפלגה הדמוקרטית ונבחרי המפלגה הרפובליקאית כאחד, ביטוי לקונסנזוס האמריקאי, התומך במדינת ישראל ועמדותיה.

 

מה יש במכתב הזה? ראשית, יש בו שלילת העמדה הדורשת נסיגה מלאה של ישראל לקווי 49' (המכונים בטעות קווי 1967): "לא יהיה זה מציאותי לצפות שהתוצאה של המשא ומתן על ההסדר הסופי תהיה חזרה מלאה ושלמה לקווי שביתת הנשק של 1949... מציאותי לצפות שכל הסדר קבע יושג רק על בסיס שינויים שיוסכמו בין הצדדים". לא זו בלבד שארה"ב אינה דורשת נסיגה לקווים הללו, וקובעת שאת הגבול יקבעו הצדדים במו"מ, אלא היא מצהירה בפירוש שאין לצפות לנסיגה כזאת, כי אין היא מציאותית. חשוב לציין, שאין במכתב זה רמז כלשהו ל"חילופי שטחים", רעיון עוועים הנובע מקבלת המוסכמה שעל ישראל לסגת לקווי 49', ואם יש שטחים שמסיבות אלה או אחרות לא תיסוג אליהן, עליה "לפצות" את הפלשתינאים בשטח חלופי בתוך "הקו הירוק". מאחר וארה"ב, על פי המכתב הנשיאותי, שוללת את המוסכמה הזאת מעיקרה, מובן מאליו שאין צורך, לשיטתה, ב"חילופי שטחים".

 

מהם, אם כן, אותם שינויים טריטוריאליים, שלא יהיה זה מציאותי לצפות שישראל תוותר עליהם? האחד, הוא "המציאות החדשה בשטח, ובכלל זה מרכזי אוכלוסיה ישראליים גדולים הקיימים כבר". בז'רגון הישראלי מדובר בגושי ההתיישבות, כמו ירושלים רבתי ומערב השומרון; כולל ערים כמעלה אדומים ואריאל.

 

שינוי נוסף הוא "גבולות בטוחים ומוכרים". אילו סברה ארה"ב שגבולות 49' הם בטוחים, לא הייתה מציינת את הצורך בגבולות בטוחים. כאשר הדגישה את המושג "גבולות בטוחים" הכירה למעשה בדרישתה של ישראל לגבולות בני הגנה. בכך חזרה ארה"ב לעמדה האמריקאית המסורתית, שמנעה את הכנסת ה"א הידיעה לדרישה לנסיגה ישראלית אחרי מלחמת ששת הימים, בהחלטת מועצת הביטחון 242, כדרישת הסובייטים והערבים, והתעקשה לדבר על "נסיגה משטחים", ללא ה"א הידיעה, אל גבולות בטוחים ומוכרים. התרגום הישראלי לגבולות בטוחים, מאז מלחמת ששת הימים, הוא שליטה ישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח, בכל הסדר שלום.

 

אני משוכנע בכל לבי, שארה"ב לא תיסוג ממחויבותה. אין לי ספק שהן הנשיא והן בתי הנבחרים, ידבקו בהסכם בין המדינות, שישראל שילמה מחיר כה כבד בעבורו.

 

אדוני הספיקר, קונגרס נכבד!

 

שתי ממשלות ישראליות ב-12 השנים האחרונות, חרגו מהקונסנזוס הלאומי הישראלי אותו הצגתי, והציעו לפלשתינאים הסכם שלום תמורה נסיגה מלאה לקווי 67' וחילופי שטחים קלים. הפלשתינאים דחו על הסף את ההצעות הללו, הן כשהוצעו בידי ממשלת ברק והן כשהוצעו בידי ממשלת אולמרט. הם דחו את ההצעה, כיוון שסירבו להסכם שלום ולסיום הסכסוך. הם דחו את ההצעה מתוך דבקות בתביעתם לכניסת מיליוני פלשתינאים למה שיישאר אחרי הנסיגה ממדינת ישראל, במסגרת מה שהם מכנים "זכות" השיבה. לצערנו, אנו נוכחים שוב ושוב שככל שמדובר יותר על נסיגה לקווי 67', כך הפלשתינאים שבים להעלות את סוגיית 48'.

 

דרישת השיבה, משמעותה חורבן מדינת ישראל. דרישת השיבה הינה אי הכרה בזכות קיומה של מדינה יהודית. דרישת השיבה, פירושה אי קבלת תוצאות מלחמת העצמאות, והתייחסות לקיומה של מדינת ישראל כאל אסון, ובערבית "נכבה". רק בשבוע שעבר נוכחנו שוב, במצעדי ה"פליטים", מהי מטרתם של הפלשתינאים – יפו וחיפה, לא ג'נין וטול כרם. זאת הסיבה לכך, שאחרי הנסיגה המלאה מרצועת עזה הם תקפו את שדרות ואשקלון. זה מה שצפוי אם נחזור על נסיגה כזו גם לפאתי ת"א, פ"ת ונתניה.

 

על ארה"ב לתבוע מהפלשתינאים בראש ובראשונה להשלים עם עובדת קיומה של מדינת לאום יהודית בא"י, ולהודיע סופית שאינם תובעים עוד את השיבה. התביעה הזאת, המבטאת אי השלמה עם קיומה של ישראל, סותרת את השלום. דבקות בתביעה הזו, כמוה כהצהרת אי נכונות לשלום עם ישראל.

 

ישראל מצויה היום תחת מתקפה קשה – מערכה יזומה ותוקפנית של דה-לגיטימציה לזכותה להתקיים וזכותה להגנה עצמית. המתקפה הזאת אינה רק אנטי ישראלית, אלא היא נגד המערב כולו ונגד ארה"ב. הגורמים המובילים את המערכה הזאת, רואים בישראל, בצדק, את חוד החנית של העולם החופשי. אולם מאבקם הוא נגד העולם החופשי כולו.

 

על ארצות הברית לרתום את העולם החופשי למתקפת נגד, לצאת בחריפות נגד מתקפת הדה-לגיטימציה. ארה"ב, שגילתה נחישות מעוררת התפעלות במלחמתה בטרור העולמי, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בסיכול הממוקד של רב המחבלים בן לאדן, תיטיב לעשות אם תגלה נחישות דומה במתקפת נגד למערכת הדה-לגיטימציה הזו.

 

מתקפה זו, יוצרת אצל הפלשתינאים תחושת אופוריה, ואמונה ביכולת לבודד את ישראל ולהכריעה. האופוריה הזו היא הסיבה האמיתית לסירובם של הפלשתינאים לנהל מו"מ. מתקפת נגד של העולם החופשי הנאור, בראשות ארה"ב, עשויה להיות התרומה הגדולה ביותר ליצירת מציאות שתאפשר שלום במזה"ת.

 

אדוני הספיקר, קונגרס נכבד!

 

אנו רוצים בשלום. אנו כמהים לשלום. אנו קוראים לפלשתינאים לשוב לשולחן המו"מ. סבלנותנו אינה אינסופית. בסופו של דבר, אם לא נמצא פרטנר לשלום של אמיצים, לא תוותר בידינו ברירה, אלא לעצב באופן חד צדדי, על פי האינטרסים הישראליים בלבד, את גבולות הקבע של המדינה. אני מייחל לכך, שלא נאלץ לעשות כן.

 

האינטרס הישראלי והאינטרס האמריקאי, הוא מימוש חזון של שלום ודמוקרטיה במזרח התיכון. לא בפייסנות נקדם את החזון הזה, אלא בדבקות בערכי הדמוקרטיה והשלום, ועמדה תקיפה נגד אויבי הדמוקרטיה והשלום. זאת מהותה של הברית בין ארה"ב ובין ישראל.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 22/5/2011 00:11   בקטגוריות היסטוריה, חוץ וביטחון, מנהיגות, נאומים, עופרת יצוקה, פוליטיקה, ציונות  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)