הרצאה במסע "נפגשים בשביל ישראל" 20.4.11
יהודה הראל ב"עלי גולן", עלון קיבוץ גולן ב-4.10.67: "גורלם של השטחים המשוחררים מסעיר את הארץ. בכל מקום מתווכחים, מציעים הצעות ומסמנים גבולות על גבי המפה. השמצות מוטחות מצד לצד. בעלי רעיונות למיניהם רוכשים להם מקום בעיתונים למען הכרזותיהם... הציבור מוזעק כנגד מחדלים ביטחוניים ואחרים של השלטונות. בני אדם עוצרים לרגע בשעת סיבובם ברחוב דיזנגוף, שולפים עט וחותמים על פטיציה: 'לעולם לא ניסוג!' כל היודע לכתוב (ולא רק כאלה) שולח מפרי עטו למדורי המכתבים בעיתונים, אשר ממילא כבר עולים על גדותיהם.
מותר לשאול מהי תרומתם של כמה עשרות החבר'ה הנמצאים בעלייקה לוויכוח סוער וחיוני זה? גם בחדר האוכל שלנו נשמעים דיונים וויכוחים, לעתים אפילו די סוערים: האם אפשר לדשן את שטחי הפלחה ברמת הגולן במדשנת צנטריפוגלית או שהרוחות החזקות והקבועות מחייבות שימוש במדשנת מהטיפוס הישן? מתריעים על מחדלים חמורים בטיפול בטרקטורים, אחד דוחה בתוקף את ההשמצות שנסע בהילוך אחורי בטרקטור רתום למחרשה וגרם לשבירתה... ויכוח סוער מתנהל על סוג השמיכות והתנורים הדרושים לאקלים החורפי על הרמה בגובה של 1,000 מ' מעל פני הים. על המפות מנסים לסמן את קו הגידור של שטחי המרעה... על לוח המודעות נקראים החברים לחתום, אך לא על פטיציות, אלא על בקשה מסדרן העבודה לצאת בשבת הבאה לחופש, או על הצעותיהם למועמדים לוועדות השונות: תרבות, שיכון וכו'.
כזאת היא כל תרומתנו לוויכוח הגדול והחשוב המסעיר את הארץ... כשתגיע שעת ההכרעה (בעצם היא הגיעה) יכריעו הוויכוחים מהסוג הנשמע כאן. חשוב שנדע זאת אנחנו ולא רק אנחנו".
הסברים: עלייקה, יהודה הראל, קיבוץ גולן. אותה תקופה - עדיין היישוב היחיד בגולן.
המחשה אוטנטית – על דרך השלילה. לא פטיציות, לא פוליטיקה גבוהה, לא מדינאות, לא ריבונות. הציונות המעשית, דונם ועוד דונם. זה מה שיכריע.
לימים – דווקא יהודה דחף את המאבק לסיפוח, חוקק את השיריון וכעת עמד בראש נושא משאל העם. הסתבר שיש צורך גם ברגל הציונות המדינית. אבל זה הביטוי האוטנטי של תחושת השליחות של המתיישבים.
ההתיישבות בגולן – מגוונת. כל סוגי ההתיישבות. כל התנועות. ההתיישבות העובדת תנועת העבודה. 10 קיבוצים, אחד התמשב ואחד בדרך (?) (זעירים שלא הצליחו). + קלע אלון.
ההתיישבות הקיבוצית החלוצה. יוזמי ההתיישבות – קיבוצי הגליל והעמק. היישובים הראשונים – קיבוצים.
מיד אחרי המלחמה התארגנות של תושבי הגליל העליון להתיישבות. הגישה – יש להזהר מנסיגה, להפיק לקחי מלחמת סיני. יהיה לחץ כבד לנסיגה. רק התיישבות תמנע נסיגה. ראשון שיזם איתן סט מגדות. קבוצת קיבוצניקים מהגליל העליון. לעלות מיד לגולן ולקבוע עובדה בשטח. תמיכת הקבה"מ, יגאל אלון, דדו, אשכול.
בכיסוי של איסוף הבקר הנטוש, "צער בעלי חיים". התיישבות בעלייקה, אזור נפאח, מחנה סורי נטוש. בשלב ראשון רק הגברים. עשיה אינטנסיבית להשגת קצת ציוד, ארגון, אישור לחיפוש בקר. עזרה מהממשלה, הסוכנות, צה"ל ותנועות ההתיישבות. הראשונים עלו בפועל ב-14.7, חודש וארבעה ימים אחרי שחרור הגולן.
יחיאל אדמוני, מנהל המחלקה להתיישבות בסוכנות אמר שנים אחדות לאחר מכן: "האמת ההיסטורית היא, שמי שהחליט על יישוב רמת הגולן, זו לא הממשלה, אלא הקבוצה שהלכה לעלייקה וקיבלה סיוע עקיף שלנו. הפעולה ההתיישבותית ביוזמת הממשלה, לאחר המלחמה, לא הייתה ברמת הגולן עצמה. היו פעולות שהיו קשורות בהקמת יישובים בשולי הרמה: באל חמה, באיזור כורזים ובבניאס... עד ספטמבר 1967 עבדנו רק בהקמת יישובים ממערב לירדן. רק לאחר זינוק הקבוצה לעלייקה והפעולה שהביאה בסופו של דבר להכרה בהם, הוחלט על התיישבות ממזרח לירדן ובוטלו ההחלטות של הקמת היישובים ממערב לירדן".
יוזמת הגליל העליון – המשך למאבקם לשחרור הגולן. המשלחת בראשות אשכולי. ישיבת הממשלה. תמיכת אלון ודדו. האיום – לא נוכל להחזיק מעמד.
רקע היסטורי – התנועה הציונית ראתה בגולן יעד. התיישבות בתקופת העליה הראשונה. רכישת קרקעות. השומר רצו להקים בחורן. הוויכוח בדגניה – האם להתיישב במקום או לעלות לגולן. ההכרעה – יש להתמסד ולא להמשיך לנדוד מנקודה לנקודה. אך הגולן – מחוז חפץ.
עין גב – יישוב ציוני ראשון ממזרח הכינרת, פאתי הגולן (1938). גבורה בל תיאמן במערכה על היישוב המבודד והחצי נצור במלחמת השחרור. מה נתן את הכוח? הספר – "עין גב במערכה – המצודה בקדמת כנרת". העורך מרדכי ניישטט. בהקדמה, שואל אף הוא מה המוטיבציה להעזה של חברי עין גב מרגע עלייתם לקרקע ואילך ובפרט במלחמה? מה החזון שיצר את המוטיבציה הזאת? החזון הוא הרחבת גבולה של המדינה שבדרך באמצעות המעשה ההתיישבותי. "מעולם לא הסכימו היהודים לגבולות [הגבול בין המנדט הבריטי שנועד למדינה היהודית לבין המנדט הצרפתי שנועד לסוריה] כשם שלא ויתרו על אזור מאזורי ארצנו שמעבר לקווי הגבול כן לא ויתרו גם על אזור זה. רצועת קרקע זו של קדמת הכינרת הדרומית, שיכלה גם היא להישמט מידי היהודים בגזירת חותרי גורל ארצנו, היא כעין פרוזדור לגולן ממערב. והגולן, לא זו בלבד שהוא נמנה עם גבולותיה ההיסטוריים של ארצנו, אלא שהיו בו, כידוע, גם כמה ניסיונות של התיישבות בראשית הציונות המעשית. שטחי קרקע נרחבים שלו – זכות בעליהם היהודים עדיין לא פקעה. על כן ניתן צו להזדרז ולתקוע יתר במקום זה, שתהא עובדה קיימת. כובשי עין גב הצעירים נשאו עיניהם מ ז ר ח ה [הדגשה במקור א.ה.] מעין גב ולמעלן... קסמו להם מרחבי הגולן הטמירים, שבהם חבוי גם עבר היסטורי רחוק של יישוב יהודי צפוף בימי בית שני וגם עבר לא רחוק של נחשוניות חלוצית נפלאה שנארגה במסכת מאמצים לקנות אחיזה באזור מבורך זה. מעין גב ולמעלן... זה משך את הלב. זה קסם. זה היה חזון נעורים, אשר איש לא ידע אם יתגשם בזמן מן הזמנים, ומתי וכיצד. בסערת הנפש של הצעירים חברו יחד שתי החוליות הרחוקות זו מזו לשרשרת אחת, ובמלאכת הכיבוש, שטרחו בה, חישלו חוליה חדשה לזו השרשרת".
הכותב מתאר את הנופים עתירי המורשת היהודית בגולן, שמתיישבי עין גב ערגו אליהם. הוא מזכיר את שרידי בתי הכנסת היהודיים מימי בית שני והוא מפרט את רפיד, אל דיקה, א-תל, בית ציידא, חרבת כנף, אום אל קנאטיר אותו הוא מזה כקמטריה התלמודית. הוא מצטט מן התלמוד אזכורים של סוסיתא ועיירותיה השכנות. הוא עורג אל חמת גדר אותה הוא מגדיר כמרכזה הרוחני של יהודי תחום סוסיתא. "בעונת הרחצה היה יורד לאל חמה רבי יהודה הנשיא ושם נפגש עם תלמידי חכמים רבים". ועוד – "בהשקיפך מעל מגדל הצופים לעבר הכיפה המונומנטאלית של סוסיתא השוממה, תנוח העין גם על שני כפרים סוריים שמשני עבריה, מצפון ומדרום. מדרום – לאורך קו הרכס, מעליך ממש, נשקף כפר חאריב, שאינו אל כפר חרובא, מהעיירות היהודיות שבתחום סוסיתא. הנך רוחש חיבה יתירה לעברו היהודי של כפר זה, כי ממנו יצאו שני אחים גיבורים, שהיו מצביאים בצבאותיו של בר כוכבא. מצפון לסוסיתא, מתחת לקו הרכס, נראה הכפר העלוב ביר-א-שגום. מה היה לו לכפר זה, בימי קדם, אין אנו ידועים. ואילו עברו הקרוב מדבר אל לבנו. בתוכו הוקמה המושבה בני יהודה ע"י צעירים מצפת, לפני כשישים שנה. מושבה זו שאדמותיה גובלות באדמות שלנו, נחרבה בשנת 1920 חורבן גמור. וכן הלאה, וכן הלאה, תיאורים מפורטים (כולל גמלא, המזוהה בטעות במקום אחר מהאתר שזוהה רק אחרי מלחמת ששת הימים).
ובכן, חזונם של חברי עין גב, היה לפרוץ את הדרך להתיישבות בגולן על מנת להכליל אותו בתחומי מדינת ישראל. החזון הזה נתן להם את הכוח לעמוד בודדים בכל השנים הללו, להדוף את הפלישה ולנצח במלחמת העצמאות. אחרי המלחמה הוקמו באזור יישובים נוספים – תל קציר, האון ומעגן. אולם החזון, שחרור הגולן ויישובו ביהודים, טרם הוגשם. במשך 18 שנים נוספות, אחרי המלחמה, הסורים ישבו עדיין בגולן. עין גב המשיך להיות יישוב ספר שסבל מהצקותיהם ותוקפנותם הבלתי פוסקת של הסורים.
שיר ערש בקיבוץ שער הגולן, תרצה ברגל, "שיר ערש לילדים במקלט":
נומי ילדה / נומי, נומי ילדה, / עוד הלילה נושק עפעפיך. // איך קרעו חלומך / ונשאוך עם צרורך / בוכיה למקלט - עד ייבשו דמעותיך, / בוכיה עד ייבשו דמעותיך. // נומי ילדה, נומי, נומי ילדה, / שאגת מטוסים לך שיר ערש, / כי נולדת בספר / מול תותח על ההר, /
כי צמחת בין פרחים, ובין הרס, / כי צמחת בין פרחים ובין הרס. // נומי ילדה, נומי, נומי ילדה, / בובתך נרדמה כבר מזמן. // תערב לך שנתך, / המקלט - הוא ביתך, / המקלט - הוא ביתך / כאן אל מול הגולן - / עוד שנתך תערב / בחדרך מול כוכב / המחייך על הרי הגולן.
ואחרי המלחמה – ילדה מגדות. "ההר שהיה כמפלצת... עוד יש חיילים ילדתי על ההר, אך הם מאיימים על דמשק".
בסיטואציה הזאת, ניתן להבין את המוטיבציה להבטיח גולן ישראלי. במקביל להתארגנות בגליל עליון, התארגנות דומה בעמק הירדן. הביאה להקמת מבוא חמה. עין זיוון. מ"ג – מעבר לקונייטרה ולנקודת הקבע.
התנועות. הקבה"מ – מאבק בין חסידי טבנקין ליגאל אלון (פשרה טריטוריאלית). בנושא הגולן, קונסנזוס. נאום של אלון במועצת הקבה"מ בקונייטרה נובמ' 67': "רמת הגולן, שאנו נמצאים בה עתה, היתה מאז ומתמיד חלק מארץ ישראל. יש מי שחושש, כי ההדגשות ההיסטוריות עלולות להסיט אותנו מן העיקר, אך אין להקל ראש בטיעון ובייחוס היסטורי. בלעדיהם לא היינו כאן ולא היתה מדינת ישראל. אך אנו נישאר כאן לא רק בשם ההיסטוריה. עלינו לעצב גבולותינו בראש ובראשונה למען יהיו גבולות של ביטחון, שימנעו מראש כל סיכוי של ניצחון ערבי במלחמה. לכן, לא די בחתירה לחוזה שלום, אלא כל חוזה שלום מוכרח להיות מלווה בהסדרי ביטחון. שוב לא נהפוך את יישובי החולה ועמק הירדן לברווזים נחים מול לועי תותחים מן הרמה... אנו רוצים ברמת הגולן... האחיזה בגבול אינה רק עניין של צבאות בלבד. יחידות צבאיות מתחלפות, ואילו יישובים – אין להזיז. כל שבוע החולף ללא היאחזות בשטחים הנראים לנו כאסטרטגיים – הוא שבוע מבוזבז. ככל שנחיש את הקצב וההיקף של ההיאחזות הביטחונית, כן גדלים הסיכויים להרחקת מלחמה נוספת ולהשלמה עם קיומנו... נדרשים לנו רבים כאלה המוכנים לא רק למות למען הגבולות, אלא לחיות לידם ולמענם. ככל שיהיו כאלה, פחות יהודים ימותו למען הגבולות הללו. להתיישבות החלוצית הלוחמת נותר תפקיד מכריע לקיום נוכחות ישראלית שורשית בכל אתר בו אנו רוצים". אלון וגלילי עמדו בראש דחיפת ההתיישבות. אלון הראשון שהציע כבר ב-1968 לספח את הגולן.
החלטות וביצוע. הצפון – קבה"מ. הדרום – איחוד. הקיבוץ הארצי – נוסחת גשור "לא נהיה מכשול לשלום". פשרה בין מחייבים ושוללים. משאירה פתח לפרשנויות.
משבר מלחמת יום הכיפורים, מלחמת ההתשה והסדר ההפרדה.
השבר בזמן שנות ה-90. מרכזיות רבה במאבק. שביתת הרעב בגמלא. משבר אמון עם התנועה, שעמדה מנגד.
שינויים בקיבוצים – עין זיוון הראשון שהפריט. יהודה – הקיבוץ החדש. שיתופי – שומרי החומות. כל הקיבוצים זולת אורטל – הופרטו. הרחבות קהילתיות.
על אורטל: 1978. שיתופי לגמרי עד לאחרונה. שינויים דרמאטיים – שיתופיים. פשרה – הסכמה רחבה. אורטל מובילה במאבק. שני הביקורים של רבין. דברי איתן הבר. פסח בירושלים ושבועות בת"א.
הסיפור שלי 1980 – התנועה. הגשמת החלום הכפול. גישתי – קו פרשת המים. והנה, מאמין שלא נאמרה המילה האחרונה.