לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳³ג€÷׳³ֲ׳³ֲŸ.

טמטום מבחירה


בהגדה של פסח, היפוכו של הבן החכם הוא הבן הרשע. בשפתנו, היפוכו של חכם הוא טיפש. במה עדיף רשע על טיפש? שהרשע יכול לתקן את דרכיו.

 

ישנה תופעה מוזרה – טיפשות מבחירה. אנשים חכמים, שבוחרים לנהוג בטמטום. נזכרתי בכך בראיון עם איש חכם לכל הדעות, חיים אורון - ג'ומס.

 

בראיון עמו, לרגל פרישתו מהכהונה הארוכה והמוערכת בכנסת, סיפר בגאווה על התנגדותו לשלילת הפנסיה מח"כ עזמי בשארה. במקרה זה, איש חכם כג'ומס לא רק נהג כטיפש, אלא ציפה ממדינת ישראל לנהוג בטמטום.

 

ג'ומס הסביר את התנגדותו המוזרה, בעמדתו העקרונית שפנסיה היא זכות שאין לגעת בה. עקרונית, הוא צודק – פנסיה היא זכות שאין לגעת בה. עקרונית – ראוי שלא לגעת בזכויותיו של אדם. אני מתנגד לחוק המאפשר שלילת אזרחות ממי שהורשעו בעבירות בגידה, ריגול וטרור. אמנם האנשים הללו הם חלאות; מבחינה מוסרית הם תחתית החבית של החברה, אך כפי שאין שוללים את האזרחות מרוצחים, אנסים וסוחרי סמים, כך אין לשלול אותה גם מהם. יש לישראל חוקי עונשין, ומי שהורשעו בדין – בית המשפט גוזר את עונשם ואין להוסיף עונש על עונש.

 

המקרה של עזמי בשארה שונה. בשארה חשוד בעבירות חמורות ביותר, של ריגול וסיוע לאויב בזמן מלחמה. אמנם מדובר רק בחשד – לא זו בלבד שבשארה לא הורשע, הוא אפילו לא הואשם ואף לא הספיק להיחקר. אולם הסיבה לכך שהליך חקירתו הופסק באמצע, היא בריחתו מפני החוק.

 

מבחינה משפטית – מי שלא הורשע הוא בחזקת חף מפשע. מבחינה ציבורית – איש ציבור שלא שיתף פעולה בחקירותיו, הוא בחזקת אשם, כל עוד לא הוכחה חפותו. בצדק סולקה נעמי בלומנטל מרשימת הליכוד לאחר ששמרה על זכות השתיקה בחקירתה, וכיוון שיצחק בוז'י הרצוג שתק אף הוא בחקירתו בנוגע לעמותות ברק, הוא בעיניי פסול למנהיגות ציבורית, לצמיתות.

 

בשארה, שהחשד נגדו הוא על עבירה כבדה הרבה יותר, לא שתק בחקירה, אלא נמלט מן החקירה. לכן, מבחינה ציבורית יש להתייחס אליו כאל אשם בעבירות המיוחסות לו ובשיבוש ההליכים המשפטיים. אולם בשארה לא בא על עונשו. האיש מסתובב חופשי, ומסית נגד מדינת ישראל בערוץ אל-ג'זירה ומעל כל במה אפשרית.

 

כיוון שבשארה אינו בארץ, אין דרך להעניש אותו, אלא באמצעות שלילת הפנסיה. אין כל סיבה שבעולם, שמדינת ישראל תמשיך לשלם לו פנסיה, כאילו דבר לא קרה. בתנאים הללו, מדינה צריכה להיות מטומטמת באופן קיצוני, כדי לשלם לאיש כזה פנסיה מקופתה.

 

אז על מה ג'ומס גאה כל כך? על כך שהוא מציע למדינת ישראל לנהוג בטימטום?

 

זאב ז'בוטינסקי כתב פעם, שאם כייס יכייס אותו שעה שהוא עומד דום לשירת "התקווה", לא ימשיך לעמוד דום כמו טמבל, אלא ירדוף אחרי הכייס. ג'ומס מציע לנו להמשיך לעמוד דום ולאפשר לבשארה לא רק לכייס אותנו, אלא גם לחרבן עלינו.

 

* "הזמן הירוק"

נכתב על ידי הייטנר , 31/3/2011 23:56   בקטגוריות אנשים, חוץ וביטחון, פוליטיקה, משפט  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בין משפט לתקשורת - 3 סוגיות אקטואליות


            1. מי אנס את הסוביודיצה

 

הדיון הציבורי בעקבות פרשת קצב ובעיקר בעקבות עמדת המיעוט של השופטת שבח בסוגיית גזר דינו של האנס, העלו לדיון ציבורי את סוגיית הסוביודיצה, שלמעשה כבר אינה קיימת.

 

אכן, הסוביודיצה – התנזרות התקשורת מניהול דיון ציבורי בנושאים העומדים בפני בית המשפט, כדי לא להשפיע על הכרעת הדין, מתה. אני מצר על כך. חזקה על השופטים שהנם מודעים למצב, ומקצועיים דיים כדי להתמודד עם התופעה. אולם ההתבכיינות בנושא דווקא מצד מקורבי קצב, מזכירה לי מאוד את הקוזאק הנגזל.

 

מה ההבדל בין האנס הסדרתי משה קצב לבין בני סלע ואנסים אחרים? הוא האנס היחיד שלרשותו עמדה סוללה של בכירי הפרקליטים הפרטיים בישראל, בכירי היחצ"נים ושורה של "מקורבים", שקיבלה מאות שעות שידור בפריים טיים, שנוצלה בעיקר להשמצתן והשחרת דמותן של קרבנות האונס והתקיפות המיניות. לא היה כדבר הזה בישראל.

 

נכון, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז אמר בראיון טלוויזיוני אחד דברים שאינם צריכים להיאמר בטרם משפט. אולם לא ראינו ולא שמענו את אנשי הפרקליטות והיועץ המשפטי מתראיינים השכם והערב ומנהלים משפט פומבי, כפי שראינו את ציון אמיר, אביגדור פלדמן ושות'.

 

כך עד המשפט, וכך היום, לקראת הערעור. וכעת סוללת המקורבים והפרקליטים מאיימת עלינו ברמזים דקים כדינוזאור, שאסור לקצב להיכנס לכלא, כי הוא עלול להתאבד וזה יהיה על מצפוננו.

 

שלילת חירותו של אדם וכליאתו, אפילו ליום אחד, היא עונש כבד ואכזרי ביותר, בוודאי כשמדובר במאסר ממושך כל כך. אולם החברה האנושית טרם מצאה פטנט אנושי יותר, למרבה הצער. ניתן להבין את כאבו של קצב, אבל אין כל הבדל בינו לבין כל פושע אחר הנכנס לכלא. ועובדת נפילתו מאיגרא רמא אינה סיבה לקולא אלא לחומרה – מי שכל תפקידו היה לשמש מופת ערכי וחינוכי, סמל לערכי המדינה, אינו ראוי לכל פריבילגיה על פשעיו בגין מעמדו, להיפך.

 

די להתבכיינות ולמניפולציות.

 

            2. עיתון במבחן

 

אני מציע למערכת החינוך לקחת כל ילד בישראל לסיור במרכז מורשת בגין. לא כיוון שאני מתלהב כל כך מהמוזיאון. כמו מוזיאונים אחרים מסוג זה, המוזיאון אפולוגטי, חף לחלוטין מביקורתיות ונגוע ביותר מקורטוב של פולחן אישיות, וראוי להכין את הילדים להתמודד עמו באופן ביקורתי. אבל חשוב שכל ילד ייחשף למיצג חשוב המופיע שם – שחזור מדויק של דירתו הסגפנית, בה חי בגין בדמי מפתח עשרות שנים, מימיו במחתרת עד היבחרו לראשות הממשלה. כשסיים בגין את תפקידו, התברר שאין לו דירה לחזור אליה. מעולם לא הייתה לו דירה משלו.

 

אני מציע למערכת החינוך לקחת כל ילד בישראל לביקור בצריף בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר. לא רק כיוון שב"ג היה גדול המנהיגים של העם היהודי בעת החדשה (ולכן הוא מושא שנאתם  הראשי של הפוסט היסטוריונים האנטי ציוניים), אלא כדי שיכירו מציאות שונה כל כך מהקיימת היום, של מנהיג לאומי היורד לנגב כדי לשמש מופת לדור הצעיר ומתגורר בצריף קטן.

 

לא, איני טוען שמנהיגי המדינה צריכים להיות נזירים סגפנים ואינם ראויים להיות בעלי בתים. אבל מכאן ועד אורח החיים של ראשי הממשלות שאחרי פרס המרחק רב.

 

שתי תופעות בולטות בפרשת נתניהו. האחת, היא הנהנתנות החזירית שלו ושל רעייתו, נהנתנות דוחה, בעיקר כאשר היא קשורה למי שכשר אוצר הנהיג מדיניות שהרחיבה מאוד את מעגל העוני, דרדרה את מצבם של העניים, גזרה עוני על עובדים שאינם מצליחים להתפרנס בכבוד והפריטה את מדינת הרווחה.

 

אך מה שמעורר קבס אף יותר, הוא הטפילות, ההתעלקות על עשירים, "נדבנים" ושועי ארץ. איזה אדם סביר לא היה חש בושה בפני עצמו ובפני ילדיו, בטרם ביקש מאדם אחר לממן אותו ובוודאי – לממן כאלו מותרות, כזה אורח חיים. בוודאי לא כאשר מדובר במנהיג. יותר משחשתי כעס למקרא הדברים, חשתי בחילה.

 

והריח... הרי ברור שלא לחינם הלך זרזיר אצל עורב, ולא לשווא פתחו "נדיבים" את ארנקם בפני מי שעתיד להיות ראש הממשלה או שר בכיר? זו לא הייתה תרומה... זו הייתה השקעה... (קצרה היריעה, אך ראוי לעמת את התנהגותו של נתניהו – לא עם ערכי הקיבוץ או הסוציאל דמוקרטיה, אלא עם האתיקה הקפיטליסטית). 

 

מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה יבחנו את הפרשה ויבדקו האם יש לה היבטים פליליים. איני יודע, אך ההיבטים הללו פחות מעניינים אותי מההיבטים הציבוריים, המוסריים, האתיים. אני סולד מהמשפטיזם והפליליזם שהשתלט על חיינו הציבוריים, לפיו המבחן היחיד של איש ציבור הוא העבירה הפלילית והגדרת קלון בידי בית המשפט, כאילו כל מה שאינו פלילי - טהור, וכל מי שבית המשפט לא הטיל עליו קלון – כשר.

 

גם אם לא ימצאו היבטים פליליים – מבחינה מנהיגותית וציבורית מדובר בשחיתות ממדרגה ראשונה.

 

הפרשה הזאת מעמידה במבחן את העיתון "ישראל היום". גילוי נאות – אני בעל טור ב"ישראל היום". עם זאת, קוראיי הוותיקים יוכלו להעיד שמעולם לא נתתי הנחות גם לגופים שאני הרבה הרבה יותר מזוהה איתם (קיבוץ אורטל, המועצה האזורית גולן, החברה למתנ"סים, מכללת תל-חי ועוד).

 

איני שותף למסע נגד "ישראל היום", שנובע בעיקר משיקולים עסקיים צרי עין של המתחרים, ותופסים עליו טרמפ יריביו הפוליטיים של נתניהו. העיתון מוטה פוליטית? כן. לא יותר מהעיתונים האחרים. ואם הוא מנסה, ואולי פה ושם מצליח, קצת לאזן אותם, הוא תורם בכך לדמוקרטיה.

 

אולם תפקידו של עיתון להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. בוודאי שזה תפקידו של עיתון כ"ישראל היום", שבאופן רשמי כתב בחזונו: "לתמוך בשלטון החוק" ושנושא את דגל המלחמה בשחיתות. בוודאי של העיתון שהוביל, בצדק רב, את המערכה נגד השחיתות של אולמרט. ובראש ובראשונה, כוונתי לבכיר הכותבים בעיתון, דן מרגלית, שמאז גילוי חשבון הדולארים של לאה רבין ועד הנתק מחברו לשעבר אולמרט והובלת מלחמת החורמה נגדו, זיהה עצמו עם "בני אור" הלוחמים ב"בני חושך", המושחתים.

 

רק עמדה חד משמעית נגד שערוריית נהנתניהו תפריך את המסע של יריבי העיתון, המכנים אותו "ביביתון".

 

זהו מבחנו הגדול של "ישראל היום".

 

            3. מי העבריין?

 

שתי דמויות שותפות לפרשת קם – ענת קם שגנבה אלפי מסמכים מסווגים מיחידתה וכתב "הארץ" אורי בלאו, שקיבל ממנה את המסמכים.

 

בדרך כלל, בשיתופי פעולה מסוג זה, אנו נוטים לראות בשני השותפים – שותפים לדבר עבירה. "הילכו שנים יחדיו מבלי עם נועדו"? כך, למשל, אנו מתייחסים, בצדק, לנותן ומקבל שוחד.

 

במקרה זה, אני רואה הבדל משמעותי בין ענת קם לאורי בלאו. ענת קם הייתה חיילת בעת ביצוע העבירה. ככזאת, היא נדרשת לנאמנות לצה"ל. נאמנות – לא רק כיוון שזה "מקום עבודתה", אלא נאמנות למדינה.

 

תומכיה השוו אותה לעובדים המדליפים מידע על שחיתות במקום עבודתם. אילו הדליפה מסמך מסוים שיש בו עדות למעשה שלא יעשה, לשחיתות, לעבירה על החוק, היה מקום להשוואה כזו. אך לא זה המקרה. קם פשוט גנבה אלפי מסמכים, ככל הבא לדיסק, ללא כל בקרה, ובכך גרמה לנזק חמור ביותר לביטחון המדינה. בעסקת הטיעון הגיעו איתה לכל מיני ניסוחים, אך מבחינה מוסרית מדובר בהתנהגות בוגדנית.

 

איני יודע אם מטרתה הייתה לפגוע בביטחון המדינה. אני דווקא התרשמתי שהמטרה שלה הייתה להשתמש במסמכים הגנובים כדי לקדם את עצמה בעולם התקשורת. אך ללא קשר למהות הכוונה – אין ספק שכוונתה הייתה רעה, ושהיא ידעה היטב איזה נזק היא גורמת לביטחון המדינה.

 

מדובר בעבריינית הראויה להיענש בחומרה.

 

לא כך אני רואה את אורי בלאו. בלאו אינו חייל אלא אזרח. בלאו הוא עיתונאי, ומטרתו של עיתונאי היא להגיע למידע ולחשוף מידע. בלאו לא עבר עבירות צנזורה – הוא הגיש לצנזור את הידיעה היחידה שפרסם בהתבסס על החומר שבידיו. איני רואה בו עבריין, איני חושב שיש להעמידו לדין ואני סבור שהעמדתו לדין אינה הולמת את עקרונות חופש העיתונות במדינה דמוקרטית.

 

איני מסנגר על אורי בלאו ועל התנהגותו, אותה אני שולל מכל וכל. כיוון שלא היה מדובר בהדלפת מסמך מרשיע, אלא בערימה ענקית של חומר מסווג, מן הראוי היה שבלאו יתאפק, יעמיד את מחויבותו הפטריוטית מעל סקרנותו ושאפתנותו המקצועית, ויסרב לקבל את החומר (אילו הייתי במקומו, הייתי מסרב לקבל את החומר ועורך תחקיר איך חייל מצליח לגנוב אלפי מסמכים מסווגים מלשכת האלוף). בוודאי שבלאו ראוי לגינוי על הפרסום השערורייתי אודות חריגת צה"ל מהחלטות בג"ץ בנושא הסיכולים הממוקדים – אינטרפרטציה מופרכת וחסרת שחר, כפי שהוכיח היועץ המשפטי לממשלה. על הדברים האלה תקפתי את בלאו ביותר ממאמר אחד.

 

אולם הביקורת על בלאו אינה במישור הפלילי, כי אם במישור האתי, התקשורתי. גם כאן, אני שולל את המשפטיזציה והפליליזציה. לא כל מה שאינו פלילי מותר, אך לא כל מה שאינו ראוי הוא פלילי. יש מקום לביקורת על בלאו, אך הוא אינו עבריין, אינו פושע ואינו ראוי לעמוד לדין.

נכתב על ידי הייטנר , 29/3/2011 01:31   בקטגוריות אנשים, חברה, חינוך, מנהיגות, פוליטיקה, שחיתות, משפט, תקשורת  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אידיוטים שימושיים


במאמרי "מתקפה משולבת" השתמשתי בביטוי "אידיוטיזם שימושי" לתיאור אותם התמימים הנופלים בפח תעשיית ההסתה והשקר האנטי ציונית, ומצטרפים לקמפיין ההיסטריה המלאכותית לנוכח שפעת החוקים ה"גזעניים" וה"פשיסטיים" התוקפת את ישראל, כביכול. בדברי תגובתו, השתמש אהוד בן עזר בביטוי "אידיוטיזם מוסרי" לתיאור התופעה. האמת היא, שלא לאהוד ולא לי זכות היוצרים על ביטוי זה, גם לא לבן דרור ימיני, ממנו למדתי את הביטוי. הקופירייטר הוא לא אחר מ... ולדימיר לנין, שליטה הראשון של בריה"מ.

 

מיהם אותם אידיוטים, ולמה הם משמשים? אותם תמימים בארצות המערב, אנשים שוחרי טוב, שמרוב להט ליברלי משרתים, שלא בטובתם, את האינטרס המהפכני של הקומוניזם, שהוא הדבר הרחוק ביותר מהליברליזם ומההומאניזם.

 

את המידע הזה קיבלתי מספרו של אמנון לורד "רצח בין ידידים – אורי אבנרי: סיפור מלחמה פוליטי". ספר מרתק, שהתקשיתי להניחו מידי, אולם את רוב תובנותיו איני מקבל (בין השאר כמי שכתב שני מחקרים על אורי אבנרי – מחקר מקיף על דרכו הפוליטית ומחקר על מערכת האהבה / שנאה בינו לבין יונתן רטוש והכנענים). הספר קונספירטיבי ואם לפשט אותו למשפט אחד, הוא מציג את אורי אבנרי כסוכן סובייטי. איני מקבל זאת. אולם אין ספק שיש בספר תובנות מעניינות, גילויים מסעירים ופנינים של ממש. החידוש הגדול ביותר בעבורי, היה הפרק אודות וילי מינצנברג, אדם שעד קריאת הספר לא ידעתי על קיומו.

 

מסתבר שאיש זה הוא האדריכל והאסטרטג של שיטות התעמולה והארגון של הלוחמה הפסיכולוגית והתעמולתית של הקומוניזם במערב. אין ספק שמלחמה זו נחלה הצלחה רבתי – עובדה שטובי אנשי הרוח והאמנים במערב, כולל בישראל, תמכו בבריה"מ בעידן סטלין, יצאו נגד ארה"ב והמערב, היו "אידיוטים שימושיים" בשירות סטלין, ופעלו בדיוק על פי אסטרטגיה המפורטת בספר, שלא אכנס כאן לפרטיה.

 

והיום, בישראל ובמערב, אותו אידיוטיזם שימושי, אותה שיטה של מיליון ועדים וארגונים וארגוני משנה ורשימות חותמים על אינספור עצומות ואנשי רוח וסופרים שמרוב תמימות נופלים בקסם מילים כמו "השלום" ו"זכויות האדם" המשרתים את היפוכו של השלום והיפוכם של זכויות האדם.

 

זה הסיפור של הדה-לגיטימציה למדינת ישראל, הפורח במערב ואף בישראל. עם מלחמת הגרילה הזאת עלינו להתמודד, כולל על נפשם של התמימים, ההופכים, שלא בטובתם, לאידיוטים שימושיים.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 28/3/2011 23:59   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, תרבות  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ֲ§׳³ג€¢׳³ג€œ׳³ֲ    ׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ג€˜׳³ֲ
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342  343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362  363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470 471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550  551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)