לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ואלס עם סמיר


באיזו מחזוריות תקופתית ניחתת בתקשורת הישראלית מתקפת "מסיבת אסד" קטנה; ניסיון להפיח רוח חיים בערוץ הסורי, עם או בלי קשר למציאות. לאחרונה אנו מותקפים בגל נוסף ברוח זו – כאן כתבה על קמפיין אסד שמתכנן אשכנזי לאחר פרישתו מהתפקיד, שם ביקור של מלקולם הונליין בדמשק, פה הצבת שגריר אמריקאי בסוריה. ממש – ולס עם בשאר.

 

ומה עושה בינתיים חתן השמחה? מארח בארמונו את המחבל הלבנוני סמיר קונטאר. הסיבה למסיבה היא ספר זיכרונותיו של רוצח משפחת הרן. הנשיא אסד שיבח את "ההתנגדות", שהינה "הדרך להשבת זכויות הערבים".

 

איך משיבים את "זכויות הערבים", על פי בשאר אסד? פורצים לבית משפחה בנהריה, רוצחים אב ושתי בנותיו. מוחצים את ראשה של תינוקת בת שנתיים אלי סלע ומרסקים את גולגולתה בקת הרובה. מי שאלה מעשיו, הוא אורח רצוי ומכובד בארמון הנשיאות של המנהיג שוחר השלום בשאר אסד, כמופת של "ההתנגדות".

 

"זכויות הערבים"... נשמע בערך כמו "ארגוני זכויות האדם".

 

* "חדשות בן עזר", "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 5/1/2011 19:41   בקטגוריות הגולן, היסטוריה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, תקשורת  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שש הערות על הנשיא האנס


           א. לא נעים לראות

 

בעיצומה של החקירה נגד קצב, קרא טומי לפיד ז"ל לחון את משה קצב, כיוון שהציבור הישראלי מאוד לא רוצה לראות את נשיאו יושב בכלא.

 

לפיד צדק. אכן, זה לא כל כך נעים לראות נשיא בכלא. אולם מה שהציבור באמת אינו רוצה לראות, הוא נשיא עבריין. אם הנשיא הוא עבריין, האינטרס הציבורי הוא שהנשיא ישלם את חובו לחברה. וכשמדובר בעבירה שהעונש עליה הוא מאסר, האינטרס הציבורי הוא שהנשיא ישב בכלא.

 

הדבר נכון גם כאשר מדובר בעבירות קלות יותר. קל וחומר כאשר מדובר באחת העבירות החמורות ביותר וכאשר מדובר באנס סדרתי, שהתעלל בגופן ונפשן של נשים חסרות אונים באכזריות כזו, לאורך חייו הציבוריים. 

 

לא נעים לראות נשיא יושב בכלא. אבל הרבה פחות נעים לדעת שבבית הנשיא ישב מפלצת.

 

            ב. קצב את עונשו

 

מה יהיה עונשו של קצב?

 

אני שומע דיבורים על העונש הכבד כל כך שבעצם הנפילה מאגרא רמא לבירא עמיקתא, ועל כך שיש להקל בעונשו של קצב מתוך התחשבות בכך שהוא כבר נענש קשות.

 

האמירה הזאת חמורה מאוד. היא חמורה, כיוון שהיא חותרת תחת עקרון השוויון בפני החוק. היא חמורה, כיוון שהמעמד והכוח שהיו בידי קצב – הם הם היו כלי העבודה שלו בביצוע זממו, ולכן אין הם סיבה להקל עליו, אלא דווקא להחמיר אתו. והעיקר – מן המנהיגים אנו מצפים ליותר מאשר מאחד האדם; אנו מצפים מהם לדוגמה אישית ומופת ציבורי. כאשר האזרח מס' 1, אדם רם ונישא, מנצל את מעמדו הרם לפשע החמור ביותר אחרי רצח – יש להענישו בכל חומרת הדין.

 

            ג. קלון האומה

 

על פי החוק, בבוא יומו של קצב, הוא יטמן בחלקת גדולי האומה, בהר הרצל.

 

חלק מהנשיאים וראשי הממשלה הורו בצוואתם שלא לקבור אותם בחלקה זו (ב"ג, בגין, ויצמן). אין לחשוד בקצב שהוא יוותר על הכבוד הזה.

 

כדי שחלקת גדולי האומה לא תהיה לקלון האומה, יש למהר ולחוקק חוק, על פיו מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יקבר בחלקת גדולי האומה.

 

             ד. ניצחון הציבור

 

הרשעתו של קצב היא ניצחון הציבור והאינטרס הציבורי על השררה והכוח. האינטרס הציבורי נחל ניצחון נוסף – ניצחון על סוללת עורכי הדין היוקרתיים, היחצ"נים והדוברים, שפעלה בשם קצב ולא חסכה כל מאמץ לרמוס את כבודן של קורבנותיו ולהכפישן, כדי לערער את אמינותן. מול החבורה הזאת ניצבו אנשי הפרקליטות, עורכי דין מקצועיים ומוכשרים, שיכלו אף הם לעשות הון במגזר הפרטי, אך בחרו בשירות הציבורי, בהגנה על האינטרס הציבורי, ובשכר המקובל במגזר הציבורי.

 

בלילה שקדם לניצחון החשוב הזה, הסתיימה שביתת הפרקליטים הממושכת והצודקת. מן הראוי שהחברה הישראלית תוקיר את מגיניה ותצדיע להם.

 

            ה. כשל העסקה

 

הפרקליטות ראויה להוקרה והצדעה, אך אין היא חסינה מביקורת על כשליה. בתיק הזה, כשלה הפרקליטות בגדול, בעסקת הטיעון שחתמה עם קצב. עסקת הטיעון הזו הייתה עלולה לחלץ אותו מההרשעה באונס, ובכך לפגוע קשות באינטרס הציבורי ובקורבנות מעשי האונס.

 

ובכלל, אני סבור שאין כל מקום לעסקאות טיעון עם נבחרי ציבור. כאשר מדובר באישי ציבור, יש עניין ציבורי מובהק, בכך שהאמת תצא לאור.

 

דוברי קצב מציגים, גם אחרי ההרשעה, את העובדה שהוא ביטל את העסקה כהוכחה לביטחונו בצדקתו. נו, באמת...

 

קצב נהג בעסקה בשיטת המו"מ הפלשתינאי – מו"מ שמטרתו היחידה היא לחלץ את מקסימום הוויתורים מהיריב, כנקודת הפתיחה של המשך התהליך. קצב האמין, שאחרי שסחט ביוזמתו המלאה עסקה נוחה כל כך, הפרקליטות לא תחזור לכתב האישום המקורי, וכתב האישום החדש יהיה ברוח עסקת הטיעון. הוא גם האמין, שהכחשה נמרצת וחד משמעית של כל מעשיו, מול כתב אישום אנמי ומהוסס, תביא לזיכויו, לפחות מחמת הספק.

 

אבל בית המשפט היה חכם יותר ואמיץ יותר.

 

            ו. לזכותה של א' מבית הנשיא

 

כשל נוסף של הפרקליטות, היה הוצאתה של א' מבית הנשיא מכתב האישום. א' תיארה בפרוטרוט ובאופן מדויק את דפוס ההתנהגות האופייני לקצב. הוא נהג בה באותן שיטות בהן נהג בכל קרבנותיו.

 

אף על פי כן, איני סבור שיש לשנות זאת בדיעבד ולהגיש כתב אישום נוסף נגד קצב. א' היא אחת משורה של קורבנות קצב, שעל הפגיעה בהן חלה התיישנות או שמסיבותיהן החליטו שלא להתלונן. מבחינה אישית, לא נעשה עם א' צדק, והיא תיטיב לעשות אם תתבע את קצב בתביעה אזרחית. אולם מבחינה ציבורית, אין צורך בהרשעות נוספות. מה שחשוב הוא עצם ההרשעה והעונש שיקבל קצב.

 

א' מבית הנשיא ראויה להוקרת הציבור, על אומץ לבה. א' עשתה מה שלא העזה לעשות אף אחת מקרבנות קצב – היא הראשונה שהתלוננה וחשפה את פרצופו האמיתי של הנשיא האנס, המפלצת ממשכן נשיאי ישראל.

 

* "חדשות בן עזר", BSH

נכתב על ידי הייטנר , 1/1/2011 13:19   בקטגוריות אנשים, משפט, פוליטיקה, שחיתות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הטרדה משפטית


אין בישראל חקיקה נגד הטרדה משפטית. הטרדה משפטית, לעומת זאת, יש ויש. הטרדה משפטית מצד מי שמנסים לשבש את השיח הציבורי, הפוליטי, החברתי, הדמוקרטי של ישראל, באמצעות הטייתו לפסים משפטיים, כדי לכפות את עמדתם הפוליטית באמצעות בית המשפט העליון, שחבריו המכובדים אינם נבחרי ציבור ואין לעמדותיהם הפוליטיות כל עדיפות על פני שאר האזרחים.

 

בית המשפט העליון עצמו מעודד את ההטרדות המשפטיות הללו, שבסופו של דבר נזקם העיקרי הוא פגיעה במעמד בית המשפט העליון ובשלטון החוק בישראל.

 

מטרידן כזה הוא ד"ר מחמד וותד, מרצה למשפטים במכללת צפת. וותד עתר לבית המשפט העליון נגד חוק משאל העם, שהתקבל לא מכבר בכנסת. מדובר בעתירה הזויה, קנטרנית, פוליטית לחלוטין ללא כל נימוק משפטי ראוי לשמו. עתירה, שכל עניינה להטריד ולהשתמש בבית המשפט כבמה לעמדותיו הפוליטיות של העותר.

 

חוק משאל עם עבר ארבע קריאות בשתי כנסות והתקבל ברוב גדול של 65 ח"כים מול 33. תהליך הכנתו בו' החוקה של הכנסת היה יסודי ומעמיק מאוד. באיזו חוצפה מנסה המטרידן להפוך החלטה זו, בניגוד לרצון הרוב?

 

טענותיו של וותד שקריות והזויות. הטענה המכעיסה מכל, היא שמשאל העם פוגע במיעוט הערבי. "משאל עם עלול לשמש כלי פוליטי משפטי לעשיקת המיעוט על ידי הרוב".

 

טענה זו חסרת שחר, כמובן. החוק מגדיר בדיוק באילו נושאים יש לשאול את העם – אך ורק בנושא של ויתור על שטח ריבוני של מדינת ישראל. איזו פגיעה יכולה להיות במיעוט כתוצאה מהחלטה זו או אחרת בנושא כזה? הרי אין זו הצבעה הנוגעת לשלילת זכויות אלו או אחרות מהמיעוט הערבי. המשמעות של טענתו זו של וותד, היא שמובן מאליו שהציבור הערבי יצביע כאיש אחד בעד הנסיגה, ואף על פי כן עמדתו לא תתקבל.

 

מי אמר שאכן כך יצביעו כל הערבים? הרי אין המדובר בסוגיה הנוגעת ספציפית לערביי ישראל, אלא לאינטרס הכללי של המדינה. אם מה שמדריך את ערביי ישראל הוא טובתה של המדינה, איזו סיבה יש שהתפלגות הצבעתם תהיה שונה משל כלל הציבור הישראלי? הרי לא יעלה על הדעת ששיקול אחר מדריך את הצבעתם, כמו העדפת האינטרס של הצד השני... ואם בכל זאת כל ערביי ישראל יצביעו כאיש אחד בעד הנסיגה – יהיה להם כוח רב להשפיע. במשאל העם כל אחד = קול אחד, ובד"כ אחוזי ההצבעה בציבור בעל צבע פוליטי מוגדר ומוטיבציה גבוהה גבוה יותר מאשר בקרב כלל הציבור. אז ממה חושש וותד? מכך שאף על פי כן הרוב חושב אחרת ויצביע בניגוד לדעתו? הוא מפחד מהדמוקרטיה?

 

עוד מסביר וותד את הפגיעה בערביי ישראל, בכך ש"בשיטת משטר שבה מונהג משאל עם, הרי שהמנגנון המשטרי מבוסס על הכרעה דיכוטומית של 'כן' או 'לא' ביחס לשאלה המופנית ישירות אל הציבור בנושא מסוים. הכרעות לפי משאל עם הן החלטות צרות אופקים, נוקשות ובלתי הפיכות ומגלמות את התפיסה הרעה של דמוקרטיה פורמאלית". אך הרי אין מדובר בשינוי שיטת המשטר, לדמוקרטיה ישירה שבה כלל הציבור מכריע בכל נושא "בעד" או "נגד". מדובר בשיטה פרלמנטרית המביאה נושא מאוד ייחודי, שאכן ההכרעה בו דיכוטומית, להכרעת העם, כמקובל בכל הדמוקרטיות הפרלמנטריות המתוקנות. האם הצבעה בכנסת על נסיגה אינה דיכוטומית, אינה חדה ובלתי הפיכה? העוצמה שמשאל העם שולל, אולי, מהציבור הערבי, היא ההיכולת של נציגיו בכנסת להגיע לעסקאות מלוכלכות, כמו למשל תמיכה בחוקי כפיה דתית תמורת הצבעת חרדים בעד הנסיגה. בדיוק את העסקאות הללו מנסה החוק למנוע, בשם הדמוקרטיה, כאשר מדובר בסוגיות הרות גורל כמו נסיגה משטחים ריבוניים.

 

טענה נוספת של וותד, היא שסיפוח השטחים של הגולן ומזרח ירושלים התקבל על ידי הכנסת ולא באמצעות משאל עם, לכן גם היפרדות מהשטחים האלה לא צריכה להיעשות בדרך שונה.

 

יתכן שמוטב היה שגם סיפוח שטחים יעשה במשאל עם. אין ספק שאילו סיפוח הגולן ב-1981 היה מוצג למשאל עם הוא היה זוכה לרוב עצום, ולא כל שכן – סיפוח מזרח ירושלים ב-1967. אבל הגולן וירושלים סופחו על פי חוק והחוק לא דרש משאל עם. כעת החוק דורש משאל עם על נסיגה משטחים ריבוניים, כיוון שכך החליטה הכנסת ברוב גדול. זאת הדמוקרטיה. אם ללכת על פי שיטתו של וותד – השטחים ששוחררו במלחמת העצמאות מחוץ לגבולות החלוקה, כמו לוד, רמלה, יפו, ירושלים המערבית וכו', סופחו בצו של שר הביטחון. האם ניתן לסגת מיפו, לוד, רמלה ומערב ירושלים בצו של שר הביטחון? טענתו של וותד פשוט אבסורדית.

 

עוד טוען וותד נגד תוקפה של ההחלטה, כיוון שלא התקבלה כחוק יסוד. אכן, מוטב היה שתתקבל כחוק יסוד, אולם במשך שנים רבות נעשה מאמץ לחוקק חוק יסוד, ולא התגבש רוב לתמיכה בו. אני מקווה שהדבר יתוקן כאשר תחוקק חוקה לישראל, שתכיל בתוכה את משאל העם על נסיגה משטחים ריבוניים.

 

איך ינהג בית המשפט העליון בעתירתו הקנטרנית של וותד?

 

אין לי צל צלו של ספק שהעתירה תדחה, מאחר ואין בה שום טיעון רציני. השאלה היא, האם ישכיל בית המשפט לדחות את העתירה על הסף ולהשית על העותר את הוצאות המשפט, כראוי, או שיפתח בפניו את אולמות בית המשפט. לצערי, יש לבית המשפט נטיה לשתף פעולה עם המטרידנים בהימנעות מדחיית עתירותיהם על הסף.

 

פעמים רבות טוענים מצדדי האקטיביזם השיפוטי, שבית המשפט העליון כלל אינו אקטיביסט. עובדה, בית המשפט ממעט מאוד לפסול חוקים, החלטות כנסת והחלטות ממשלה. זאת אמת. אך האקטיביזם השיפוטי אינו מתבטא רק בפסילת חוקים, אלא בעצם נכונותו של בית המשפט לדון בסוגיות פוליטיות מובהקות, כאילו היו סוגיות משפטיות. לכאורה, כשתדחה העתירה, ניתן יהיה לומר בסיפוק שבית המשפט העליון אישר את חוק משאל העם ובכך חיזק אותו. ואילו אני סבור, שכלל אין זה מעניינו של בית המשפט העליון לאשר את חוקי הכנסת, בוודאי לא חוקים פוליטיים מובהקים. עצם הדיון בנושאים אלה בבית המשפט, הם פגיעה בריבונות הכנסת ולכן גם פגיעה בדמוקרטיה.

 

אני מקווה מאוד, שהפעם בית המשפט ידחה על הסף את העתירה, ולא יתן ידו להטרדה המשפטית.

 

* "שישי בגולן", "מקור ראשון", "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 29/12/2010 23:45   בקטגוריות הגולן, חוץ וביטחון, חברה, משפט, פוליטיקה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)