ראשי פרקים להרצאה במפגש התכנית למנהיגות צעירה, המכון לאסטרטגיה ציונית 9.11.10
הציונות אף פעם לא הסתפקה בנורמליזציה של העם היהודי. הנורמליזציה – קיומה של מדינה עצמאית בארצו, היא הבסיס, אולם על הבסיס יש לבנות בניין. כל הוגי הציונות היו אוטופיסטים. הרצל כתב את אלטנוילנד – רומן אוטופיסטי המתאר את המדינה היהודית בא"י.
במפגשים הקודמים עסקנו בתפיסתו התרבותית הרוחנית של אחד העם. בשבוע שעבר הקדשנו יום שלם לתנועת העבודה הציונית – מה שייחד אותה לא היה היותה אוטופיסטית, אלא שהיא פעלה באופן מעשי להגשמת האוטופיה.
גם ז'בוטינסקי היה אוטופיסט חברתי. אמנם הוא סבר שקודם כל יש להקים מדינה עצמאית ובשלב זה של הציונות יש להניף רק דגל אחד – דגל החירות הלאומית (מוניזם, חד נס). אך הוא צייר חזון עתידי של המדינה, כמדינת רווחה ליברלית. דגש חזק מאוד על חירות הפרט ועל שוויון אזרחי למיעוטים. אנו נעסוק באוטופיה החברתית כלכלית שלו.
****
במאמר לפני שנים אחדות, תקפתי את מדיניות שר האוצר נתניהו וטענתי שהיא מנוגדת לדרכו של ז'בוטינסקי. מכתבי תגובה בנוסח – מי שמך, קיבוצניק שכמוך וכו'... מאמר של נתניהו – הזכיר את התקפתי וציטט מאמר נגד השביתות. אכן, בנושא השביתות גישתו של ז' ימנית מובהקת. אולם חזונו החברתי – הרבה יותר שמאלה מהמקובל היום בסוציאל דמוקרטיה האירופית.
ז'בוטינסקי, שדגל בכלכלה המבוססת על השוק החופשי, היה רחוק מקפיטליזם "טהור" נוסח תאצ'ר ונתניהו. המונח "מדינת רווחה" לא היה קיים בזמנו וז'בוטינסקי לא השתמש בו, אך הדרך שהציג היא התגלמות המושג מדינת רווחה, בגירסה רדיקלית למדי.
ליברליזם ושוק חופשי
תפיסת עולמו הבסיסית של ז'בוטינסקי היא התפיסה הליברלית, השמה במרכז את הפרט – זכויותיו, צרכיו ושאיפותיו. בפוליטיקה, יחס למיעוטים, דת ומדינה, זכויות האזרח. גם הבסיס להשקפתו החברתית כלכלית.
הבסיס של העשיה הכלכלית היא השוק החופשי. לא רק פועל יוצא של תפיסה ליברלית, כיוון שהיא מבוססת על חופש הקניין של הפרט ועל זכותו לצבור רכוש, על חופש העיסוק ועל הקטנת מעורבות המדינה למינימום. ז'בוטינסקי ראה ערך נוסף בשוק החופשי – "המשחק".
"משחק" – מה שאינו כורח קיומי ופיסי עבור האדם. התגלמות "מותר האדם", וז'בוטינסקי ציין ש"ככל ששלב הציביליזציה גבוה יותר, כן בולט יתרון מעמדו של המשחק לעומת הכורח... הציביליזציה, הריהי בעיקרה פריו של הגירוי ורק במידה מועטת מאוד – יציר כפיו של הכורח". דווקא השאיפות הנקראות "חומריות", הן השאיפות המשחקיות הטיפוסיות ביותר. צבירת העושר, היא שאיפה הנותנת סיפוק לדמיונו של אדם, ולא לצרכיו החומריים; רדיפה אחרי המותרות, שאינם הכרחיים לקיומו.
הדחף האנושי להגדיל נכסים חומריים ורוחניים - מן הגורמים המרכזיים של הקדמה האנושית. דיכוי הדחפים הללו – עלול לעצור את הקידמה. נגד חברה שמרנית המדכאת את היצר הזה. זוהי חברה גרועה. שוק חופשי המבוסס על משחק ותחרות – תנאי הכרחי לחברה בראיה. נגד חברה שאינה מבוססת עליו. צימצום ההתערבות של המדינה בחיי הכלכלה, נגד הלאמה, הפוגעת בזכויות האדם ונוגדת את טבעו.
כדוגל בשוק חופשי, היה עליו להתמודד עם התוצאות השליליות. כך עיצב את השקפת הצדק החברתי המאזן את השוק החופשי – מדינת רווחה.
מדיניות רווחה
בניגוד לסוציאליזם הקלאסי, הפתרון שלו אינו ביטול השוק, אלא איזונו.
רגישות חברתית – על בסיס הערכים הליברליים אודות זכויות האדם. נגד הליברליזם הקלאסי הצרוף, המאפשר בשם השוק החופשי "פראות בלתי מרוסנת שבהתחרות של הפקר". חובת המדינה לדאוג לביטול העוני ולאספקת תנאי חיים מינימליים לכל אדם. מעורבות המדינה אינה במשק אלא בחקיקה. יצירת רשת ביטחון להבטחת תנאי קיום נאותים לאזרח במדינה המבוססת על כלכלת שוק, כדי לרפד את הפגיעה האפשרית באדם שלא הצליח בתחרות.
ההשראה לרעיונותיו – תורת ישראל (אף שהיה חילוני מובהק). החוקים הסוציאליים - השבת, הפאה והיובל.
השבת – החקיקה המגנה על זכויותיו ומצב של השכיר – שעות עבודה, הלנת שכר, שכר מינימום, ביטחון. "תמצית המושג היא בכך, שהחברה אסור לה לעזוב את הפועל השכיר לחסדו של נותן העבודה, בהרשותה להלה לכפות על העני כל דבר שביכולתו לכפות עליו".
החקיקה נועדה להגן על השכיר מפני תוצאות כלכלת שוק בלתי מרוסנת, כדי למנוע את "'חוק הברזל' המפורסם של הכלכלנים מן המאה התשע עשרה, חוק הקובע שהסייג היחידי לתנאי העבודה הפרולטרית, הרי זו מידת היגיעה ומידת הרעב שהפועל יוכל לסבול בלי 'להעלם', כלומר למות". עניינה וחובתה של המדינה.
פאה – החוק על פיו יש להשאיר חלק מן השדה לעני. לא "צדקה" אלא "מצוות עשה". לא פילנטרופיה [להבדיל מתאצ'ריזם] אלא אחריות המדינה. חקיקה סוציאלית של לקיחה מן העשירים והעברה לעניים - מס ההכנסה, מסים פרוגרסיביים, דמי אבטלה.
המדינה אחראית לספק "חמשת המ"מין" – מעון, מזון, מלבוש, מורה ומרפא. אלה הם הצרכים האלמנטריים של אדם. בעצם היותו אדם הוא זכאי ליהנות מביטחון, שהחברה תהיה אחראית לכך שחמשת היסודות הללו יסופקו לו. "כל אדם, שהוא רוצה בכך מחמת איזו סיבה שהיא, מקבל מן המדינה מינימום מסויים של הצטרכויותיו – מינימום, שהחברה תמצא אותו למספיק בארץ מסויימת ובתקופה מסויימת של התרבות הטכנית".
האוניברסליות של הרווחה – להביל ממדינת סעד, כל אחד זכאי, ללא צורך במבחן הכנסה. היחסיות של הצרכים – המינימום הנדרש - יחסי לרמת החיים השונה בין מדינה למדינה. מינימום שהחברה תמצא אותו למספיק בארץ מסויימת. גם בהתאם לתקופה – ככל שהתרבות הטכנולוגית מתקדמת, ורמת החיים עולה, כך גם המינימום עולה, ביחס לעליית רמת החיים הכללית. לא הסתפק בפחות מאחריות המדינה להבטחת חמשת המ"מין הללו, לכל אזרח במדינה. אף מפלגה סוציאל דמוקרטית בימינו אינה דורשת מחוייבות כה מרחיקת לכת של המדינה לאזרחיה.
היובל – גולת הכותרת האוטופיסטית. רעיון היובל מדבר על שמיטת חובות מוחלטת, ובעצם – על השוואת תנאי החיים של האזרחים, בצעד שנעשה אחת לחמישים שנה. אינו מבטל את כלכלת השוק, על מנת ליצור שוויון מלאכותי, אלא מאפשר משחק חופשי, אך אחת לתקופה נטרפים כל הקלפים, והמשחק מתחיל מאפס. כך, במשך התקופה שבין יובל ליובל, "ישמרו חיי הכלכלה ... על חופש מלא של שינויים נוספים. הבריות יוסיפו לבקש עצות, לחבל תחבולות, להיאבק, להתחרות; מהם יתעשרו, ומהם יתרוששו; החיים ישמרו על דמותם כזירת התגוששות, ששם אפשר לנחול מפלה וניצחון, להראות יוזמה ולהיכשל בה או להצליח". ליישמו בדרכים הרלוונטיות לתקופה. גם אם לא ייושם באופן ממשי, עצם החתירה אליו וראייתו כאידיאל, תהווה ציון דרך לחתירה לחברה המבוססת על צדק סוציאלי.
לסיכום – שילוב תפיסה ליברלית של שוק חופשי, עם תפיסה חברתית של אחריות המדינה לכל אזרחיה. "רעיון זה מושתת בבירור על האמונה, שחופש ההתחרות הכלכלית הוא מן היסודות האיתנים שבחיי אדם. ייאבקו נא בני אדם יפסידו ויזכו. מן הצורך לרפד את זירת ההתגוששות בדשא רך, למען לא ייחבל הנופל חבלה מכאיבה מידי". הדשא הרך - מדיניות הרווחה, ששורשיה נמצאים בחקיקה הסוציאלית של התורה. הציווי החברתי העליון הוא המלחמה לביטול העוני.
השאלה המעמדית
במונחים של ימינו, זאת גישת "הדרך השלישית". מעטות המפלגות הסוציאל דמוקרטיות שתעזנה לצדד היום ברעיון ז'בוטינסקאי כמו "כדי להבטיח מינימום זה, יש רשות למדינה לגייס בני אדם ולהפקיע חומרים וחפצים במידה המבטחת את המינימום הנזכר".
בזמנו סוציאליזם = מרקסיזם. הגדיר עצמו כאנטי סוציאליסט. שלל את התפיסה המעמדית. התנגד למלחמת המעמדות. שלל את ראיית הפרולטריון כבסיס החברה ומעמד מנוצל ואת הזהות בין בעיות הפועלים לבעיות סוציאליות. שלל את ראיית העבודה כגורם המרכזי בייצור.
לא קיבל את התזה אודות משבר הקפיטליזם ודיבר על משבר הפרולטריון, הנובע מקדמה טכנולוגית "הדוחקת את רגלי העבודה, כלומר עושה את הפרולטריון פחות ופחות נחוץ".
הקדים ב-50 שנה את הגישות של מהפכת המידע כשהתייחס למוח כאל לגורם הייצור החשוב ביותר וראה ברוח ולא בשרירים ובפטישים את הגורם החשוב בקידמה. בניגוד לימי מרקס, טען שבזמנו הפרולטריון אינו מעמד מנוצל אלא מעמד משגשג [מתעלם מכך שזאת תוצאת הסוציאל דמוקרטיה].
נגד הרעיון של מעמד שליט. "בעולם צריכים למשול כל בני האדם כאחד וללא הבדל. ואם בכל זאת יש להבדיל – הרי בעולם ובמשק העולם מושל, משל תמיד, צריך למשול ועתיד למשול, שכלם של אותם יחידים אשר להם ניתן הוא מלידה ומבטן, ולא מאה מיליון פטישים וחרמשים ומה גם שבהדרגה יוחלפו הללו בכפתורים".
המעמד שביכר הוא הבורגנות, אליו השתייך – המעמד המבוסס על "המשחק" ומקדם את האנושות.
סיכום
ליברל - שוק חופשי. לביטוי "המשחק" המבטיח את הקידמה האנושית. רגישות חברתית - מדיניות רווחה, רשת ביטחון, ובעיקר - בביטול העוני כתפקידי המדינה.
רחוק מאוד מקפיטליזם נוסח תאצ'ר ונתניהו – ג'ונגל שעלול לרסק את החלשים בחברה.
דיון
התייחסויות לרעיונות של ז'בוטינסקי ולרעיונות תנועת העבודה, בהם עסקנו ביום העיון. מהי חברה צודקת? מהי חובת המדינה ותפקידה?