לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

כדור שלג


דו קרב איומי המלחמה בין ישראל לסוריה מאחורינו... דו קרב מיותר לחלוטין ומזיק. אבל ניתן ללמוד ממנו הרבה ולכן ראוי לנתחו.

 

היה זה אירוע מתגלגל ככדור שלג. כדור השלג בולט ונראה מאיים כאשר הוא גדול, אחרי כל השלג שאסף בדרך, אבל נקודת הציון המשמעותית יותר היא הנקודה שבה החל הכדור להתגלגל. ובכל זאת, נתחיל מהסוף, מהצהרתו של שר החוץ אביגדור ליברמן.

 

האיום בהפלת משפחת אסד מהשלטון אם תפרוץ מלחמה, מיותר ואינו מובן. ראשית, למה בכלל להצהיר הצהרות מלחמה? למה לדבר בכלל על מלחמה? למה להגביה את הלהבות? למה לאיים? למה להתלהם? שנית, למה להתערב בענייני השלטון במדינה אחרת? האם אנו מעצמת על המתערבת בסוגיות פוליטיות במדינות אחרות (וגם אז, לא תמיד בחכמה ולא אחת הנזק גדול מן התועלת)? ואגב, כלל איני בטוח שהפלת שלטון אסד טובה לאינטרס הישראלי. נדמה לי, שדווקא השושלת הזאת טובה לנו יותר מכל חלופה.

 

הביקורת על דבריו של ליברמן מוצדקת, אלא שיש בה משהו מטריד. יום קודם לכן איימו הנשיא אסד ושר החוץ הסורי ואליד מועלם במלחמה, איימו בהפצצת ערי ישראל, התלהמותם הייתה קשה יותר מזו של ליברמן. גם למחרת הצהרתו של ליברמן, כאשר נתניהו עשה כל מאמץ להרגיע את הרוחות, אסד, ראש ממשלתו ושר ההסברה שלו המשיכו לאיים. ומשום מה, אמות הסיפים לא נעו ולא זעו. למה? הסיבה לכך, היא שרבים מתוכנו מקבלים את האיום על ישראל כדרך הטבע, כמובן מאליו, כדבר שאפשר לחיות איתו ויש להשלים עמו. ומה שחמור יותר, על בסיס קבלה זו, נבנתה אידיאולוגיה שלמה, על פיה המלחמה של הערבים בנו היא המצב הנורמלי במזה"ת, וכדי למנוע אותה או לדחות אותה, עלינו לרצות אותם בתשלום של פרוטקשן טריטוריאלי.

 

כך בדיוק נוצר המשבר הזה. מי שהחל לגלגל את כדור השלג הזה; מי שיצר את המתיחות המיותרת הזאת, היה שר הביטחון אהוד ברק. בנאום בפני סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל, הוא איים במלחמה. הוא לא איים על סוריה. הוא איים על ישראל. שר הביטחון של מדינת ישראל, איים על מדינת ישראל במלחמה קשה עם סוריה, אם ישראל לא תיכנע לדרישות הסוריות ולא תיסוג מהגולן. הוא אף הסביר, שאחרי המלחמה – תהיינה תוצאותיה אשר תהיינה, ישראל תיכנע לאותן דרישות.

 

וכשהתגובה הישירה והמיידית של הסורים הייתה איומי מלחמה, רבים בתוכנו הרימו גבה. הרי ברק לא איים על הסורים, אלא עלינו. למה הם הגיבו כך? בוודאי הייתה כאן אי הבנה מצערת. האמת היא, שיש מקום לאי הבנה – האם אפשר להבין את ההיגיון העקום של שר ביטחון המאיים על עמו במלחמה אם לא יכנע לאויב?

 

ובכל זאת, אין כאן אי הבנה. הסורים מכירים אותנו היטב ויודעים שהפוליטיקה הישראלית מספקת לעתים אבסורדים שלא יתכנו באף מדינה אחרת. איומי המלחמה לא נבעו מאי הבנת דבריו של ברק, אלא אדרבא, דווקא מהבנתם המלאה.

 

****

 

קו פרשת המים במלחמות ישראל - ערב הוא מלחמת יום הכיפורים. במלחמה זו הבינו הערבים, שאין ביכולתם לנצח את צה"ל במלחמה כוללת. העובדה שמלחמה, שפרצה בהפתעה רבתי, בתנאי פתיחה נדירים באיכותם מבחינתם, הסתיימה 101 ק"מ מקאהיר ו-40 ק"מ מדמשק, היא הסיבה לכך שמאז הם לא העזו עוד לנסות.

 

הסורים למדו לקח נוסף בעקבות מלחמת יום הכיפורים. לא זו בלבד שהובסו בשדה הקרב, הם גם לא הצליחו להניע תהליך שיסיג את ישראל מהגולן. ישראל נסוגה, אמנם, מהמובלעת שכבשה בתוככי סוריה במלחמה ומהעיירה קונייטרה, אך הגולן נשאר בידי ישראל ואף יישוב לא נעקר. בשנים שלאחר המלחמה קמו יישובים רבים בגולן, 5 שנים אחרי המלחמה קמה קצרין – עיר הגולן ו-8 שנים אחרי המלחמה סופח הגולן לריבונות ישראל.

 

הגבול השקט ביותר של ישראל, מזה 36 שנים, הוא הגבול עם סוריה. לפחות כל עוד ישראל יושבת על הגולן, סוריה תשמור על המציאות הזאת ולא תתקוף את ישראל.

 

והנה, קם שר הביטחון של מדינת ישראל, ומאיים על אזרחי ישראל במלחמה עם סוריה, אם ישראל לא תיכנע לדרישות הסוריות. לא זו בלבד, הוא אף מודיע, שאחרי המלחמה הזאת ישראל תדון עם סוריה על נסיגה מהגולן.

 

מה המסר שמקבלים הסורים מדברים אלה? כדאי להם לפתוח במלחמה עם ישראל, כיוון שגם אם יפסידו בה, בעקבותיה ישראל תיסוג מהגולן. זו כמעט הזמנת מלחמה.

 

תפקידו של שר הביטחון הוא לספק ביטחון למדינת ישראל. בסיס תורת הביטחון של ישראל הוא קודם כל מניעת מלחמה, באמצעות הרתעה. במצב בו הערבים ידעו שאם יתקפו את ישראל – כל שטח שיאבדו במלחמה יאבד להם לצמיתות, לא תהיינה עוד מלחמות. זאת הרתעה. במקום זאת, אומר שר הביטחון לסורים, שאם יתקפו את ישראל, יקבלו כפרס את הגולן. בכך מועל אהוד ברק בתפקידו. מה הפלא, שכעבור יומיים שר החוץ הסורי מאיים על ישראל במלחמה; איום כמותו לא נשמע שנים רבות? זוהי תוצאה ישירה של דברי ברק. במקום שר הביטחון, ברק הוא שר אי הביטחון. סר הביטחון בשר הביטחון.

 

בנאומו של ליברמן, הוא אמר גם דברים חשובים, נכונים ונכוחים – על הסורים להתרגל לרעיון שלא יקבלו את הגולן ועליהם להשלים עם המציאות ולוותר על דרישתם לקבל את הגולן, כפי שוויתרו על דרישתם לקבל מהתורכים את אלכסנדרטה.

 

חבל שאת הדברים החשובים והנכונים האלה, הוא ליווה ברטוריקה צורמנית של איומי מלחמה, במקום ברטוריקה של שלום ובקריאה לשלום אמת – שלום עם הגולן.

 

* "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 10/2/2010 17:23   בקטגוריות אנשים, הגולן, היסטוריה, חוץ וביטחון, פוליטיקה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פולמוס שכולו צביעות


רוב המדינות הדמוקרטיות בעולם מאפשרות לאזרחיהן החיים בחו"ל להשתתף בבחירות. כאשר מתקיימות בחירות בארה"ב, ישראלים רבים, שהינם בעלי אזרחות אמריקאית, מצביעים בישראל. הוא הדין בישראלים בעלי אזרחות צרפתית. כאשר מתקיימות בחירות ברוסיה, מנהלות המפלגות הרוסיות קמפיין בחירות משמעותי בישראל, בכלי התקשורת ברוסית. כך מקובל במדינות העולם כולו.

 

מדוע בישראל הזכות הזאת אינה קיימת? הסיבה לכך היא פטריוטיות ציונית. מדינת ישראל לא העניקה זכות זו לאזרחיה, בראותה עצמה כמדינה בהקמה, הנלחמת על עצמאותה; כמדינה אידיאולוגית בעלת יעוד – הגשמת הציונות, שמשמעותה תביעה מהיהודים לעלות לא"י ולחיות בה. מדינת ישראל לא התייחסה לאזרחיה שהיגרו לחו"ל כאל אזרחים שבחרו בחירה לגיטימית לקבוע את מקומם במקור אחר בעולם, אלא כאל מי שנטשו את הספינה ונהגו בניגוד לציפיה הפטריוטית מהם. אותם ישראלים כונו בשם הגנאי יורדים, ושלילת זכות ההצבעה מהם היא חלק מתפיסה של הענשתם על ירידתם.

 

היום, 62 שנים אחרי הקמת המדינה, מתקיים פולמוס ציבורי סביב הצעות לאפשר לישראלים החיים בחו"ל להשתתף בבחירות בישראל. דיון ענייני בהצעה זו, הוא מחלוקת בין גישה אזרחית ליברלית החותרת לנורמליזציה מירבית של מדינת ישראל, לבין גישה ציונית פטריוטית המעמידה שיקולים פטריוטיים במקום גבוה יותר בסולם הערכים מערכים ליברליים אזרחיים, והנורמליזציה של מדינת ישראל אינה עומדת בראש מעייניה.

 

על פי הגישה האזרחית ליברלית – האזרחות הינה זכות מוקנית שאינה מותנית בחובות, במחוייבות כלשהי; אינה מותנית בדבר ואינה ניתנת להפקעה. על פי גישה זאת, מדינת ישראל שייכת לכל אזרחיה, והעובדה שאזרח בחר לחיות במקום אחר על פני הגלובוס אינה מעלה ואינה מורידה דבר מזכויותיו כאזרח. זכות ההצבעה היא זכות יסוד בחברה אזרחית, דמוקרטית וליברלית, ועל המדינה לתת לכל אזרח באשר הוא את הכלים לממשה. הגיעה השעה שישראל תחדל לנהוג כמדינה מגוייסת ולאומנית ועליה לנהוג כמו כל מדינה דמוקרטית ליברלית. שם הקוד – בזכות הנורמליות.

 

על פי הגישה הפטריוטית – מדינת ישראל אינה מדינה נורמלית. היא מדינה שייעודה וצדקת קיומה היא הגשמת הציונות. כמדינה ציונית, אין תפקידה רק להעניק לאזרח את זכויותיו, אלא עליה לתבוע מהם מחוייבות, מאמץ, תשלום מחיר. מדינת ישראל נלחמת עדיין על עצמאותה. המדינה תובעת מאזרחיה נכונות להקריב את חייהם למען קיומה; קל וחומר שהיא תתבע מהם לחיות בה. מי שבחר לרדת מן הארץ, אינו ראוי לזכות ההצבעה. שם הקוד – בלי נאמנות אין אזרחות.

 

אם הדיון הציבורי בנושא היה אמיתי, סביר היה להניח, שמפלגות השמאל, המדברות בשם הליברליות וזכויות הפרט, היו עומדות בראש המאבק למען שינוי החוק ומתן זכות לאזרחים בחו"ל להשתתף בבחירות. לעומתן, מפלגות הימין, המדברות בשם הלאומיות והפטריוטיות, היו עומדות על הרגליים האחוריות ונאבקות נגד החוק.

 

והנה, אצלנו התהפכו היוצרות – דווקא הימין מציע את ההצעה והשמאל מתנגד לה בכל כוחו. השמאל משתמש ברטוריקה סופר פטריוטית להצדקת דרכו והימין ברטוריקה סופר ליברלית להצדקת עמדתו.

 

איך זה קורה? התשובה פשוטה – אלה ואלה משקרים. הוויכוח האידיאולוגי הוא כיסוי לוויכוח אינטרסנטי פוליטי ציני. זהו פולמוס שכולו צביעות.

 

האמת היא, שמתן זכות הצבעה ליורדים, תגדיל במאות אלפים את מספר היהודים שישתתפו בבחירות. בכך יגדל באופן משמעותי משקלו של הקול היהודי. מאחר ובקרב הציבור היהודי אחוז התמיכה במפלגות הימין גדול הרבה יותר מאשר בכלל הציבור, כיוון שבקרב הציבור הערבי התמיכה במפלגות הימין שואפת לאפס, הגדלת שיעור המצביעים היהודיים תחזק את הימין בבחירות.

 

זה סדר היום הסמוי המכתיב למפלגות השונות את עמדתן האמיתית, המוסווית ברטוריקה שקרית. השמאל הליברלי מתנגד להצעה שתפגע בכוחו האלקטורלי, והוא מסווה את עמדתו ברטוריקה ימנית מובהקת. הימין הלאומי תומך בהצעה שתחזק את כוחו האלקטורלי והוא מסווה את עמדתו ברטוריקה שמאלנית מובהקת. זאת האמת.

 

ומה עמדתי בנדון?

 

למרות שיש הרבה צדק והגיון בעיקרון הדמוקרטי ליברלי, אני דוחה אותו בפני הרעיון הציוני פטריוטי. בעיניי, הירידה מן הארץ היא תופעה שלילית שיש להיאבק בה. מתן זכות הצבעה ליורדים מעניקה לה לגיטימציה. בעיניי, מי שבחר לרדת מן הארץ אינו ראוי להצביע בבחירות.

 

מה שמטריד אותי יותר מכל, מעורר בי בושה וכלימה, ומחייב חשבון נפש חינוכי של החברה היהודית ישראלית, הוא עצם העובדה שבעוד ערביי ישראל מגלים "צומוד" מרשים, מיליון יהודים ישראלים ירדו מן הארץ. מתן זכות הצבעה ליורדים היא ההיפך מעשיית חשבון הנפש הזה.

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 9/2/2010 07:41   בקטגוריות פוליטיקה, ציונות  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



רשמי הרצליה


לאורך 10 שנות כנס הרצליה אני עוקב אחריו בעניין רב; מפגש רב תחומי, מתוקשר היטב, שבו נדונים הנושאים המרכזיים ביותר על סדר היום הלאומי בהשתתפות האנשים בעלי ההשפעה הרבה ביותר. אבל הכנס הוא למוזמנים, ואף פעם לא הוזמנתי.

 

השנה, לא זו בלבד שהוזמנתי, הכנס גם נפל על התקופה אותה מגדירה בתי, תמר: "אבא עובד עכשיו בחופש", ושמחתי לממש את ההזמנה (אם כי, מתוך ארבעה ימים הצלחתי להתפנות רק ליום וחצי).

 

כשהגעתי למקום ופניתי כה וכה, נעשה לי שחור בעיניים. חליפות שחורות מחוייטות... הכל כל כך מכופתר, מעונב ופלצני... עם סוללות של דיילות ודיילים אדיבים וחייכניים המשרתים אותנו. זה לא בדיוק המיליה שלי... בכנס שדרות לחברה, הכנס העממי בו אני משתתף מידי שנה, אני מרגיש יותר בנוח עם תושבי הנגב, הסטודנטים, חניכי המכינות הקדם צבאיות ובני הנוער. כנס שדרות הוא קונגרס של דמוקרטיה השתתפותית.

 

אולם זו רק המעטפת, הקנקן – העיקר הוא התוכן. והתוכן היה באמת חשוב ומרתק. לא רק המושבים, הפאנלים וההרצאות – עצם המפגש של בכירי האקדמיה, הממשל, התקשורת, המערכת הביטחונית והמשק, הוא מפגש חשוב ומעניין למי שחשוב לו להשפיע, ולמי שצמא למידע שמעבר לכותרות העיתונים. ומאחר ואני גם צמא למידע וגם חשוב לי להשפיע – נהניתי מאוד מהשתתפותי.

 

בנאומו של גדעון סער, אליו עוד אחזור, רשמתי לעצמי הערה – "נאום הרצליה". כאשר מדברים על חוסן לאומי, בעיניי החינוך קודם לביטחון, ליחסי החוץ ולכלכלה. ולכן, נאומו של שר החינוך הוא החשוב ביותר, בעיניי.

 

לנאומו של נתניהו לא נשארתי. ידעתי שאוכל להאזין לו ברדיו, בדרך הביתה, ולא רציתי לעמוד שעה ארוכה בתור לבידוק הביטחוני. גם רציתי להגיע הביתה לפני בוא השלג. אבל האמת היא, שלא היו לי ציפיות מהנאום – מה הוא כבר יגיד? הרי כבר שמענו את כל מה שיש לו לומר על איראן, על המו"מ עם הפלשתינאים, על הכלכלה. אך כאשר שמעתי את הנאום ברכב, הופתעתי, שמחתי והתרגשתי. הנאום השנתי המרכזי של ראש הממשלה הוקדש כמעט כולו לחינוך, ובמיוחד לחינוך היהודי הציוני, שכה חשוב לי וכה חשוב בעיניי. הצטערתי שנסעתי, שלא נשארתי להיות נוכח ברגע מיוחד זה. בשנים האחרונות תקפתי את נתניהו בעשרות מאמרים, על הפגיעה הקשה במערכת החינוך, בתקופת כהונתו כשר האוצר. אם אין המדובר בדיבורים בעלמא ואכן בכוונתו של נתניהו להציב את החינוך במרכז, זו בשורה גדולה למדינת ישראל וגם תיקון אישי שלו.

 

הצטערתי שלא נשארתי כדי לשמוע את הנוכחים – האם גם הם שותפים להתרגשותי, או שאין הם מבינים מה הוא רוצה מהם ולמה הוא מבזבז את זמנם. ברכב שמעתי בתום הנאום את כתבי גל"צ מגחכים מעט על הנאום, אך הכתבת המדינית הוסיפה – "בכל זאת נדמה לי שיש גם כותרת" והזכירה את המשפט המדיני היחיד שלו, אודות האפשרות לפתיחת מו"מ עם הפלשתינאים בקרוב. במהדורת "מבט" המועברת גם ברדיו, הכתבים ניסו לפענח מה עומד מאחורי הנאום המוזר. שמא נתניהו עייף אחרי שלושה ימים מתישים עם ברלוסוקוני? ואילה חסון העלתה השערה קונספירטיבית, שמא מטרתו של נתניהו היא לגמד את כנס הרצליה. זאת הייתה כל ההתייחסות לתוכן החינוכי של הנאום וגם כאן הדיווח התמקד במשפט המדיני היחיד בדבריו.

 

ולמחרת – בעיתונים. אילו נשא נתניהו נאום מדיני ביטחוני, כלל לא חשוב מה היה אומר בו, הוא היה תופס את כל הכותרות, כפי שהיה בשנים הקודמות. ב"הארץ" הוזכרה הפסקה המדינית בדבריו, וכלל לא הוזכר ולו במילה שהוא דיבר גם על נושא אחר. ב"ישראל היום", לעומת זאת, צוטטו דבריו של נתניהו על החינוך בהרחבה. מעניין אם כך היה, גם אלמלא היה זה עיתון המקורב לנתניהו (עיתונים אחרים לא ראיתי). מכל מקום – בהתייחסותה של התקשורת לנאום הייתה צביעות רבה; הרי התקשורת נוהגת לסנוט במנהיגי ישראל על שהחינוך אינו חשוב בעיניהם. והנה, כאשר נאום מרכזי של ראש הממשלה מוקדש לחינוך, זהו "נאום משמים" שאינו ראוי לסיקור.

 

המקום המרכזי שייחד נתניהו לחינוך בלט בעיניי, בעיקר לנוכח תחושתי, שבכנס העוסק בחוסן הלאומי, נושא החינוך, שהוא בסיס החוסן הלאומי, נדחק לקרן זווית. בכל ארבעת ימי הדיונים, רק שני מושבים הוקדשו לנושאי חינוך, ואף הם לא שובצו בשעות ה"סקסיות", עתירות הרייטינג.

 

אגב, גם שמעון פרס, בנאומו, התייחס לחינוך, אך רק במשפט או שניים. הוא הציע שכל חייל יסיים את צה"ל עם תואר BA. לי זה נשמע, בערך, כמו "מזרח תיכון חדש".

 

במהלך הכנס השתתפתי במושבים שעסקו בשאלות מעמדה הבינלאומי של ישראל, משילות, מוכנות העורף, המשפט הבינלאומי ושדה הקרב בזמננו ועוד. אך הכנס שהיה החשוב ביותר בעיניי, ושלא סוקר כראוי לו, התמקד בחינוך בישראל – "הכנת דור העתיד לחיים במאה ה-21", ובו אתמקד בסקירה זו.

 

הדובר המרכזי בדיון היה שר החינוך גדעון סער. כל שאר הדוברים ציינו לשבח את השר כשר מצויין המקדם מאוד את המערכת. האמת היא שאחרי שתי קודמותיו, לא צריך להתאמץ יותר מידי כדי לבלוט לטובה. אך גם ללא השוואה זו, מדובר בשר מצויין, שהמחוייבות לחינוך זורמת בעורקיו והוא מוביל מהפכות בתחומים רבים. כמה מיוזמותיו אינן לרוחי, כמו חובת הקימה לכבוד המורה בתחילת השיעור וחובת התלבושת האחידה. אך במרבית תחומי העשיה, אני מרוצה מאוד.

 

בניגוד למקובל במקומותינו, כאשר נכנס סער לתפקידו הוא לא ביטל, דבר ראשון, את מה שעשתה קודמתו. כזכור, כשיולי תמיר נכנסה לתפקיד, עוד בטרם עשתה דבר מה פוזיטיבי, היא הזדרזה לבטל את רפורמת דוברת. למה? ככה. הרי הרפורמה עוד עלולה להצליח, והרי לא היא מינתה אותה. על פי התרבות הפוליטית בישראל, עם מינויו של סער היה מצופה ממנו לבטל את רפורמת "אופק חדש" של תמיר, וליזום רפורמה חדשה שתיכנס לתוקף סמוך לסיום תפקידו ותבוטל בידי השר שיחליף אותו וחוזר חלילה. סער נהג אחרת. הוא אמר שאינו שלם עם כל סעיפי הרפורמה, אך אי אפשר לטלטל כך את המערכת, ולכן הוא ממשיך ברפורמה וישפיע על כיווניה בהדרגה.

 

סער בלט במינויים מקצועיים מצויינים, של הטובים באנשי החינוך בישראל, כמו המנכ"ל ד"ר שמשון שושני, ראש המועצה הפדגוגית ד"ר צביקה צמרת, מנהל האגף לחינוך דתי הרב אברהם ליפשיץ ואחרים. בכך הוא שידרג את מערך המנהיגות החינוכית בישראל.

 

עיקר הדיון התמקד בהתאמת החינוך לטכנולוגיות החדישות ורתימת התקשוב לצרכי החינוך. גם נאומו של סער התמקד בעיקר בנושא זה, אך הוא פרש בפני הנוכחים את עיקרי תכניותיו בתחומים השונים. הוא דיבר על הצבת יעדים ברורים עם מדדים ותפוקות. על תגבור לימודי הליבה בעיקר במתמטיקה, מדעים ושפת אם. הוא שם דגש מרכזי על החינוך הערכי, על הגדלת סמכות המורה ועל הצורך בהצבת גבולות ובמאבק באלימות. "שינינו את תכני זכויות התלמיד", אמר השר, "ומיקדנו אותן בזכותו האמיתית של התלמיד – ללמוד ולהיות מוגן מאלימות".

 

גדעון סער הזכיר את עדה יונת וחתני פרס נובל למדעים בשנים האחרונות, ואמר שזאת תוצאת השקעה אדירה בחינוך בעשורים הראשונים לאחר הקמת המדינה, דווקא כאשר היינו מדינה עניה. היום, הוא ציין, כל המדדים הבינלאומיים מצביעים על ההיפך, והוא הזכיר כדוגמה את הדו"ח האחרון של ה-oecd.

 

כששמעתי את דבריו אלה, סיקרן אותי האם הוא ילך צעד נוסף, ויזכיר שהתשתית המדעית הזאת נבנתה, כאשר ישראל הייתה מדינת רווחה. אז, כאשר המערכת הייתה מוכוונת שוויון וסולידריות חברתית, ישראל הובילה בכל מבדקי החינוך בעולם, ואילו היום, כשישראל היא מדינת הפרטה, כאשר המערכת מוכוונת "הישגיות", ההישגים כה ירודים.

 

לא. עד כדי כך הוא אינו מסיק מסקנות, או לפחות אינו מתבטא בפומבי. אבל הוא בהחלט קרא למדינה להגדיל באופן משמעותי את תקציבי החינוך וההשכלה הגבוהה. והוא בהחלט דיבר על החשיבות הרבה בחיזוק החינוך הציבורי.

 

החינוך הציבורי, אמר השר, הכרחי לגיבוש אתוס משותף המבוסס על ערכים משותפים. דווקא בעידן של גלובליזציה – לצד פתיחות לעולם, יש לשמור על צביון לאומי ותרבות לאומית, והדבר אינו אפשרי ללא מערכת חינוך ציבורי חזקה. הוא יצא נגד ריבוי הזרמים, נגד ההחלשות, בעשורים האחרונים, של החינוך הציבורי, באמצעות טיפוח החינוך הפרטי במימון ציבורי. התוצאה היא העמקת הפערים החברתיים והכלכליים בישראל. אם המגמה הזו לא תיבלם, הוא הזהיר, החברה הישראלית עלולה להתפורר.

 

סער הודיע על מהלך של החמרה משמעותית של תקנות ההכרה במוסדות הללו וצעדים נוספים שמטרתם לחזק את החינוך הממלכתי, הציבורי.

 

כאמור, נושא המושב היה התקשוב, וגם בנושא זה היו לשר בשורות. הוא מודע לחשיבות החדרת התקשוב לבתי הספר, לצורך הכנת התלמידים לעולם עתיר מדע וטכנולוגיה. זו אינה אופציה אלא הכרח – מערכת חינוך שרוצה להיות רלוונטית להכנת תלמידיה לסביבת החיים, חייבת לצמצם את הפער בין סביבת החיים לסביבת בית הספר. בכל מקום הילדים חיים בסביבה מתוקשבת, ואם בית הספר לא יהיה כזה, הוא יאבד את הרלוונטיות שלו. לכן, יש להשתמש בטכנולוגיה לשירות הלמידה וההוראה. ליצור רצף של הוראה בביה"ס ובבית ומשוב on line להורים. התקשוב יאפשר יותר למידה אישית והתאמה אישית של המערכת לכל תלמיד, ליכולותיו, למיקסום היכולות שלו. השר הציג את תכניות משרדו ליצירת תשתית פיסית לתקשוב בתי הספר, להכשרת המורים ולתחזוקת המערכת. הוא ציין שאין כל ערך לטכנולוגיה ללא משנה פדגוגית מתאימה, ולכן יצירת התכנים הדיגיטליים של מערכת החינוך, חייבת להיעשות במקביל להעמדת התשתיות. תכניתו של סער – מתווה למדיניות לאומית בנושא התקשוב, שתבצע במהלך בן חמש שנים את מהפכת העתיד. מהפכה זו תשרת את החברה, את הכלכלה ואת הביטחון. בראש סדר העדיפויות ליישום התכנית יעמיד השר את הפריפריה הצפונית והדרומית, שם יחל ביצועה.

 

גדעון סער היה רהוט, ענייני, רציני ובקיא מאוד בחומר, וזכה לשבחים רבים ממשתתפי הפאנל, ובהם ראש המכון למחשבה חינוכית וראש הקתדרה לחינוך הומאניסטי בסמינר הקיבוצים פרופ' נמרוד אלוני, מנכ"לית מט"ח (המרכז לטכנולוגיות חינוכיות) גילה בן הר, מנכ"ל התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, מנכ"לית "אינטל" ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית מקסין פסברג, סגן נשיא אלביט חיים רוסו, איש המועצה הלאומית למו"פ ותא"ל (מיל') יעקב נגל, סגן מדעי לראש מפא"ת – המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לוחמה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון. יש לציין שכל הדוברים הבהירו שהטכנולוגיה אינה חזות הכל והדגישו את הצורך בחינוך ערכי.

 

סקירה קצרה של כמה מן הדברים שאמרו הדוברים:

 

נמרוד אלוני – 1/3 מן התלמידים הם מתחת לקו העוני. כתוצאה מכך, הפער החינוכי בין תלמידים עשירים ועניים הוא הגבוה ביותר בעולם המערבי. זאת הבעיה המרכזית של מערכת החינוך הישראלית. בין חוליי מערכת החינוך הוא מנה את העדפת הלמידה המכנית וחרושת של הישגיות על פני למידה משמעותית ואת הסגידה למצליחנות כלכלית ולטרנדים עולמיים וטרנדים של רייטינג, על חשבון מורשת תרבותית ועומק תרבותי ואמנותי. יש להתאמץ ולעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. על הממשלה להפגין דרך ארץ כלפי מצויינות בתרבות וברוח, מול הזבל התקשורתי. מה שיביא את המפנה הוא איכות המורים ולכן יש לגייס את הטובים ביותר להוראה.

 

גילה בן הר – יש להתמקד בחינוך לערכים, לאתיקה ומוסר. היא סקרה תכניות תקשוב לאומיות בארה"ב ובבריטניה שיש ללמוד מהן. היא רואה בטכנולוגיה הזדמנות לעבודה משותפת ולפיתוח הסקרנות והיצירתיות. היא קראה לחנך למחוייבות חברתית וליצירת בסיס ערכי משותף.

 

בין הצעותיה האופרטיביות – פדגוגיה מתקדמת המאפשרת למידה בכל מקום בכל זמן, של התלמידים והמורים, מהבית ומביה"ס. לכל תלמיד יהיה ילקוט דיגיטלי, שיכיל עולם ספרים עשיר, אפשרויות למידה והערכה ברשת ומאגרי מידע. במקביל יהיה ילקוט דיגיטלי למורה.

 

היא שיבחה את המתווה הלאומי שהציג השר וקראה לראש הממשלה ולשר האוצר לתקצב את התכנית.

 

שרגא ברוש – החוסן הביטחוני, הכלכלי והחברתי מותנים בחינוך מצויין. היעד האסטרטגי המרכזי למדינה הוא השקעה בהון האנושי, להצמחת דור עתיר בהשכלה טכנולוגית, יצירתיות ומעוף, שיובילו התפתחות והצלחה כלכלית וחברתית. גם הוא דיבר על הצורך בחינוך לערכים, לצד הידע, הכישורים והמיומנויות.

 

מקסין פסברג – יש לחנך להתנהגות עצמאית ולאחריות חברתית. היא דיברה נגד חינוך המבוסס על ציטוט ידע (בנושא זה איני מסכים איתה – קיימת בעיה חמורה של בורות, ובית הספר אינו יכול להיות פתור מהענקת ידע לתלמידים).

 

הרצאתו של יעקב נגל הייתה מרתקת. הוא התמקד בסיפורם של שני הפרויקטים המובילים של האגף – תכנית "תלפיות" שמרבית בוגריה הם היום אבני היסוד של ביטחון ישראל, ותכנית נחשון – תכנית ניסיונית הפועלת בעשרה בתי ספר, ומשקיעה בתלמידים במצויינות בתחום הערכי, האישי חברתי וההשכלתי. המצויינות הערכית היא בתחומי הצדק, היושר והתרומה לחברה. מטרת התכנית, כמו גם תכנית "תלפיות", היא יצירת פוטנציאל לעתודה מובילה של המדינה.

 

המצויינת בחינוך קריטית לעליונות הביטחונית של ישראל. אחד התחומים החשובים ביותר ביצירת המצויינות, היא יכולת ביטוי בכתב ובע"פ ברמה הגבוהה ביותר בשפת המקור, לצד מתמטיקה בסיסית ואנגלית. אך העיקר הוא "ערכים, ערכים, ערכים".

 

ערכים ערכים אבל... איש מהדוברים, כולל שר החינוך, לא הזכירו ולו במילה את החינוך הבלתי פורמלי, שחשיבותו לעיצוב דרכו של הילד והנער אינה נופלת משל החינוך הפורמלי. לעומת זאת, ראש הממשלה ציין בנאומו לשבח את תרומתן של תנועות הנוער, שנות השירות והמכינות הקדם צבאיות, והביע צער על כך שחניכיהם מעטים מידי.

 

לנוכח המקום המרכזי של החינוך בנאום הרצליה של ראש הממשלה, אני מקווה שבשנה הבאה ובשנים הבאות, יתפוס החינוך מקום מרכזי יותר בכנס.

נכתב על ידי הייטנר , 4/2/2010 20:36   בקטגוריות חברה, חינוך, מנהיגות, פוליטיקה, תקשורת  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)