לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳›׳׳Ÿ.

מי מצנזר את עקיבא אלדר?


במאמרו "בוגי לא אשם" ("הארץ" 24.8.09) כותב עקיבא אלדר: "יעלון לא בחל בהרעבת ילדים, חיסול מנהיגים פוליטיים מתונים, מחסומים, סגרים והשפלות". משום מה נשמט מהמאמר המשך המשפט: "ורצח פלשתינאים כדי לסחור באבריהם". האם מישהו מצנזר את עקיבא אלדר?

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 24/8/2009 21:48   בקטגוריות אנשים, חוץ וביטחון, סאטירה, פוליטיקה, תקשורת, אקטואליה  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חזון עובדיה


האם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א קורא את פרשת השבוע? ואם הוא קורא – האם הוא מבין את מה שהוא קורא? ואם הוא מבין – האם הוא מפנים את מה שהוא מבין? האם יש קשר כלשהו, בעבורו, בין התורה לבין החיים?

 

אם הרב עובדיה קורא את פרשת השבוע, בוודאי קרא בשבת האחרונה, בפרשת שופטים, את הפסוק: " "לֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" (דברים ט"ז, י"ט). והנה, קריאה מפורשת זו לא הפריעה לו להתייצב באופן חד משמעי לצד שלמה בניזרי, שהורשע בכל ערכאה אפשרית על לקיחת שוחד. כפי שלא הפריע לו, לפני עשור, להתייצב לצד אריה דרעי, שאף הוא הורשע בכל הערכאות על לקיחת שוחד.

 

הרב עובדיה הציג את בניזרי כאדם שכולו קודש להגדיל תורה ולהאדירה. איזו תורה, הרב עובדיה? התורה שבה נכתב הפסוק שציטטתי? מה משמעות הפצת תורה ולימודה, אם נוהגים בניגוד מוחלט לעיקריה? מה טעם בלימוד תורה, כאשר רומסים ברגל גסה את מסריה החשובים ביותר?

 

לתמיכה פומבית כזו, של מי שנחשב רב חשוב וגדול בתורה, "גדול הדור", בעבריין לוקח שוחד, יש ביטוי אחד ביהדות – חילול השם.

 

הנביא ישעיהו תיאר מציאות נוסח דרעי ובניזרי:  "שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים. יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא-יָבוֹא אֲלֵיהֶם" (ישע' א', כ"ג)וגם במציאות שאותה תיאר ישעיהו, את הרקב והשחיתות כיסתה דתיות מזוייפת. וכך הוא מתייחס לאותה דתיות: "לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה. שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי? לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי. חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח, נִלְאֵיתִי נְשֹׂא. וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם. גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ.  יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ" (שם, שם, י"א-ט"ו). 

 

ישעיהו אינו מסתפק בכך, אלא הוא מציג גם חזון חלופי, שבסיסו תביעה לחברה אחרת ולסולם ערכים אחר: "רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ, הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי.  חִדְלוּ הָרֵעַ. לִמְדוּ הֵיטֵב, דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ, שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה. לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר יְהוָה. אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים - כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ. אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע - כַּצֶּמֶר יִהְיוּ.  אִם-תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם, טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ" (שם, שם, ט"ז-י"ט).

 

ומהו חזון עובדיה?

 

* הפורטל לצדק חברתי BSH, "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 24/8/2009 00:36   בקטגוריות אנשים, חינוך, יהדות, משפט, מנהיגות, פוליטיקה, פרשת השבוע, שחיתות, תקשורת, אקטואליה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תיאוריה על כרעי תרנגולת


יחיעם וייץ מתפעל מהתיאוריה שבבסיס הספר "ההר שהיה כמפלצת: הגולן בין סוריה לישראל", לפיה ממשלת אשכול הובילה את מפעל ההתיישבות בגולן, כאמצעי לחץ על הסורים להגיע עם ישראל לשלום, שבו ישראל תיסוג מן הגולן. התיאוריה הזו מסתמכת על החלטת ממשלת אשכול ב-19.6.67: לחתום על הסכם שלום עם מצרים וסוריה על בסיס הגבול הבינלאומי, הבטחת זכויות המים של ישראל ופירוז רמת הגולן. אם הממשלה החליטה שהיא מוכנה לסגת, ואותה ממשלה הובילה את מפעל ההתיישבות, מסיק קיפניס, כותב הספר, ומחרה מחזיק אחריו יחיעם וייץ, אות הוא כי ההתיישבות לא נועדה להיות התיישבות של קבע אלא קלף למיקוח.

 

תיאוריה מעניינת, אלא שהיא מתעלמת מעובדה קריטית, המפריכה אותה מכל וכל - ב-26.12.67 החליטה הממשלה פה אחד לבטל את החלק מן ההחלטה הנוגע לנכונות לנסיגה מהגולן (והשאירה על כנה את ההחלטה הנוגעת לסיני). מדוע ההחלטה בוטלה? הרי אינספור החלטות ממשלה מתיישנות ואינן מיושמות והממשלה אינה טורחת לבטלן. במקרה זה ההחלטה בוטלה, כדי שאי אפשר יהיה להשתמש בה ביום מן הימים כתקדים או כטענה. היא בוטלה, כיוון שמטרת הממשלה הייתה לשמור על הגולן.

 

אם כך, מדוע התקבלה ההחלטה הזאת. וייץ מציין בסקירתו, ש"אחרי שלא התקבלה תשובה על הצעתו הנדיבה, הבין אשכול שהחזון של הסכם שלום עם סוריה אינו עומד להתגשם בקרוב וגיבש קו פעולה: אין מפנים את הגולן בלי הסכם שלום". וכי ההחלטה הנדיבה הייתה לנסיגה ללא שלום? האמת היא, שההחלטה של 19.6 נבעה מהטראומה של הלחץ האמריקאי והסובייטי הכבד שהביא לנסיגה ישראלית מסיני ללא תנאי לאחר מבצע "קדש", 11 שנים קודם לכן. כדי להדוף לחץ דומה, קיבלה הממשלה החלטה המחשקת אותה במספר תנאים – אין נסיגה ללא חוזה שלום, אין נסיגה מעבר לגבול הבינלאומי, דרישה לפירוז הגולן ולהבטחת זכויות המים. ההחלטה הייתה סודית ביותר, ואפילו הרמטכ"ל לא עודכן אודותיה, כפי שמספר תא"ל (מיל') אריה שלו בספרו "שלום וביטחון בגולן", כיוון שלא הייתה כוונה להציע אותה, אלא להשתמש בה כתכנית מגירה להתמודדות עם לחץ כבד מנשוא. משהתברר שאין לחץ כזה, מיהרה מאוד הממשלה לבטל את ההחלטה. כמובן שהטענה שהיישובים הוקמו שלא כדי להיות יישובי קבע מופרכת מיסודה. אותה ממשלה שהחליטה על התיישבות בגולן, בבקעת הירדן ובגוש עציון, לא הקימה יישובים ביהודה ושומרון, כיוון שראתה בהם קלפים למיקוח במו"מ על הסדר שלום. יישובים מוקמים כדי לעצב את גבול הקבע, ולא כדי להיעקר.

 

קיפניס מתייחס בזילזול לחיים הבלתי נסבלים של יישובי העמק והגליל כאשר הסורים היו על הגולן. בין השאר הוא מציין את העובדה שצה"ל כבש את הגולן בתוך 30 שעות, כלומר הסורים לא היו אוייב רציני. למה הדבר דומה? אין ספק שצה"ל יכול לכבוש את רצועת עזה בתוך 24 שעות. האם עובדה זו ממעיטה בחומרת ירי הקסאמים על שדרות ו"עוטף עזה"? מדינה אינה יכולה להשלים עם מצב שאזרחיה ויישוביה הם מטווח ברווזים בידי אויב ועליה לעשות כל שלאל ידה כדי לשנות מציאות זו. 

 

* "הארץ" - ספרים

נכתב על ידי הייטנר , 22/8/2009 00:14   בקטגוריות הגולן, היסטוריה, התיישבות, חוץ וביטחון, ספרות ואמנות, פוליטיקה, ציונות, אקטואליה, סיפרותי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳œ׳“׳£ ׳”׳§׳•׳“׳    ׳œ׳“׳£ ׳”׳‘׳
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342  343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362  363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470  471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550 551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)