לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פסולי חיתון


המפלגות הערביות מעולם לא היו חלק מקואליציה בישראל. יש הרואים בכך טעם לפגם, כתם על צביונה הדמוקרטי של המדינה, ביטוי לגזענות. איך זה שבמשך 60 שנה, אין ייצוג בממשלה ל-20% מאזרחי המדינה? הזאת דמוקרטיה?

 

מול ביקורת שנמתחה בשבוע האחרון על ההפגנות של ערביי ישראל נגד המלחמה, נשמעה טענה שהגנה על עמדתם – בני עמם נמצאים במלחמה, סופגים מכות קשות, רבים מהם נהרגו, האין זה ברור וטבעי שיבטאו סולידריות עם בני עמם?

 

יש סתירה בין הטענות הללו. הסתירה היא המצב המיוחד המאפיין את ערביי ישראל – מצב של מלחמה בין עמם לבין המדינה בה הם אזרחים. איזו נאמנות קודמת, הנאמנות הלאומית או הנאמנות האזרחית?

 

בעיניי, התשובה ברורה מאליה. ודאי שהנאמנות הלאומית קודמת לנאמנות האזרחית. ההשתייכות הלאומית היא עניין עמוק, ערכי, תרבותי, משפחתי – היא חלק מהDNA  של בני האדם, תינוק יונק אותה משדי אמו. ההשתייכות האזרחית היא טכנית. במקרה של ערביי ישראל, היא השתייכות למדינה של עם אחר, עם הנמצא במלחמת קיום עם עמם. קיומה של מדינת ישראל, היא תוצאת מלחמה בין עמם לעם היהודי, היא תוצאת הניצחון של העם היהודי על עמם, היא תוצאת תבוסת עמם במלחמה.

 

אין שום סיבה לצפות מהם לנאמנות למדינת ישראל. יש להבין את הסולידריות שלהם לעמם. יש לנהוג עמם בסובלנות כאשר הם מביעים, גם בשעת מלחמה, את נאמנותם הלאומית. כל עוד הם פועלים על פי חוק, יש לאפשר להם למחות ולהפגין כאוות נפשם. 

 

אולם דווקא תובנה זו מסבירה מדוע הם פסולים מכל וכל להשתתפות כלשהי בשלטון, למה הם מוקצים מכל קואליציה אפשרית בישראל ומדוע פסולה לחלוטין הישענות עליהם כבלוק פרלמנטרי חוסם.

 

המערכת הפוליטית של מדינת ישראל נועדה לשרת את טובתה של מדינת ישראל. מהי טובתה של המדינה? על כך ניתן להתווכח. על כך יכולה להיות מחלוקת עזה וחמורה בין שמאל לימין, בין ניצים ליונים, בין חילונים ודתיים. אולם המחלוקת עם המפלגות הערביות אינה על טובתה של המדינה. אין הם מבקשים את טובתה של המדינה, אלא את רעתה של המדינה, את טובת אויבי המדינה. כל עוד המדינה היא במצב מלחמה עם עמם, הם תמיד יתמכו בעמם ויתנגדו למדינה. ומצב המלחמה בין עמם לבין המדינה אינו עומד להשתנות, כיוון שאין כל סימנים ורמזים לכך שעמם מוכן להכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל ולהפסיק לחתור להשמדתה.

 

כאשר הדמוקרטיה האמריקאית היתה במלחמה נגד יפאן, במרחק אלפי מילין מחופה של ארה"ב, כל היפאנים בארה"ב נכלאו במחנות ריכוז. מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בהיסטוריה המגלה פתיחות כה רבה לבני העם הנלחם בה, אף שמדובר במלחמה על עצם קיומה, לאורך כל כך הרבה שנים. במקום להתגאות בכך, אנו מלקים את עצמנו ומאשימים את עצמנו באפליה, כביכול, כלפי ערביי ישראל.

 

אין זה מובן מאליו, שמי שאפריורי תומכים באויבי המדינה יהיו שותפים במערכת הפוליטית, בעלי זכות בחירה ומיוצגים בפרלמנט במפלגות המבטאות בגלוי את תמיכתם ללא תנאי באויב, גם כאשר הוא שולח מחבלים לפיגועי טרור ורוצח אלפי ישראלים, גם כאשר הוא מפגיז בטילים לאורך שנים אוכלוסיה אזרחית ישראלית. אף מדינה בעולם לא היתה מגלה כזאת פתיחות, כזאת סובלנות.

 

הסובלנות הזאת אינה מובנת מאליה, אבל הדמוקרטיה הישראלית יודעת להתעלות ולהכיל זאת, וטוב שכך. אבל שותפות בשלטון? שותפות בממשלה? חברות בקואליציה? התבססות של קואליציה על תמיכתם בה מבחוץ? עד כאן. הם פסולי חיתון לכל חתונה פוליטית אפשרית.

 

הפסילה הזאת אינה על רקע אתני, אלא על רקע פוליטי. חד"ש על גלגוליה השונים, שבעבר הונהגה בידי יהודים, והאוריינטציה שלה לא היתה לאומנית פלשתינאית אלא עבדות נרצעת למשטר הסובייטי, היתה פסולה באותה מידה. הח"כ היהודי דב חנין, איש חד"ש, פסול לכל קואליציה בשל דעותיו. מצד שני, השתתפותם של ערבים, נציגי מפלגות ציוניות, במערכת השלטונית רצויה ומבורכת. כאשר מונה ראלב מג'אדלה לשר בממשלה, פירסמתי כאן מאמר תחת הכותרת "חג לציונות". העובדה שהוא היה שר כושל ומכשיל מצערת מאוד, אך אינה קשורה להיותו ערבי, לא חסרו לנו שרים יהודיים שנכשלו בתפקידם. עצם מינויו של שר ערבי במדינה היהודית והדמוקרטית היתה תקדים חשוב. ובלבד, שמדובר באדם שתמיכתו נתונה למדינת ישראל ולא לאויביה. מי שבחר להיות חבר במפלגה ציונית – ניתן לראות בו פטריוט ישראלי, כל עוד לא הוכח אחרת.

 

אולם מפלגות שמראש נאמנותם היא לאויביה של מדינת ישראל, הן מראש מחוץ לתחום לכל קואליציה בישראל.

 

* bsh הפורטל לצדק חברתי

נכתב על ידי הייטנר , 3/1/2009 16:42   בקטגוריות חברה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, אקטואליה, עופרת יצוקה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בגין טעה


אח, כמה שהוא נראה מגוחך.

 

נביא הזעם הזה, עם התחזיות הקדורניות שלו. איש האתמול, השבוי באידאולוגיה שעבר עליה כלח ואינו פתוח לקלוט את השינויים בעולם ובמזרח התיכון. איש תמהוני, נלעג ומוזר. טרחן המתייחס ברצינות תהומית לאמירות של ערפאת בערבית, ולא מבין שאלו אמירות טקטיות שנועדו להעביר ביתר קלות בקרב עמו את מסר השלום אליו הוא מחוייב.

 

בני בגין.

 

"טילים על אשקלון", הוא אומר, התמהוני הזה. די היה להזכיר את הבדיחה הזאת כדי לפרוץ בצחוק היסטרי. העגלה נוסעת, אין עצור, והוא, התמהוני המיושן הזה, נשאר מאחור. "... שמעתם אותו? טילים על אשקלון!" אכן, קריקטורה מהלכת הבני בגין הזה, קריקטורה המהלכת עלינו אימים.

 

ואכן, בני בגין טעה. הוא אמנם הזהיר מפני טילים על אשקלון, כשכל מי שמבין משהו, כל שטופי אופוריית אוסלו, לעגו לו. אבל מה עם אשדוד, מה עם יבנה, מה עם קריית מלאכי, מה עם באר שבע? למה אותם הוא לא הזכיר? באמת, אדם חסר מעוף.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 31/12/2008 01:09   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, אקטואליה, סאטירה, עופרת יצוקה  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



נראטיב שכולו שקר


שום דבר מפתיע לא היה במאמרו של גדעון לוי "בריון שכונתי מכה שוב". בעצם, ניתן היה לכתוב מראש מאמר תגובה. הרי מה צפוי יותר משלוי יתייצב לצד חמאס ונגד מדינת ישראל? מה מפתיע בכך שהוא יאשים את ישראל בפשע מלחמה ואת מימוש זכות ההגנה העצמית שלה יתאר כ"מסע מבעית של הרג והרס" וכ"חציית כל קו אדום של אנושיות, מוסר, משפט בינלאומי ותבונה".

 

מה שמטריד יותר, הוא שהמאמר שמעל מאמרו של לוי, מאמרו של צבי בראל "קסם הפעולה הרחבה", העביר מסרים דומים, גם אם סגנונו אינו מתלהם כשל לוי.

 

וכאילו תאמו השניים את המאמרים, מופיע בשניהם נראטיב שכולו שקר, לפיו ישראל היא זו שהפרה את הרגיעה. לוי: "הפסקת האש הופרה לראשונה בידי ישראל, בהפצצה המיותרת של מנהרה". בראל: "באופן חד צדדי ישראל הפרה את הפסקת האש, כאשר פוצצה מנהרה".

 

שר התעמולה הנאצי גבלס נהג לומר שככל שחוזרים פעמים רבות יותר על שקר, הוא הופך לאמת. בקצב בו התעמולה הפלשתינאית, בעיקר בידי עיתונאים ישראליים בעברית, חוזרת על השקר הזה, חוששני שעוד מעט נתייחס אליו כאל אמת לאמיתה.

 

כדאי לזכור, הפסקת האש החזיקה מעמד ימים ספורים. כעבור ימים ספורים היא הופרה בירי הטיל הראשון לישראל. ואח"כ עוד טיל. ועוד טיל. וישראל ספגה והבליגה, רק סגרה ליום או יומיים את המעברים. למעשה, לא היתה הפסקת אש. או אם נדייק יותר – היתה הפסקת אש חד צדדית. ישראל הפסיקה את האש.

 

כיוון שהפסקת האש הופרה, היתה לישראל הלגיטימציה לכל פעולה. גם אם מבצע "עופרת יצוקה" היה מתבצע לאחר הטיל הראשון שנורה אחרי הסכם ה"רגיעה", הוא היה לגיטימי לחלוטין.

 

בוודאי שהפצצת המנהרה היתה מוצדקת לחלוטין. הימנעות מפעולה כזאת, היתה בלתי מוסרית ומופקרת. האם ישראל יכולה להרשות לעצמה קיומה של מנהרה סמוך לגבול עמה, כאשר היא יודעת שהאויב מתכוון לחטוף חיילים ישראליים, תוך כדי או מיד אחרי "הרגיעה"? גם אילו נשמרה הפסקת האש, לא היה מנוס מפעולה כזאת, לא כל שכן, כאשר הפסקת האש לא כובדה כלל בידי הצד השני.

 

* "הארץ"

נכתב על ידי הייטנר , 29/12/2008 00:27   בקטגוריות חוץ וביטחון, פוליטיקה, תקשורת, אקטואליה, עופרת יצוקה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)