לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

האתרוג, ההון והשלטון


מזמן לא היתה כאן כזו חגיגה תקשורתית. ערוצי הטלוויזיה השונים שידרו בשידור חי את דיוני ועידת חיים סבן, את נאומיהם של ראש הממשלה, מזכירת המדינה האמריקאית, השליח טוני בלייר ואחרים. חתן השמחה עצמו, המיליארדר חיים סבן, התראיין בשידור חי בראש מהדורות החדשות בטלוויזיה.

 

ובכל החגיגה התקשורתית הזאת, אף אחד מן העיתונאים לא שאל את השאלות הקשות, שחובתו של עיתונאי לשאול. איש לא שאל על החיבור של ההון לשלטון. מה הפך את סבן למדינאי גדול, שמנהיגי המזה"ת והעולם משחרים לפתחו, שכל הדלתות פתוחות לפניו, המסתובב כבעל בית בין טרקליני השלטון בישראל לארמון המלוכה בירדן? מה הפך אותו למדינאי גדול? מי בחר בו?

 

רק מיליארדי הדולארים שלו יצרו לו את המעמד הזה. ובזכות הונו הרב, הוא היה למעין מדינאי על, "המסדר את העניינים" במזרח התיכון. והתקשורת, היודעת היטב, כשנוח לה, להצביע על הקשר בין הון לשלטון כפוטנציאל לשחיתות ולשוחד, נאלמה דום ולא הזכירה כלל את העובדה שהוועידה הזאת היא ועידת הון ושלטון מובהקת. למה?

 

למה התקשורת לא אמרה מילה על כך, שיורד מן הארץ  קשור באופן הדוק כל כך, לקבלת ההחלטות בדרג המדיני הבכיר ביותר, בנושאים הרי גורל של מלחמה ושלום, חיים ומוות, עתידם של יישובים ומאות אלפי תושביהם, גבולות המדינה ודמותה? למה התקשורת לא ביקרה את העובדה, שמניע התהליך הוא אדם שלא ישא בתוצאות התהליך שהוא דוחף, כיוון שאין הוא חי בארץ? למה התקשורת לא ניסתה לחקור אילו אינטרסים עסקיים עומדים מאחורי הפעלתנות המדינית שלו? למה התקשורת לא הציבה, לכל הפחות, סימני שאלה אודות אינטרסים עסקיים, פרטיים, שאולי עומדים בבסיס המעורבות הזו?

 

ולמה לא הוזכרה עובדת היותו אחד הבעלים של "קשת", זכיינית הערוץ השני, מה שמחזק את הבעייתיות שבקשר בין הון, שלטון ועיתון?

 

מאחר ולא אחת ממלאת התקשורת את תפקידה ככלב השמירה של הדמוקרטיה, והיא ממהרת להצביע על קשרים הרבה פחות בעייתיים בין הון לשלטון כעל קשרים מושחתים, שתיקתה במקרה זה מעוררת שאלות קשות. האם זו שוב "תסמונת האתרוג"? האם התקשורת שוב נותנת חסינות למי שמקדם תהליכים מדיניים האהודים על קברניטיה?

 

צפיתי בראיונות בשידור חי עם סבן, ברשתות הטלוויזיה השונות. ראיתי מולי איש זחוח, שיכור כוח, שכאשר נשאל שאלות מדיניות, היה מביך לראות עד כמה אין לו מושג בנושאים הללו. מביך? מפחיד. מפחיד להיווכח איזו השפעה עלולה להיות ליורד המיליארדר הזה על חיינו.

 

אנשי השבוע הזה הם ארקדי גיידמאק וחיים סבן – המיליארדרים, שבכוח הונם משתלטים עלינו. לא היה זה שבוע טוב למדינת ישראל.

 

* "אומדיה"

נכתב על ידי הייטנר , 7/11/2007 19:54   בקטגוריות אנשים, חוץ וביטחון, חברה, פוליטיקה, שחיתות, תרבות, אקטואליה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"... ושנא את הרבנות"?


אני שייך לדור שבו למדו עדיין בבתי הספר הממלכתיים את מקצוע תושב"ע, תורה שבע"פ, והשתמשו בו להנחלת ערכים. כיוון שערך העבודה היה ערך עליו חינכו אותנו, זכינו ללמוד מדרשים ואמרות חכמים בנושא. וכך, לצד "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, ועל העבודה ועל גמילות חסדים" (כשהעבודה אינה עבודת ה' אלא המלאכה), "ובחרת בחיים – זו אומנות", "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה", "כל שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו למדו ליסטות", "זכות מלאכה עומדת במקום שאין זכות אבות יכולה לעמוד", "לך אל נמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" (משלי ו', ו'), "הבטלה מביאה לידי שעמום", "מי שטורח בערב שבת יאכל בשבת", "עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות" וכו' וכו' למדנו את דבריו של שמעיה מתוך פרקי אבות: "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות".

 

ואף שהובהר לנו הבהר היטב, שהמונח "רבנות" – אין כוונתו למוסד הרבנות אלא פשוט ל"שררה", קשה היה שלא לקרוא בין השיטין את המסר, שאנו, האמונים על ערכי העבודה, מואסים בדת, שהרבנות היא המייצגת אותה.

 

... ודומה שהיום, כשההתייחסות לעבודה כאל ערך כבר אינה מה שהיתה באותם ימים, נשארנו עם המחצית השניה של מאמר חז"ל זה. ובאמת, רבים בציבור החילוני אוהבים לשנוא את הרבנות. ואם מישהו מבין מדבריי, שביקורתי היא אך ורק כלפי הציבור החילוני, אני חייב להבהיר שחלק ניכר מן האחריות לכך מוטלת על הרבנות הממסדית, שהשניאה את עצמה על הציבור.

 

מדוע שונאים את הרבנות? כיוון שהיא מצטיירת ככופה וכפייתית, כבלתי רלוונטית למציאות חיינו, וכיוון שבמקרים בהם ציבור חילוני נתקל ברבנות, לרוב בענייני נישואין, גירושין וקבורה, הוא נתקל לא אחת באטימות, בחוסר רגישות, בהתנשאות ולעתים אף ברדיפת בצע ונצלנות. ניתן לתמצת זאת בשתי מילים: חילול השם.

 

ומכאן מתבקשת השאלה – מי בכלל זקוק לרבנות? לשם מה קיימת בכלל רבנות ראשית, ממסדית, ממלכתית? האם היא נחוצה? האין היא מוסד אנכרוניסטי?

 

תשובה אחת לשאלה זו, היא מתחום מדינת הרווחה. השקפת העולם של מדינת הרווחה, רואה את המדינה כמחוייבת לסיפוק צרכי אזרחיה. מאחר ורבים מאזרחי המדינה צורכים שירותי דת, מתפקידה של המדינה לספק להם שירותים אלה, כפי שהיא מחוייבת לספק להם שירותי חינוך, בריאות, ביטחון וסעד. אולם לשם כך אין צורך ברבנות ממלכתית. די בקיומו של משרד הדתות, הדואג לסיפוק צרכי הדת.

 

התשובה המהותית לשאלה, נוגעת לקשרי הדת והמדינה. בעצם, השאלה האמיתית אינה האם יש צורך ברבנות ראשית, אלא האם יש להפריד את הדת מן המדינה.

 

****

 

 אחד הביטויים של העידן הפוסט מודרני, הוא עלייתה של ההשקפה הפוסט לאומית, השוללת את הלאומיות בכלל ואת מדינת הלאום בפרט, שהם מאבני היסוד של המודרניזם. אני רואה בכך טרנד חולף. אני מאמין ברעיון מדינת הלאום, ומאמין שמדינת הלאום תחזיק מעמד הרבה אחרי שהאופנות הפוסט מודרניסטיות תחלופנה מן העולם.

 

הגישה של הפרדת הדת מן המדינה, היא חלק מן המודרניזם, שממנו צמחה מדינת הלאום. אמנם, ברוב מדינות הלאום לא קיימת הפרדה כזאת, אך היא מתקיימת במדינות חשובות, המהוות סמל של הדמוקרטיה, כמו ארה"ב וצרפת.

 

אלה בתוכנו הקוראים ליישם את רעיון הפרדת הדת מן המדינה גם על מדינת הלאום היהודית, מנסים ליישם תפיסה הזרה לרוח הלאום היהודי. התפיסה הזאת צמחה באירופה הנוצרית, שבה היה קונפליקט בין הדת והלאום. הדת הנוצרית הינה על לאומית. היא פונה אל הפרט מעל ללאום. מבחינת הדת הנוצרית – נוצרי יכול להיות צרפתי, אנגלי, גרמני וכן הלאה. מבחינת הלאום – אין זהות בינו לבין הדת. אין דת צרפתית, דת גרמנית או דת איטלקית. וכך, כאשר הדת והלאום התחרו על הבכורה - כמוקד העיקרי להזדהותו של הפרט, צמחה התפיסה של הפרדת הדת מהמדינה. מאחר ואין זהות בין הדת והלאום, כך כפי שנוצרי יכול להיות צרפתי או גרמני, כך הצרפתי יכול להיות נוצרי, מוסלמי או יהודי.

 

הלאום היהודי שונה בתכלית מן המציאות הזאת. ביהדות קיימת זהות בין דת ולאום. היהדות היא לאום והיא דת. לא יכול להיות יהודי יהודי, יהודי נוצרי או יהודי מוסלמי. היהדות היא התרבות הלאומית של העם היהודי. התרבות היהודית היא בעיקרה דתית. הדת היא המרכיב המרכזי בתרבות הלאומית של הלאום היהודי. מאחר ואי אפשר להפריד בין הדת היהודית והלאום היהודי, כך אין אפשרות אמיתית להפריד בין הדת היהודית לבין מדינת הלאום היהודית.

 

היהודי כפרט יכול להיות חילוני לחלוטין, כופר בדת, אינו מאמין באלוהים, אך אין הוא חסר דת. בעצם היותו יהודי, הוא שייך לעם, שיש לו דת אחת - הדת היהודית. זו הדת שלו, גם אם באופן אישי אין הוא מאמין בה ואין הוא חי על פיה.

 

אשר על כן, הרעיון של הפרדת הדת מהמדינה היהודית הוא רעיון שגוי מעיקרו; הוא מנוגד להיסטוריה היהודית, מנוגד לתרבות היהודית ומנוגד לרוח הלאומיות היהודית. על פי רוח זו, הלאום היהודי והדת היהודית חייבים לדור בכפיפה אחת, ויש למצוא את הדרך הנאותה לשלב ביניהן.

 

החקיקה הדתית, הכפיה הדתית, הפוליטיקה הדתית כפי שהיא פועלת מאז קום המדינה, היא שגיאה אחת גדולה, שהשניאה על הציבור הרחב את הדת ואת מוסדותיה. מאחר והמוסד הדתי הממלכתי המרכזי הוא הרבנות, היתה הרבנות למוקד ההסתייגות והסלידה. במקום שבו קיים הקלקול הגדול, שם יש לעשות את התיקון הגדול. במדינה יהודית יש מקום לרבנות, אך לרבנות אחרת.

 

כשידידי, המתמטיקאי הדתי פרופ' אלכס לובוצקי, שירת כח"כ, הוא טען שהתמקדות הפוליטיקה הדתית בחקיקה דתית ובסוגיית א"י היא טעות חמורה. הוא החליט להקדיש תשומת לב רבה לסוגיית הבטיחות בדרכים והמלחמה בתאונות הדרכים. הוא טען, שהוא עושה זאת כאדם דתי, ורואה בסוגיה זאת סוגיה דתית מובהקת של "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד".

 

דוגמה זאת, מתחום הפוליטיקה הדתית, ממחישה את מה שביתר שאת ראויה היה להיות תפקידה של הרבנות הראשית. מן הראוי, שהרבנות תמלא, בתנאים המתאימים לימינו, את תפקיד הנבואה בתקופת המקרא – להיות המוכיח בשער, הנאבק למען הצדק החברתי, נגד העוול, הרשע, העושק, הפשע, הגזענות, השקר, השחיתות, האלימות, הסמים, תאונות הדרכים. מן הראוי, שהרבנות תהיה הקול המוסרי שאי אפשר להתעלם ממנו ושהשפעתו על החברה גדולה ומכרעת. מעמד כזה אינו ניתן בתוקף השררה הממלכתית, אלא הוא נבנה לאורך שנים. אילו השכילה הרבנות ליטול על עצמה את התפקיד הבלתי רשמי הזה, היא היתה זוכה למעמד הזה. אם היא תנהג כך היום, איש לא יקשיב לה, אך אם היא תתמיד ותמצב את עצמה בעמדה זו ובתפקיד זה, נציגיה – הן הרבנים הראשיים והן רבני הערים, יהיו אנשי מופת ומוסר הראויים לכבוד, הראויים להקשבה ומשמיעים את המסר הראוי, היא תקבל בהדרגה את המעמד הזה בקרב החברה, על כל חלקיה.

 

אולם היא לא תוכל להגיע למעמד זה, אם בנושאים הדתיים המובהקים היא לא תשנה את אורחותיה. היא לא תגיע למעמד זה, אם לא תהיה רלוונטית למציאות חיינו ותספק פתרונות מתאימים לאתגרי ימינו. בראש ובראשונה, על כל הרבנים הממלכתיים להיות ציונים מוצהרים ומובהקים. עליהם להיות בעלי גישה ממלכתית ברורה. על כולם, ללא יוצא מן הכלל, לשרת בצה"ל. אדם שהשתמט מלמלא את חובתו לקיום האומה, אינו ראוי להיות רב, ואין סיכוי שהציבור יתייחס אליו בכבוד. ההשתמטות היא חילול השם, ובמקום שמתקיים בו חילול השם, אין חולקים כבוד לרב, ובפרט לא כאשר הרב הוא שגרם לחילול השם.

 

שנית, על הרבנות להיות נועזת, יצירתית וחדשנית ולתת פתרונות אמיתיים למצוקות ולאתגרים של התקופה. הרב גורן השכיל לעשות זאת בפתרונות שמצא לסוגיות כמו העגונות אחרי מלחמת יום הכיפורים, פסולי חיתון ועוד. גם הרב עובדיה יוסף, עם כל הסתייגותי ממנו כפוליטיקאי, עשה כן בתחומים שונים, ובהם ההכרה ביהדותם של יהודי אתיופיה.

 

היום, הרבנות הולכת ומתחרדת, מאבדת את התעוזה, מתיישרת אחרי הקו הקיצוני והמתבדל ביותר, כפי שנוכחנו בצורה מובהקת בפרשת השמיטה. כך, במקום למצוא דרך חדשנית כיצד למנף את רוח השמיטה כמצווה חברתית, דבקים בה כלשונה בדרך שעלולה לשבור את מטה לחמם של חקלאי ישראל.

 

אחד האתגרים הגדולים של דורנו, הוא קליטת העליה מחבר העמים. עצם התחיה היהודית של מי שחיו במשך 70 שנה תחת המגף הסובייטי שדיכא בכוח הזרוע כל גילוי יהודי, היא נס גדול. במקום למצוא את הדרך לעצב אקט סמלי של קבלה קולקטיבית לחיק היהדות של כל העולים שאינם יהודים על פי ההלכה, הרבנות חוסמת את השערים ועושה הכל כדי להקשות אף על גיור אינדבדואלי של המעוניינים בכך. בכך, אין היא נענית לאתגרי השעה, ובשמרנות חרדית פוגעת בחברה הישראלית ושוחקת את מעמדה שלה. כך, גם בסוגיות אחרות, כמו מסורבות הגט ועוד ועוד. ודאי, שרבנות כזו אינה רלוונטית, בוודאי שרבנות כזו מרחיקה את היהדות מן היהודים, ודאי שרבנות כזו אינה ממלאת את ייעודה וכמובן שרבנות כזו אינה יכולה להיות בעלת מעמד מוסרי וערכי בחברה הישראלית.

 

בעיני רוחי, הייתי רוצה לראות רבנות שיש בה ביטוי לזרמים השונים ביהדות, החיים זה לצד זה בכבוד הדדי ובהערכה רבה. אני יודע שהיום אין כל סיכוי לחזון הזה. צר לי על כך מאוד.

 

אך גם רבנות אורתודוכסית בלבד, עשויה להיות אחרת. בשל ההשתלטות החרדית על הרבנות, הרבנות הנוכחית אינה יכולה למלא תפקיד חיובי בחברה היהודית הישראלית. לכן, אין מנוס מהקמת רבנות אלטרנטיבית.

 

היוזמה של רבני צוה"ר ליצור אלטרנטיבה בנוגע לכשרות השמיטה היא יוזמה ברוכה וראויה.

מן הראוי שרבני צוה"ר ימשיכו בדרך זו, ויקימו רבנות אלטרנטיבית, עם מערך כשרות אלטרנטיבי, עם מערך גיור אלטרנטיבי, עם מערך נישואין וקבורה אלטרנטיבי. עליה להיות כלפי הרבנות הנוכחית, מה שהבד"צים למיניהם היו לרבנות הראשית, רק שהפעם מן הכיוון ההפוך, מתוך מוטיבציה חיובית וראויה. רבנות כזו, גם ללא גושפנקא ממלכתית, תהיה מקובלת על הציבור ותהנה מן הסמכות המוסרית והרוחנית החסרה כל כך בחברה הישראלית. בסופו של דבר, הרבנות הזאת, תקבל גם את המעמד הממלכתי, ותחזיר עטרה ליושנה.

 

* "נקודה"

נכתב על ידי הייטנר , 3/11/2007 15:58   בקטגוריות דת ומדינה, חברה, יהדות, פוליטיקה, ציונות, אקטואליה, הגות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בלתי משפטי בעליל


תגובה לעודד ליפשיץ: "בושה וכלימה לדורות","הקיבוץ"  1.11.07

 

עד לפני כשנתיים, לעודד ליפשיץ ושכמותו היה פתרון קסם לכל בעיה, לכל פיגוע, לכל רצח, לכל טיל, לכל אוטובוס מתפוצץ. "די לכיבוש!"

 

אין כיבוש ברצועת עזה. יצאנו מכל רצועת עזה ו"טיהרנו" אותה מכל נוכחות יהודית, רחמנא לצלן. אילו יצאנו מ-99.99% מהשטח, היה עודד ליפשיץ מסביר את הטרור במאית האחוז של הכיבוש. אילו נשאר יהודי אחד ברצועה, בו היה תולה ליפשיץ את הקולר. אך היום אין עוד תירוצים. והנה, עזה "המשוחררת" היא בסיס לטרור יומיומי ובלתי פוסק נגד אזרחי ישראל וילדי ישראל. אך אל דאגה, לא אלמן ישראל, ועודד ליפשיץ ימצא דרך להסביר, בעצם להצדיק, את הטרור: "עשינו די והותר כדי להשריש בכל פלשתינאי איבה ושנאה לישראל!". הנה, אנו רואים בבירור כיצד יצדיק ליפשיץ את מתקפת הטרור הפלשתינאית, שתהיה אם ישראל תיסוג לקווי 67'. מה אתם רוצים, במשך למעלה מ-40 שנה השנאנו את עצמנו עליהם...

 

בעוד ליפשיץ יודע היטב להגן על הטרור הפלשתינאי, אין הוא מכיר בזכותה של ישראל להתגונן. הוא שולל כל דרך התגוננות, ובמקרה זה – את ההצעה לצמצם את אספקת החשמל בעזה כתגובה לירי הקסאמים. אין הוא בוחל במילים כדי להביע את שאט נפשו מהחלטתו הצודקת של אהוד ברק ולהוקיעה כבלתי מוסרית.

 

בלתי מוסרית? ספק בידי האם זהו פתרון יעיל, אך הוא מוסרי בעליל. אין כל סיבה שבעולם, שישראל, שיצאה מעזה, תכלכל את מדינת החמאס המפעילה טרור כלפי אזרחיה. עצם הדרישה הזאת, היא בלתי סבירה. מה מוסרי בכך, שבעוד הפלשתינאים יורים ללא הרף טילים על ישראל, פוגעים ביישובים אזרחיים - ישראל תמשיך לספק להם חשמל, דלק, סחורות, עבודה? כמו כל מדינה, מי שאחראי לספק את השירותים האלה לאזרחים הוא השלטון. אין שלטון ישראלי בעזה, ולכן אין כל אחריות לישראל על כלכלת הפלשתינאים. יתמם ליפשיץ וישאל – איך ניתן לצפות לכך מממשלת החמאס, הרי אין לה תשתיות ואין ביכולתה לספק אנרגיה לתושבים. נכון, אך יש לה תשתית אחת – היכולת להפסיק את הפעלת הטרור וירי הטילים על ישראל. כל מה שדרוש לשם כך, הוא החלטה. ברגע שממשלת חמאס תרצה ותחליט, הטרור יפסק, הירי יפסק וישראל תשמח לספק חשמל לעזה. כל כך פשוט.

 

אפשר להתווכח על עמדתי זאת. כמו כל סוגיה מוסרית, אנשים שונים יכולים להגיע למסקנות אחרות. זהו נושא מובהק לדיון ציבורי ופוליטי. החלטת ממשלת המרכז והשמאל, על פי יוזמת מנהיג השמאל, בתמיכה מקיר לקיר של הקואליציה והאופוזיציה, בתמיכה ציבורית רחבה, אינה מקובלת על עודד ליפשיץ. זכותו. יש בדמוקרטיה דרכים להכריע.

 

אך ליפשיץ אינו מצפה להכרעה דמוקרטית. הוא מצפה להכרעת היועץ המשפטי ובג"ץ. והנה, עוד בטרם התפרסם מאמרו, היועץ המשפטי לממשלה כבר החליט לאסור את ביצוע

החלטת הממשלה. החלטה זו כמוה כפוטש משפטי. אין לדעתו הפוליטית והמוסרית של היועץ המשפטי כל יתרון על פני דעתם של נבחרי הציבור ושל כל אזרח מהשורה. אין לו כל אמירה בסוגיה זו, שהינה בלתי משפטית בעליל. האם החוק הישראלי מחייב את ישראל לספק חשמל לאויביה בשעת מלחמה? הרי זה אבסורד! אולם מזוז יודע שהנושא עומד להידון בבג"ץ, הוא יודע לנבא שגם הפעם בית המשפט ייקח סמכות לא לו ויתערב בנושא בלתי משפטי זה, והוא יודע לנבא מה תהיה החלטתו הפוליטית. וכדי למנוע תבוסה בבג"ץ, הוא מקבל החלטה פוליטית במסווה משפטי ופוסל את החלטת הממשלה הנבחרת.

 

היועץ המשפטי ובג"ץ אינם נושאים באחריות לספק ביטחון לאזרחי ישראל. והרי אלה שעתרו, אינם מציעים חלופה כלשהי, אלא מתנגדים לכל דרכי ההתגוננות מפני הטרור: לסיכולים ממוקדים, לפעולה צבאית, לגדר ביטחון. אם צה"ל יפעל בעזה, הם יטענו נגד פגיעה בריבונות הפלשתינאית. אולם ריבונות פירושה אחריות, וריבון שנוהג בטרור – נושא באחריות לתוצאות.

 

ניסינו את כל הדרכים המדיניות – הסדר ביניים באוסלו ("חייבים לדבר עם אש"ף, כי כאשר מדברים – לא יורים..."), נסיון להגיע להסדר קבע בקמפ דייוויד וטאבה, על פי המתווה לו הטיף ליפשיץ עשרות שנים, שהוביל למתקפת טרור רצחנית. נסיגה מוחלטת, שהובילה למתקפת הקסאמים על שדרות ועוטף עזה. אין ברירה, עלינו להבין שהפלשתינאים אינם רוצים בשלום ואינם מוכנים לקבל את זכות קיומנו. נגזר עלינו להלחם, ואין דבר מוסרי יותר ממלחמה על זכות הקיום.

 

 "הקיבוץ"

נכתב על ידי הייטנר , 1/11/2007 19:34   בקטגוריות חוץ וביטחון, פוליטיקה, אקטואליה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)