לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו כאן.

צרור הערות 10.7.16


* נדבך בהגשמת הציונות – מסקנות ועדת ביטון חשובות וצודקות מאוד, והן מהוות נדבך חשוב בפן החינוכי והתרבותי של הגשמת חזון קיבוץ הגלויות, שהוא לב החזון הציוני.

 

נושא קברי הצדיקים אינו ראוי, אך הוא שולי. יש לאמץ את המסקנות, למעט סוגיית הקברים.

 

* קיבוץ גלויות – קיבוץ הגלויות אינו רק קיבוץ היהודים מכל הגלויות לארץ ישראל, אלא קיבוץ כל המסורות, המורשות והיצירות התרבותיות שנוצרו במשך אלפיים שנה בכל הגלויות;  לא כדי ליצור כאן תרבות "אשכנזית" ל"אשכנזים" ו"מזרחית" ל"מזרחים", אלא כדי ליצור מן העושר והמגוון הזה את התרבות היהודית הישראלית הסנרגטית, העשירה והמגוונת. הרי בלאו הכי, בעוד דור או שניים לא יישאר עוד ילד שיבין את השאלה הגלותית האם הוא "אשכנזי" או "מזרחי".

 

* חי בסרט גזעני - חבל שהיוזמה החינוכית והתרבותית החשובה של בנט וביטון הולידה מחלוקת מיותרת ומיושנת של "אשכנזים" ו"מזרחים". אבל את העובדה שהיא גילתה את ערוותם של גזענים חשוכים כמו גידי אורשר, אני רואה דווקא בחיוב. הרי גם אלמלא חשף את עצמו הוא היה גזען – אם כך, טוב שחשף את עצמו.

 

* תמצית הרעל הפוסט ציוני - תודה לרוגל אלפר. במקום כל הסיפורים השחוקים על אקיבוש, "המצור האכזרי" ו"פשעי מלחמה", הוא הצביע בבהירות על המחלוקת האמתית עם הפוסט ציונות. ב"ביקורת טלוויזיה" על תשדיר של משרד התפוצות שנועד לחזק את הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות, שבו הופיעה יהודיה מברזיל ודיברה על חשיבות הזיקה לישראל והשמירה על היהדות, הוא העמיד אותה על טעותה. "מה את רוצה מאתנו?", הוא תמה. ובמשפט אחד היטיב לתאר את תמצית הפוסט ציונות: "העתיד המשותף שלי הוא עם ישראלים ממוצא מוסלמי ויהודי. והעתיד המשותף שלך הוא עם ברזילאים קתולים. בדיוק כפי שהעתיד המשותף של הצרפתי הקתולי הוא עם הצרפתי המוסלמי ולא עם הברזילאי הקתולי". ובמילים אחרות, אין עם יהודי. יש מוצא דתי יהודי, מוסלמי או קתולי. אבל אין עם כזה. וכיוון שאין עם כזה, מן הסתם אין לו זכות להגדרה עצמית ולמדינה. ובאשר לאמירתה של אותה ברזילאית ממוצא יהודי, שחשוב לה שילדיה יהיו יהודים, הוא הגיב: "מה כל כך חשוב בלהיות יהודי? את גזענית?" והרי כל הפוסט ציונות על רגל אחת.

 

* מחלל את קודשי ישראל – התמונה הזאת אמורה לזעזע כל יהודי, ובפרט יהודי עם קצת תודעה היסטורית. אדם מחופש ליהודי חרדי ניגש למניין של מתפללות ומתפללים סמוך לכותל המערבי, תלש מידיה של מתפללת את סידור התפילה וקרע אותו.

 

חילול קודשי ישראל ליד הכותל המערבי הוא מעשה אנטישמי מובהק. ואם הבריון לא מחופש ליהודי, אלא נולד לאם יהודיה, זהו מעשה אוטו-אנטישמי מובהק.

 

* מחפצנות את עצמן לדעת – המסר של "מצעד השרמוטות" הוא ש"לאף אחד אין זכות לחפצן אותנו בגלל הלבוש". מסר מוצדק. אבל ב"מצעד השרמוטות" אותן נשים חפצנו את עצמן ואתן גופן בשירות המסר הזה.

 

* שליחות ראש ממשלת ישראל לאפריקה -  וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה (בראשית יב, ג).

 

* איש קטן – קשירת קשרים בין ישראל למדינות תבל, הידוק יחסי החוץ של ישראל, חיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל, שיפור יחסי הכלכלה והמסחר של ישראל, סיוע ישראלי בתחומים רבים למדינות מתפתחות – כל אלה הן משימות לאומיות ראשונות במעלה של ראש ממשלה. נתניהו מילא בשבוע שחלף שליחות מדינית חשובה ביותר ומוצלחת ביותר באפריקה. למי ששכח – נתניהו אינו "ראש ממשלת נתניהו", לא "ראש ממשלת הליכוד", לא "ראש ממשלת הימין". הוא ראש ממשלת ישראל. זה תפקידו, זו שליחותו, ומן הראוי שהכל, תומכיו ומתנגדיו כאחד, יגבו אותו בשליחותו. להבדיל משליחויות מדיניות אחרות, במקרה הזה אין המדובר בפעולה מדינית שנויה במחלוקת אידיאולוגית, שיש סיבה כלשהי שהאופוזיציה תתנגד לה.

 

כאשר בגין היה ראש האופוזיציה, הוא הקפיד לא לתקוף את ראשי הממשלות בעת שהיו בשליחות מדינית בחו"ל. כך נהגו, בעקבותיו, גם פרס ורבין לאחר המהפך. אלה הכללים המקובלים בדמוקרטיה הישראלית. כך נוהגת אופוזיציה אחראית, ממלכתית.

 

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג, המתיימר להיות אלטרנטיבה לשלטון, או לפחות אלטרנטיבה ל"מלכת הפייסבוק" או אולי להתמודד על תפקיד "נשיא הטוויטר", צייץ כאחרון הטוקבקיסטים את הלהג הפופוליסטי הבא: "... נראה שנתניהו הלך להתייאש באפריקה והשאיר מדינה שלמה בלי תשובות ובלי פתרונות... נתניהו לא נוסע. הוא בורח... אין ספק, היאוש באפריקה באמת יותר נוח".

 

איש קטן.

 

מי יגלה עפר מעיניך, הנשיא השישי חיים הרצוג ז"ל, סמל ומופת של ממלכתיות.

 

* ההשראה של טראמפ – דונאלד טראמפ: "סדאם ידע איך לטפל בטרוריסטים, בתקופתו לא היו מקריאים להם רשימת זכויות". זו ההשראה של מי שחותר לעמוד בראש העולם החופשי.

 

* בלגן ברודוס - מזה שלושה ימים אנו מבלים בחופשה באי רודוס. אי קסום ויפה, חופים נפלאים ואנשים נחמדים, ידידותיים, מסבירי פנים ומאוד מאוד אוהבים את ישראל ואת הישראלים.

 

            * ביד הלשון

 

לך עם האנשים – בספרו "לך עם האנשים" סיפר שמעון פרס על מערכת יחסיו עם אישים שעמם עבד, ובהם ברל כצנלסון, בן גוריון ואשכול. לצדם הוא הוסיף את מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו, שנפל במבצע אנטבה, השבוע לפני ארבעים שנה.

 

מנין לקח פרס את כותרת ספרו? מפרשת השבוע, פרשת "בלק". "וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְהוָה אֶל בִּלְעָם: לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים, וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ, אֹתוֹ תְדַבֵּר".

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 10/7/2016 00:31   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, מנהיגות, ספרות ואמנות, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, תרבות, קליטה, עולם  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ירמיהו ו: שָׁלוֹם שָׁלוֹם וְאֵין שָׁלוֹם


בפרק הקודם אומר הנביא: "עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ, אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ". בדיוק אותו פסוק מופיע גם בספר תהילים. העובדה שאותו פסוק מופיע בשני מקומות, נותנת לו תוקף מיוחד. כנראה שהוא מצביע על בעיית אמת, בעיה כרונית; בעיה של חוסר נכונות ואומץ להישיר מבט למציאות, לראות נכוחה את העובדות, להאזין באמת ובתמים לקולות. קל יותר, הרבה יותר, לברוח לאזור הנוחות של משאלות הלב והאשליות.

 

התופעה הזאת היא כר לצמיחתם של נביאי שקר, האומרים לעם מה שנוח לו לשמוע. "הַנְּבִאִים נִבְּאוּ בַשֶּׁקֶר, וְהַכֹּהֲנִים יִרְדּוּ עַל יְדֵיהֶם, וְעַמִּי אָהֲבוּ כֵן, וּמַה תַּעֲשׂוּ לְאַחֲרִיתָהּ?" וכי עם ישראל לא הלך בהמוניו אחרי משיח השקר שבתי צבי, שבישר בשורת גאולה, אף שהייתה זו גאולת שווא?

 

וכי בימינו התופעה הזאת אינה קיימת? קיימת גם קיימת. כאילו על ימינו אמר הנביא: "וַיְרַפְּאוּ אֶת שֶׁבֶר עַמִּי עַל נְקַלָּה, לֵאמֹר: שָׁלוֹם שָׁלוֹם. וְאֵין שָׁלוֹם!" גם הפסוק הזה מופיע פעם נוספת, בנבואתו של יחזקאל, כיוון שגם התופעה הזאת, שהיא תולדה טבעית של "עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ, אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ", היא תופעה מושרשת בתוכנו. אנו עם שוחר שלום, כמה לשלום, עורג לשלום, ולעתים התשוקה לשלום מעוורת את עינינו ואוטמת את אוזנינו, "האור שבלבו עיוור את עיניו, ולא ראה את בְּרק המאכלת. הערגה לשלום החרישה את אוזניו, ולא שמע את קול הרצח האורב".

 

אל תתפתו אחרי נביאי השקר, העוצמים את עיניהם, האוטמים את אוזניהם, העוצמים את עיניכם ואוטמים את אוזניכם ומוכרים לכם סיפור נעים ונוח על שלום עכשיו; שלום, אך שווא. שָׁלוֹם שָׁלוֹם. וְאֵין שָׁלוֹם.

 

****

 

כולם מדברים על שלום, אף אחד לא מדבר על צדק.

כי אין שלום בלי צדק.

 

מול נביאי השקר המוכרים לעם מקסם שווא של שָׁלוֹם שָׁלוֹם, ניצב ירמיהו ומנסה לשקף לעם את העוולות החברתיות בתוכם. במקום מקסמי השווא, טוב שיתמודדו עם הבעיות החברתיות שבתוכם, כי ללא שלום פנימי, לא יהיה גם שלום חיצוני. ולא יהיה שלום פנימי, בחברה המבוססת על אגואיזם, רדיפת בצע והעדר סולידריות חברתית. 

 

לא רק שלום לא יהיה בחברה כזאת, גם לא ניצחון. חברה רקובה מן היסוד, לא תוכל לעמוד במלחמה ובמצור והיא תינגף בפני אויביה. האשליה העצמית כפולה – אשליית השלום ואשליית הניצחון. הנביא מנסה להסביר לעם, שאין שלום באופק אלא מלחמה, ובמלחמה יהודה תובס, בשל המצב החברתי שבתוכה. ירושלים לא תוכל להחזיק מעמד כי כֻּלָּהּ עֹשֶׁק בְּקִרְבָּהּ. היא לא תעמוד במלחמה כי "הֵקֵרָה רָעָתָהּ חָמָס, וָשֹׁד יִשָּׁמַע בָּהּ".

 

אבל עם ישראל אינו מקשיב לאזהרות. הוא מעדיף את נביאי השקר, את מקסמי השווא, את שָׁלוֹם שָׁלוֹם אך שווא. ונביא האמת אינו מצליח לחדור את סרבנות ההתפכחות שלהם. "עַל מִי אֲדַבְּרָה וְאָעִידָה וְיִשְׁמָעוּ? הִנֵּה עֲרֵלָה אָזְנָם וְלֹא יוּכְלוּ לְהַקְשִׁיב. הִנֵּה דְבַר יְהוָה הָיָה לָהֶם לְחֶרְפָּה, לֹא יַחְפְּצוּ בוֹ".

 

הם מאמינים שבהיותם "שומרי מצוות", כלומר מבצעים את המצוות הפולחניות, יש להם חסינות. אבל לאלוהים אין חפץ באותן מצוות. "לָמָּה זֶּה לִי לְבוֹנָה, מִשְּׁבָא תָבוֹא, וְקָנֶה הַטּוֹב -מֵאֶרֶץ מֶרְחָק? עֹלוֹתֵיכֶם לֹא לְרָצוֹן, וְזִבְחֵיכֶם לֹא עָרְבוּ לִי!" אין כל ערך לפולחן הדתי, בחברה שאינה מוסרית, המבוססת על רדיפת בצע ועל תרבות שקר. "מִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם כֻּלּוֹ בּוֹצֵעַ בָּצַע, וּמִנָּבִיא וְעַד כֹּהֵן כֻּלּוֹ עֹשֶׂה שָּׁקֶר". התורה שישראל נדרש לשמור, אינה עולות וזבחים, כי אם ערבות הדדית, צדק, צדקה, אמת ויושר. וכאשר אלה אינם מקוימים, התורה אינה מקוימת, גם אם כל הפולחן מתנהל כסדרו. "כִּי עַל דְּבָרַי לֹא הִקְשִׁיבוּ וְתוֹרָתִי, וַיִּמְאֲסוּ בָהּ".

 

האופק שמתאר ירמיהו איום ונורא. לא שלום, אלא מלחמה. לא ניצחון, אלא תבוסה. תבוסה שבה יאבד עם ישראל את כל נכסיו, שיפלו כפרי בשל לידי האויב. "וְנָסַבּוּ בָתֵּיהֶם לַאֲחֵרִים, שָׂדוֹת וְנָשִׁים יַחְדָּו".

 

****

 

מעניין שדווקא מן הפרק הקשה הזה, שאבה רחל המשוררת השראה לאחד משיריה המקסימים, "שי".

 

זהו שיר מקסים – לא רק תוכן השיר, אלא בראש ובראשונה השפה, שלא הייתה שפת אמה של המשוררת. למשל, השורה הנפלאה: "שֶׁקְדִים הַזַּעַם / לֹא שָׁדַף עוֹד בִּי". שהרוח המזרחית, רוח הקדים, ובסמיכות – קְדִים הַזַּעַם, כלומר הסופה המזרחית של הזעם, השרקיה השורפת, לא שדף עוד בי; כלומר לא כילה את בשרי, לא הפך אותי לשדופה, או סביר יותר – לא הפך אותי לשדופה ברוחי. או מילות הפתיחה: "אֲעוֹלֵל כַּגֶּפֶן שְׁאֵרִית הָרַחַשׁ" – המתכתב עם הפסוק מירמיהו, מן הפרק שלנו: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה צְבָאוֹת: עוֹלֵל יְעוֹלְלוּ כַגֶּפֶן שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל. הָשֵׁב יָדְךָ כְּבוֹצֵר עַל סַלְסִלּוֹת". העוללות הם הענבים שנשארו על הגפן אחרי הבציר. אעולל כגפן – אשאיר עוללות כמו הגפן. אך עוללות הן גם מתנות עניים, לפי ספר "ויקרא". רחל עושה שימוש בשני הפירושים הללו. היא מגישה לאהובה, לו היא כותבת את השיר מנחה, שי, שהנו שי של עניים. אולם השי הזה הוא מזמרת לבה – עוד  צירוף דו משמעי: זמרה במובן של "מיטב הפרי", כלומר המנחה הזאת היא מנחה של עניים, אבל היא ממבחר הפרי של לבבי. וגם זמרה במובן של זמר, שיר, כלומר מבחר הפרי של לבה הוא השירים שכתבה.

 

ומהי זמרת לבה של המשוררת, בה היא מרפדת את הטנא? זיכרונות כינרת; הזיכרונות מהתקופה היפה של חייה, בנופי הכנרת והגולן. רחל כותבת את השיר שנה לפני מותה. היא מודעת למצבה, ומנחת הפרידה שלה היא זיכרונות הכינרת, המתוארים לאורך יום אחד, שעולים בו נופי הבוקר הוורוד, הצהרים הזהובים ולילך הערב. ובלילה – השתקפות הסהר על חלקת המים, בצבע אדום כשְׁנִי תולעת בו היא תקשור את הטנא. הטנא הוא הסל שבו הגישו החקלאים את ביכורי קציר החטים לבית המקדש. השָׁנִי הוא הצבע האדום שממנו ארגו את בגדי הכוהנים בבית המקדש. הדימויים הללו מבטאים את הקדוּשה בה התייחסה לשי הזה – מתנת פרידה מהחיים, מתנת פרידה מאהוב.

 

אולם למודת אכזבות, היא אינה בטוחה שהוא ישמח לשי. "התשמח לשי?" היא מסיימת את השיר בשאלה.

 

אֲעוֹלֵל כַּגֶּפֶן

שְׁאֵרִית הָרַחַשׁ

וְאֶשְׁלַח מִנְחָה לָךְ

מִזִּמְרַת לִבִּי.

כָּל שֶׁיַּד הָעֶצֶב

לֹא עָקְרָה מִשּׁוֹרֶשׁ

שֶׁקְדִים הַזַּעַם

לֹא שָׁדַף עוֹד בִּי.

 

אֲרַפֵּד הַטֶּנֶא

זִכְרוֹנוֹת כִּנֶּרֶת

וֶרֶד שְׁמֵי הַבּוֹקֶר

בֵּין עֲצֵי הַגָּן.

זְהַב הַצָּהֳרַיִם

בְּמֶרְחָב רוֹגֵעַ

וְלִילַךְ הָעֶרֶב

עַל הָרֵי גּוֹלָן.

 

זֵכֶר לֵיל הַסַּהַר

עַל חֶלְקַת הַמַּיִם

זוֹ תְּרוּעַת הָאֹשֶׁר

בַּעֲלוֹת יָמַי.

כְּבִשְׁנִי תוֹלַעַת

בָּהּ אֶקְשׁוֹר הַטֶּנֶא

וְאֶשְׁלַח אֵלֶיךָ.

הֲתִשְׂמַח לַשַׁי?

 

 

* 929

 

נכתב על ידי הייטנר , 9/7/2016 18:10   בקטגוריות היסטוריה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות, ספרות ואמנות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סגולה לאריכות ימים


במאמרו "כמוסה של היסטוריה", בעקבות קריאת ספרו של אלוף (מיל') ישעיהו גביש "סדין אדום", הגדיר עזרא דלומי את גביש "האלוף האחרון שעוד עמנו מהמטכ"ל של מלחמת ששת הימים". אין זה נכון, כיוון שאלוף (מיל') שלמה אראל, מפקד חיל הים במלחמה, גם הוא עדין אתנו. הוא בן 96, חי ובועט, פעיל ומגיב וכותב מכתבים ומאמרים למערכות. נקווה שטעותו של דלומי תהיה לאראל סגולה לאריכות ימים.

 

דלומי מתייחס לעדותו המפתיעה של גביש על כך שגלילי תמך במינויו של דיין לשר הביטחון ולא באלון, כאל עובדה, שבעקבותיה "נראה שרבים יצטרכו לעדכן את המידע שבידיהם בעקבות ההערה הזאת". עם כל הכבוד לגביש, ואני רוחש לו כבוד רב, הוא היה באותם ימים בצבא, פיקד על כוחות צה"ל מול סיני ולא היה בסוד העניינים הפוליטיים.

 

כל המחקרים בנדון, של היסטוריונים שקראו את כל הפרוטוקולים והמסמכים וראיינו את הנוגעים בדבר, מציגים תמונה הפוכה. רק בשנים האחרונות יצאו שתי ביוגרפיות של גלילי (מאת דני הדרי ועמוס שיפריס) וביוגרפיה של אלון (מאת אודי מנור) ובכולן נכתב בבירור על תמיכתו של גלילי באלון והתנגדותו לדיין. 

 

* "הזמן הירוק"

נכתב על ידי הייטנר , 6/7/2016 19:33   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, ספרות ואמנות, צבא  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הקודם    לדף הבא
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77 78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342  343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362  363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470  471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550  551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)