לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שליחים (מטעם עצמם) לדבר עקירה


בשבוע השני למלחמת לבנון השניה, פרסם עקיבא אלדר ב"הארץ" מאמר תחת הכותרת "בין נהריה לקצרין". המסר של מאמרו, הוא שהטילים נוחתים על נהריה בגלל קצרין. כיוון שישראל אינה נסוגה מהגולן, הסורים מסייעים לחיזבאללה לתקוף את יישובי הצפון. הפיתרון – לסגת מהגולן ולעקור את יישוביו, ואז יהיה שקט ליישובי הגליל.

 

איזו נבזות! איזו הסתה! איזה ניסיון דמגוגי לנצל את מצוקתם של תושבי הגליל כדי להסיתם נגד תושבי הגולן. עד היכן ניתן לרדת – הצדקה, למעשה, לטרור הרצחני נגד תושבי הצפון, בטענה שישראל לא סיפקה למפלצת את מבוקשה. וזאת, עוד מבלי לדבר על כך שדבריו מופרכים לחלוטין. יצאנו מכל לבנון והותקפנו ממנה, כפי שיצאנו מכל עזה והותקפנו ממנה. מן הסתם, הלקח הוא שאם ניסוג מהגולן אנו עלולים להיות מותקפים ממנו. מהיכן הרעיון האווילי, שאם ניסוג מהגולן, לא נותקף ... מלבנון?

 

המאמר הזה לא הפתיע אותי. אלדר הוא אחד מקבוצה של עיתונאים שיש להם אובססיה לנסיגה מהגולן. הבולט בהם הוא בן כספית מ"מעריב". לאורך שנים, הם מטיפים לנסיגה מהגולן, ותמיד ימצאו צידוקים אחרים, תמוהים ככל שיהיו.

 

כמו בן כספית, גם עקיבא אלדר כותב על קו התפר שבין מידע ופובליציסטיקה. כתבותיו הן ערבוב של ידיעות ודעות. משום מה, תמיד המידע שהם מספקים משרת את המסרים שהם רוצים להביע. לעתים המידע נכון, לפעמים הוא מופרך, ובדרך כלל הוא גרוע מכך – חצי אמת. אך תמיד הוא נועד לשרת אג'נדה.

 

בשבוע שעבר חשף אלדר פרטים על מו"מ שהתנהל, לכאורה, בין נציגים ישראליים וסוריים, בידיעתו והסכמתו של אריק שרון, ובו סוכם על נסיגה לקווי 4.6, ועוד כל מיני פרטים בשולי הנסיגה הזאת, כמו הפיכת השטח בצפון מזרח הכינרת לפארק, שיהיה בריבונות סורית אך ישרת גם את ישראל ועוד. המידע הזה הוכחש מכל וכל, בידי אולמרט ואחרים.

 

האם להאמין למידע?

 

כדאי לזכור, שאלדר הוא האיש שחשף את המו"מ שניהל נתניהו עם חאפז אסד; שליחותו של המיליארדר רון לאודר לאסד, מטעמו של נתניהו, בה הביע נכונות לנסיגה מהגולן. נתניהו הכחיש את הדברים בתוקף, אך אלדר הוכיח את אמיתות דבריו, כאשר הביא את צילום המכתב ששיגר נתניהו לאסד. לכן, לא הייתי מבטל לחלוטין את האפשרות שגם הפעם דבריו נכונים.

 

אף על פי כן, אני מתרשם שהפעם הדברים אינם רציניים. מדובר במגעים של אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ, עם כל מיני סורים, באמצעות כל מיני מתווכים, מכל מיני מקומות. נשמע כמו משהו מאוד לא רציני.

 

אף ששרון הוכיח בהתנתקות את יכולתו לשנות את עמדותיו מן הקצה אל הקצה, כל הסימנים הידועים לנו מעידים, שבנושא הגולן הוא נשאר עקבי עד הסוף. כך מעיד כל מי שמכיר אותו. הוא הדף כל ניסיון להביא לחידוש המו"מ סוריה. קשה לי להאמין שהוא שיתף פעולה דווקא עם שליחותו של ליאל. אם לנסות לצייר תסריט ריאלי יותר – ליאל פגש את שרון במזנון הכנסת, משך בשרוולו, וסיפר לו בשני משפטים על המגעים. שרון, שהיה קצר רוח לנודניק, אמר לו "אה, נשמע מעניין, כן?" ועבר למנה הבאה. ליאל רץ לסורי וסיפר לו ששרון הביע עניין ביוזמה.

 

בקיצור, נראה לי שאין מה להתרגש יותר מידי, מהסיפור אודות מו"מ מתקדם והסכמות על נסיגה מהגולן. עם זאת, יש להתרגש משתי תופעות שהסיפור הזה מציף.

 

****

 

התופעה האחת היא הפרטת התהליך המדיני. אנשים בלתי מוסמכים ובלתי מורשים, מנהלים מטעם עצמם מו"מ עם נציגי האוייב על הסכמים. הם מוכנים לוויתורים ישראליים מרחיקי לכת, ללא רשות וללא סמכות. ואף שאינם מייצגים אלא את עצמם, הם גורמים לנזק גדול, ומשפיעים על המציאות.

 

היזם הבולט ביותר הוא יוסי ביילין. לאורך עשרות שנים, הוא מנהל משאים ומתנים פרטיזניים, מגלה נדיבות ו"יצירתיות" ויוצר ציפיות בקרב הפרטנר. התכניות שהוא מגיש, הופכות למציאות מדינית. קשה לפרטנר להסתפק בפחות ממה שהתרגל לחשוב שאפשר לקבל מהישראלים. וכך, הוויתורים שביילין עשה, היו מבחינת הפלשתינאים עמדת הפתיחה של ישראל במו"מ. בשל קוצר היריעה לא אכנס לפרטים, אך ברור שהסכם ביילין - אבו מאזן גרם לנזק אדיר למדינת ישראל. הוא הדין ביוזמת ז'נבה.

 

בשל מעמדו המדיני הבכיר של ביילין, כוח הנזק שלו גדול. אך כמוהו יש אנשים לא מעטים, פחות בכירים ולכן בעלי פוטנציאל נזק קטן יותר, המתרוצצים בעולם, עוברים מלובי של מלון בבירה אחת, לבית קפה בבירה אחרת, נפגשים, מנסחים, מוותרים בהבל פיהם על נכסים לאומיים, ומרגישים שהם משפיעים על ההיסטוריה. יש בהם אקדמאים, קצינים משועממים בדימוס, פקידים ודיפלומטים ופוליטיקאים לשעבר, שחשו בעבר בעלי השפעה, והיום אינם מסוגלים להשלים עם כך שפג תוקפם. הם מרגישים אנשי העולם הגדול, מי שתופסים את ההיסטוריה בביצים וחורטים בה שריטה. יש בהם אנשי עסקים, המערבבים, תוך ניגוד אינטרסים מובהק, את האינטרס העסקי שלהם עם הפעילות המדינית שהם מובילים, תוך פגיעה חמורה באינטרס הלאומי (לדוגמה – יוסי גינוסר ז"ל). מדובר באנשים שוחרי רע ושליחים, מטעם עצמם, לדבר עקירה, המתרוצצים ברחבי העולם, מושכים בשרוול זה, קושרים חוט אחר ומרגישים על גג העולם. ואח"כ קשה מאוד לנקות אחריהם.

 

מדובר בתופעה חמורה ואנטי דמוקרטית. זכותם של אותם אנשים לבטא את דעתם ולנסות להשפיע בתוך המדינה על המערכת הפוליטית ועל דעת הקהל. אין להם שום זכות לנהל מדיניות פרטיזנית. למה הדבר דומה? למי שיצא על דעת עצמו לפעילות מלחמתית. למשל, מי שמתנגד למדיניות ההבלגה, ויארגן מיליציה פרטית שתכנס לעזה להלחם בטרור. מדינה דמוקרטית מתוקנת אינה יכולה להשלים עם תופעות בלתי נסבלות כאלו.

 

****

 

התופעה השניה היא ההתגייסות של התקשורת לקדם את רעיון הנסיגה מהגולן. עיתון "הארץ" פירסם את הידיעה של עקיבא אלדר בכותרת שמנה כמו כותרת העיתון למחרת רצח רבין. הכתבה + פרשנויות, מפות, תקצירים היסטוריים וכו', התפרסה לאורך ולרוחב שלושת העמודים הראשונים של העיתון. למחרת היה פולו-אף על הידיעה, אלא שההחלטה לחקור את אולמרט והתפטרות חלוץ אילצו את העיתון להוריד אותה לתחתית העמוד הראשון. למחרת גובתה הכתבה במאמר מערכת הקורא לאמץ את ה"הסכם שהתגבש" וכתבה נוספת המתארת איך תושבי הגולן הופתעו לשמע הידיעה המדינית המרעישה, תוך מסירת נתונים שקריים על מספר התושבים בגולן, על ירידה במספר התושבים בגולן למרות קמפיין הקליטה ועוד (כעבור יום התפרסמה הכחשתו של אלי מלכה והפרטים האמינים אודות הקליטה בגולן, בידיעה קטנה בעמודים הפנימיים).

 

עיתון אמור לספק חדשות. כאן אין המדובר בחדשות. ומדוע הסיפור הזה קיבל כזאת חשיפה? אין זאת, אלא ניסיון של העיתון, שתפקידו לדווח על החדשות, ליצור חדשות, כדי לקדם את האג'נדה. מטרת העיתון היא ליצור אווירה שתביא לחידוש המו"מ על נסיגה מהגולן.

 

****

 

קיימת נטיה פרנואידית אצל גורמים בציבוריות הישראלית, להאשים את התקשורת שהיא נגדם ושהיא פוגעת בהם. כל דיווח שלילי כלפיהם, כל דיווח מוצנע של מעשיהם, הם עדות לעוינות התקשורת. כל דיווח חיובי הוא מובן מאליו, ולכן אין להתייחס אליו. בתקופת המאבק על הגולן, היו גם בתוכנו קולות כאלה.

 

מי שבדרך כלל מוביל את הקולות הללו, הם דוברי הארגונים והגופים הפוליטיים והציבוריים. אם התקשורת נגדם, הרי יש להם תרוץ לכל כישלון תקשורתי, וכל הצלחה תקשורתית מועצמת, כיוון שהיא מוצגת כהצלחה כנגד כל הסיכויים.

 

במשך כל תקופת המאבק בשנות ה-90 שירתתי כדובר ועד יישובי הגולן. אז והיום, טענתי שהתקשורת בכללה לא עיינה את מאבקנו. להיפך, היא היתה הוגנת בדרך כלל, נתנה לנו במה אמיתית, ונתנה ביטוי הוגן לכל הדעות.

 

היום, לעומת זאת, נראה לי שהמצב השתנה. יותר ויותר אני מגלה, בעיקר בחצי השנה האחרונה, שהתקשורת ממש מגוייסת להביא לחידוש המו"מ עם סוריה, שתכליתו – נסיגה מהגולן. עלינו להיות מודעים לכך, כדי שנדע להתמודד בהצלחה עם התופעה.

 

****

 

לסיום אצטט דברים שאמר לאחרונה יהודה הראל: "המצב שלנו היום, הוא שהעם איתנו, הממשלה איתנו, האמריקאים איתנו והתקשורת נגדנו. לא כל כך נעים שהתקשורת נגדנו, אבל ממש לא הייתי רוצה שזה יהיה הפוך".

 

הוא צודק. ואף על פי כן, אסור לנו להזניח את חזית התקשורת, ולא לזלזל בכוח הנזק שלה, ובפוטנציאל ההשפעה החיובית שלנו באמצעותה.

 

* מידף - עלון קיבוץ אורטל

נכתב על ידי הייטנר , 19/1/2007 11:16   בקטגוריות הגולן, המלחמה בלבנון, חוץ וביטחון, תקשורת, אקטואליה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הצדעה לעובדי המתנ"סים


הימים הקשים של מלחמת לבנון השניה, היו ימי מבחן למתנ"סים ולעובדי המתנ"סים במחוז הצפון. המתנ"סים עמדו במבחן בצורה מעוררת התפעלות – תחת אש הם תיפקדו מצויין, ניהלו את חיי הקהילה, פינו ילדים ונוער לימי כיף והתרעננות ואף שמרו על קשר עם התושבים שהתפנו למרכז.

 

ב-21.11 ארחה קריית שמונה, העיר שספגה קרוב לרבע מן הקטיושות, ערב הצדעה לעובדי המתנ"סים במחוז הצפון ולמתנדבים במתנ"סים. מאות רבות של אנשים, עובדי המתנ"סים, מנהלי המתנ"סים, מטה המחוז, מנהלי מחוז חיפה, חברי הדירקטוריון והנהלת החברה גדשו את היכל התרבות של העיר ומילאו אותה עד אפס מקום. האורחת המרכזית היתה שרת החינוך יולי תמיר.

 

שורת הברכות האינסופית היתה למסכת נאומים מייגעת. לעתים, ספק היה אם מדובר בערב הצדעה לעובדי המתנ"סים, או בערב הצדעה לשרת החינוך, למורת רוחו של הקהל.

 

כל הדוברים העלו על נס את תפקוד המתנ"סים ועובדיהם במלחמה. "קהילה חסונה ומתפקדת בשיגרה, מוכיחה את עצמה גם בחירום" אמר מנהל המחוז עזרא חכם, שסיכם את המלחמה. הוא שיבח את העמותות שתרמו וסייעו, אך ציין שפעילות זאת צריכה להיות תוספת ולא תחליף למדינה.

 

בהתייחסו למלחמה, אמר ראש העיר המארח חיים ברביבאי שאין כוח שבעולם שיזיז אותנו מכאן. הוא שיבח מאוד את תרומתם המכרעת של עובדי המתנ"סים בקריית שמונה במלחמה. "למרות שבמשך ארבעה חודשים לפני המלחמה הם לא קיבלו משכורת, הם היו הראשונים להתייצב". ברביבאי הודה למחוז הצפון בחברה על תרומתם, ותקף את הכוונה לקצץ את תקציב החברה למתנ"סים. "עברו רק ארבעה חודשים. הממשלה לא ראתה מה החברה למתנ"סים עשתה כאן בזמן המלחמה?" הוא הבטיח שהוא ועמיתיו ראשי הרשויות יאבקו כדי לבטל את הגזירה.

 

מנכ"ל החברה יאיר גלר הזכיר את העובדה שהמלחמה טרם נגמרה, וכעת היא מתמקדת בדרום, בשדרות ובעוטף עזה. גם עזרא חכם התייחס לנושא בדבריו, והציע בשם המתנ"סים בצפון כל עזרה למתנ"סים באזור העימות בדרום.

 

אחרונת הדוברים היתה שרת החינוך יולי תמיר. מעל הבמה היא הודיעה על ביטול הקיצוץ המתוכנן בתקציב החברה. "אף אחד לא בא לעבוד במתנ"ס על מנת להתעשר", אמרה השרה. "עובדי המתנ"סים ממלאים את תפקידם כדי לתרום לקהילה; כי הם חשים שזה מה שנחוץ".

 

בפני המשתתפים הוצג סרט על פעילות המתנ"סים במלחמה. בסרט שולבו אישים שפעלו בצפון בזמן המלחמה, ותארו בהערכה רבה את עבודת המתנ"סים. בין הדוברים היו יו"ר הנהלת הסוכנות זאב ביילסקי ורעיית ראה"מ עליזה אולמרט.

 

בראשית הכנס, הניפו עובדי מתנ"ס ירכא כרזות, ומחו על העובדה הנוראה שבמשך 18 חודשים (18 חודשים!!!) הם אינם מקבלים שכר. הקהל עודד אותם במחיאות כפיים של סולידריות. כל הדוברים על הבמה, ובהם שרת החינוך, יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל החברה הבטיחו לפעול לשינוי המצב. ספק רב אם עובדי מתנ"ס ירכא, מתנ"ס פקיעין ושאר העובדים שלא קיבלו שכר, השתכנעו שהשינוי בפתח.

 

אחת לשנתיים, מחולק פרס אבנון לפרוייקט חברתי קהילתי מצטיין במחוז הצפון. הפרוייקט שזכה הפעם, היה התכנית להכשרת פעילים ומתנדבים בקרב האזרחים הבוגרים, הפועלת במתנ"סי מע'ר, מגדל, הגולן, מעלה יוסף ושלומי. קבוצות המתנדבים פועלות כבר כשנתיים, ומובילות בהצלחה רבה שינוי חברתי ביישוביהם.

 

בתכנית האמנותית הופיעו להקת צעירי קריית שמונה של מתנ"ס קריית שמונה, להקת המחול אל מג'אד של מתנ"ס מג'ד אל-כרום, חבורת הזמר "קול ברמה" של מתנ"ס הגולן ולהקת המחול של מתנ"ס קריית שמונה. כן הופיע רון פרשט במופע קסמים ולהטוטים. האירוע הסתיים בארוחת ערב חגיגית כיד המלך.

 

* "במתנ"סים"

נכתב על ידי הייטנר , 22/11/2006 00:04   בקטגוריות החברה למתנ"סים, המלחמה בלבנון, מתנ"ס הגולן  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



התמודדות קהילות בעת משבר


יום העיון החמישי לזכר מוישיק גרליק

 

חמש שנים מלאו למותו של מוישיק גרליק, מי שהיה ראש המועצה האזורית הראשון ומנהל חבל הגליל והגולן בחטיבה להתיישבות. כבכל שנה, גם השנה נערך יום עיון לזכרו, שאורגן בידי משפחת גרליק, מושב רמת מגשימים, החטיבה להתיישבות, המועצה האזורית, מתנ"ס הגולן והמכון לחקר הגולן.

 

כל ימי העיון מוקדשים לסוגיה מרכזית בנושאי ההתיישבות, הקהילה והפריפריה. הנושא השנה היה התמודדות קהילות בעת משבר, בעקבות מלחמת לבנון השניה ועקירת יישובי גוש קטיף וצפון השומרון.

 

200 איש מכל רחבי הארץ השתתפו ביום העיון, שנערך במדרשת הגולן בחספין. הנחה את הכנס אורי הייטנר, מנהל המתנ"ס. בפתיחת הכנס אמר הייטנר שעקב הפרטת מדינת הרווחה, המדינה נעלמה מהשטח. ההגנה היחיד שנותרה לאזרחים היא הקהילה, במקום שבו היא מתפקדת. מטרת יום העיון לבחון כיצד תפקדו הקהילות במצבי המשבר.

 

יום העיון נפתח בדברים לזכרו של מוישיק, אותם נשא בנו עמיעל. עמיעל תאר את קורות חייו של מוישיק, שהיו קודש לעשיה למען הכלל ולקידום ההתיישבות ברחבי הארץ. בסיום דבריו הקריא עמיעל מכתב שכתב מוישיק לבנו חיימק'ה במלחמת יום הכיפורים.

 

את הרצאת הפתיחה נשא פרופ' מולי להד, תושב קריית שמונה, נשיא עמותת משאבים, המרכז לשעת חירום, ומרצה במכללת תל חי. כותרת ההרצאה היתה "מסקנות לחושך מלחמת לבנון השניה".

 

להד כינה את המלחמה – יום הכיפורים של העורף. יש תכניות מצויינות לניהול העורף, אך הממשלה התעלמה מהן, הן לא הופעלו ונוצר פער גדול בינן לבין המציאות בשטח. לא הוכרז על שעת חירום, לא הופעל מל"ח. נוצר ואקום מנהיגותי, אותו תפסה תקשורת ההמונים, שהתיימרה לנהל את המדינה וגרמה לנזק גדול ולפגיעה מוראלית. הגורם הבסיסי למצב שנוצר הוא טירוף ההפרטה, שהתגלה כאחת הרעות החולות במלחמה.

 

הפגיעה הקשה ביותר במלחמה היתה בתחושת הביטחון של האזרחים – המרכיב החיוני ביותר בחוסן של קהילה וחברה. תחושת התושבים היתה שהממשלה והרשות המקומית אינן נמצאות. 

 

במרכז לשעות חירום בקריית שמונה יש היום פי עשרה יותר מטופלים מכפי שהיו לפני המלחמה. הסיבה העיקרית לכך היא תחושת חוסר הביטחון והתחושה של הפרט שאין מי שידאג לו. יש לציין, שדווקא האנשים שעזבו את העיר במלחמה, נפגעו יותר וזקוקים יותר לעזרה.

 

לשם יצירת חוסן חברתי יש צורך בכ-20% אנשים חזקים, מתפקדים ומסוגלים להפעיל אחרים. השפעתם על הכלל – עצומה. הקושי הוא לתחזק את החוסן. ללא תחזוקה כזאת, אי אפשר ליצור חוסן. אי אפשר להסתמך רק על הרצון הטוב של "אנשים טובים באמצע הדרך". יש לבנות מנהיגות, שתהיה התשתית של החוסן ולעצב אורח חיים קהילתי ותרבות קהילתית, ההיפך מאווירת "איש לאוהליך ישראל".

 

במלחמה היו תופעות חיוביות של גדלות נפש – התנדבות רבה, נכונות של אזרחים לפתוח את ביתם. במשברים קהילתיים המתנדבים הם עמוד השדרה של החברה. ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם באחוז המתנדבים בקרב אזרחיה.

 

באסונות קהילתיים אנו צריכים להתבונן בכלל, לא בפרט. יש לחזק קודם כל את החזקים, אח"כ את המתנדנדים ולבסוף את החלשים. יש לחזק, בראש ובראשונה, את המנהיגות, כדי שתוכל לחזק ולהוביל את הקהילה כולה.

 

רבה של קריית שמונה וראש ישיבת ההסדר בעיר הרב צפניה דרורי אמר שיש צורך באנשי חיל – אנשים שאינם מחכים לממסד, אלא מבינים שתפקידם להיות במקום בו הם נחוצים ולקחת אחריות ברגע הנכון. העולם אינו יכול להתקיים ללא אנשים כאלה. האנשים האלה הם סוד החוסן החברתי. אנשים אלה חשים שהכל מוטל על כתפיהם, בלי שאיש מינה אותם.

 

תלמידי הישיבה שמרו במלחמה על השגרה והמשיכו ללמוד כרגיל. בנוסף לכך הם התנדבו בתחומים רבים. המסר של התלמידים לאוכלוסיה היה שמירת השגרה. המסר היה לא לנוס.  הפיכה לפליטים הורסת את נפש האדם. אף תלמיד בישיבה לא עזב. התלמידים ביקרו את התושבים, שימחו את האנשים. הממסד לא יכול לעשות זאת, רק אנשי החיל.

 

מוישיק היה איש חיל – אדם שעשה תמיד את הישר והטוב.

 

מרים שפירא, מנהלת מהו"ת – מרכז התמודדות והיערכות לחירום במועצה האזורית שומרון, שליוותה ומלווה את קהילות העקורים בצפון השומרון וגוש קטיף, תיארה בהרצאתה את התופעות והתהליכים בקהילות העקורות. לטענתה – מה שקרה בהתנתקות היה ה"פרומו" למה שקרה במלחמה. מצד אחד, ההפרטה וחוסר האונים של הממשלה ומצד שני – ההתנדבות וההרתמות של אנשי החיל. על פי כל התכניות, היום היו העקורים אמורים להיות במצב אחר ובמקום אחר לגמרי.

 

יש שני ערוצי התמודדות עם העקירה: א. התמודדות עם הטראומה. ב. התמודדות עם האבל וצמיחה ממנו.

 

ההתמודדות האפקטיבית עם הטראומה היא בראש ובראשונה קיום עקרון הרציפות – גישור על תחושת חוסר השליטה ברציפות זהותית, תפקודית, ערכית ומשפחתית בעת משבר.

 

העיקרון הזה לא התממש בכל רמה שהיא. הקהילות חוו מעברים רבים. לא ניתנה אפשרות לקהילה להישאר יחד. קהילות התפצלו לגורמים רבים, חלקן מיד אחרי הטראומה וחלקן מאוחר יותר.

 

השלב הבא הוא התמודדות עם האבל. התמודדות במישור הפרטי, המשפחתי והקהילתי עם האובדן לשם צמיחה מתוכו. במישור הקהילתי – מתוך 1,700 משפחות, 1,500 משפחות בחרו לחיות בקהילתם וחזרו לחיות בקהילתם. גם חלק מאלה שהתפזרו שבים להתלכד בקהילות. זהו גישור רציפות עם האנשים בקהילה ועם רוח הקהילה ועיבוד האבל כדי להביט קדימה. תצמחנה קהילות חדשות מתוך הקהילות הקודמות, אך לא בהכרח זהות.

 

החלק הפיסי של הקהילה אבד, אך ניתן לשמר את המבנה הרוחני שלה. מקום הוא חלק מרכזי בזהותו של אדם. אובדנו - קשה מאוד. במקרה של גוש קטיף, למקום ערך רוחני ואידאולוגי, והדבר מעצים את האובדן. אף שמדובר על מעבר למקום אחר בתוך ארצנו – זהו תהליך של הגירה. העקורים רואים עצמם מגורשים. הם חשים נבגדים. תחושתם שהמדינה לא דואגת להם. תחושה של חוסר ביטחון.

 

המנהיגות הקהילתית עברה שינויים מרחיקי לכת. אין כמעט בעלי תפקידים שנשארו בתפקידיהם. תקופות המאבק, הגירוש והשיקום הן תקופות שונות, הדורשות מנהיגות מסוג אחר. למשל – המנהיגות הנשית דרושה יותר בתקופת השיקום.

 

רפי סדי, מנהל חבל הגולן בחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית ששירת במלחמה כרמ"ט אוכלוסיה של המחוז הצפוני של פיקוד העורף, הנחה פאנל של מנהיגים קהילתיים. השתתפו בפאנל דני ברוט, מזכיר קיבוץ ברעם, זיאד דגש, ראש המועצה המקומית מע'ר, יהודה גולדשטיין מנהל מתנ"ס צפת (תושב הושעיה) וחגית ירון, רכזת העצמת קהילות בוועד מתיישבי גוש קטיף.

 

דני ברוט תאר את ההתמודדות של קיבוץ ברעם – קיבוץ ספר שיתופי לחלוטין. העיקרון הראשי היה שמירה מקסימלית על השיגרה, כעיקרון בפני עצמו ומתוך מחשבה על היום שאחרי. המשכנו לעבוד כרגיל, סיפר דני, תוך הפרה מודעת של צו האלוף. המסר ששידרנו – אנחנו כאן, אנחנו ממשיכים. קומץ משפחות עזבו. שמרנו עמן על קשר. לאחר שבוע הוצאנו במרוכז את הילדים להמשך פעילותם הרגילה – בקיבוצים אחרים. העברנו מידע רצוף לציבור, בכל אמצעי התקשורת: שיחות קיבוץ שבועיות, אס.אם.אסים, דפי עדכון ועוד.

 

הקשר עם הצבא היה לקוי. גיבשנו כיתת כוננות ואימנו אותה, מתוך חשש מפני חדירות ותפיסת בני ערובה. ארחנו חיילים רבים, יחידות שלמות. האכלנו יחידות בסביבה. החזרה לשגרה היתה קלה ומהירה בשל אופן ההתמודדות שלנו.

 

ביישוב שיתופי, נכון שהאוכלוסיה תישאר במקום ותמשיך לקיים את חיי השגרה. לדעתי, טעינו בכך שהוצאנו גם את כיתות י"א-י"ב ולא השארנו אותם איתנו. ביישוב לא שיתופי, פינוי תושבים מוצדק, אם אין לאנשים תפקיד כלשהו.

 

זיאד דגש תאר את המבנה המורכב של הכפר, שבו שלוש קהילות – דרוזית, נוצרית ומוסלמית. בשנים האחרונות התמודדנו עם שני משברים קשים: המשבר הכספי של המועצה  והמהומות הקשות בין הדרוזים והנוצרים. לאחר זמן רב וקשיים מרובים הצלחנו לצאת מן המשבר הזה, ומיד נכנסנו למשבר המלחמה. לא היו לנו מקלטים וממ"דים. נערכנו לרעידת אדמה אך לא למלחמה. ביישוב שלנו נפלו 72 קטיושות. היו לנו שתי הרוגות, 50 פצועים, 70 בתים ניזוקו ואחדים מתוכם נהרסו. נאלצנו להתמודד עם בעיה של התגודדות סקרנים באתרי הנפילות, שהפריעו לפעולת כוחות ההצלה. קיבלנו עזרה רבה מפיקוד העורף, בין השאר בהסברה, כולל בבתי התושבים. גם המשטרה עזרה מאוד. למרות הצער – עמדנו במשימה. התושבים נשארו ביישוב. סייענו לבנינו החיילים והיחידות שלהם שסבלו ממחסור.

 

יהודה גולדשטיין סיפר שבצפת – הקהילה נעלמה. המדינה נעלמה. הרשות המקומית נעלמה. העיר נוהלה באמצעות מתנדבים, בעיקר מן החוץ. כל עזרה שקיבלנו – רק מגורמים פרטיים. כמעט כל תושבי העיר נטשו. נשארו – החלשים שלא יכלו לעזוב. מתוך 350 עובדי העיריה נשארו רק 15. העובדים עזבו עם כלי הרכב של העיריה. לא היו תכניות, לא היו בעלי תפקידים. היה כאוס מוחלט, עמו ניסינו להתמודד – קומץ של אנשים.

 

הקמנו חמ"ל של מתנדבים – מבחוץ ומן העיר. גייסנו משאבים ואמנים. בשבוע וחצי הראשונים התמודדנו לבד לגמרי. לאחר מכן פיקוד העורף נכנס והקמנו חמ"ל משותף. היה קושי רב לנהל את העיר, בהעדר מערכות תקשורת פנים קהילתיות כלשהן.

 

גם היום, שלושה חודשים אחרי, הגופים הממלכתיים טרם הגיעו לעיר כדי ללמוד מה היה ולבנות את ההערכות למלחמה הבאה.

 

חגית ירון סיפרה על ההתמודדות של יישובה, נווה דקלים, עם משבר העקירה. על פי מבנה האוכלוסיה היישוב הוא עיירת פיתוח לכל דבר. היפה בהתמודדות היה השילוב של ההנהגה הרוחנית וההנהגה המעשית, שעד אז פעלו בנפרד. השילוב התעצם ככל שהעקירה התקרבה. כשהגענו ליום הגרוש – 98% מהתושבים היו בבתיהם. זמן קצר מאוד לפני הגרוש, זימנו ערב בו השתתפו 250 איש, להקמת ועדות חדשות שהפעילו את הקהילה חרף איום העקירה.

 

הקהילה התפצלה למלונות בירושלים ואשקלון. הדילמה היתה איך לשמור על היחד בתנאים אלה. הוצאנו דף קשר לתושבים בשני האתרים. בכל מלון קמו מזכירות וועדות. למרות הרצון להישאר יחד, גם אנו, למרבה הצער, התפצלנו. הפיצול היה אידאולוגי – חלק רצו ליישב את מרכז לכיש, ואחרים רצו להתיישב במרכז הארץ, באזור אשדוד.

 

הגענו לניצן. כעת אנו מתמודדים עם הקמת יישוב מחדש. זו אינה בניה טבעית של יישוב מן ההתחלה, אלא הקמת יישוב למקבץ גדול של משפחות בבת אחת. יש לעצב מחדש את האידאולוגיה של היישוב. יש לדאוג לחוליות החלשות. יש בתוכנו מובטלים רבים. זה קשה, אך אני אופטימית.

 

ההנהגה עוברת איתנו את המשבר. גם להם יש רגעי שבירה, ולא תמיד הציבור מוכן לקבל זאת. מי שהקהילה לא אפשרה להם גם התמודדות אישית – נשברו ולא המשיכו להנהיג.

 

ד"ר משה פרחי, חבר אורטל ומרצה בחוג לעבודה סוציאלית בתל חי, הרצה על התמודדות קהילה עם טראומה. הוא תאר תהליך של משבר. קיים דמיון רב בין התהליך של משבר פרטי וקהילתי. א. הפגיעה. ב. התמודדות הירואית – נותנת תחושה של קהילה מתמודדת, עוברת יחד את המשבר. רמת תפקוד גבוהה. ג. התפכחות – ירידה מהירה למדי ביכולות התפקוד. ד. גיוס משאבים להתמודדות פעילה. ה. עליה איטית והדרגתית ועיצוב שגרה חדשה. שלב א' הוא לרוב קצר – 1-3 ימים. תהליך ההתמודדות וההחלמה הוא 1-3 שנים.

 

מה קורה כשהאירוע ממושך? השלבים הראשונים דומים – תגובה אופורית, אח"כ התפכחות וירידה תלולה מאוד. אחריה – לא עליה אלא פיתוח אדישות והסתגלות לחוויית הקורבן.

 

משאבי החוסן ליציאה מהמשבר הם גש"ר מאח"ד – גוף, שכל, רגש, מערכת, אמונה, חברה, דמיון. השילוב בין המרכיבים הוא החוסן של פרט ושל קהילה. מקורות לחוסן קהילתי תלויים בתרבות – מחוייבות למשפחה, אוטוריטה של המנהיגות, אוטוריטה של הקשישים, מערכות היחסים בתוך הקהילה, אידאולוגיה של הקהילה. 

 

משה הציג מודל של שימור משאבים: חומריים, אישיים, תנאי חיים של הפרט, אנרגיה (כסף, ידע וכו'). אבדן משאבים (למשל אבדן פרנסה) מחריף את המשבר. ככל שניתן לשמר משאבים רבים יותר, ההתמודדות עם המשבר קלה יותר. הוא סיפר על משלחת לסרילנקה אחרי אסון הצונמי, בה השתתף. האנשים שם איבדו את כל משאביהם. היו מיואשים לחלוטין.

 

נערך מחקר על השפעת האינתיפאדה השניה ופיגועי הטרור על החוסן הלאומי. על פי המחקר, הניסיון לערער ולקעקע את אושיות החברה הישראלית, ברמה הפרטנית, הקהילתית והלאומית, נחל כישלון חרוץ. גם בתקופות הקשות ביותר, הציבור הוכיח יכולת התמודדות ואופטימיות.

 

מיכל רייקין, סגנית ראש המועצה האזורית גולן, תארה את אופן התמודדות של הגולן עם המלחמה. מיד למחרת פרוץ המלחמה, הוקם מטה חרום בראשות מיכל, ובהשתתפות מנכ"ל המועצה, מנהל האגף המוניציפלי, קב"ט המועצה, מנהל המתנ"ס, מנהל מחלקת החינוך ומנהלת מיט"ר (מחלקת הרווחה). המטה התכנס מידי יום, אחרי קבלת ההתרעות וההנחיות מצה"ל.

 

העקרונות שהנחו אותנו: א. הצמדות מקסימלית לשיגרה. למשל, החלטנו להמשיך לקיים את הקייטנות, בכפוף להנחיות גורמי הביטחון ואף הארכתן. ב. מידע – הציבור תאב למידע. ניסינו ככל הניתן לעדכן את הציבור במידע בדרכים שונות (כנסים לבעלי תפקידים, אס.אם.אס., דפים לתושבים ועוד). ג. העצמת המנהיגות והמוסדות בכל אחד מהיישובים (מזכיר, צח"י – צוות חירום יישובי, רבש"צים וכו') כדי לחזק את חוסן הקהילה. יש פער בחוזק בין יישוב ליישוב. קיים קשר מובהק בין חוזק הקהילה בזמן שיגרה לתפקודה בשעת חירום. במקומות בהם ההנהגה חלשה המעורבות שלנו היתה גדולה הרבה יותר.

 

בגולן נפלו 140 קטיושות. תושבים רבים מאוד היו מגוייסים בצו 8. הקהילה עמדה במצב בגבורה ובהצלחה.

 

נפגע האמון בממשלה – אין על מי לסמוך אלא על עצמנו. מסקנה קשה אך אמיתית. עלינו לקחת את האחריות על עצמנו. לא המתנו לתקציבים ואישורים מהממשלה – קיבלנו החלטות וביצענו אותן. התנהלות המועצה היתה טובה מאוד. מידי יום ירדו עשרות ומאות תושבים להתנדבות במקומות אחרים וארחנו אלפי תושבים מהגליל אצלנו. מה שייחד אותנו, הוא הנכונות של האנשים לקחת אחריות.

 

אחרון המרצים היה אל"מ יוסי לוצ'י, מפקד המחוז הצפוני בפיקוד העורף. בשום מקום בעולם, אמר לוצ'י, הצבא אינו עובד מול רשויות אזרחיות. על פי החוק, גם בישראל לא אמור להיות קשר כזה. פיקוד העורף פועל באזורים שאינם בתחום אחריות הפיקודים. הגזרה שלי היא מחדרה וצפונה, למעט יישובי קו העימות והגולן.

 

תורת הביטחון מתבססת על מלחמות קצרות. ישראל אינה ערוכה למלחמה ארוכה. יש לנו בעיה בניהול החירום במדינה. למשל – לארבעת גופי ההצלה אין ראש אחד. כל גוף כפוף למשרד אחר. יש צורך במתכלל לאומי שינהל את כל הגופים בשעת חירום.

 

במלחמה מצאנו את עצמנו עוסקים בנושאים שונים, שאינם בתחום התמחותנו וכישורינו. המשימה הראשית של פיקוד העורף היא התמודדות עם איום בלתי קונבנציונלי. במלחמה נאלצנו לעסוק בנושאים כמו חלוקת ציוד ומזון, שאינם באחריותנו. ככל שהרשויות נערכו טוב יותר, תפקידנו בהם היה קטן יותר. פיקוד העורף אינו אחראי על המקלטים, אלא הרשויות המקומיות.

 

* אתר הגולן

נכתב על ידי הייטנר , 6/11/2006 17:58   בקטגוריות הגולן, המלחמה בלבנון, חברה, קיבוץ  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)