מדינת ישראל הוכרזה בה' באייר. ככה לימדו אותי בגן. (אני חושב). אני בטוח שזה מה שלימדו אותי בבית הספר. ה' באייר. זה היה התאריך.
לא רק אותי לימדו זאת. גם את ש' לימדו שמדינת ישראל הוכרזה בה' באייר. לכן, יום העצמאות הוא תמיד בה' באייר. השנה ה' באייר הוא ביום שישי. נו, אז מה? מה הבעיה עם זה?
הרי רוב הטקסים הם בערב יום העצמאות, כלומר ביום ה' בערב. את חידון התנך אפשר לעשות גם ביום ו' בצהריים. אפילו את טקסי ישראל אפשר לעשות ביום ו' בערב. אז למה, בעצם, הזיזו את יום העצמאות מה' באייר לד' באייר? מישהו שאל? חיפשתי בגוגל. לא מצאתי דיון. אף אחד לא הסביר לי.
אולי זה רק אני, אולי זה המרחק. אבל אני יודע כמה לעג זוכים לו הרפורמים שמזיזים את ליל הסדר. לפעמים הם עושים את ליל הסדר ביום איחור, ביומיים איחור, בשביל שזה יתאים למשפחה. חישבו על זה בישראל. הרי הזזת ליל הסדר היא חילול הקודש. באמריקה, לעומת זאת, כל החגים זזים, הם נקבעים בראשון השלישי בחודש. כל החגים זזים, חוץ מכריסמס ומהארבעה ביולי. הוא תמיד נופל בארבעה ביולי. אבל בישראל, אפשר להזיז את ה' באייר.
הזזת יום העצמאות מה' באייר לד' באייר היא עוד אחד מאותם סימנים בדוקים שמדינת ישראל (כערך חילוני) הפסידה. כי בכל זאת, תאריכים בישראל הם כאלה שאפשר להזיז, או אפשר לכסות עליהם, כל עוד הם תאריכים ציוניים. תאריך דתי אי אפשר להזיז, ותאריך "חילוני"? הוא ודאי שיתבטל בפני התאריך הדתי. הרי קדושת השבת גדולה הרבה יותר מקדושת מדינת ישראל. הערך החילוני של זיכרון התאריך כקבוע חשוב פחות מזיכרון השבת. אז יום העצמאות זז. פעם הוא בד' באייר, לעתים הוא זז לו' באייר, רק השבת נשארת קדושה. כי המדינה אולי קדושה לאותם חובשי כיפות, אבל השבת קדושה ממנה. יום עצמאות של מדינה, כמוהו יש רק אחד בשנה, סופו להתבטל בפני קדושת השבת, כמוהה ישנן רק 52 בשנה. ומדינת ישראל כערך (חילוני) בפני עצמו סופו להתבטל בפני הדת היהודית.