לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 70

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2009

יום העצמאות ה- 61


 

תקופה לא קלה עברנו בשנה הששים ואחת למדינת ישראל.

הרבה "אמיתות" התפרקו ולא שרדו להן, אחרות הצטרפו אל השיח הציבורי ונבלעו בו.

הבלבול ממשיך, תחושת אין מוצא ואבדן הדרך התעצמו בגלל מערכת בחירות מוזרה

מפלגת העבודה התפרקה לרסיסים, עוד עוגן מאז ימי העליה השניה הלך לעולמו בקול תרועה דקה

הימין הישראלי על גרורותיו הקיצוניות זכה ללגיטימציה ציבורית

כרגיל

עשור אחרי שבעולם מתרחשים השינויים הם באים אלינו

אז אולי, שפעת החזירים תגיע רק בעוד עשר שנים

מי יידע?

ומה יאמר איש הרוח , המורה, איש הציבור ביום זה?

כבר קראתי בעיתון וגם באיזה פוסט שאנחנו כילדים עדיין מתרגשים מהיותנו "עצמאיים".

השאלה היא, האם גיל מדינה חופף לגיל כרונולוגי של בן אדם.

מדינה במשבר התהוות, בלחצים פנימיים וחיצוניים עם איום אמיתי או מדומיין [לו לרגע נשתמש במינוחי הטופוגראפיה הלאקיאנית של ה|אני" האנושי"],

איום שהפך לדמות האב, או האב כמקובל בטיפוגרפיה המתמטית של לאקאן.

אינני כבר איש צעיר

התרגשות מלחמת 1973 כבר לא קיימת בי. אני שונא אלימות, אני שונא מוות, הרג ורצח. אני וותרן, שונא עימותים

 ומעדיף לחיות "בצל עצי תחת תאנתי" בשלווה ובשקט.

האזכה לכך?

אולי כשהרכבת תגיע לבת ים?

אולי כשאפרוש בשנת 2021

מי יידע?

יום עצמאות שמח.

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 29/4/2009 09:50   בקטגוריות שאלות של תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יום הזיכרון


אתמול במסגרת שילטוטיי בחיפוש אחר משהו להפיג את הכבדות, המתח, העצב והכעס ואי הנוחות צפיתי במקרה

 באיזה אלוף משנה, שנעמד והתחיל לנאום במלים האלה:

 

"ושוב אנחנו נפגשים... " וגו'

דבריו החזירו אותי לחוויה הלא נעימה שלי בבית ספרו של אחי ז"ל.

 

זה המכתב ששלחתי להנהלת בית הספר, בהשמטת שם המנהלת ושם ביה"ס.

נכון, אנחנו נשמעים קטנוניים, אבל במשחקי הזיכרון , בראש ובראשונה יש לשים את הלב לרגישות

המשפחות שבנם/אחיהם נפל במלחמה! אין מה לעשות, זה היום "שלנו", כבדו אותנו!

 

אתמול השתתפנו בטקס יום הזיכרון של בית הספר, ולצערנו, וללא התייעצות עמנו הוחלט שנציג ביה"ס

 יניח זר על לוח הזיכרון של אחינו, אלי חביב.

בבירור שערכתי עם  אחיי ועם בת זוגי, עלה שפעמיים הודיעו לכם בשיחות טלפוניות שאנחנו מגיעים.

יש לנו מערכת קשרים מסועפת עם בית הספר, והחיבה איננה ממש חלק ממנה, לאור

טעויות בלתי פוסקות של ביה"ס ביחס לאחי. עולה, שוב, שהחלפת מנהל/ת לא משנה את היחס של בית הספר אלינו.

אין ברצוני לבטא את מלוא תחושת אי הנוחות שלנו לאור המצב המביך בו אחייניו

של אחי, חמישה במספר, מגיל 30+ ועד גיל 10 לא זומנו לשים את הזר, ונציג ביה"ס,

לצערנו, לא ניחן ברגישות מספיקה כדי לפנות את השטח לנציגי המשפחה. אבי השנה לא הגיע לטקס, ואני שמח מאוד.

אנחנו מבקשים, שתכבדו את התשובות שלנו, וכאשר אנחנו אומרים שנגיע, כנראה שאנחנו מגיעים.

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 28/4/2009 08:53   בקטגוריות שאלות של תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




 

כמו פרידות יוסי אלפי שירים חדשים, כרמל, 2009, 209 עמודים

אולי כדאי לפתוח סקירה של ספר זה בציטוט של שני טורים , אשר גם כותב הדש האחורי ששון סומך בחר לצטט:

 

                               היחסים ביני לבין הנוף היום:

                               אני רואה את הנוף

                              הנוף לא רואה אותי

 

אזן רגישה תשמע כאן הדהוד חזק לשירו של זך "ציפור שנייה"  "ראיתי ציפור רבת יופי / הציפור ראתה אותי",

 אני רואה בשורות אלה גלגול של שירת ההלך האלתרמנית:

 

                               עוד חוזר הניגון שזנחת לשוא

                               והדרך עודנה נפקחת לאורך

                               וענן בשמיו ואילן בגשמיו

                               מצפים עוד לך עובר אורח [מחזור החיפושים, עמ' 23]

 

אם כי אצל אלתרמן נעדר בסיס ההדדיות, הטבע פסיבי וממתין למשורר, לאמן שידבר אותו, ישיר אותו, יתן לו משמעות.

 

לא בכדי שני ענקי השירה הישראליים הללו מבליחים מבין לשורות הטורים הללו.

שירתו של יוסי מחוברת בטבורה לאימאז', יותר מאשר לאייקון המילולי בפני עצמו.

 דוגמה מובהקת למבט הזה , הצבעוני, המתבונן בעולם ובצבעיו ומפיק מהם מראות משמעותיים

שיר לתֹם

תהפוך את עצבות העולם מכחול לכתום

או בשיר הנמצא כמעט בסוף הספר:

   *

גזע כרות

בפרק הלאומי

שלט על ידו\

עליו כתוב:

"שיטה תכולה",

 

הדובר המשתף אותנו בתנועת המבט שלו , מצביע על השיטה הכחולה.

שוב הצבע, הצבע המגדיר את המציאות, לא השחור ולא הלבן..

                                                     *

 שירי  הספר נמצאים בתוך הקשר רחב מאוד של פרידה או כמו פרידה.

פרידה היא סיום,  ניקוי השולחן, מעבר אל סטטוס אחר, מקום אחר, מהות אחרת.

שערי הספר, כולם, למעט האמצעי והאחרון,  בסימן פרידה:

 

נפרד מהשירים, נפרד מעצמי, נפרד מאחרים, נפרד ממקומות, <תאילנד כמשל   > ,

 נפרד מגבולות, נפרד ממערב, נפרדים ממני, נפרד מאוהבים, מותר

 

אין בי ספק, שיש כאן תנועה מרתקת של ה"אני השר" –

היציאה מהליבה הקיומית - שירים אל העולם הרחב, אל המעגל התרבותי הרחב [נפרד מהמערב].

התנועה הליניארית הזו מרתקת ומרגשת גם יחד,

כי היא וידוי עמוק של הטופוגרפיה הפואטית-הנפשית של הדובר השירי, היא מצביעה בהרחבה

 וללא משחקים על מורכבות העולם הזה, על אינסופיותו ועל סופיותו, ואכן מורכבות השירים,

הגיוון הנושאי שלהם, הצבעוניות, הרעש והדממה שבהן מציגים תמונת רנטגן [אם תותר לי המליצה] של מה שהיה, וכן רמזים ל-מה שיהיה.

                                                                  *

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       המעגל הרחב ביותר של השירה  הוא "מערב" ה"מערב" בין אם הוא אמיתי או מפונטז,

 בין אם הוא פיזי או מטאפיזי. יוסי הוא משורר יהודי-ישראלי ממוצא עיראקי אשר מודע בעוצמה רבה

 למקורות האתניים שלו כיהודי, אך בה בעת, אין הוא מכיל בתוכו כעסים "גדולים" ודרמטיים ומזעזעי עולם:

 

במחזור שיריו "קובה" [עמ' 138] הוא כותב בשיר האחרון במחזור            :

 

                  היינו בסרט הזה

                  בעוני העקרוני

                  אוכל ממוחזר

                 ושלט צבעוני

                 ובוז לבורגני

                 ובוז לחנווני

                ובצנע אוכלים האחד את השני [עמ, 141]          

השער, נפרד מהמערב, מסתיים במחזור "קובה" ואין אירוניה גדולה מזו  לאדם שפריצתו התרבותית

 לשיח הישראלי העמוק היה בתיאטרון קהילתי בפרדס כץ ובספר שיריו הראשון "איך עושים עיראקי".

אדם שמספר על אביו החנווני, על קשיי היקלטות [ ראה ספרו המשותף עם לובה אליאב  - משני עברי המעברה,                

קובה, המדינה הקומוניסטית האחרונה אולי בעולם מייצגת מראות, שאין בכוחם לשכנע את בן תרבות המערב, שהם צודקים.

מהי האופציה?

תאילנד כמשל? אני חושב, שאחת התמונות הססגוניות שקראתי בשירה ובספרות העברית היא זו:

 

שערי גן עדן בגן האורכידאות [עמ' 91]

היינו כמו שני צפרי שיר

בערוגות האורכידאות

ראינו פתח גן העדן

המעוטר ברך סגלגל

צעדנו מטופפים

בנעלי הליכה

כמו מלאכים עם כנפי ניר אורז

הנוף, הויזואליות שלו, האיילוניות שבו, וה|"אני השר"

בתוך התמונה העדינה הזו, המלאה בצבעים, קולות, חפצים ותנועה. לטעמי ולדעתי,

התיאטרון והקולנוע הם הבסיס הפואטי של שירת יוסי. המבט המתבונן החוצה אל המראה,

קולט אותו על מורכבויותיו ומעצבו במלים, כמו סקיצה לתפאורה או ל"שוט" קולנועי.

 

דוגמה נוספת לפואטיקה של התנועה והאימאז' נמצאת בשיר "רוכב אופניים" [עמ' 95]:

 

מאחורי הרוכב שקיות פלסטיק שקופות

מלאות מים ובכל אחת דג זהב, שוחה אנכי

כל שקית בקצה מקלון מוארך

כמו מניפת זהב של טוס מזרחי

נדמה לי, שקטע זה מצביע לא פחות משירים רבים בספר על המבט האפי, העמוק הרואה כל פרט והיכול לחברו למיצג ויזואלי-מילולי רב עוצמה.

והנה התבוננות נוספת ב"ברכות הקטנות" שהאנגלים ממליצים לספור:

 

·         [עמ' 207]

 

ניר הטואלט היה במקום

היה גליל נוסף להחלפה

היו מגבות תלויות על מתלה

ראיתי אותי בראי

חדר שירותים מעוצב

המים החמים זרמו

היה נקי ומלא תקווה

מצאתי גן עדן

 

אכן, פרידה גדולה, משירה  קודמת ומעבר אל שירה אחרת לגמרי.

פרידה מהמערב המכזיב, ששמו קובה אל המזרחי הפנטסטי רב הצבעים, הריחות והתנועה,

עולם קרנבל, ואל התבוננות המפויסת-משהו גם בחדר שירותים מעצב, שבטח לא היה ל"אני יוסי הבן של המכולת".

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 26/4/2009 05:48  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סיפורה של O / פולין ריאז'


 

‏ ‏
‏ ‏
סיפורה של או, הוצ' הספריה החדשה
‏ ‏
הרומן מתאר את התנסויותיה של או בקרב קבוצה של חובבי מין ‏
סאדו-מזוכיסטי. הוא מתחיל בחטיפתה וכליאתה בטירה ימי ‏
ביינמית, שם היא לומדת את כללי המשחק הסאדו-מזוכיסטי, ממשיך ‏
אל התאהבותה באחי אהובה הראשון והטבעת סימנו על ישבנה ‏
ומסתיים בהצגתה לראווה, עירומה, שרק מסכת ינשוף על פניה ‏
במסיבה-אורגיה. הרומן מוצג דרך עיני האישה, ונכתב ע"י אישה.‏
‏ ‏
סיפור זה הוא מעין חלומו של כל גבר. אישה המוכנה להיכנע לכל ‏
גחמה גברית-מינית. הגישה הסטריאוטיפית המציגה את האישה דרך ‏
מבט הפנטזיה של הגבר בולטת היטב. ‏
את הסיפור מספרת אישה. הדוברת היא אישה, אך הפלא ופלא היא ‏
מצליחה לחדור אל מוקדי הזכריות בתפיסתה את האישה מבחינה ‏
מינית- פוליטית-תרבותית-חברתית, כמו חברו באחת כל ביטויי ‏
החיים המערביים ביחסם אל האישה.  בראש ובראשונה האישה היא ‏
רכושו של הגבר, ובתור שכזאת, אין לה כל זכות להביע דעה. מאימתי ‏
מביע הכיסא דעתו על השימושים הנעשים בו?‏
הלסביות, אחד המתאבנים המיניים החזקים ביותר לגברים מקבלת ‏
את ביטויה הנאות.  0 היא לסבית. 0 היא אף לסבית בעלת מאפיינים ‏
גבריים, היא צדה נשים, היא נהנית מהכיבוש של הנשים, ובחלק ‏
מהמקרים היא משתמשת בנשים, כדרך בה גברים משתמשים בנשים. ‏
‏"השתמש וזרוק". האנלוגיה לדמות הגבר, כמו מעצימה סטריאוטיפ ‏
של לסבית, ואינוס 0 , השפלתה על ידי גברים נחשף כמעין עונש ‏
ראוי לאישה הפולשת לתחום הזכרי במובהק.‏
מרכיב נוסף בפנטזיה של הגברים הוא סקס עם קטינות. נדמה לי ‏
שספרי הפסיכולוגיה, האנתרופולוגיה וגם הספרות מלאים בניסיונות ‏
לפענח את דאגת האב לבתו, כמעין סובלימציה לתשוקתו אל בתו ‏
הגדלה.  מדפי הפורנוגרפיה, כמו גם טיולי המין הידועים לשמצה של ‏
גברים מערביים אל המזרח, כדי לממש פנטזיה זו בפועל. גם ספר זה ‏
אינו מוותר על מרכיב זה בחוויה הזכרית- המינית.‏
וכמו לספק את הגבר עד תום, איננו זוכים כקוראים לקבל תיאור ‏
הגברים, למעט אזכורים קלים מאוד של צבע שערם, או עוביו של ‏
אבר המין שלהם, ללא התיאור הדקדקני של צורתו, עורו, צבעו וכו'. ‏
מדוע? שאלה זו טרדה את מוחי ללא הרף בזמן הקריאה. סיבה ‏
נרטיבית נמצאת, לפחות בבית בוארנסי עיני 0 מושפלות או ‏
מכוסות, וכך אין ביכולתה לדעת מי אנס אותה או התעלל בה. אך גם ‏
כאשר הסקס אינו בעיניים מכוסות, וקיימים מפגשים כאלה, ‏
ההתכחשות לגופו של הגבר מדהימה. ומדוע זה סיפוק רצון גברי ‏‎-‎‏ ‏
בהתעלמות מגופו זוכה הגבר למעין חסד. הוא גבר, וגברים לא חשוב ‏
כלל איך הם נראים. (שוב דעה קדומה שאמותינו טרחו לא מעט ‏
לפמפם לראשינו ‏‎-‎‏ נשים צריכות להיות יפות, אצל גברים זה לא ‏
חשוב. גבר יפה המודע ליופיו חשוד ב‎...‎‏)‏
אבל אפשר לראות בהתעלמות זו התכחשות מוחלטת לגבר כמהות. ‏
אמנם הוא האדון, אמנם הוא המתעלל, אמנם על פי דבריו עולם ‏
קיים, אך לאמיתו של דבר הוא חפץ ככל שאר החפצים בסיפור. 0 ‏
אוהבת את גבריה עד כדי כך, שאין היא מתארת אותם , כמעט, ‏
מבחינה חיצונית. גם הם הופכים עבדים לסדיזם או לצורך השליטה ‏
שלהם, ליוהרה ולרכושנות שלהם ובכך מתאיינת מהותם אפילו ‏
כזכרים.‏
נקמה נשית ????‏
‏0 הופכת לחור. כל נקביה משרתים את אדוניה, ואותם שלא ‏
משרתים את אדוניה מדוכאים (שמיעה, ראיה). על פי התפתחות ‏
הסיפור היא בעצם הופכת למעין בובה מינית ‏‎-‎‏ שדיים, פה, הערווה ‏
ופי הטבעת. ההשפלה מגיעה לשיאה עת שער ערוותה מגולח, ואז ‏
המהות המינית-נהנתנית-פרוורטית מגיעה לשיאה.  האם אין פה ‏
מעין מימוש דמות הילדה הנאנסת? וכמו לחזק אפשרות זו, מי ‏
רובצת לרגליה ‏‎-‎‏ נטלי, הילדונת המעונינת בחיים אלה, חיים אשר ‏
יעניקו לה משמעות. האם בסיום הראשון של הסיפור, עת היא ‏
מוצגת כחפץ/פסל לראווה בפני ציבור בני אדם לבוש, שרק מסיכה ‏
לפניה לא הופכה למעין "טוטם" לו סוגדים ואותו מעריצים ולו גם ‏
בזים?‏
אריאנה קראה לסיפור זה אגדה. אגדת מלים המצליחה לעורר מתח ‏
חריף בין הזוועה המתוארת אותה אנו רוצים לראות (מציצנות) לבין ‏
הדחייה המוסרית, הרגשית שלנו את המתואר. במלים אחרות, לפנינו ‏
גרוטסקה מוצלחת אשר מצליחה לחשוף באכזריות את מסתרי ‏
המיניות הגברית הפרוורטית, ולפי עמליה זיו, במסתה בסוף הספר, ‏
כל אחד ואחת יכול להפוך ל ‏‎-‎‏ 0. ‏
אבל אגדה למבוגרים, אשר יסודות הכאב סטריליים בה כל כך ‏
מחמיצה את העיקר. האגדה מטבעה רוצה לומר משהו על החיים, ‏
על האדם ועל העולם. האם הריקנות שספר זה מציג לעולם היא ‏
המשמעות הסופית של הטקסט? האם באמת הספר דן בצורה ‏
אלטרנטיבית בשאלת הרצון החופשי? לו נזדקק לישועה לרגע, ‏
המאמין האוהב את האל, מעבר לעצמו, מעבר לתשוקותיו מסוגל ‏
להפעיל רצון חופשי? האם החירות היא בכלל אופציה עבור 0 ?‏
נכון שריאז' כמה פעמים לאורך הרומאן מעלה את דברי סר סטיבן ‏‎-‎‏ ‏
אינך חייבת בכלום. את יכולה לקום וללכת. האם 0 יכולה לקום ‏
וללכת? שוב, חירות. נדמה לי שסארטר הצליח להראות את אשלית ‏
החירות במלוא עוצמתה.  האם המספרת לא נסתה להוכיח תיזות ‏
אקזיסטנציאליסטיות??? האם ספר זה לא ממשיך מסורת צרפתית ‏
ארוכה של הערצת החוטא, הפושע הסוטה ( ואזכיר את באלזק ‏
בספר מוכר ‏‎-‎‏ אבא גוריו ‏‎-‎‏ רסטיניאק, ווטראן ‏‎-‎‏ האין הם דוגמות ‏
לסוטה, כמובן לא בעוצמות של המאה העשרים). גיורא שוהם קרא ‏
לזה גאולה דרך הביבים.‏
‏ ‏
הסיפור הזה פגע בי בעצמה. הוא חייב אותי לבדוק את מערכת ‏
המושגים שלי. הוא הכריח אותי לבדוק את בסיסי הזכריות שלי, וכן ‏
לראות אם בכלל הייתי מוכן שתהיה לי 0 משלי. אני יודע שלא הייתי ‏
רוצה אישה שתסומן באכזריות כשלי. יתכן ואני רומנטיקן חסר ‏
תקנה, אך כאשר בני אדם (למעט ילדי, ואף הם נדרשים לעצמאות) ‏
מתנהגים בנוכחותי, כמו אני מושא להערצה, אני נתקף בחרדה ‏
ובורח כל עוד נפשי בי.‏
‏ ‏
האם זה ספר חובה ‏‎-‎‏ לטעמי לא.‏
האם יש לשרוף אותו ‏‎-‎‏ לא ולא. יש לתת לזמן לעשות את שלו.‏
 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 3/4/2009 12:38   בקטגוריות שאלות של תרבות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של rivkah yaron ב-18/4/2009 07:15
 





81,189
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)