5/2008
לא מחכה לנסיך

מאמר בהלול: לא מחכה לנסיך - מקומה של האישה בספרות ילדים
מצטטת בדילוגים כמה קטעים ממאמר מעניין זה:
"בגיל חמש ראיתי את האישה המושלמת: היא היתה יפה בצורה עוצרת נשימה, עורה היה לבן וחלק, היתה לה שמלה מדהימה ומתנפנפת, והיא טיפלה ביעילות בשבעה גמדים קטנים. כששלגיה של וולט דיסני ניקתה את בית הגמדים בחינניות וקלילות תוך כדי שירה וריקוד סוחפים, נראה היה לי שזה בטח הדבר הנפלא ביותר בעולם. כבר אז הבנתי מדוע הנסיך שנשק לה ברכות והציל אותה מתרדמה, התאהב בה ממבט ראשון. היא היתה כל כך אישה. ואני רציתי להיות בדיוק כמוה...
הנחת הבסיס במאמר הזה היא שמקובעות ותפיסה ג'נדרית סטריאוטיפית אצל ילדים, מגבילה את טווח הבחירות שהם יבצעו בחייהם והיא בעלת השפעה על ביטוי מגוון היכולות, הכישורים והאפשרויות הגלומות בהם...
בין כל סוכני התרבות הפוטנציאלים שילד פוגש בשנות חייו הראשונות, ספרות הילדים, מעצם היותה כלי ביטוי מורכב, עשיר, זמין, נגיש וכזה שנתפס כגורם חיובי (בניגוד לטלביזיה למשל), היא בעלת משמעות מרכזית בעיצוב חוויית המציאות שלו: היא מקנה לו ידע על העולם והחוקים ששולטים בו, היא מעשירה חוויות רגשיות בכך שהיא מעוררת את דמיונו ומאפשרת לו להפליג בחלומות מעבר לגבולותיו הפיזיים, היא מעוררת בו הזדהות שבאמצעותה הוא בוחן את רגשותיו, מחשבותיו והתנהגותו, תורמת לעיצוב ערכים ועמדות, מאפשרת לו לשאול שאלות, לקבל תשובות ולהבין איך מרגישים אחרים...
ואם ספרות הילדים היא בעלת כוח להשפעה וקידום מיומנויות רגשיות ובינאישיות, הרי שספרות שמציגה מודלים שאינם סטריאוטיפים, תאתגר את הילד לחשיבה מיגדרית שמרחיבה את גבולות המסרים התרבותיים שהוא קולט, תאפשר לו חשיבה עצמאית ולגיטימציה להטיל ספק במה שהחברה מציגה לו כודאי ומוחלט. חלק ניכר מהספרים שפגשנו כילדים נוצרו בתקופה ובאקלים תרבותי פטריארכלי, בחברה שמושתתת על ערכים גבריים ושלא התימרה להיות שוויונית. דימויים שמבוססים על אהבה רומנטית הטרוסקסואלית, העבירו לבנות את המסר שערכן נקבע על סמך משיכת הגבר אליהן, ושתכונות נחשקות בעיניו הן טוב לב, ענווה, חולשה, מופנמות, התחשבות, דאגנות ותמימות – ערכים שהביעו כלפי הנשים בעלות, השאירו אותן מכונסות בדלת אמות ובעלות מעמד משני, כך שלא סיכנו את ההגמוניה הגברית, ושימרו את הכוח והדומיננטיות שלהם בנורמות ומוסדות החברה".
שלוש דוגמאות מייצגות לאגדות ילדים שהגיבורות שלהן הן נסיכות שכל הווייתן היא לחכות לאביר על הסוס הלבן שיציל אותן
· שלגייה – קודם היא מטפלת ב-7 הגמדים הגברים, ואחר היא ישנה-מתה, עד שהנסיך מעיר אותה בנשיקה. כלומר, חוץ מטיפול בגברים, אין לה חיים עד שהנסיך מעיר אותה לחיים ומציל אותה
· היפיפיה הנרדמת – ישנה-מתה עד שהנסיך מציל אותה ומעיר אותה לחיים. כנ"ל, אין לה חיים עד שהנסיך לא מציל אותה
· סנדרלה – משרתת קשת יום, שהנסיך מרים אותה מאשפתות ישר לארמון
ויש כמובן עוד סיפורים מהסוג הזה. למשל, כל הסיפורים של ג'ין אוסטין, כל ספרי הרומן הרומנטי, סרטים והצגות ומחזות וכו' וכו'. ואחת מהסיבות שאני כל כך אוהבת את כל סרטי "שרק" נעוצה בעובדה שבסרטים אלו מוצגים דמויות אחרות של נסיכות: נסיכות פעילות, לוחמות, שמצילות את עצמן ואת הזולת. מקווה שיותר ויותר יתפרסמו ספרי ילדים וסרטים וכו' שבהם דמות הגיבורות שונות לגמרי. אגב, לצערי אין קשר בין הכותרת של המאמר לבין תוכנו. מקווה שבקרוב יכתבו ספרים שבהם אכן הגיבורות לא ישבו על הספסל ההוא מהקריקטורה ויחכו לנסיכים שיגאלו אותן.
|