כן, הנה אני שוב בעבודה. היום התחיל לפני שעה, כבר הספקתי לקרוא חדשות, להציץ בפייסבוק, לנסח הודעה ל-ק' שהגיחה אתמול מהאוב. מאחר ואני מריצה משהו, יש לי עוד המון זמן פנוי לבהיה, ואני בוחרת להעביר אותו כאן. וואטאבר, נכון?
יורים ולא בוכים - די לבכיינות
כמה מהאנשים שאני פוגשת מזועזעים מפסק הדין בנושא שי דרומי. למה לתת רשיון להרוג, הם שואלים. זה שמישהו פרץ לך הביתה, לא נותן לך את הזכות לסיים את חייו - החיים הם מעל לכל, אומרים אלו שמנסים לנסח טיעון מוסרי. אם זה היה יהודי, אומרים אלו שמצביעים חד"ש, לא היו מזכים אותו.
אולי כולם צודקים. באמת לא צריך לתת רשיון להרוג, אבל פסק הדין שניתן לא נתן רשיון להרוג. בסך הכל אפשרות להגן על עצמך ועל רכושך. אולי החיים הם מעל לכל, אבל שוכחים פה את החיים של מי שלא נהרג, של הקרבן. האם חייו של הקרבן שווים פחות? האם הקרבן צריך לחיות את אותם חיים בפחד מפורצים, מפושעים, מנבלים שעלולים פעם "רק" לפרוץ ולגנוב את רכושו, ובפעם הבאה לאנוס את אשתו ולהרוג אותו?
וכן, יכול להיות שאם הוא היה יהודי פסק הדין היה אחר, והחוק שהועבר בכנסת לגבי הגנה במקרה של פריצה לא היה עובר. אבל, אתם יודעים מה, בעיני גם גנב יהודי היה ראוי להיירות במקרה כזה, והחוק צודק וראוי בלי הבדל של דת, גזע ומין.
מי שמרחם על אכזרים, סופו להתאכזר אל רחמנים. משפט קיטשי ונכון מאין כמוהו. כמה פעמים ירחמו על הפושע וינסו לשקם אותו, בעוד שהקרבן נדון במקרה הטוב לנזק כלכלי כבד וקשיים, ובמקרה הרע לשיקום נפשי או פיסי מתמשכים?
מדוע צריך לרחם על האכזר? על הפושע? על האנס? מדוע צריך להבין את "הנסיבות שהובילו אותו אל המעשה"? בעיני, התייחסות כזו מעבירה את האחריות מעושה המעשה לאיזשהו גורל עלום שם, איזה מהלך חיים שעבר על הנבל, שכביכול מצדיק את מעשיו, מפחיתה את הנבל מרמה של אדם לרמה של בובה שנשלטת על ידי המאורעות.
אתם יודעים מה? שום אירוע בעבר לא מצדיק פשע. כן, גם אם אנסו אותך כשהיית קטן, או הכו אותך, או הכריחו אותך לגנוב - זה לא מצדיק את המעשים שאתה עושה כשאתה בוגר.
הרחמים האלו, הנסיונות העלובים הללו לשיקום ולהבנה מביאים עוד ועוד אכזריות לעולם. ההרתעה אפסית, ואלו שיצר ליבם רע עושים ככל העולה על רוחם, ומקבלים עונשים מבדחים אם מישהו טורח לתפוס אותם. החוק היהודי של "עין תחת עין, שן תחת שן" לא בא להיות אכזרי יותר מן הפושע, אלא להפך: להרתיע עד כדי כך שמי שחושב על לעשות מעשה רע, יחשוב אלף פעמים ועוד אלף לפני שהוא עושה את המעשה הזה. להרתיע נבלים מגיל צעיר ולחנך אותם לפחד מהחוק.
אני בעד שי דרומי. אני בעד הגנה על רכושך ועל אורח חייך שצריך להיות חופשי מפחד. המערב הפרוע בדרום צריך להיות ממושטר, אבל עד שהמדינה העלובה שלנו תתעשת ותתחיל לעשות שם סדר בבלגן, טוב שנתנו נשק למתיישבים שיגנו על אדמתם, רכושם וחייהם.
נערי חנות חיות המחמד
לפני תשע שנים אני וש' ראינו את הבויז בהופעה בפארק רעננה. אהבתי אותם בצעירותי, אבל בתקופה ההיא הם כבר היו עתיקים בעיני והיא נאלצה לסחוב אותי. לשמחתי, אני נגררת בקלות ולכן זכיתי בהופעה מהממת.
אחרי כל השנים האלו, תורי לגרור מישהי להופעה שלהם, בתקווה שהיא תחווה את אותו פאן טהור ואת שמחת המוסיקה שהבויז יודעים לפזר בכמויות. אז הנה תזכורת קטנה ללהקה ענקית:
Pet shop boys - it's a sin
אמש בכוכב נולד:
אני לא יודעת - או שלהתעסק במוסיקה הופך אותך אוטומטית לחרש וחסר טעם, או שעל השופטים עובר משהו רע במיוחד בעונה הזו.
שלא כמו רבים אחרים, לדעתי הוספת דנה אינטרנשיונל לפאנל רק הוסיפה לו - היא עולצת מאוד, משפריצה את האישיות הקאמפית שלה מסביב ואפילו מתחברת לעממיות של מרגול. הבעיה היא לא באנשים שיושבים בפאנל השופטים או במספרם הרב. הבעיה היא במה שהם אומרים אחרי השירים.
קודם כל, ההתעלפות של השופטים מכל ביצוע בינוני, בטוח ומיין סטרימי פשוט נמאסה. אני כבר יודעת לזהות את מה שיקבל מחמאות - ככל ששיר (עדיף מאוד מוכר ואהוב) מושר בצורה פחות נקיה על ידי בחור צעיר ומתלהב, השופטים יתעלפו מיד לאחר הביצוע מתדהמה ויכריזו שזה הביצוע הכי טוב של הערב, או של העונה, או של בריאת העולם הנוכחית.
בכלל, אפשר לומר שארסנל המתמודדים דל העונה במיוחד - מלבד כוכבים פוטנציאלים ספורים (ואחת אמיתית: מיי פיינגולד המהממת שלא דופקת חשבון לאף אחד, ובצדק), רוב המתמודדים לא היו זוכים למחיאות כף גם בערב הקריוקי בחתונה שלהם. הביצועים חלשים ברובם או מביכים, בייחוד אלו של התינוקות של הנבחרת דוגמת לירן דנינו - יש לו קול כלשהו, אין ספק, אך גילו הצעיר והיהירות שהוא רוכש לעצמו גורמים לתחושת בחילה קלה - חבל שבהפקה לא יודעים לקחת את החבר'ה הצעירים האלה ולהסביר להם דבר או שניים על קהל בוגר.
על ביצוע כמו של מיי פיינגולד המההמת ורוני דלומי חביבת הקהל (השיר פאם פאטאל - כדאי לשמוע את הביצוע המקורי לגרסה הישראלית של אורלי זילברשץ בנאי), ביצוע בו מיי כנראה הצליחה להוציא מרוני את הבסט שלה - תגובות השופטים היו מעליבות. השתיים שרו נהדר, השתלבו נפלא יחסית להבדלים בינהן, והיו ראויות לשבחים.
גם פאולה ודניאל שהעזו לחרוג מהבון טון של יואב צפיר, להסתכן ולבצע שיר שהם כתבו (הפקה יקרה, זה משהו שאתם אמורים לעודד, למרות שהצורך שלכם הוא ללכת על בטוח ולהוריד את הכוכבים שלכם לבינוניות חמימה ומחבקת) זכו לתגובות מטופשות בנוסח: "אני לא מכיר את השיר". כאילו, דההה, זה הקטע בשיר חדש שמישהו כתב, לא? אם השופטים לא מסוגלים לשפוט במקרים כאלה, אולי כדאי להחליף אותם במי שיוכל להתמודד עם התחרות.
בקיצור, בעונה הבאה אני ממליצה בחום להעיף את צדי צרפתי, להכניס זמר עכשווי כמו שהיה בעונה הראשונה של כוכב נולד במקומו ולהפוך את האודישנים להרבה יותר תובעניים. מאחר ואני בתקופה של התמכרות לזבל בטלוויזיה, אני רואה השנה גם את הזבל שכוכב נולד מוכרת לי. בשנה הבאה, אני מקווה, יהיו לי דברים יותר חשובים לעשות מלראות בחור לבנבן ומפוחד מודח, במאוחר מדי, מן התחרות.