| 11/2009
על הפגנת החרדים מול מפעל אינטל בירושלים - דעה (אולי) שונה כמו שאני דואג להזכיר בכל פוסט שעוסק בנושא האמונה, אציין שאני לא דתי. אני מגדיר עצמי כחילוני מאמין. אני לא שומר שבת כמו אדם דתי, למשל אני כן מדליק חשמל ומפעיל את המחשב בשבת, לעיתים (אם כי לא הרבה) אני גם נוסע במכוניתי בשבת. גם יצא לי בעברי, למשל כשהייתי סטודנט, כשעבדתי בעבודת תורנות כלשהי, לעבוד בשבת.
מבלי להיכנס לפרטים, אני חושב שאפשר היה להכניס את העבודה הסטודנטיאלית הנ"ל שלי תחת הכותרת של הכרח כלומר "פיקוח נפש".
אחרי הגילוי הנאות הנ"ל, ברשותכם/ן, אני רוצה לדון בסוגית הפגנות החרדים מול מפעל אינטל בירושלים. הטיעון שלי לגבי הסוגיה הנ"ל הוא כזה:
מדינת ישראל הוקמה כבית לעם היהודי, אחרי אלפיים שנות גלות. מה שהביא אותנו (את רובנו) לכאן הוא היותנו יהודים (אגב, הסבים והסבתות שלי משני הצדדים, הגיעו לכאן עוד הרבה לפני הקמת המדינה). אחרת היינו יכולים לחיות בהרבה מדינות אחרות בתבל.
מה מגדיר אותנו כיהודים? כעם ישראל? האמונה בה' וספר הספרים - התנ"ך. התורה היא (בעיני לפחות) אולי החלק החשוב ביותר בתנ"ך. בתוך התורה מוזכרים הרבה חוקים ומצוות, אבל גולת הכותרת הן עשרת הדברות. עשרת הדברות בניגוד לכללים אחרים שנהוגים כיום (למשל מנהג הכיפה שבכלל לא מצווה (לעניות הבנתי) בתורה), נתנו ע"י בורא עולם בכבודו ובעצמו לעם ישראל כולו. בעשרת הדברות יש דיבר ברור שאוסר לעבוד בשבת.
יש דברים שאפשר להתכווח עליהם, לנסות לפרש אותם לכיוון אחד או אחר, אבל פירוש הדיבר שאוסר עבודה בשבת, לדעתי, הוא במרכזו די ברור.
אינני בעד החרדים. אני כאמור לא חרדי ואפילו לא דתי (ואין זה אומר שאני מתנגד לכל מה שהחרדים עושים, לחלק אני כן ולחלק אני לא). למשל אני חושב שזה שחלק גדול מהחרדים לא עובדים הוא לא כורח המציאות. ראו למשל את המצב החרדים בלונדון בנוגע לעבודה. אני גם חושב שהפגנה בשבת או תקיפת צלמים כפי שמוזכר כאן, הם לא בדיוק שמירת שבת.
ובכל זאת, ללב העניין, בנוגע לאי העבודה בשבת, אני חושב שהחרדים צודקים. לשבת, מעבר להיותה לערך חשוב כחלק מהיותנו עם ישראל, יש אספקט סוציאלי ממדרגה ראשונה. אי העבודה בשבת צריכה להיות האינטרס המובהק של כל עובד ועובדת. השבת היא לטובתנו, לא לרעתנו.
כמו שציינתי, אני לפעמים גם נוסע במכוניתי בשבת, אבל (ושוב, כמו שכבר כתבתי פעם) אם נניח תיאורטית היתה מתקבלת החלטה בכנסת ששבת הוא יום שלא נוסעים בו (למעט רכב חרום וכד', בדומה לנהוג (גם אם זה לא בחוק) ביום כיפור), גם אם הדבר היה דורש ממני הכנות מיוחדות, הייתי מקבל את זה בברכה. תחשבו לרגע על אי-זיהום האוויר ביום שכזה, על החיסכון בדלק (שאגב הולך ואוזל) ועל ההפחתה בתאונות הדרכים ובנפגעים מהן.
התורה לא שייכת למגזר כזה או אחר באוכלוסיה, היא של כולנו. בואו נבין שהיא לטובתנו (אני תמיד דואג לציין ולהדגיש את ההבדל בין התורה להלכה, אלו (לטעמי, כמובן) דברים שונים, אמנם דומים בהרבה תחומים, אך עדיין שונים).
לילה טוב לכם/ן קוראי וקוראותי החביבים והחביבות.
| |
| כינוי:
בן: 64 |