חברה ממשלתית יש לה יתרון לא הוגן בשוק תחרותי - היא פשוט נהנית מכסף ממשלתי, ובעזרתו זוכה ליתרון הפוגע במתחריה. הנה דוגמה מהחיים:
חברת ג'נרל מוטורס (GM ) - חברה ממשלתית מלפני כחודש, יש לה קו אשראי פתוח ממשלת ארה"ב.
אותה ממשלה, בלי קשר (לכאורה) לחברת GM , חוקקה חוק לפני חודשיים ששמו "מזומנים עבור גרוטאות". חוק זה נועד, לסלק מכוניות ישנות הפולטות זיהום מהכבישים, ולהחליפן במכוניות חדשות, נקיות יותר. כל אדם שקונה מכונית חדשה ומחזיר במקומה מכונית ישנה - מקבל בין 3500 ל 4500 דולר מזומן עבורה. זהו סכום נאה, ורבים קפצו על המציאה - כי מכוניות ישנות בארה"ב נמכרות במחירים מאד ירודים של מאות דולרים בודדות. אלא מה - נוצר פקק תנועה במשרדי משרד התחבורה האמריקאי. הם הוצפו במאות אלפי בקשות להחזר כספי, אבל כל בקשה צריכה לעבור בדיקה ולקבל אישור וחתימה של הפקיד המוסמך, ולא מצאו מספיק פקידים לביצוע העבודה. זה רגיל עבור הפעילות הממשלתית - מחוקקים חוקים שאין הם יכולים לבצע. משרד התחבורה אומר שלאט, לאט הוא יתארגן, ישכור יותר פקידים, ואז ההחזרים יתחילו לזרום.
בינתיים סוכני המכוניות מתלוננים שהם נתנו את הכסף ללקוחות (שקנו מהם מכוניות חדשות) אבל לא קיבלו כסף מהממשלה. לכן, רבים הפסיקו למכור מכוניות במסגרת התכנית. עשכיו באה GM (הממשלתית) ואומרת לסוכנים: תמשיכו למכור, אנו נחזיר לכם את הכסף (למי שימכור מכונית חדשה של GM), ונספוג את ההמתנה להחזר הממשלתי. כי GM - יש לה כיסים עמוקים (הכיס של הממשלה), ויכולה להמתין.
הדבר לא הוגן כלפי שאר החברות בשוק המכוניות, וביחוד פורד, אשר השכילה לא לפשוט את הרגל, ולא לקחת כספי סיוע ממשלתי. עכשיו הממשלה מענישה אותה (באמצעות החברה הממשלתית GM) על עזות המצח שלה, שלא נזקקה לכספי סיוע ציבוריים.
זה מה קורה, בהכרח, כאשר הממשלה מתחילה להפעיל חברות עסקיות. החלקים הבריאים יחסית של הכלכלה סובלים מזה (וגם הכיס של כולם). הכוונה היתה להציל את GM הכושלת, אבל התוצאה היא - לקבור את פורד (השורדת בינתיים).
יעקב