לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

מקוה-ישראל

הבלוג של ביה"ס החקלאי מקוה ישראל


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2007


מנהלי מקוה ישראל

קרל נטר

בתחילת שנת תרכ"ח שהה נטר בקאהיר.

הוא שולח מכתב בנובמבר 1867 אל הנהלת

"כל ישראל חברים" ומציע לכונן בירושלים

"סוכנות להגירה שתפקידה יהיה לפעול למען

יישובם של יהודים עניים בארץ ישראל. במכתב

זה אין זכר לבית ספר חקלאי, כי אם ליישוב

יהודים על הקרקע. בשנת תרכ"ז פנו יהודים

ג'ורג'יים שעלו לארץ ישראל כדי להתיישב על

הקרקע אל כי"ח וביקשו את עזרתם בהגשמת

שאיפתם. ונטר מודיע על נכונותו לבקר בארץ

ישראל ולבחון את מצב היהודים בה ואם אפשר

לעזור לעולים על ידי התיישבותם על הקרקע

וכן הוטל עליו להשתדל להשיג מאת ממשלת

תורכיה רשיון ליהודים לרכוש קרקעות בארץ

ישראל.

באמצע קיץ שנת תרכ"ח יולי 1868 בא נטר

לארץ ישראל. הוא שהה באר. שישה שבועות

וביקר בכל הישובים בהם היו יהודים. ביקורו

של נטר עורר עניין לא רק בין יהודי ארץ

ישראל כי אם גם בחוץ לארץ והעתונות העברית

הקדישה לו כתבות מיוחדות.

בדין וחשבון שלו לכי"ח מעיד נטר כי

המכתב שנתקבל בזמנו מירושלים לא היה

שאיפתם של בודדים אלא של רבים שמאסו

בחיי הבטלה.

נטר מוסר כי יש כ- 13 אלף יהודים ותשעים

אחוז מהם הם תושבי ארבע הערים הקדושות.

התושבים היהודים הם בעיקר ילידי הארץ אך

מספרם גדל והולך על ידי בואם של עולים

חדשים שמתחלקים לשני סוגים: יהודים

המחפשים מפלט מהרדיפות בארצות מולדתם

וזקנים הבאים לארץ כדי לחיות בה את

שנותיהם האחרונות ולהיקבר באדמת הקודש.

כולם עניים ואינם מכניסים הון לארץ.

רקע - בשנת 1868 מגיע יעקב (קרל) נטר

לראשונה לארץ כשליח חברת "כל ישראל

חברים", וכתוצאה מביקורו זה העלה את הצעתו

לייסד בית ספר חקלאי וללמד נערי ישראל את

תורת עבודת האדמה - אותה שנה עצמה שלח

הרב צבי קלישר את בנו וואלף לבדוק, אם יש

בארץ מקום למפעל יישובי ואם יש איש הרוצה

להתיישב בה. ארץ ישראל השרתה רוח חזון

בנפשו של הצעיר והוא הכין תוכנית על מושבה

חקלאית בסביבות ירושלים. בארבעים ואחד

סעיפים פירט את כל העניינים המעשיים

הקשורים בהגשמת חזונו. לשאלה אחת לא היתה

תשובה בפיו: מי יהיו המתיישבים. הוא קיווה

שצעירי ישראל יתעוררו להגשמה אך רבני

ירושלים ומיאהו לבטל את הצעירים מן התורה

ולהביאם לחיי עבודה. הם נלחמו בזאב וולף

קלישר הצעיר בזעם. הגיעו הדברים לידי כך

שנכלא והיה חבוש שלושה חודשים בבית

הסוהר. בהשתדלות אביו שוחרר ועזב את הארץ

בשנת תרל"ב. כעבור שנה חזר מתוך כוונה

להגשים אתחלומו אך גם הפעם לא הצליח.

באותה תקופה החל נטר להקים את בית ספרו

ולכנס בו תלמידים. ארבעים שנה לאחר מכן

הוגשם חלומו של הצעיר וולף קלישר על ידי

יוסף בוסל וחבריו על גדות הירדן. ספק אם ידעו

הללו, כי את חלומו של וואלף קלישר הם

מגשימים. בשנת 1859 התקופה סוערת, תקופת

האמנציפציה, מוקם ארגון רחב בצרפת שמטרתו

היתה לדאוג לגורל כלל ישראל ושמו "כל

ישראל חברים" - ארגון יהודי זה הדגיש את

זיקתו לכל היהודים שבעולם כולו ושאף לגבש

כוח יהודי לעזרת אחים ולהגנה עליהם בכל

מקום, אשר בו יהודים נרדפים וסובלים על

יהדותם. בעיקר דיברו על פעולה למען

התקדמותם הרוחנית של היהודים. הכוונה

לחינוך ילדי ישראל בארצות נחשלות לתורה

ולמלאכה. ואומנם פתחת החברה בתי ספר לילדי

ישראל בארצות המזרח הקרוב. בתי הספר של

כי"ח הקצו מקום מכובד ללימוד הדת. כי"ח

ראתה בתרבות צרפת את שיא תרבות האדם וכל

מורי כי"ח היו חייבים בידיעת הלשון הצרפתית.

פתיחת בית ספר כי"ח בארץ ישראל קדמה

לייסודה של מקוה ישראל. בירושלים נפתח בית

הספר של כי"ח עוד בשנת 1867 . בית ספר זה

החזיק מעמד שלוש שנים, ב 1870 שנת ייסוד

מקוה ישראל נסגר.

רקע - בשנת 1868 מגיע יעקב (קרל) נטר

לראשונה לארץ כשליח חברת "כל ישראל

חברים", וכתוצאה מביקורו זה העלה את הצעתו

לייסד בית ספר חקלאי וללמד נערי ישראל את

תורת עבודת האדמה - אותה שנה עצמה שלח

הרב צבי קלישר את בנו וואלף לבדוק, אם יש

בארץ מקום למפעל יישובי ואם יש איש הרוצה

להתיישב בה. ארץ ישראל השרתה רוח חזון

בנפשו של הצעיר והוא הכין תוכנית על מושבה

חקלאית בסביבות ירושלים. בארבעים ואחד

סעיפים פירט את כל העניינים המעשיים

הקשורים בהגשמת חזונו. לשאלה אחת לא היתה

תשובה בפיו: מי יהיו המתיישבים. הוא קיווה

שצעירי ישראל יתעוררו להגשמה אך רבני

ירושלים ומיאהו לבטל את הצעירים מן התורה

ולהביאם לחיי עבודה. הם נלחמו בזאב וולף

קלישר הצעיר בזעם. הגיעו הדברים לידי כך

שנכלא והיה חבוש שלושה חודשים בבית

הסוהר. בהשתדלות אביו שוחרר ועזב את הארץ

בשנת תרל"ב. כעבור שנה חזר מתוך כוונה

להגשים את חלומו אך גם הפעם לא הצליח.

באותה תקופה החל נטר להקים את בית ספרו

ולכנס בו תלמידים. ארבעים שנה לאחר מכן

הוגשם חלומו של הצעיר וולף קלישר על ידי

יוסף בוסל וחבריו על גדות הירדן. ספק אם ידעו

הללו, כי את חלומו של וואלף קלישר הם

מגשימים. בשנת 1859 התקופה סוערת, תקופת

האמנציפציה, מוקם ארגון רחב בצרפת שמטרתו

היתה לדאוג לגורל כלל ישראל ושמו "כל

ישראל חברים" - ארגון יהודי זה הדגיש את

זיקתו לכל היהודים שבעולם כולו ושאף לגבש

כוח יהודי לעזרת אחים ולהגנה עליהם בכל

מקום, אשר בו יהודים נרדפים וסובלים על

יהדותם. בעיקר דיברו על פעולה למען

התקדמותם הרוחנית של היהודים. הכוונה

לחינוך ילדי ישראל בארצות נחשלות לתורה

ולמלאכה. ואומנם פתחת החברה בתי ספר לילדי

ישראל בארצות המזרח הקרוב. בתי הספר של

כי"ח הקצו מקום מכובד ללימוד הדת. כי"ח

ראתה בתרבות צרפת את שיא תרבות האדם וכל

מורי כי"ח היו חייבים בידיעת הלשון הצרפתית.

פתיחת בית ספר כי"ח בארץ ישראל קדמה

לייסודה של מקוה ישראל. בירושלים נפתח בית

הספר של כי"ח עוד בשנת 1867 . בית ספר זה

החזיק מעמד שלוש שנים, ב 1870 שנת ייסוד

מקוה ישראל נסגר.

מקור השם

השם ניתן למקום כשנה אחר יסודו - בשבת,

פרשת בחוקותי תרל"א, לפי עצת החייט

הירושלמי. שתפר במקום בגדים לתלמידים

לכבוד חנוכת בית הספר. הוא אמר "כי טוב

ונכון לקרוא את הבית הזה בשם "מקוה

ישראל", הנזכר בהפטרת השובע (ירמיהו יד,

8), הנאה לתכלית אשר יקוה ישראל להשיג

מהבית הזה". נטר קיבל את דבריו וקרא למקום

מקוה ישראל וכתב על כך לוועד המרכזי בינואר

1872 : "הלואי שמוסדנו יהיה מקוה, מקום

טהרה לתושבי הארץ שכן זקוקים הם מאד לכך.

אך מקוה - פירושו גם כינוס וקיבוץ וגם תקוה.

ואמנם, המקום נוסד על ידי כינוס יהודים מכל

העולם ואף הרבה תקוות אנו תולים בו. מי יתן

והיה מוסד זה צעד ראשון לקיבוץ גלויות בארץ

אבותינו. הנוער הוא תקוות כל עם. לדעתי, השם

מוצלח, ויש להשאירו מקוה ישראל כמות שהוא.

וכך נקבע השם עד היום הזה.

תחילת הדרך

עוד בראשית צעדיו בהגשמת מפעלו נתקל נטר

בהפרעות ובקשיים. ההפרעות היו מחוץ, מצד

השכנים ביאזור והקשיים היו בהבאת תלמידים,

במאבק עמו מצד ראשי היהודים בירושלים. אך

גם כי"ח נמנעה משלוח כספים. תחילה דרש נטר

מכי"ח להקציב להקמת המוסד מאה אלף

פראנק. משהתחיל בעבודתו נתברר לו, כי

מאתיים אלף פראנק לא יספיקו לכך. אולם ועד

כי"ח לא יכול להמציא לנטר את הסכומים

שדרש, והיתה סכנה שהעבודה תיפסק. צרפת

הסתבכה בימים ההם במלחמה ובמהפכה

והתמיכה במפעלו של נטר הופסקה. אך נטר

הנלהב, הנאמן למפעלו - לא נפל ברוחו ולא

נרתע. הוא התחיל לחפש על דעת עצמו מקורות

לכסף. מקור ראשון ש"מצא" היה כיסו שלו.

הוא עצמו תרם עשרים וחמישה אלף פראנק.

כרמיה שלח לו תרומה של חמישים אלף

והשפיע על הברון הירש שיתרום גם הוא

עשרים וחמישה אלף. הם עוררו נדיבי עם וכך

שבה כי"ח וחידשה את פועלה. במרץ 1872

שלח נטר דו"ח לכי"ח למקרא פרטיו אין להסיח

את הדעת מן התנאים, בהם פעל האיש. ללא

יועצים וללא מומחים וללא אמצעים מספיקים

ביישוב זעיר סמוך לכפר גדול של שכנים

עויינים ובקרב עם יהודי המחרים אותו ברובו.

בדו"ח זה סיפר על בניין, על נטיעה, על רכישת

אינוונטר חי ודומם, על גידול מספר התלמידים,

על תוצאות נכבדות ועל התקדמות. חופרים באר

שלישית, מסתתים אבנים לבניינים נוספים,

במוסד עובדים מאתיים פועל. נטר מתפאר

בהצלחותיו בניסיונות לגדל ירקות ופרחים

לייצוא. הוא כותב בהתפעלות על טיב הקרקע,

על המים, על מחצבת האבן לבניין שבמקום.

בבית הספר אחד עשר תלמיד. אחד בחקלאות,

ארבעה בגננות והשאר בסנדלרות, ברצענות

ובנגרות. כוונתו לקלוט עד שלושים תלמיד.

מקץ שתי שנות עבודה מאומצת, הוא מסכם את

המצב במעין דו"ח, שנשלח, כנראה לאנגליה.

הוא מספר על הכנסה ראשונה של 350 לי"ש

מכרם שניטע, על המשק החי הכולל 2 סוסים, 6

פרדות, 15 שוורים, 2 פרות, חמורים ועופות,

על בניינים שהוקמו לתלמידים, ארבעים

וחמישה במספר, למוריהם ולמדריכיהם, על

- כוונתו לבנות בניינים למאה תלמיד בגיל 18

14 . הוא מחפש דרכים לעורר בתלמידים יחס

חיובי לטבע ולעבודה. אשר לתורה - לומדים

חקלאות, מלאכות, מדידה. לומדים תנ"ך,

היסטוריה, לשון, חשבון, ציור וגיאוגרפיה.

ארבע שנים שקד נטר על מפעלו. לא תמיד שבע

נחת. הוא עבד מתוך יסורים והתלבטויות. ארבע

שנים ניהל את המוסד והתאמץ להוציא לו שם

טוב בציבור. אדם זה שהיה אמון על חיי עושר

בלונדון ובפאריס, שיתף את עצמו עם

התלמידים כדי לאמצם ולעודדם וכדי לחבב

עליהם את המוסד. את האדמה ואת העבודה. אך

העמל הזה מתוך מאבק בין תקוה לייאוש הרס

את בריאותו. הרופאים פקדו עליו לצאת בהקדם

לאירופה להתרפא ממחלת הים. בסוף תרל"ג

עזב נטר את הארץ. את מקומו בהנהלה במשך

ארבע שנים מילא מר שמש מבגדד. אחריו כיהן

כמנהל הסופר זאב הרצברג במשך שנתיים. אך

בימיהם לא ניכרה התקדמות במוסד. גם בהיותו

בחוץ לארץ פעל נטר לטובת המוסד אשר הוסיף

לבנות, לחפור בארות ולנטוע עצי פרי שונים.

יצחק שאמש

יליד בגדאד ובוגר בית הספר של "אליאנס"

שם, עמד בראש בית הספר ארבע שנים אולם

רישומו על התפתחות המוסד לא היהניכר. לא

פיתח את המוסד ורוב זמנו הקדיש לאחזקת

הקיים. מונטיפיורי שביקר במקום בשנת

. 1875 , מוסר, כי מספר התלמידים מגיע ל 30

האדמות נעבדות בחלקן על ידי התלמידים

ועובדי בית הספר וחלק נמסרות לחכירה לערביי

הסביבה. הגידולים עיקריים הם ירקות למינהם,

גפנים, עצי הדר וצמחי תעשייה שונים. בשנת

1877 פיטר נטר שהמשיך לכהן כפטרון של

מקוה ישראל לצד תפקידיו האחרים ב "אליאנס"

את המנהל שמש שהואשם במתן הלוואות

בריבית קצוצה לערביי יאזור. ובמקומו מונה

המחנך והוגה הדעות ד"ר וילהלם הרצברג.

וילהלם הרצברג.

המחנך והוגה הדעות וילהלם הרצברג מונה

בשנת 1877 לאחר פיטוריו של שמש. יליד

שטטין שבגרמניה שעסק בהוראה בירושלים.

נטר לא היה שבע רצון גם מאיש זה והאשימו

במחדלים רבים בעיקר בתחום האדמינסטרטיבי.

ובטרם עשה שנתיים בתפקיד פוטר הרצברג על

ידי נטר .

שמואל הירש

במות נטר עמד המוסד בראשית התבססותו. מן

הנודעים בין השומרים אמונים למוסד היו הנדבן

ש. גולדשמיט ונרסיס לאואן שפעל הרבה למען

מקוה ישראל. אולם הם היו רחוקים ממקום

המעשה ועיקר עיסוקם היה בענייני כי"ח

בתפוצות. המוסד היה נתון בידי הממשיכים

בתפקידו של נטר בהנהלת אנשי פאריס. ב

1879 , ארבע שנים לפני מותו של נטר, נשלח

שמואל הירש מנהל בית הספר כי"ח בטנג'ר

למקוה ישראל. הוא עמד בראש המוסד שתיים

עשרה שנה - עד 1891 . הוא נהג במוסד ביד

קשה והקפיד בחומרה על משמעת מצד

התלמידים והעובדים. את התלמידים המרדניים

הרחיק מן המוסד וקיבל רק בוגרי בית הספר של

כי"ח. אל חברת ביל"ו, שעבדו במקוה ישראל,

לא הגה אמון. בטוח היה שלא יתמידו בפעלם

ועקרונית שלל את דרכם. נכון היה לעזור להם

לשוב לרוסיה, אך הם עמדו בכל הנסיונות

הקשים ולא סרו מדרכם. תחילה היה שמואל

הירש רחוק מתנועת חיבת ציון, אך אגב פעולתו

ובהשפעת נטר ויותר מזה בהשפעת הברון

רוטשילד, התקרב לתנועה זו וזמן מה אף עמד

בראש הוועד ביפו. גם מתנגדיו הודו ביושרו

במרצו ובכשרונו המעשי. אף כי נהג בקפידה

וביד קשה היתה בנפשו אהדה עמוקה לעמלים.

בשם הברון רכש קרקע ליישוב עקרון וסייע גם

לשאר המושבות. בסיימו שליחותו במקום עוד

זכה לראות בראשית התגשמות חזונם של חובבי

ציון . באחד ממכתביו האחרונים לפאריס כותב

הירש: "המושבות העבריות בארץ ישראל

מתפתחות. התנועה לארץ רבה והולכת". באותה

תקופה כבר היו קיימות המושבות: פתח תקוה,

ראשון לציון, נס ציונה, עקרון, גדרה, באר

טוביה, רחובות, זכרון יעקב, ראש פינה, יסוד

המעלה, משמר הירדן ואף הוחל בבניין חדרה.

נתברר לכל שיהודים מסוגלים לעבוד את

האדמה, לאהוב אותה ולהגן עליה. גם מקוה

ישראל התפתחה בימיו. המשק הסתעף והתבסס.

למטעיו יצא שם בארץ ושתילי מקוה ישראל

ניטעו במושבות החדשות. מספר התלמידים נע

בין 60 ל- 100 . בית הספר השתפר מבחינת

הלימודים והעבודה. אך היו גם צללים: במשק

עבדו בעיקר ערבים ורק מעט יהודים. במסוד

שלטה הלשון הצרפתית, אף כי למדו גם עברית

במידה זעומה. אכן בימים ההם מצב זה נחשב

לנורמלי. הירש עזב את מקווה ישראל אחרי

שפקדו אסון כבד: שני ילדיו מתו בחודש אחד.

הם נקברו על יד קבר נטר.

יוסף נייגו

יוסף נייגו היה אגרונום שרכש נסיונו בצרפת.

בבואו לארץ מצא את התנועה היהודית השואפת

לשוב אל אדמת ישראל בפעולתה. רבו הפונים

אל מקוה ישראל ללמוד בה תורת החקלאות.

בהתפתחות זו ראה לא רק את הישגה של מקוה

ישראל. גם הוא הבין, ששאיפת העולים

להתיישב ורצונם ללמוד חקלאות נובעים לא רק

מהכרת הצורך בפורדוקטיביזציה, אלא מתוך

כמיהה אל נחלת האבות ומתוך שאיפה להגשים

תקוות העם. מכאן הסיק, כי לגבי יהודים אלה,

הרוצים שבניהם יהיו חקלאים על אדמת

המולדת, חייב מוסד מקוה ישראל להיות לא רק

בית ספר המכשיר לחקלאות, כי אם בית חינוך

המטפח תקוות החלוצים לשיבה אל אדמת

ישראל. היו יהודים בחוץ לארץ ששלחו את

בניהם למוסד, כדי שיהיו חלוצי המשפחה ויכינו

לבאים אחריהם חלק ונחלה בארץ האבות.

התנועה הציונית הביאה תלמידים בעלי הכרה.

אף כי מספרם היה מועט, היתה השפעתם

מרובה. התלמידים הציונים דיברו בינהם עברית

ומשכו אחריהם גם את בני הארץ. נייגו לא

התנגד לעברית, אך לרא אפשרות להורות

מדעים ובייחוד חקלאות בעברית. כשלא היה אף

ספר אחד בלשון זו במקצוע זה. נייגו הקדיש

מזמנו גם לעבודה ציבורית התיישבותית מחוץ

למוסד. הוא השתתף בוועדות שונות ופעל

להרמת מצב החקלאות ביישובים שונים. הוא

אשר הקים את הבניינים החשובים, שהושקעו

בהם למעלה ממאה וחמישים אלף פרנק. הוא

הרחיב את מטע הגפנים. מספר התלמידים גדל

משנה לשנה, התחילו באים לבית הספר גם בני

המושבות שבדרום. אך הנהלת בית הספר

העדיפה תלמידים מחוץ לארץ ומערי הארץ,

שכן ראתה את עצמה חייבת למשוך לעבודת

האדמה את בני הערים ואת הצעירים מן הגולה.

ואילו בני האיכרים, לדעת אנשי כי"ח, אינם

זקוקים לכך. אך האיכרים דרשו שבניהם ילמדו

את תורת החקלאות למען ידעו לנהל את משקם

כראוי. המוסד התרכז בהוראת החקלאות ומשך

ידו ממלאכות אחרות. החלה סלקציה בקבלת

תלמידים. עם התפתחות הענפים החקלאיים

צומצמה התמחות התלמידים על ענפים מעטים.

בדרך זו הצליח המוסד להכשיר חקלאים ששמם

הלך לפניהם.

יוסף לופו

ב- 1902 עזב נייגו את מקוה ישראל ויצא את

הארץ. במקומו בא מנהל בית הספר של כי"ח

באדריאנופול, גם הוא עמד בראש המוסד שתיים

עשרה שנה , בתקופה זו ירד קרנו של המוסד,

תלמידיו נתמעטו עד למטה ממאה. ההכנסות

ירדו פלאים. התלמידים המעטים שסיימו נשלחו

לארצות אחרות. אנשי העליה השניה פנו אל

המושבות בחפשם עבודה ולא אל מקוה ישראל

שהיתה בחינת מחוץ לתחום. אף העולים מתימן

בתקופה ההיא פסחו על מקוה ישראל. ציונים

שביקשו להקנות לבניהם חינוך עברי לאומי

שלחום לגימנסיה הרצליה. בענפי המשק במקוה

ישראל עבדו ערבים והועסקו גם ילדים ערביים.

היחס לתלמידים מצד המשגיח הערבי היה פוגע

ומעליב. הפועלים היהודים המעטים שנאו את

עבודתם ואת מעבידיהם.

אליהו קראוזה

תקופה חדשה התחילה ליישוב בארץ עם

הכיבוש הבריטי. תקוות הציונות פרשו כנפיים

בזכות הצהרת בלפור. אולם למקוה ישראל באה

פקודה מכי"ח לשלח את התלמידים לבתיהם

ולסגור את המוסד לזמן בלתי מוגבל. קראוזה

נכנע בחלקו. את התלמידים שבגרו פיזר או

שהשאירם כפועלים. אך המוסד על מוריו ועל

עובדיו הוסיף להתקיים, אף כי בלי תלמידים...

בעצם הימים ההם הבקיע לו "ועד הצירים" דרך

לארץ-ישראל. עמו בא ג'ימס רוטשילד כקצין

מקשר בין ועד-הצירים ובין פיק"א. הם ביקרו

במקוה-ישראל, וקראוזה ביקש מהם לפעול

למען פתיחת המוסד לילדים, כי דווקא עתה יוכל

להיות לתועלת גדולה למתנחלים בארצנו. גם

מנהיגי היישוב השתדלו לפני ועד-הצירים

ודרשו לקיים את בית-הספר החקלאי. בלטו

דברי ברל כצנלסון על נטר, שכינהו "המעפיל

הראשון, המיישב והחלוץ", שאין לגזור על

מפעלו שיתוק. להיפך, יש לקיימו ברוח יוצרו

ולהרחיבו. בשובם לפאריס באו בדברים עם

הברון רוטשילד, והוא התחיל לבוא לעזרת

המוסד הזה, למען יוכל למלא את תפקידיו.

הברון הזקן הודיע להנהלת כי"ח, שהוא רוצה

לבוא לעזרת היתומים הרבים, נפגעי המלחמה,

שנשארו בארץ במספר רב (יותר מששת-

אלפים). על כן הוא רוצה שיכניסו מאה

וחמישים יתומים למקוה-ישראל, שיתחנכו שם

על חשבונו. ההצעה, כמובן, נתקבלה, והמוסד

נפתח. בשנת תרע"ח ( 1918 ) נתקבלו למוסד

חמישים יתומים, מקץ שישה חודשים עוד

חמישים, ובשנת תרע"ט - חמישים. בית-הספר

קם לתחיה. קראוזה מקרב את אנשי העבודה

למוסד. אליעזר יפה ניהל בתרע"ח משא ומתן

עם קראוזה על הכנסת-קבוצת-פועלות למקוה-

ישראל כדי להכשירן לחקלאות. עשרים פועלות

באו ועבדו בכל ענפי המשק ולמדו לימודים

תיאורטיים. הן ניהלו משק עצמאי, והמנהל עזר

להן בכל. אולם מפאריס באה פקודה שלא

להשאיר את הצעירות במקוה-ישראל מחשש

ל"מוסריות" התלמידים. בשל פקודה זו לא

חודש ההסכם לשנה שלאחריה למורת רוחו של

קראוזה. בחתירתו להחליף את הצרפתית

בעברית ביקש המנהל מורה מוכשר להורות

פרק בחקלאות. אליעזר יפה שבא עם קבוצת-

הפועלות למקוה-ישראל מונה על-ידי קראוזה

לתפקיד זה, הוראת חקלאות בעברית. וכך מספר

המנהל: בשנת 1918 שוב נפתח בית-הספר

במקוה-ישראל על בסיס חדש וברוח חדשה.

שפת ההוראה הצרפתית הוחלפה בעברית. לא

מצאתי מועמד טוב מאליעזר יפה לחינוך הדור

הצעיר, בייחוד להוראת מקצועות החקלאות

בעברית, דבר שהיה חידוש גמור בעת ההיא.

דרשו מן המורה כוח יצירה נוסף על ידיעת

הלשון והמקורות. גדולה היתה השפעתו של

אליעזר יפה על חניכי המוסד, ותקופת עבודתו

היתה אחת המזהירות ביותר בתולדות המוסד

המחודש. אליעזר יפה ועמו יוסף שפרינצק

החחילו לרכז במקוה-ישראל אנשים המסוגלים

להורות את מקצועות החקלאות בעברית

ולהדריך את החניכים בעבודה. האנשים שבאו

למוסד והורו בו בימים ההם היו: יעקב אורי

פלחה; אלימלך לוין - לול; אברהם גלותמן -

משתלה; אליעזר יפה - גן ירק ורפת. כל אלה

היו ממניחי היסוד בתורת ענפי המשק החקלאי

בארץ. הם פירסמו חומר הדרכה במקצועותיהם

ואת ספרי הלימוד הראשונים בעברית בענפים

חקלאים שונים. חודשים אחדים עבד במקוה-

ישראל אליעזר שוחט. גם חנה מיזל עשתה

במוסד זמן-מה. לאחר זמן יסדה בית-ספר חקלאי

לצעירות בנהלל. אהרון דוד גורדון עבד בשנת

תר"ף חודשים מספר במקוה-ישראל ואצל

מרוחו על המורים, על המדריכים, על התלמידים

וגם על קראוזה. אותה שנה יזמו שם את הוצאת-

הירחון "השדה", שאליעזר יפה היה עורכו

הראשון. במקוה-ישראל נערכו החוברות

הראשונות של ירחון זה. אולם בבחינת העבודה

היו כמעט כל ענפי-החקלאות בידי-הערבים, אם

בשל ההרגל משנים, אם משום ההנחה, שיהודים

לא יצליחו לעבודות אלה. אחרי מאבק ממושך

קיבלו התלמידיםאת העבודות בענפים

מסויימים. המאבק היה קשה. קראוזה עצמו

היסס ועזר בזהירות. כתוצאה מהעברת-העבודה

מידי הערבים הוכנסו שיטות חדשות בעבודה:

חריש בפרדים ובמחרשות אירופיות; קציר

במאלמת. כך השתחררו מעט מעט מן השיטות

הפרימיטיביות הערביות. התחלפו המורים,

התחלפו העובדים והחלו להרגיש, שמקוה-

ישראל היא פינת-הכשרה להתיישבות לאומית,

שכל עובדיה פועלים ברוח הציונות. המורה

המשורר משה דפנא הורה בימים ההם עברית

והלהיב את תלמידיו בטיולים בשדות, בשירים

לאומיים ובשירי טבע.

אליהו קראוזה נולד בשנת תרל"ו 1876

בבורדיאנסק בדרום רוסיה. הוא קיבל השכלה

כללית, אך בהגיעו לגיל ההתבגרות נחה עליו

הרוח והוא ואחיו החליטו לנסוע לארץ ישראל

וללמוד חקלאות במקוה ישראל. האב "חובב

ציון", נתן להם את הסכמתו. קראוזה בא למקוה

ישראל בתקופת כהונתו של נייגו אשר בזמנו

עלה מספר התלמידים בבית הספר והגיע עד ל

200 . הוא גם ידע לחבב על התלמידים - 150

את עבודת האדמה, אך הצרפתית - השפה והרוח

- שלטה שלטון גמור בבית הספר ואם כי היו בו

רוח האדמה, לא היה בו הרבה מרוח ישראל.

קראוזה הצעיר נמשך אל החדש שבארץ. הוא

התקרב אל בני המושבות שלמדו במקוה ישראל,

בייחוד ממושבות הדרום. ייתכן וכבר אז נשא

התלמיד הצעיר במסתרי ליבו את המחשבה

שיום יבוא והוא ישוב לבית הספר אליו בא

מתוך התעוררות פנימית של בן השב למולדתו

להכיר את אדמתה ונופה וללמוד את יסודות

החקלאות וייאבק על כך שבית ספר זה יחנך

לחיבת ציון ולהשתרשות יהודית בארץ ישראל.

בשנת 1900 אליהו קראוזה הועבר לארץ

ישראל לכהן כמנהל חות הלימוד וההכשרה

בסג'רה שהיתה הנקודה הראשונה בגליל

- התחתון. בסג'רה מצא קראוזה ציבור בן 50

60 פועלים חקלאיים בינהם אנשים ששאפו

להתקשר בקרקע כאן "זכה" בראשית פעולתו

לשביתת פועלים - שביתה ראשונה בסג'רה

ובגליל. הפועלים דרשו יצירת קרן לעזרה

הדדית, מורה לילדים, רופא ובתי מגורים. חיפש

המנהל החדש פתרון לכל הבעיות. הקרן הוקמה

בהשתתפותו בועדת הקרן, בעיית החינוך נפתרה

על ידי הבאת "חכם" מטבריה, העזרה הרפואית

סודרה על ידי הבאת צעיר שעבד כעוזר אצל

רוקח בצפת. אך לבניין בתי המגורים לא היה

פיתרון, כי לא היה תקציב לכך. הוכרזה שביתה

לשלושה ימים שהשתתפו בה גם שלושת

הבדואים במקום. קראוזה פנה לפאריס וזו ענתה

בחיוב לשביעות רצונם של הפועלים והמנהל גם

יחד והתחילו בבניין שישה בתים גדולים, 24

דירות. ברית הידידות בין קראוזה לבין אנשי

הגליל לא נפסקה גם כאשר קראוזה עזב את

הגליל ועבר לכהן כמנהל מקוה ישראל

והפועלים בסג'רה לשעבר ואנשי "השומר"

נאחזו בקרקע, הקימו ישובים עובדים, קבוצות

ומושבים בחלקי הארץ השונים, היתה זו ברית

נאמנה של עובדי אדמה.

עלית הנוער

מפעל עליית הנוער קם לא כמפעל סוציאלי

גרידא, להצלת ילדי ישראל מארצות בהן נרדפו

היהודים אלא גם כמפעל להכשרה חברתית

ולחיי יצירה. מגמת יסוד זו ליוותה את המפעל

מראשיתו. בני הנוער שהועלו בשנים הראשונות

16 . רובם קיבלו - בעליית הנוער היו בגיל 15

חינוך בבית ספר יסודי ואף למעלה מזה וגדלו,

עד עליית היטלר לשלטון, בתנאים טובים.

בעליית הנוער באו גם נוער ממשפחות דתיות,

שומרי מסורת, אשר רצו שבניהם יקבלו בארץ

חינוך דתי. בעיית קליטתם של בני נוער אלה

היתה רצינית. מספר הקיבוצים והמושבים

הדתיים בארץ היה אז קטן. הם פתחו את

שעריהם לרוחה לנוער העולה אך לא היה

בכוחם לקלוט את כל החניכים שביקשו חינוך

דתי. בשנת תרצ"ח ( 1938 ) נוסד כפר הנוער

הדתי ליד כפר חסידים. באותה שנה נפתחו גם

שערי מקוה ישראל לעליית הנוער. הנרייטה

סולד פתחת במשא ומתן עם הנהלת מקוה

ישראל על הכנסת קבוצת נוער מגרמניה בגיל

17- . בכ"ג בסיון תרצ"ז ( 1937 ) הודיעה 15

הנרייטה סולד לקראוזה על ההחלטה לשלוח

למקוה ישראל "קבוצה סגורה" אשר תקבל את

חינוכה באופן נפרד ולא יחד עם כל חניכי

המוסד. החינוך יכלול את לימוד השפה העברית,

תנ"ך, ספרות עברית עתיקה וחדשה מולדת

ולימודים מדעיים. ב- 9 בספטמבר נוסחו סעיפי

ההסכם בין הנהלת מקוה ישראל ובין עליית

הנוער שרוב סעיפיו הם בדבר תנאי התשלום,

עזרה רפואית וכו'. במשא ומתן ובהסכם הכללי

לא נזכר דבר הקמת סקטור דתי נפרד. מקוה

ישראל נבחר כמקום לחינוך נוער ממשפחות

דתיות משום שהיו בו תנאים שאיפשרו לקלוט

חברה דתית: בית כנסת והקפדה על כשרות. על

עלייתה וימייה הראשונים של קבוצה זו מספר

בנימין ינובסקי: "לאחר בירור בין המועמדים

בשני תחנות הכנה בגרמניה - הגיעו ב- 21

בפברואר 1938 לנמל חיפה. לעולם לא אשכח

את קבלת הפנים הנלבבת שערכה לנו גב' סולד

ז"ל שקיבלה כל אחד מאיתנו כקבל אם את בנה

השב הביתה. פחות נלבבת היתה קבלת הפנים

מצד התלמידים במקוה ישראל - "היום, אחרי

עשרות מחזורים של דתיים קשה לתאר שאז לא

האמינו כי ייתכן שבחורים בגיל 16 , כפי שהיינו

אז, יוכלו לעמוד בתנאים ובדרישות של תלמיד

מקוה ישראל".

קראוזה כמנהל

שמו ותחילת מעשיו של אליהו קראוזה יצאו

מתחומי הגליל והגיעו ל"מרחקים" ועד ליפו ותל

אביב. בשנת תרע"ג 1913 החליטה יק"א על

חיסול חות הלימוד בסג'רה וקראוזה נשלח על

ידי יק"א לקפריסין לשם עריכת סקירה על

פעולתה להתיישבות יהודים שם ותכנית

להמשכה. באותם הימים הועבר לופו לירושלים

להנהלת בית הספר למלאכה של "כל ישראל

חברים" ובסוד ההנהלה בפאריס עלתה הצעה

למנות את אליהו קראוזה כמנהל מקוה ישראל.

בימי ביקורו הרביעי של הבארון רוטשילד

בארץ, בכ"ו בשבט תרע"ד נכנס אליהו קראוזה

אל שערי מקוה ישראל - כמנהלו. הוא בא אל

בית הספר בדיליז'אנס של הברון והוא שהציגו

בפני התלמידים. בנאום שנאם הבארון לפני

התלמידים אמר שמתחילה תקופה חדשה במוסד

ושוב לא יצטרכו בוגריו לחפש להם מקומות

בארצות חוץ כי הארץ זקוקה להם והם שיפתחו

את חקלאותה ויעבדו את אדמתה. נמלאה שאיפת

ליבו של קראוזה שפתחת תקופה חדשה בחייו

ובחיי מקוה ישראל.

אשר מלכיו

תקופתו של מלכין עמדה בסימן בנייה וגידול

במס' התלמידים. הוקמו פנימיות חדשות במדור

הכללי. הוקם חדר אוכל ושופצו בניינים ישנים

ותנופות פיתוח במשק החקלאי.

כץ

נכתב על ידי , 3/10/2007 15:49  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



יום הולדת שמחכינוי: 

בן: 55

תמונה




38
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , חטיבה ותיכון , מגיל 14 עד 18
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאמיר לוז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אמיר לוז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)