לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

יומן הרשימות של שי טוחנר על החיים, על מצבים, על אנשים, על מוזיקה, מוזיקאים, הופעות ודברים אחרים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2008

לפני סולם יעקב , 2008 . שוב הדור הצעיר והמוכשר. לי טריפון ולילך שיר.


כרגיל, לפני הפסטיבל, שהוא האירוע החשוב ביותר שקורה בארץ בתחום הפולק כל שנה, כמה מילים על הצפוי מופע "שי טוחנר וחברים".

 

כמו השנה שקדמה לפסטיבל הקודם, גם השנה הנוכחית, שנספרת אצלי מפסטיבל לפסטיבל (מאי עד מאי) היתה מענינת , סוערת, עמוסה בפעילות אינסופית ומהנה מאוד, ואני מדבר, כמובן , על התחום המוזיקלי.

 

הסתובבתי המון בהופעות. הקשבתי, כתבתי, דיברתי, ראיתי, פגשתי, ונוכחתי שיש המון כשרונות חדשים בארץ, בחלק גדול מתחומי המוזיקה, ובין השאר גם בתחום המוזיקה הקרובה אלי, פולק , קאונטרי ומוזיקה קלטית לסוגיה, בעיקר פולק אירי, סקוטי ואנגלי. השנה גם התענינתי בזמרים יוצרים מקוריים שכותבים ושרים, הן באנגלית והן בעברית, בז'אנרים הקרובים למה שהייתי מכנה בשם "פולק", ולצערי גם לגבי הגדרת הז'אנר לא קיימת תמימות דעים כיום בקהילת המוזיקה.

 

מה שמשותף בין כל האנשים שפגשתי שמתעסקים בתחום, וזאת ללא יוצא מן הכלל, שהם כולם אנשים נחמדים מאוד, רגישים מאוד, פתוחים, יצירתיים, ומוכשרים בכל מיני רמות וסגנונות לסוגיהם. פגשתי לא מעט אנשים  נפלאים והקשבתי לכמות עצומה של הופעות, דיסקים, קטעי יוטיוב, מייספייס ומה לא...

 

את עיני ואוזני תפסו השנה לגמרי, ובמרחק גדול מכל השאר שפגשתי,  שתי זמרות יוצרות צעירות, מוכשרות ומדהימות. לי טריפון ולילך שיר (לפי סדר אלפביתי...).

 

יש הרבה משותף בין שתי בחורות אלו: שתיהן יפהפיות, שתיהן בעלות קול מדהים ומאומן, שתיהן מוזיקליות ברמה שלא תאמן, שתיהן בעלות נוכחות במה מרשימה וכובשת, כל אחת בדרכה, ושתיהן יודעות לכתוב שירים: טקסטים ולחנים. שתיהן, לדעתי ולדעת אנשים אחרים, כשרוניות בליגה גבוהה ביותר שמסוגלות להגיע רחוק מאוד בעולם, לא רק בארץ.

 

אבל שתיהן כל כך  שונות האחת מהשניה בכל התחומים, וזה חלק מהיופי שבמוזיקה והאמנות, השוני, והאפשרות להציג את הכשרון החוצה בצורה אחרת לחלוטין אישה מרעתה.

 

את לי טריפון פגשתי לראשונה במופע בו התארחה בקפה ביאליק אצל הזמר יוצר אמיר דדון, ומיידית שבתה את ליבי. בין השאר בביצוע מדהים של שיר שכתבה בשפה האלפית (אחת משפות טולקין) בשם "אילובטר" שפירושו באלפית "בורא עולם". אבל לא רק בשיר זה.

בעקבות המפגש עם לי הגעתי ללא מעט הופעות של להקת "איטליז" (רוק אלטרנטיבי ופווואר פופ)  בה לי היא הזמרת המובילה, ומהופעה להופעה נשבתי יותר בקיסמה ונדהמתי מיכולותיה הקוליות והבימתיות. זו לא סיטואציה קלה עבור זמרת אישה יחידה  שמופיעה עם להקה כל כך  גברית במוזיקה מורכבת מאוד עם דגש , כמובן, על החלק האינסטרומנטלי.

 

בהופעות הראשונות לא הסתדר לי ה-"סט-אפ" בקלות, אבל אחרי מספר הופעות, ולמעשה מהופעה להופעה התרשמתי לחלוטין ממה שלי עושה להרכב הזה, ממש משדרגת אותו גבוה מאוד בקול שלה, בנוכחות שלה, ואולי יותר מכל במנהיגות שלה על הבמה.

 

היה לי מענין לנסות למשוך אותה לז'אנר אחר לגמרי, הפולק והמוזיקה הקלטית. ולשמחתי התברר לי שלי מאוד אוהבת ומתחברת לסגנון, עוד הרבה מלפני שהכירה אותי. החיבור המוזיקלי  בינינו היה כמעט מידי, צירפנו את הכנרת הנפלאה קרן סומך, ונוצר מופע יפהפה בו לי היא , כמובן המרכז.  התוצאה, הדהימה אותי, ומדהימה אותי עד היום. השירה של לי, נגינת הגיטרה שלה, נוכחות הבמה שלה, הקול וכו' כבשה כל קהל שהגענו אלי, ומה שמענין ביותר, השליטה של לי בז'אנר הזה ששונה לחלוטין ומנוגד למה שהיא עושה באיטליז, וגם אותו היא עושה בצורה מושלמת.   האינטראקציה של לי עם הקהל מצויינת גם כן. ההגדרה הרווחת לגבי מה שלי עושה עם הקהל, וזו לא הגדרה שלי, שהיא ממש "מהפנטת" אותו. אני מסכים בהחלט עם קביעה זו.

 

 מה שנותן לי הרבה הנאה בנגינה אתה ושלוות נפש הנן מנהיגותה הטבעית והבילתי מעורערת של לי על הבמה, מבלי שום מאמץ מצידה,  דבר שמקרין בטחון ויציבות לכל הנגנים שנמצאים אתה על הבמה. 

 

תוך כדי עבודה משותפת נחשפתי גם לחומרים המקוריים של לי. השירים יפהפיים, מתוחכמים, אלטרנטיביים, שונים ומיוחדים וניתנים לביצועים אקוסטיים ששומרים את יופים גם כן.

 

 אני שמח שלי הצליחה להתפנות מכל כל הרבה הדברים היצירתיים שהיא עסוקה בהם בימים אלו ולהגיע לפסטיבל סולם יעקוב, בפעם הראשונה.

 

 

והזמרת יוצרת האחרת, לילך שיר.

 

את לילך הכרתי ממש במקרה לפני כשנה וחצי, והנה מה שכתבתי עליה אז  בעקבות ההופעה הראשונה שלה שראיתי עוד לפני שהכרתי אותה באופן אישי:

 

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1722-288-19727300,00.html

 

החיבור שנוצר בינינו מאז,  מקצועי ורגשי, שהנו מאוד מיוחד,  לקח קצת זמן, אבל היה שווה הכל.

 

ממש בקיצור. לילך, ללא ספק, הנה אחת מכותבות השירים הטובות והפוריות ביותר שפגשתי בימי חיי הלא קצרים, (פגשתי לא מעט על פני כמה ארצות),  וזמרת עם יכולות קוליות אדירות שהביאו אותי תוך זמן קצר להחלטה להקליט דיסק פולק/קלטי/קאונטרי אתה ולכלול כמה משיריה המקוריים בדיסק. את ההקלטות  והכנת המסטר גמרנו לפני כשבוע, ובעוד מספר ימים הדיסק יהיה מוכן להפצה, ולצערנו אחרנו את פסטיבל סולם יעקב במספר ימים.

 

לילך היא בחורה מרובת כשרונות. נדיר לשמוע אוצר מילים כמו שלה, בעברית ובאנגלית, כושר ניסוח, כושר כתיבה ישירה ומתוחכמת, והתוצאה מביעה בדיוק את מה שהיא רוצה לומר. גם הלחנים שלילך כותבת יפהפיים, והשירים שלה, בתוצאתם הסופית, נפלאים, קליטים מאוד , קל מאוד להתחבר עליהם,  על גבול המיינסטרים אבל לא לגמרי. עדיין נשאר הרבה מקוריות ונופך אישי מבלי להכנע לסטנדרטים.

 

לילך כובשת כל קהל, בדרכה ובקיסמה, גם כששרה שירי פולק וקאונטרי מוכרים וגם כששרה חומר שלה. יש לה תמיד את הדרך שלה, האינטרפרטציה שלה, ויכולות קוליות שאי אפשר להתעלם מהן.

 

ממש בצורה מקרית ולא מתוכננת, עקב פרישת הזמרת הקודמת, מרי,  מלהקתי "דרכים כפריות" לילך הצטרפה אלינו כזמרת מובילה וההשפעה שלה ניכרת מאוד על הצליל של הלהקה הותיקה הזו. לילך תופיע עם  להקת "דרכים כפריות" כמופע על הבמה המרכזית ביום ו' ב 20:00..

 

גם ללילך, תהיינה אלו ההופעות הראשונות בפסטיבל סולם יעקב. .

 

 

בשיתוף עם מפיקי הפסטיבל, כבר לפני מספר חודשים,  הוחלט ששתי זמרות/יוצרות אלו יחלקו  איתי את המופע "שי וחברים" שיתקיים בשבת בבוקר.

 

מבחינתי, אני ממש שמח שהצלחתי להפגיש שוב, על במה אחת, את שתי האמניות האלו שלדעתי הן הטובות ביותר בז'אנר שלהן בארץ. פעם ראשונה היה בפולקלה מס' 3 בספטמבר 2007 בתל אביב.  אני מרגיש ממש כבוד להופיע עם שתי אמניות אלה, שאני מאמין בלב שלם שתגענה רחוק מאוד.

 

 

לגבי המופע - לילך ולי ישירו פולק אמריקאי ואירי לחוד, כמה שירים ביחד, כמה שירים מקוריים,  וינגנו אתנו הכנרות קרן סומך, מעיין כרמלי, והמתופף אירי וחלילן עופר גרומן. המופע יתקיים בשבת בבוקר באולם חרמון, פעמיים , בגלל ביקוש גבוה, בשעה 11:00 ובשעה 13:00.

 

שי

 

 

נכתב על ידי , 14/5/2008 15:34  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





Avatarכינוי: 

בן: 73




הבלוג משוייך לקטגוריות: אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשי טוחנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שי טוחנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)