אתאיזם, לפי הגדרתו המילונית, הוא חוסר אמונה באיזו שהיא ישות או כוח עליון. האתאיזם נתפס לפי חבריו כביטוי לחופש של האדם ולניתוץ אמונות וחוקים ישנים, סוג של מהפכה בדרכי החשיבה האנושיות שתוציא את אלוהים מהמשוואה ותתן לנו לנהל את חיינו ללא דת או אמונה. אך האם האתאיסטים באמת הצליחו להשתחרר? אני בספק רב.
בזמן שאני רושם את השורות האלו מיליוני אנשים מסביב לעולם, שמגדירים את עצמם כאתיאיסטים, בטוחים שהם "נאורים", "מודרניים" וניחנו בחופש אשר אדם דתי אינו זוכה לו. אותם אתאיסטים חופשיים ממצוות וטקסים דתיים, הפן הדתי של האדם המאמין אך אינם חופשיים מהפן המוסרי. האתאיסט, ופה אני מתייחס רק להשפעת האתאיזם על האדם, יישאר שומר חוק ואדם תורם לחברה, כמו האדם מאמין. האתאיזם אם כך אינו כל כך נבדל מהדת בכל מה שקשור לתכתיבי התנהגות, לטוב ולרע. האם לא היינו עדים למשטרים חילוניים רצחניים? חזינו במו עינינו ברצח ההמוני של תושבי בריה"מ תחת השלטון הקומוניסטי, בפשעים שבוצעו על ידי מפלגת הבעת' בעירק ומעשי הקמר רוז' בקמבודיה. אמונה או אי אמונה באל אינם משנים את התנהגות האדם: ההבדל בין פאנט דתי ובין קומוניסט רצחני הוא שאחד רוצח בשם האל והשני בשם רווחת מעמד הפועלים.
כפי שחזינו לאורך ההיסטוריה האדם הוא יצור סאדיסט ואלים מעצם טבעו ואין אנו יכולים להכחיש זאת. האם איננו צוחקים כאשר בני אדם נופלים? האם איננו רוצים להכאיב למישהו שמעצבן אותנו? כמובן שאנו רוצים, אך החברה והמוסר עוצרים את הגשמת השאיפות האלה, כובלים אותנו בכבלים אשר האמונה באל קשרה אותנו בהם והאתאיזם מפחד לחתוך אותם, מפחד לשחרר אותנו מהמוסר האלוהי.
"מהו אותו מוסר?" אתם לבטח שואלים את עצמכם אז הרשו לי להסביר: המוסר האלוהי הוא המוסר המערבי שכולנו התחנכנו עליו: אסור לגנוב, לרצוח, להשפיל, לענות וכו'. אותו מוסר נשען על האל אשר דרך שליחיו אסר עלינו לבצע כל מיני מעשים אחד לשני ואנו קיבלנו את זה בתירוצים של שוויון, היותנו יצירות האל ושנשרף באש הגיהנום אם נפר את האיסורים. האם האתאיזם שינה את זה? לא, הוא פשוט לקח את האל מלב המוסר המערבי, סילק אותו והשאיר שם חלל אשר אינו יכול להתמלא על ידי השטויות שאתאיסטים ממציאים. מדוע אסור לרצוח? האתאיסט יטען שאם אתה תרצח אז גם מישהו אחר ירצח אותך וכך מה שאתה תתחיל יהפוך לנורמה אשר תגדל כמו כדור שלג במורד מדרון. הטיעון הוא, אם נבחן לעומק, הוא טיעון ריאליסטי ואינו טיעון מוסרי, כלומר הוא נכון משום שהמציאות מכתיבה כך ולא משום שאנו יכולים להוציא איזה שהוא עיקרון אידיאליסטי ללמה אסור לרצוח את השכן. האתאיזם אם כן רוקן מכל משמעות את המוסר המערבי והפך אותו לתלוי המציאות, אותה אפשר לשנות בקלות, וכמו חסר בית החליט להתגורר בתוך טירה ענקית אותה הוא אינו מצליח למלא או אפילו לתחזק.
מדוע אנו בכלל מנסים לקיים את המוסר המערבי? למה איננו משחררים את הכבלים שחוסמים את הדרכים בהן אנו יכולים לחקור ולהבין את העולם הסובב אותנו? התשובה היא שאנו מפחדים. האתאיזם מבטיח חופש, אך כמו אדם בגן עדן אנו מפחדים לטעום מהפרי האסור של חופש מהמוסר. אותו פרי אסור, יש היטענו בצדק, יביא להשמדתה של החברה שלנו וישים סוף למין האנושי. זה אכן נכון, אולם רק משום שהחברה שנוצרה היא התוצר של ההיררכיה והסדר האלוהי, סלע איתן של סדר מלאכותי בתוך הכאוס האלגנטי של הטבע. אנו, אשר לא מכירים אף דבר אחר, מעוניינים לשמר את החברה ובכך להגביל את החופש של הפרט משום שכך זה יותר יעיל, משום שכך אנו יכולים להבטיח את המשך הדורות.
האתאיזם הוא החופש המוחלט, אך האדם שהפך לכבש בתוך העדר מפחד להרוס את המבנה, מפחד להוציא את הזאב ששוכן בפנים. אני מניח שכך החיים פשוטים יותר כאשר החברה היא זאת אשר מכתיבה את נורמות ההתנהגות והדרכים לחיות ואנו כבר רגילים לשרשראות הברזל עד שהן נראות לנו כסרטי משי נעימים. אלו שמעזים לקרוע את השרשראות הם בדרך כלל החולים בנפשם, המודחקים מהחברה או היצירות העלובות ביותר של המין שלנו. ברם הם, אותה קבוצה אשר גורשה מהחברה הנורמאלית, היא זאת אשר חופשיה לדהור במרחבים הפתוחים של המציאות.
דוקטור אוסקר וילהלם מצגר