לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חכם על גדולים

חכם על גדולים! לכל הקומפקטיים חיצונית שיודעים שהם גדולים באמת, ולכל ה"נורמלים" חיצונית שבעצם ממש, אבל ממש קטנים. ומה שבינהם. אמירות, הומור, עצות וסיפור חיים אחד מיוחד.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


12/2007

התגעגעתי אז באתי...שוב


אז הנה, חלפה לה ההתרגשות הקלה מאז כתיבת הרשימה הראשונה ואני פה שוב לאחר שהדחף להמשיך ולשתף, להמשיך ולכתוב בוער באצבעות (סתם מטאפורה..זה לא באמת בוער פיזית, לכל האמהות הפולניות שכבר התקשרו למד"א ושלחו את השכן לבדוק מה קורה איתי..אני בסדר).

כמו ברגעים הראשונים לפני הכתיבה הראשונה גם הפעם הראש מוצף בהמון רעיונות על מה לכתוב ומצד שני ברגע שהאצבעות פוגשות את המקלדת, הוא מתרוקן מכל מה שתוכנן מלכתחילה והן כאילו משוטטות עליה מעצמן וכותבות אינטואיטיבית את מה שהן רוצות (אצבעות חצופות! מגיל קטן ידעתי שצריך ללמד אותן לקח...) 

הפעם החלטתי לשתף קצת בדעה שלי לגבי עולם הילדים והתפיסה שלהם את ה"חריג" בחברתם. אני רוצה רק להדגיש ולומר שהדעה היא כמובן דעתי והשקפתי האישית בלבד, ולא איזו חוות פסיכולוגית מלומדת, כי אם היא הייתה כזו הייתי יושב היום באקדמיה ומרוויח המון דולרים ירוקים על פרסום חוות דעת שכזו..ולא מפיץ אותה ככה חינם לכל דורש בבלוג .

 

ילדים כמו שכולנו יודעים ומקווה שכולנו חושבים כך, זה הדבר הכי מקסים שיש, הכי מיוחד שיש והכי אמיתי שיש! וזה בא לידי ביטוי בכל האופנים האפשריים.

אני שומע לא מעט פעמים את האמירה "ילדים זה עם אכזר" במיוחד למי ששומע מהצד את התגובות והאמירות שלהם ביחס למי שנחשב בעיניהם כ"חריג".

האם חשבתם פעם על המשמעות של האמירה הזו?! למה אנחנו מכנים אותם "עם אכזר"?!

כי הם אומרים בדיוק מה שהם חושבים בלי סינון?

כי הם מביעים את דעתם בלי להתחשב במה נכון חברתית?

כי כשהם אוהבים, זו אהבה טוטאלית, וכשהם נרתעים אז הם "עם אכזר"?

והרי, אם נעצור לרגע, לשנייה, ונבדוק מה בדיוק הם אומרים, את מי הם מקבלים וממי הם סולדים, את מי הם אוהבים וממי הם נרתעים, מה לדעתכם נגלה?

הרי הילדים שלנו, של השכנים, של קרובי המשפחה, הילדים בגינה הציבורית מקבלים את הערכים של מה נכון או לא נכון, מה "יפה" או "מכוער", את מה "מקובל" או "חריג" מאיתנו המבוגרים, מהבית, מדרך החינוך, מהדרך שבה אנחנו המבוגרים מקבלים או לא מקבלים את השונה. כי הרי הילדים מטבעם מקבלים ואוהבים את כולם, השיפוט מתחיל להיווצר כשהסביבה מלמדת אותם לשפוט.

ילד שגדל בסביבה הטרוגנית או בסביבה שמורגלת לחבק ולקבל כל אחד לא יעלה על דעתו ללעוג לילד עם המשקפיים בגן, או לילד השמן, או לילד הנמוך כי הוא מקבל מהסביבה את הסובלנות שקיימת.

אז בפעם הבאה כשנזרוק לחלל האוויר בלי משים את המשפט "טוב, מה לעשות, ילדים זה עם אכזר" אני מציע, וזו הצעה אישית בלבד, שנסתכל שנייה אחת על עצמנו..כל אחד פנימה (גם אני לוקח על עצמי את אותה אחריות) ונשאל את עצמנו האם יש לכל אחד מאיתנו את התרומה הקטנטנה לחוסר הסובלנות של הילד..או אולי בחוסר העשייה או בחוסר החינוך לסובלנות תרמנו במשהו לכך  שבפעם הבאה כשהילד שלנו יראה את הילדה ה"משקפופרית" יצביע עליה ויוציא לה לשון?

אני מתאר לעצמי שחלקכם או אולי אפילו רובכם לא יסכימו איתי מיד בהתחלה..וזה מבורך מכיוון שרק כך אלמד אולי על ההשקפה המוטעית שלי (ופה אני מודה, אין לי ילדים עדיין, כך שאני באמת פה חכם על גדולים)...וביחד עם זה לפני שיקפוץ ה"שדון" המתנגד הייתי מציע שנעצור שנייה ונחשוב על כך לעומק.

אני כותב את הדברים לאחר ניסיון חיים עשיר בלשון המעטה עם מבטים, תגובות ולפעמים אפילו יחס בוטה מצד ילדים, בעיקר בתור ילד בעצמי.

ובפעם הבאה כשהילד שלנו ילך איתנו ברחוב ויגיד לנו בשקט באוזן, או אולי בצעקה רמה "אבא, תראה את הגמד הזה", אולי לא נשתיק אותו במבוכה או בזעם ונמשיך הלאה כשהילד נשאר עם הרושם שבאמת זה משהו שלא מדברים עליו.

אולי..רק אולי נעצור לרגע ונסביר לו שנכון, הבחור הזה נמוך, שמן, משקפופר, קרח...(השלם את החסר, סמן בעיגול ושלח לציור השבועי לילד )

ובכ"ז זה לא אומר עליו כלום ולא נותן לנו את הזכות להצביע ולהכריז עליו ברבים כי כאדם הוא יכול להיות אדם מקסים/חכם/טוב-לב.... וניתן לילד את ההרגשה וההבנה שהסובלנות והקבלה לא צריכה להיות ע"פ קריטריונים חיצוניים בלבד..כי אז אולי נפספס את החבר הכי טוב בעולם.

 וכמו שהיה אומר גוג`ו חלסטרה: "ותחשבו על זה".

אז אחרי שכתבתי את משנתי הנוקבת בנוגע לחינוך ילדים כשלי אין אפילו אחד (לפחות לא כאלה שאני יודע עליהם... ) אני מרגיש שאני יכול לכתוב על כל דבר..אפילו על בעיית הגרעין, ולא על הגרעין האיראני..הוא סתם חסר מלח וגם הטעם שלו לא משהו..אני מדבר על הגרעין השחור, הקלאסי של גרעיני עפולה, כזה שמפצחים בהנאה ביום שישי מול כוכב נולד בטלוויזיה או מול משחק כדורסל של מכבי....אבל על זה אכתוב אולי בפעם הבאה.

 

למרות שכבר נגמר החג, חג אורים שמח והמשך שנה מלאה באור אמיתי, פנימי וחיצוני ואל תשכחו: "כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן"

נכתב על ידי חכם על גדולים , 16/12/2007 14:51  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הנה אני בא....


חנוכה שמח ומלא באור!
כשהחלטתי להתחיל לכתוב את הבלוג עלו בי התהיות המוכרות של מי כבר יקרא אותו? את מי זה בכלל מעניין? מה אני אספר לעולם? מי אני בכלל? ו לא פחות חשוב...האם הדלקתי היום את מספר הנרות הנכון בחנוכייה????
מכירים את הרגע הזה בחנוכה, אחרי היום השני והשלישי כשבאים להדליק את החנוכייה ואז שואלים את עצמנו...רגע...כמה נרות צריך להדליק היום?
ואז מתחיל הויכוח הנצחי, אבא אומר: "היום זה 5 נרות" והסבתא מיד קופצת ואומרת: "מיידלע, היום זה נר שישי, עם סבתא לא מתווכחים!" ואני בכלל מחכה לסופגניות שאחרי...אז בואו נדליק 5 נרות, ואחד לשנה הבאה וכולם יהיו מרוצים.
אבל אלה סתם מחשבות חולפות, לא על זה באתי לכתוב פה.
מה שתזכו לקרוא כאן זו הצצה קטנה לעולם גדול של בחור ענק במימדים קומפקטיים.
אז כן, אני בגובה 149 ס"מ, בערך כמו תלמיד כיתה ו`, רק קצת יותר חכם ממנו, ועם קצת יותר ניסיון חיים

אמנם הגובה נעצר בערך לקראת הבר מצווה, כשכל הבנות פתאום בשנה אחת התחילו לצמוח ולגדול..ואני "הייתי הילד הכי קטן בכיתה, הכי קטן בשיעור והכי קטן בהפסקה" כמו ששרה ציפי שביט.
(והיו לזה גם לא מעט יתרונות אם תחשבו על זה... אני הייתי היחיד בכיתה שיכל להציץ להן מתחת לחצאית מבלי להתכופף...אז מי אמר שאין יתרון לגודל?!  ).

טוב, אבל לפני שאגיע לגיל ההתבגרות שבו לא רק הגובה משתנה אלא גם להורמונים יש תפקיד חשוב, נתחיל מההתחלה...מהיום בו הגחתי לאוויר העולם.
החוויה הראשונה שחוויתי מיד עם הלידה היה הפלורוסנט של חדר הלידה ישר בעניים מה שגרם לי ישר להתחיל לצרוח כדי להפגין נוכחות.
כשהייתי בן 3 ימים, 5 שעות ו-17 דקות (בערך...), הרופאים בישרו להוריי שהבן החמוד, המתוק, היפה והמוכשר שלהם אובחן כנמוך קומה.
נולדתי לזוג הורים מ-ד-ה-י-מ-י-ם!!! 2 האנשים שהשפיעו ועדיין משפיעים על החיים שלי בצורה מיוחדת.
2 ההורים היקרים שלי החליטו מיד עם היוודע להם הבשורה שבנם נמוך קומה, לעשות הכול בכדי להקל עליי את החיים בעתיד בכל דרך שרק יוכלו, אם זה בחינוך, בהענקת כלים שליוו וממשיכים ללוות אותי כל רגע בחיי ואם זה בטיפולים רפואיים שעל חלקם אספר בהמשך.
את החום והאהבה העצומה קיבלתי גם מ-2 אחיי הגדולים שגם הם נאלצו להתמודד לא מעט עם החוויה של לחיות עם אח שמוגדר "חריג" ע"י החברה.
החוויות הראשונות שזכורות לי בתור ילד נמוך ("גמד", "ננס", "קטנצ`יק" וכינויים נוספים שהודבקו לי) הן כבר בגן הילדים.
כבר אז אני זוכר את המבטים העקומים, את האצבעות ברחוב של הילדים שקראו להורים: "היי, אבא, תראה איזה גמד" ואת הצחקוקים הקטנטנים שליוו את אותם מבטים.
בתור ילד, אין ספק שזו חוויה מאוד לא נעימה, שלא לומר אפילו טראומטית.
וכאן אני חוזר למשהו שעוד יוזכר רבות גם בעתיד, ואלו ההורים שלי שידעו תמיד לתת את המילה הטובה, לחייך, לחבק, לאהוב ולא פחות חשוב להסביר ולתת את הכלים המתאימים להתמודד עם אותם מבטים ואצבעות מופנות ברחוב.
כשהגעתי לגיל 4 התחלתי לעבור סדרת ניתוחי הארכה.
במהלך השנים עברתי 4 סדרות ניתוחים כאלה שכל אחת מהן ארכה 7-8 חודשים (מהניתוח הראשון ועד להחלמה המלאה וחזרה לתפקוד היומיומי).
לשמחתי על כף המאזניים בצד השני של התגובה הלא נעימה ולפעמים משפילה של הסביבה, עמדו החיזוקים והאהבה הגדולה שקיבלתי מהסביבה הקרובה, מורים וחברים קרובים בביה"ס.
עם השנים למדתי שכדי לקבל הערכה אני חייב קודם כל להעריך את עצמי ולדעת שאני באמת חכם על גדולים!
בזכות המון הומור, הדגשת החוזקות שלי, התעלמות מהערות ביניים וניצול יתרון הגודל...הצלחתי ואני ממשיך להצליח בחיים בכל יום מחדש.
ותמיד תזכרו אנחנו נמוכי הקומה תמיד נגיע ראשונים לשקל שנפל לכם לרצפה.....

אז היום אני בן 33, נשוי טרי לאישה מקסימה ומשגעת, שהיא למרבה ההפתעה של חלקכם לא נמוכת קומה (164 ס"מ) מה שמאפשר לי להגיע בעמידה בדיוק לאן שצריך
אני מאושר מהחיים ומצליח בגדול, למרות הכול!
במקרה שלי טעה מי שאמר שהגודל לא קובע, הוא דווקא כן, הגודל דחף אותי להגיע לכל המקומות הנפלאים שאליהם הגעתי עד היום.
בהמשך אספר על חוויות נוספות, דרכי התמודדות שלי עם סיטואציות שונות בחיים, אשתף בטיפים לחיים בריאים מבחינה נפשית לכל מי שמרגיש כ"חריג" או שנותן לחברה להגדיר אותו ככזה ובכלל...אהיה אני
אתם מוזמנים להגיב, לשאול, להביע, לחוות, לשתף...והכי חשוב, להיות אתם!
חג אורים שמח

נכתב על ידי חכם על גדולים , 16/12/2007 13:55  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי:  חכם על גדולים

בן: 49




הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , פילוסופיית חיים , האופטימיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחכם על גדולים אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חכם על גדולים ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)