לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מצטטים. גם אתם יכולים.

Avatarכינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2012    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     




הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

תאי מוח זהים, עיבוד שונה


"כל נתוני החישה של יצור חי מעובדים על-ידי המוח. כשעוסקים בתאי המוח או בנוירונים, מגלים שלבני האדם ולבעלי החיים יש אותם נוירונים. אנו משתמשים בהם באופן שונה, אך התאים של כולנו זהים.
פירוש הדבר שבאופן תיאורטי, גם לנו יכולה היתה להיות תפיסה יוצאת-דופן כמו לבעלי החיים, לו הצלחנו להשתמש בתאי עיבוד החישה במוחנו באופן שבעלי החיים משתמשים בהם. אני חושבת שיש כאן יותר מאשר תיאוריה; אני חושבת שיש אנשים שמסוגלים להשתמש בתאי עיבוד החישה במוחם כמו בעלי החיים.
לתלמידתי הולי, שאיבחנה כלוקה בדיסלקציה חמורה, יש תפיסה שמיעתית כה מפותחת, שהיא מסוגלת לשמוע מכשירי רדיו שאינם פועלים. כל מכשירי החשמל מושכים זרם חשמלי גם כשהם מכובים. הולי מסוגלת לשמוע את גלי השידור הזעירים שהרדיו קולט גם כשהוא מכובה.
היא היתה אומרת לי, "ערוץ NRP משדר עכשיו תכנית על אריות," וכשהדלקנו את הרדיו אכן שמענו תכנית על אריות. הולי הצליחה לשמוע אותה. היא מסוגלת לשמוע את רחש החשמל הזורם בחוטים שבקיר." 



[מתוך "השפה הסודית של בעלי-החיים"\טמפל גרנדין]
נכתב על ידי , 27/6/2010 20:55   בקטגוריות טמפל גרנדין, נוף, עיון  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אפשר גם בלי סגני שרים


"עם זאת, אין להכחיש שעם ישראל ישב בטח בימי שלמה, והיה משוחרר מרוב הסכנות החיצוניות שאיימו עליו בימי שאול ודוד.
בימי שלמה הגיעה הממלכה לשיא של ארגון, מנהל ושכלול. משאול, המלך שהחל במלאכה, אל דוד, איש המלחמות שהוריש לבנו אימפריה, הגענו לפסגה שמייצג שלמה.
רק שאלה אחת נותרה לפני הקורא הישראלי בן-זמננו. שלמה ניהל בהצלחה מדינה גדולה מישראל של היום, קיים קשרים פוליטיים עם כל מדינות הסביבה, הצליח למצוא ידידים ומעריצים לא רק בדרום אמריקה, הגיע לשיתוף פעולה מוצלח עם לבנון ומצרים, החזיק צבא אדיר אך לא יצא למלחמות מיותרות, ואת כל זה השכיל לעשות בעזרת ממשלה קטנה, בת אחד-עשר מיניסטרים בלבד, בלי סגני-שרים או שרים-בלי-תיק.
כיצד הצליח שלמה לעשות זאת?
על כך משיב המקרא תשובה פשוטה וברורה: 'ויתן ה' חכמה לשלמה, ותבונה הרבה מאד.'
בעניין זה, כנראה, אין מה לעשות."


[מתוך "תנ"ך עכשיו"\מאיר שלו]
נכתב על ידי , 7/11/2009 22:57   בקטגוריות מאיר שלו, נוף, תנ"ך, עיון  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




"דוד גורפינקל אמר לי את אחד הדברים היפים ביותר שאמרו לי על "אור". הוא סיפר לי שהוא למד באנגליה, והפעיל את המצלמה שם. מי שפיקח על העבודה שלו נהג לתת לו כאפה בכל פעם שהוא היה עושה פריים לא נכון לפי הכללים.

אז גורפינקל אמר לי שכשהוא התיישב לראות את "אור" הוא הרגיש כאב פיזי ממש. הוא אמר: "כל הזמן אני אומר בראש 'אסור, אסור, אסור' ואני מרגיש פיזית את הכאפות. אחרי כמה דקות השתחררתי ואמרתי 'איזה כיף!"'".

[שיחה עם קרן ידיעה, מתוך "קרחונים בארץ החמסינים"\ פבלו אוטין]

נכתב על ידי , 7/12/2008 15:03   בקטגוריות קרחונים בארץ החמסינים, עיון, קולנוע, נוף  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"התחלתי לשאול את עצמי,


 'מה זאת המצווה הזאת לחדש? לא מספיק שאני עושה דברים טובים, גם צריך לחדש?' ואז הבנתי שאין שום עניין בלחדש. אם אתה תהיה מדויק עם עצמך חייב להיות חידוש. כי יש דברים שאתה רוצה לומר ורק אתה אומר ואז אתה חייב לחדש משהו, אפילו קטן, בשביל למצוא את ה'איך' לומר.

 נניח שאתה רוצה לדפוק מסמר בקיר. אתה לוקח פטיש והמסמר נורא דק, והפטיש לא מספיק טוב למסמר הזה. אז אתה לוקח את העט שלך ונותן מכות למסמר עם העט. הנה חידוש, לקחת עט והפכת אותו לפטיש. ככה ממציאים. אתה ממציא כי אתה חייב לדפוק את המסמר בקיר ואתה צריך למצוא איך לעשות את זה."

 

 

[שיחה עם דוד וולך, מתוך "קרחונים בארץ החמסינים"\פבלו אוטין]

תודה לילנה וגלי שקנו לי את הספר. :)

נכתב על ידי , 7/12/2008 14:57   בקטגוריות קרחונים בארץ החמסינים, עיון, קולנוע, נוף  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




ייתכן בהחלט שאני נראה כמי שמגן בלהט על האבולוציה מפני מתקפה של בריאתן פונדמנטליסט, אבל הסיבה לכך אינה פונדמנטליזם מתחרה מצדי. הסיבה לכך היא שהראיות התומכות באבולוציה הן חזקות מעבר לכל שיעור, ואני מצטער בכל לבי על כך שיריבי אינו מסוגל לראות אותן - או,לעתים קרובות יותר, מסרב להתבונן בהן מפני שהן סותרות את הספר הקדוש שלו. הלהט שלי גובר כשאני חושב על כל מה שהפונדמנטליסטים המסכנים, ואלה המושפעים מהם, מפסידים. האמיתות של האבולוציה, לצד אמיתות מדעיות רבות אחרות, הן כל-כך מרתקות ויפות; כמה טראגי, באמת ובתמים, למות בלי לדעת את כל אלה! כמובן, המחשבה הזאת מעוררת בלי להט. איך אפשר אחרת? אבל האמונה שלי באבולוציה אינה פונדמנטליזם ואינה אמונה דתית, משום שאני יודע מה יידרש כדי שאשנה את דעתי, ואעשה זאת בשמחה אם הראיות הדרושות לכך יהיו לנגד עיניי.

והדבר אכן קורה לפעמים. סיפרתי במקום אחר על אחד מזקני העדה הנכבדים של המחלקה לזואולוגיה באוקספורד, סיפור שאירע בעת שהייתי סטודנט לתואר ראשון. במשך שנים האמין האיש בלהט גדול, וגם לימד, כי מנגנון גולג'י (מבנה מקרוסקופי שנמצא בתוך התאים) אינו ממשי, אלא רק ארטיפקט, אשליה. והנה, הייתה מסורת במחלקה להאזין מדי יום שני אחר הצהריים להרצאה של מרצה אורח. באחד מימי שני האלה, האורח היה ביולוג של התא מאמריקה, שהציג ראיות משכנעות לחלוטין כי מנגנון גולג'י הוא דבר אמיתי. בסוף ההרצאה פסע האיש הזקן אל קדמת האולם, לחץ את ידו של האמריקאי ואמר - בלהט נרגש - "בחורי היקר, אני רוצה להודות לך. טעיתי במשך חמש-עשרה שנים". כולנו מחאנו כפיים עד שידינו האדימו.

 

[יש אלוהים? האשליה הגדולה של הדת / ריצ'ארד דוקינס

(מומלץ. בלהט.)]

נכתב על ידי , 11/10/2008 16:12   בקטגוריות מדע, עיון, luna  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




"פציעה גורמת להרס התאים באיזור הפגיעה וחושפת את הסביבה הפנימית למזהמים שונים. בעקבות הפציעה המקום הפגוע מתחמם, מאדים, מתנפח וכואב. מכלול התופעות האלה מכונה דלקת והן למעשה ראשיתו של תהליך ההחלמה מהפציעה."

 

[ביולוגיה של האדם \ עדי מרקוזה - הס, דידה פרנקל, נורית בשן.]

נכתב על ידי , 17/6/2008 17:52   בקטגוריות עדי מרקוזה - הס, דידה פרנקל, נורית בשן, דניאל, עיון  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



משמעות


אט אט, כמעט בהיסוס, נעה הרכבת הלאה,

כאילו ביקשה למנוע שעה ארוכה ככל האפשר מן הנוסעים את האמת האיומה:

אושוויץ.


אנחנו, שחיינו במחנות ריכוז, יכולים לזכור אנשים שהלכו בין הצריפים וניחמו אחרים, ונתנו להם את פיסת לחמם האחרונה.

הם היו מעטים במספר, אבל היו הוכחה לכך שניתן לקחת הכל מאדם מלבד דבר אחד:

החופש שלו לבחור בקו ההתנהגות שלו בנסיבות מסוימות.


אחרי ככלות הכל, האדם הוא אותו יצור שהמציא את התאי הגזים של אושוויץ.

אבל הוא גם אותו יצור שנכנס קוממיות אל תאי גז אלה ועל שפתיו תפילת שמע ישראל.


פסגת החוויות היא לאדם החוזר הביתה אותה הרגשה נפלאה, שלאחר כל הסבל שנפל בחלקו שוב אין עליו מורא - זולת מורא האלוקים.


[מתוך ספרו של ויקטור פראנקל, "האדם מחפש משמעות".]

נכתב על ידי , 1/5/2008 10:53   בקטגוריות עיון, שואה, ויקטור פראנקל, קאיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




"מדוע היינו צריכים לארגן בייביסיטר, לנסוע לקולנוע, לחפש חניה, לעמוד בתור, לרכוש כרטיסים, לקנות פופקורן ודיאט קולה, ולשבת במשך שעתיים מרותקים לסרט - אם בסוף הוא נשאר אותו טמבל כמו שהיה בהתחלה?"

 

[מתוך "תסריטאות", קובי ניב]

נכתב על ידי , 13/2/2008 22:36   בקטגוריות עיון, קובי ניב, קולנוע, נוף  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



" 'היהודים היו


חייבים למות, הפולנים היו אמורים למות, והגרמנים הורשו למות'. אם בכל מקום החיים הם ערך נורמטיבי, והמוות מייצג סטייה, הרי שבמרחב המוות אושוויץ התהפכו היוצרות: המוות היה לנורמה, וכך צורת חיים לאנומליה. עד הופעתה של אושוויץ היתה האונטולוגיה המערבית מהסוג שניסח הפילוסוף היווני פרמינדס, שלפיו היש ישנו, והאין איננו. בהשאלה ניתן לומר, כי בעוד החיים הם הוויה, המוות הוא העדרה. במרחב המוות אושוויץ, בעולם שבו צריך למות, ההוויה היתה להעדר. החיים היו למוות. עוד לפני שהקורבן הומת/ נרצח/ הושמד, הוא כבר היה מת. להיות באושוויץ משמע לא להיות."..

 

[ראיית העולם הנאצית. מרחב, גוף, שפה/בעז נוימן. עמ' 45- מרחבים אונטולוגיים]

נכתב על ידי , 17/1/2008 14:16   בקטגוריות עיון, בעז נוימן, שואה, יאלי תמרה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



88,072

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לTsetata אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Tsetata ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)