| 11/2008
Irresponsible Hate Anthem
I am so all-american, I'll sell you suicide I am totalitarian, I've got abortions in my eyes
I hate the hater, I'd rape the raper I am the animal who will not be himself FUCK IT
Hey victim
Should I black your eyes again? Hey victim You were the one who put the stick in my hand I am the ism, my hate's a prism let's jut kill everyone and let your god sort them out
FUCK IT
Everybody's someone else's nigger I know you are so am I I wasn't born with enough middle fingers I don't need to choose a side I better, better, better, better
Not say this
Better, better, better, better
Not tell I hate the hater, I'd rape the raper I am the idiot who will not be himself
FUCK IT
| |
שוה לאלים
מִתְגַּלֶּה לִי כְּמִי שֶׁשָּׁוֶה לָאֵלִים
הַגֶּבֶר הַזֶּה הַיּוֹשֵׁב נִכְחֵךְ
וּמַקְשִׁיב מִקָּרוֹב לִצְלִיל
מִדְבָרֶךְ הַמָּתוֹק
וּצְחוֹקֵךְ הֶחָמוּד; עַד שֶׁלִּבִּי
נִתָּר בְּקִרְבִּי מִרִגְשָׁה
וּמִדֵּי אַבִּיט בָּךְ לְרֶגַע נִתָּק
מִפִּי הַדִּבֵּר
לְשׁוֹנִי קוֹפֵאת אֵשׁ דַּקָּה
עוֹבֶרֶת לְפֶתַע תַּחַת עוֹרִי
עֵינַי לֹא רוֹאוֹת עוֹד דָּבָר אָזְנַי
מִתְמַלְּאוֹת רְעָשִׁים
זֵעָה קָרָה מְכַסָּה אוֹתִי צְמַרְמֹרֶת אוֹחֶזֶת
אֲנִי חִוֶּרֶת יוֹתֵר מִן הָעֵשֶֹב, אֲנִי מְחַשֶּׁבֶת
לָמוּת...
אַךְ אֶת הַכֹּל יֵשׁ לָשֵׂאת שֶׁעַל כֵּן...
[פרגמנט שנכתב על ידי ספפו, משוררת יוונית מן המאה ה-6 לפני הספירה.]
| |
נשל הנחש
צולל חופשי ללא מצנח, לכל הכיוונים נפתח, והתשוקה לכל כיוון אותי הורסת, כך שבינתיים אני נח, כך כמו שאני מונח כשהתאוצה שמעלי שוב ושוב דורסת.
עני ורש ומרושרש, מביט בנשל הנחש. לו רק יכולתי גם אני כך להגיח. בהשילי בלי כל חשש, תרבות של עור אשר יבש, וכמו חדש למחוז חפצי אגיע.
מאיר אריאל
| |
שמאל-טוק
לקראת הבחירות הקרבות הגיע הזמן לניתוח לב אמיץ
לשולמית אולני
בהגיעה לגבורות, באהבה ובהערצה
במשך שנים רבות הצבעתי למרצ, אם לא שמאלה ממנה. בבחירות האחרונות הצבעתי לפרץ. היתה לי הרגשה שאולי הוא יביא לאיזו מהפכה קטנה כמו משופמים אחרים בהיסטוריה. כיום אני מצר על כך, ואולי באמת מדינה חייבת לעבור טראומה ובחירות שגויות כדי להבין לא רק שהיא לא בדרך הנכונה, אלא שהיא תקועה במקום. לא לבלוע ולא להקיא.
אמנם הבחירות יתקיימו רק בפברואר, אבל כבר עכשיו יש להעיר את הציבור השמרני ולהגיד - משהו פה הולך להשתנות, וכדאי שתהיו בוחרים אמיצים ולא מסורתיים.
מפלגת העבודה כבר הוכיחה שהיא בעיקר מפלגה דביקה. היא לא צריכה מפלגה. היא צריכה איזולירבנד חזק ולפענח את אהוד ברק.
אם תרצו העצרת האחרונה לזכרו של יצחק , רבין ז"ל היא משל על מפלגת העבודה ז"ל. אין צעקה ואין כותרת, רק מצעד של כוכבים נולדים ופוליטיקאים מתים. הודעה נמסרה למשפחות. בבוקר העצרת התבשרו המעט שעוד רחשו מעט כבוד למפלגה הגוססת, שיובל רבין שוקל להצטרף לביבי. בניגוד להמלט שמנסה לרצוח את קלאודיוס, רוצח אביו, רבין הצעיר - כמו המפלגה שלו - מגלה שוב את דביקות הפוליטיקאים, את חוסר האנושיות והנאמנות שלהם. אני מכיר עשרות חברים שלי שלא הגיעו לעצרת אחרי ההצהרה הטיפשית והמיותרת, וכוכב נולד אפשר לראות גם בלי להתקהל עם מיטב אמני ישראל. אני לא צריך מאה אלף איש כדי לדעת שרצחו את השלום, אני צריך איש אחד שינשים ויחיה אותו.
קראתי כמה טורים פטריוטיים שתקפו את עמוס עוז, שקרא בעוז להקמת מפלגת שמאל חדשה. במקום להיות גאים, כמוני, שהארץ שלנו עדיין לא מקשיבה רק לדמגוגים ולמושחתים, הרבה בוחרים עדיין לא מבינים שהפוליטיקה מרוויחה אם פה ושם מתבטאים בה גם אנשים חושבים ורהוטי לשון. לפני כמה שנים, כשראיינתי את הסופר הדגול סול בלו, הוא טען שסופרים אינם צריכים לעסוק בפוליטיקה. כשאמרתי לו שאצלנו מפוליטיקה מתים, הוא חייך ואמר "כן, היא בהחלט הורגת אותנו". בפגישה אחרת אמר לי פול אוסטר שאיש אינו מקשיב יותר לסופרים ולמשוררים משום שהאריסטוקרטיה החדשה של אמריקה היא הוליווד והכוכבים החלולים שלה. בכל מהפכה היו משוררים ופילוסופים שתמכו בה וניסחו אותה. המהפכה הרוסית הגדולה לא היתה אפשרית בלי הספרות הרוסית הגדולה. לאמריקה הצעירה היה את ג'פרסון, תורו, וולט וויטמן. מהפכת שנות השישים לא היתה אפשרית בלי דור הביט שכלל את קרואק, גינזבורג ואחרים. ההפגנות של דני האדום היו עוד פסטיבל נעורים אלמלא משנתם הסדורה של מרקוזה וז'אן פול סארטר. אצלנו, המדינה הזאת נבנתה על הרוקנרול של א.ד. גורדון, ברנר, בן-אהרון, בן-גוריון וז'בוטינסקי. אז הסירו את הכובע בפני עמוס עוז וסופרים נוספים, שמנסים להקים מפלגת שמאל רחבה ואיתנה, כזו שתגיע ליעדים ששום גוף פוליטי אחר לא יכול ואולי אף לא מעוניין להגיע אליהם.
ואכן, משהו קורה פה. הזמנים משתנים, עכשיו תורנו להשתנות. למרות הקלישאה-ולמרות שכל הקלישאות מתגלות לבסוף כנכונות-נושבת אצלנו רוח אובמה. זאת עדיין אינה סערה, רוח סתיו קלילה ונעימה. והשאלה היא: האם נדע גם ללמוד דברים טובים מארצות הברית? אם הארץ הגזענית והשמרנית ביותר בעולם החליטה לבחור בצעיר נבון ושחור משום שהטיפשים מכל הצבעים גרמו לה נזקים בלתי הפיכים, גם אנחנו מתחילים להרגיש שאנחנו בשלים לשינויים גדולים ומשמעותיים. אחד השינויים המתבקשים בדחיפות הוא שאדם צעיר יהיה מסוגל להגיד את המילים "שלום" ו"שמאל" בלי להיות נלעג ופאתטי, ושאדם מבוגר לא יצביע פנינה רוזנבלום רק בגלל האיפור והנקמה באלה שדפקו אותו לפני 30 שנה. במוסף שהקדיש "הארץ" לשמאל הישראלי, שולמית אלוני-מנהיגת הליברליות הישראלית החד פעמית שאין לה תחליף - מנסחת את המניפסט של השמאל: "אזרחי ישראל הסולדים מהכיבוש המדכא והרוצים שלום עם שכנינו; הרואים בזכותו של כל אדם לחיות תוך חירות מפחד וממחסור; הרוצים במדינה שבה התרבות, המחקר והדאגה לחולה ולקשיש יהיו במרכז סדרי העדיפויות שלהם, יעשו אגודה אחת, ישלבו ידיים וייתנו תנופה חדשה לחלומות". אלוני תמיד ידעה להגיד בקול רם וברור את מה שהשמאלנים הסלוניים פחדו להגיד או טשטשו במטאפורות: "עדיין קיימת בנו התשוקה לחברה צודקת, שבה העבודה והסולידריות האנושית משמשות לצורך פתרון, ולא פצצות הנזרקות על אוכלוסייה אזרחית".
מרצ רחבה, שמעוניינת להכיל אנשים צעירים וישרים שעדיין לא התייאשו והפכו לציניים גמורים, יכולה להוציא אותנו משיתוק שמבטיח רק עוד עשרות שנים של כיבוש ומלחמות. אחד מהצעירים האלה הוא חבר נפש שלי, גברי ברגיל - אמנם בן 50, אבל אתם יודעים בני כמה היו צעירי מפא"י? גברי הוא אחד היחידים שאני יכול להיכנס איתו לוויכוחים ערכיים בלי להרגיש מגוחך. אמרתי לו השבוע שמרצ בדרך הנכונה, אבל גם עליה להשתנות. זהבה גלאון למשל - למרות שהיא חברת כנסת טובה, יש להיפרד ממנה בגלל שהיא מתקשה בתקשורת עם העם ומתלהמת שלא לצורך. כמו כן, המפלגה צריכה כותרות וסיסמאות ברורות, ולא שוב את המלל האליטיסטי שבדרך כלל פונה למוח הבוחר ולא לנשמתו ולבטן הרכה שלו. אם מרצ היא אכן עלה התאנה של הפוליטיקה שלנו, העלה הזה צריך להיות שקוף. "כבר שנים רבות", אומר גברי, שרץ כעת לבחירות במפלגה המורחבת, "ישנם כאן מאות אלפי אנשים, בעיקר צעירים, שכבר מאסו בפוליטיקה הנוכחית. הם עדיין מחפשים משהו להאמין בו, ומרצ יכולה להיות הכתובת. הם הולכים לים או לגמלאים וחושבים שהם מוחים ומרדנים". גברי , ורבים מחבריו שהם גם חבריי, יודעים שמרצ צריכה לעבור טלטלה. להפסיק להיות תמיד "צודקת" בכל מחיר; לחפש מועמדים שלא רק יודעים לעצבן את הציבור, אלא גם לדבר על לבו; להבין שהוויכוח הוא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של השמאל, יהיה מה שיהיה; והכי חשוב: להחזיר לשמאל המסכן את כבודו האבוד.
בתגובות שאני מקבל על טורי ועל ההופעות שלי מכנים אותי "יפה נפש" (כאילו שעדיף להיות מכוער נפש). אלה שבאמת מחבבים אותי קוראים לי "שמאלן ערבי" או בשמי המלא, "שמאלן-אנטישמי-הומו-חמאסניק". האנשים המכוערים והטיפשים האלה אינם יודעים שהם הולכים לאבד את הדת הימנית והאלימה שלהם ולהישאר רק עם איי-קיו חד ספרתי, אלימות ושגיאות כתיב. צדק יוסי ביילין שכתב במוסף שהזכרתי קודם, כי מי שחרב עליו עולמו זה הימין, לא השמאל. שלטון של ימין צבאי משולב בכפייה דתית וכיבוש אכזרי הם לא רק משפילים, הם גם לא אנושיים. לכן, כששואלים אותי לפעמים למה אני שמאלני, התשובה התמידית שלי היא: "זה לא בגלל שקראתי את מרקס ולא בגלל חיבתי לפרולטריון. זה רק בגלל שהלב הוא בצד שמאל". אם הלב שלכם בצד ימין, אולי הגיע הזמן לעבור ניתוח לב ולהעביר אותו למקום הנכון. נכון, זה קצת יכאב, אבל תאמינו לי שאחרי שתתעוררו מההרדמה שבה אתם שרויים עשרות שנים, תרגישו הרבה יותר טוב. תודה והחלמה מהירה.
| |
"ההלם הראשון שלי היה בשיעור הראשון שבו שלחו את אחד מהתלמידים "להירשם".
זוכרים את וועדת משמעת, וועדת ערעור, השופטים, היו"רים והפרוטוקולים? בתלמה ילין את כל זה חוסכים בלהביא חתיכת נייר מהמזכירות ששמך רשום עליה. אין בחתיכת נייר הזאת שום דבר מיוחד, חוץ מזה שאם "נרשמת" יותר מ10 פעמים אתה נידון לעוף מבית הספר.
אני רוצה ברשותכם להכניס פה איזה פלשבק חיוני; בשנה הראשונה בדמוקרטי, החלטתי שאני רוצה להיות שופט בוועדת משמעת, ואחרי שנבחרתי ונשבעתי, כיהנתי בתפקיד זה למשך 4 שנותיי העשירות בבית הספר. אני זוכר המון מקרים, והמון דיונים מהוועדה, אני אפילו זוכר איפה נמצאת הקופסא שבה התיקים של כל אחד ואחד התלמידים. הייתי הולך לפני "עשרים ל-" להביא את הקופסא ומתחיל את המשפט. היו פעמים שייצאו זכאים והיו פעמים שייצאו אשמים, אבל תמיד, תמיד כל הצדדים אמרו את הדעות שלהם ואת עמדותיהם, ואם היו עדים אז גם הם היו אומרים הכל. עכשיו, במבט לאחור, תפקיד השופטים נראה לי כל כך קריטי, להחליט מה טוב ומה רע, להחליט על אשמתו של מישהו. עצוב לי לראות את המורה בכיתה שולחת ילד להירשם וכשהוא שואל "למה?" היא צועקת את זה יותר חזק כדי לוודא שהיא הייתה ברורה.
אני עדיין לא נרשמתי, מה שגרם לי לחשוב אם אי פעם העלו אותי לוועדת משמעת בדמוקרטי. ותאמינו או לא, אבל לא, אף פעם לא העלו אותי.
הלימודים באמת מעניינים, והחומר מרתק, אבל קשה לי להעביר שיעור בלי להזיל דמעה פנימית על געגועיי לבית ספרי הקודם."
[מתוך עיתון "השחף" של בית הספר הדמוקרטי במודיעין, כתב תומר בר, כפרה עליו]
| |
We Carry On
The taste of life I can't describe It's chocking on my mind Reaching out I can't believe Faith it can't decide
On and on I carry on But underneath my mind And on and on I tell my self It's this I can't disguise
Oh can't you see Holding on to my heart I bleed the taste of life The pace, the time, I can't survive It's grinding down the view Breaking out which way to choose A choice I can't renew
Holding on I carry on But underneath my mind And on and on I tell my self It's this I can't disguise
Oh can't you see Holding on to my heart I bleed, no place is safe Can't you see the taste of life
[[ Portishead - We Carry On \ Third ]]
| |
אני שומע משהו נופל אני שומע משהו נופל, אמר הרוח. שום דבר, זה רק הרוח, הרגיעה האם.
גם אתה אשם וגם הוא אשם, פסק השופט לנאשם. אדם הוא רק אדם, הסביר הרופא לבני המשפחה הנדהמים.
אבל מדוע, מדוע, שאל את עצמו הנער, לא מאמין למראה עיניו.
מי שאינו גר בעמק גר בהר, קבע המורה לידיעת הארץ ללא קושי ניכר.
אבל רק הרוח ששמט את התפוח הוא זכר מה שהעלימה מבנה האם:
שלעולם, לעולם, לעולם לא יהיה לו מנחם.
(אני שומע משהו נופל / נתן זך)
| |
כל מה שנחוץ
לזדון בכדי להצליח הוא יצורי אנוש הגונים שלא עושים דבר.
[אדמונד בורק, בהקשר לשואה]
| |
שיר עם מוסר השכל
Movin to the country, Gonna eat a lot of peaches Movin to the country, Gonna eat me a lot of peaches Movin to the country, Gonna eat a lot of peaches Movin to the country, Gonna eat a lot of peaches Peaches come from a can, They were put there by a man In a factory downtown If I had my little way, Id eat peaches every day Sun-soakin bulges in the shade Take a little naps where the roots all twist Squished a rotten peach in my fist And dreamed about you, woman, I poked my finger down inside Make a little room for it to hide Natures candy in my hand or can or a pie Millions of peaches, peaches for me Millions of peaches, peaches for free ***
| |
טרילוגיה כפולה
כשנולדתי הלם ליבי באקסטזה.
היה יפה אם יכלתי להגיד שהיה זה בשל ההתרגשות נוכח המעמד.
בפועל הגוף היה קטן מדי והלב היה גדול מדי.
הסטודנטים לקרדיולוגיה שהתגודדו סביב המיטה היו חלוקים בדעותיהם, אבל שינוי האטמוספירות מהפנים לחוץ נדמה כאילו כל הדעות סבבו סביבו.
כל הפתרונות האפשריים נראו כאילו נלקחו מסרטים מצויירים אז לא פתרנו כלום. לפני מאות שנים היה איזה מורה זן אחד שאמר שהעולם הרמוני ואנחנו מקולקלים. כבר אז, בגיל כלום, הייתי הדגמה חיה לתאוריה עתיקה ומבוססת - יש דברים שעדיף לתת להם להיתקן לבד.
כשבגרתי הלכתי פעם לקרדיולוג שנתן לי תשקיף ואמר: לכולם יש שני חדרים ושתי עליות, אבל אצלך זה אחרת.
שאלתי: זה תקין?
הוא אמר: זה עובד.
שאלתי: זה מסוכן?
הוא אמר: זה עובד.
שאלתי: אז מה זה אומר?
הוא אמר: זה עובד. פשוט אחרת.
~
בעליה הימנית שלי אין כלום. רק ריצפה נקיה וכיסא. שם אני ממקמת את כל הסטוצים החד-פעמיים שלי, כל האנשים שקוראים להם אִיתַּי ופגשתי שיכורה-למחצה באולם רועש (נשמע כאילו אני מדברת על מקרה פרטי, אבל צחוק הגורל הוא שהיו יותר מדי כאלו), כל האנשים שלא התקשרו בבוקר שאחרי.
כיסא אחד מספיק, ואם יש שניים באותה תקופה הרי שאחד מהם יכול לעמוד, בין כה זה לא נמשך הרבה.
הקירות מכוסים סימנים-סימנים. אני תמיד מבקשת מהם להשאיר איזו כתובת לפני שהם הולכים, למרות שלרוב הם עושים זאת בעצמם.
כאילו אני חייבת שריטה קטנה מהם על הקיר ההוא כדי לזכור לכאוב.
בחדר הימני יש חושך. חושך ומעגל של שק"שים ונרות, כמו בתנועה, כשהיינו ילדים.
שם אני ממקמת את כל מי שאני אוהבת. יש שם חברים קרובים, וחברים רחוקים וליחשושים של דיבורים תמיד.
הוא גדול ורחב והומה. אני יודעת שפעימות לב של התרגשות נוצרות כשקירותיו רוטטים מצחוק קולח.
על החדר השמאלי אני לא רוצה לדבר.
הוא מאובק ונשכח, והדלת החורקת אליו תקועה במשקוף.
את המפתח החבאתי מזמן ואני לא זוכרת איפה. לפעמים אני חושבת שזאת שיכחה עדיפה.
שם ממקמתי, אחת לתקופה, את הבחור שבחרתי לחלוק איתו את החיים.
עכשיו יש שם, מדי פעם, רק קצת רוחות רפאים.
העליה השמאלית, הקטנה ביותר, כל כולה ארץ רוחות רפאים.
קשה לקרוא לה באמת עלייה, אולי ארון, ובו צללים והדים של כל האנשים שפגשתי פעם ולא התמקמו לי בשום מקום.
יש שם את הבחור ההוא שחשב שאני שחקנית, ואת הבחורה שישנה מיטה מולי בבהד אחד ואת אילנה בנסקי שישבה לידי בחורף של כיתה ב' והיו לה מגפי גומי ורודים.
~
בא לי לתת לכם מפה גדולה, כמו זו של משרדי תיירות, ובה איקס האומר "אתה כאן".
בא לי להעביר באינפוזיה את כל מה שאני רוצה להגיד ולא יודעת איך, ישר לוורידים, שיתפוקקו שם כמו בועות סודה.
אנחנו מפחדים פחד-מוות מהמוות ובגלל זה אנחנו יוצרים: שירים, ילדים, כל מה שרק אפשר.
לפעמים אנחנו יוצרים דמיונות. לפעמים אנחנו יוצרים אהבה.
~
ביום ההולדת מורן אמרה לי: "לפעמים המציאות גוררת אותךְ למחשבות אחרות"
ואני חשבתי: "חבל שמחשבות לא גוררות אותי למציאות אחרת".
[מתוך הבלוג של Sour Jane. זה הותיר אותי פעורת פה, והזכיר לי מאוד את יהודה עמיחי.]
| |
I got my hair
I got my head
I got my brains
I got my ears
I got my eyes
I got my nose
I got my mouth
I got my teeth
I got my tongue
I got my chin
I got my neck
I got my tits
I got my heart
I got my soul
I got my back
I got my ass
I got my arms
I got my hands
I got my fingers
Got my legs
I got my feet
I got my toes
I got my liver
Got my blood
I got my guts
I got my muscles
I got life
Life
Life
LIFE!
Out of the soundtrack of Hair - I got life
| |
וזה כל מה שיש
ובית קפה קטן כסא, פסנתר, פסנתרן ממול הים גועש הזמן חולף לאט וזה כל מה שיש
ושוב אותו הילוך ברחוב כמעט חשוך עוד בית ועוד עץ "תסלח לי, תן לי אש" וזה כל מה שיש
ולפעמים - פגישה ולפעמים - אישה ורגע שרוגש ואחר-כך נרגע וזה כל מה שיש ומה הלב דורש את זה הוא לא אומר מזה הוא קצת חושש וזה כל מה שיש.
[עלי מוהר, מתוך התקליט של יוני רכטר "התכוונות"]
| |
מחֻרבּן חומותיךְ כל אבן קטנה
אלקט ואשמור למזכרת.
(לאה גולדברג, משירי ארץ אהבתי)
| |
סרטים מצויירים
לי יש עוד כל-כך הרבה
להגיד לך
כל יום יש עוד משהו לספר
אני חולמת
אני קטנה עכשיו
נעלמת כל יום שעובר
ואני רק מוציאה מילה להגיד לך אתה רחוק יותר ויותר יותר ויותר
[שיר הנושא מתוך "כנפיים שבורות"\ניר ברגמן]
| |
מכות קטנות מכים אותה, כמו ביצה לקילוף
מכות בושם נואשות היא מחזירה לעולם בציחקוקים חדים היא מתנקמת על כל העצבות, ובהתאהבויות פזיזות.
בלילה כשהיא קורעת תכשיטיה יש סכנה שלא תדע גבול, והיא תמשיך לקרוע את חייה - ההתמוטטויות המתוקות של אביגייל.
[ההתמוטטויות המתוקות של אביגייל/ יהודה עמיחי]
| |
לדף הבא
דפים:
|