| 5/2008
ציטוטי מאי
אז כמעט ונגמר לנו עוד חודש.
הנה פוסט ציטוטים חודשי, סוג של התאספות בסוף כל חודש,
במסגרתה יציין כל אחד שניים עד שלושה מהציטוטים האהובים עליו מהחודש החולף בתגובות.
היום יום רביעי ה-28; הפוסט הזה יישאר ראשון עד ה-31, יום שבת, כך שהבמה לדיון הזה תישאר זמן מה.
החוקים:
1. לשוטט בציטוטים של החודש האחרון, ליהנות שוב, אולי אפילו לגלות מחדש - ולבחור שניים עד שלושה ציטוטים (שלא אתם הוספתם, מן הסתם). דרך אגב, זאת גם הזדמנות מצויינת להוסיף תגובות לפוסטים ישנים יותר, אם מתחשק לכם.
2. לציין בתגובה לפוסט הזה את שם הציטוט ובעליו, לינק לקטע, מיהו הבלוגר שהוסיף אותו, וגם קטע קצר שיספר למה בחרתם דווקא בציטוטים בהם בחרתם.
3. דיונים בתגובות יתקבלו, כתמיד, בברכה.
המילה החודשית של פרויקט "מילה אחת שווה" היא אפשרות.
אתם מוזמנים לפרסם במהלך החודש ציטוטים שקשורים באפשרויות, בתקווה, בדלתות חדשות שנפתחות. אפילו באפשרויות יומיומיות קטנות.
אתם מתבקשים לשייך לציטוטים האלה את הקטגוריה "מילה אחת שווה (אפשרות)".
| |
מי שמספר
יודע בדרך כלל להסביר את עצמו, לספר זה כמו לשכנע או להסביר או להראות וכך הכל מובן, גם המעשה הנתעב ביותר, הכל נסלח כשיש על מה לסלוח, הכל נמחק, נספג ואפילו מעורר רחמים, הדבר קרה וצריך לחיות איתו מרגע שאנחנו יודעים שהוא נחלת העבר, לחפש לו מקום במצפון ובזיכרון, מקום שבו העובדה שהוא קרה ואנחנו יודעים שהוא קרה לא תעצור אותנו מלהמשיך לחיות. מסיבה זו, מה שהתרחש למעשה לעולם איננו נורא כל כך כמו הפחדים והתיאוריות שלנו, כמו הסברות וההשערות והסיוטים שלנו, שלמעשה איננו כוללים אותם בידע שלנו אלא פוטרים אותם מעלינו לאחר שסבלנו מהם או חשבנו עליהם לרגע, ולכן הם ממשיכים להחריד אותנו, שלא כמו האירועים הממשיים, שמעצם היותם ממשיים הם מאבדים מחשיבותם: מאחר שהדבר קרה ואני יודע שהוא קרה ואין מה לעשות, אנחנו אומרים לעצמנו, עלי לנסות להבין אותו ולנכס אותו, או לתת מישהו אחר להסביר לי מה קרה, והאדם המתאים ביותר לכך הוא מי שמעורב באופן ישיר, כי הוא היודע. אפשר אפילו למצוא חן בעיני מישהו כשמספרים לו סיפור, זו הסכנה. כוחו של כישרון המשחק, אני מניח: בגלל זה יש נאשמים, בגלל זה יש שונאים שרוצחים אותם או מוציאים אותם להרוג או עושים בהם לינץ' מבלי לתת להם להוציא מילה – בגלל זה יש חברים שמתכחשים להם ואומרים: "אני לא מכיר אותך" או שלא עונים למכתביהם – כדי שלא יסבירו ולפתע שוב ימצאו חן בעינינו...
(עמוד 249)
הכל מזדהם בקלות רבה, אנחנו יכולים להשתכנע מכל דבר, אנחנו תמיד יכולים להוכיח את צדקתנו ואפשר לספר הכל אם מלווים את המילים בצידוק כלשהו, בתירוץ או בנסיבות מקלות או אפילו סתם אם מציגים את הדברים כפשוטם. סיפור הוא צורה של נדיבות, הכל יכול לקרות ולהיאמר ולהתקבל, מכל דבר אפשר לצאת בלי עונש, או אפילו ללא פגע. איש אינו פועל כשהוא משוכנע בחוסר צדקתו, לפחות לא ברגע העשייה, זה כמו לספר סיפור, איזו משימה או מטלה מוזרה היא זו, מה שקורה לא קורה לגמרי עד שמגלים אותו, עד שלא מדברים עליו ועד שלא יודעים עליו, ובינתיים אפשר להפוך את האירועים הללו למחשבה או לזיכרון. אבל למעשה מי שמספר תמיד מספר אחר כך, מה שמאפשר לו להוסיף אם הוא רוצה, כדי להתרחק מהמאורעות: 'אבל הפניתי את גבי לעצמי-לשעבר, כבר אינני מה שהייתי וגם לא מי שהייתי, אינני מכיר את עצמי ואף איני מזהה את עצמי. ואני לא חיפשתי את זה, לא רציתי את זה'. ומי שמקשיב, מצדו, יכול להקשיב עד הסוף ועדיין לומר את התשובה שתמיד היא הטובה ביותר: 'לא יודע, אין לי מושג, נחיה ונראה'.
(עמוד 326)
[מתוך 'מחר בקרב חשוב עלי' / חוויאר מריאס]
| |
אִבַּדְתִּי יֶלֶד שֶׁהִתְעַקֵּשׁ לְהִתְבַּגֵּר
אִבַּדְתִּי יֶלֶד שֶׁהִתְעַקֵּשׁ לְהִתְבַּגֵּר, בְּכָל מְחִיר.
אִבַּדְתִּי אוֹתוֹ בְּמִטָּה גְּדוֹלָה מִדַּי
בֵּין חֲפִיסוֹת סִיגָרְיוֹת רֵיקוֹת מִדַּי
בֵּין בַּקְבּוּקֵי וִיסְקִי וְקוֹנְיָאק חֲרִיפִים מִדַּי
בֵּין חֵלְקֵי לְבוּשׁ שֶׁל נָשִׁים גְּדוֹלוֹת מִדַּי
שֶׁהִשִׂיג בְּקַלוּת רַבָּה מִדַּי.
וַאֲנִי הִתְחַנַּנְתִּי לְפָנָיו שֶׁיִּשָּׁאֵר עוֹד מְעַט בְּגִילוֹ
עִם הָעֵינַיִם הַגְּדוֹלוֹת, שֶׁתְּמִימוּת יַלְדוּתִית
מְהַבְהֶבֶת בָּהֶן
עִם כָּל הַסִּימָנִים שֶׁל יֶלֶד עַל סַף הַהֲפִיכָה לְגֶבֶר
מַמְשִׁיך לִדְבֹּק בַּיֶלֶד שֶׁבּוֹ.
אֲבָל הוּא שָׁכַב, מִהֵר. חָשַׁב שֶׁמַשֶׁהוּ יִבְרַח
אִם יְחַכֶּה.
רָצִיתִי שֶׁיִשָּׁאֵר פֶּטֶר פֶּן, וְלוּ לְרֶבַע נֶצַח בִּלְבַד
לֹא לְנֶצַח שָׁלֵם.
אֲבָל הוּא רָצָה לְהִתְבַּגֵּר.
זִנֵּק אֶל הַזְּרוֹעוֹת הַמְּפַתּוֹת שֶׁל כַּל הַדְּבָרִים
שֶׁמְּחַכִּים לְיֶלֶד גָּדוֹל.
אִבַּדְתִּי אוֹתוֹ, לַיְלָה אֶחָד
בְּמִטָּה גְּדוֹלָה מִדַּי
בְּמִטָּה כָּל כָּךְ גְּדוֹלָה
גְּדוֹלָה כָּל כָּךְ
שֶׁמְּאֹד קַל, בְּמִטָּה כָּזאֹת
לְהֵאָבֵד.
[ורד מוסנזון, מתוך "דברים שצריך לעבור".]
| |
זה היה סיפור של חרף.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
מִכֵּיוָן שֶׁהַגֶּשֶׁם בְּמֵילָא זָלַף
וְהָעֵצִים נָשְׁבוּ וְטִפּוֹת זָלְגוּ
מֵעָנָף לְעָנָף.
מִכֵּיוָן שֶׁבְּמילָא הַיָּם גָּעַש
וְהַגַּלִּים קָצְפוּ וְהַחוֹל נִרְטַב
וְהָיִית לְבַד וְחִפַּשְׂת חָבֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף,
לֹא יוֹתֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
מִכֵּיוָן שֶׁהַלַּיְלָה בְּמֵילָא קָפָא
וַעֲנָנִים עָטְפוּ כּוֹכָבִים קָרִים
וְהָיִית כֹּה יָפָה.
מִכֵּיוָן שֶׁבְּמילָא הָאוֹר דָּעַךְ
וְרָצִיתִי בָּךְ רְטוּבָּה וּקְרוֹבָה
וְאַתְּ גָּרָה שָׁם בְּפִנַּת הֶחָצֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
לֹא יוֹתֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
מִכֵּיוָן שֶׁבְּמילָא בָּעַר הַתַּנּוּר
וְשָׁזִיף טִפְטֵף בַּחַלוֹן הַסָּגוּר
וְאָהַבְתִּי אוֹתָךְ.
מִכֵּיוָן שֶׁבְּמילָא שָׁכַבְנוּ שָׁם
וְהִנַּחְתִי רֹאשִׁי עַל שָׁדֵךְ הָרַךְ
וְנִכְנַס חֲלוֹם בְּעִנְיָן אַחֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
לֹא יוֹתֵר.
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
מִכֵּיוָן שֶׁהַשַּׁחַר עָלָה
וְהַגְּשָׁמִים שָׁתְקו וְהַקֶּשֶׁת נָפְלָה
לַשְּׁלוּלִית הַכְּחוּלָּה.
מִכֵּיוָן שֶׁבְּמילָא הַיָּם נִרְגַּע
וְהַגַּלִּים חָזְרוּ וְהַחוֹל יָבַשׂ
וְשָׁנִים חָלְפוּ וַאֲנִי אוֹמֵר:
זֶה הָיָה סִפּוּר שֶׁל חֹרֶף.
לֹא יוֹתֵר.
[זה היה סיפור של חרף/יהונתן גפן] [זה בטח לא הבולט שבשיריו, אבל אתמול בלילה שכבתי לי במיטה עם הספר ביד וברחה לי דמעה קטנה כשקראתי את המילים האלה]
| |
after hours
one, two, three If you close the door the night could last forever Leave the sunshine out and say hello to never
All the people are dancing and they're having such fun I wish it could happen to me
But if you close the door I'd never have to see the day again
If you close the door the night could last forever Leave the wine-glass out and drink a toast to never
Oh, someday I know someone will look into my eyes And say hello you're my very special one
But if you close the door I'd never have to see the day again
Dark party bars, shiny Cadillac cars and the people on subways and trains Looking gray in the rain, as they stand disarrayed oh, but people look well in the dark
And if you close the door the night could last forever Leave the sunshine out and say hello to never
All the people are dancing and they're having such fun I wish it could happen to me
Cause if you close the door I'd never have to see the day again I'd never have to see the day again, once more I'd never have to see the day again
..
| |
~
אם בלילה עולים הדברים אפלים
בבוקר יהיו השמיים כחולים
והעשב יהיה ריחני וירוק
כמו הושקה בכאב החותר העמוק
ומסמן את פַּנָי בין פָּנִים אחרות
הקמות אל יומן, נחרצות וברורות
והיום לקראתן מצלצל וזוהר
ואולי רק אותי הבהיר מסנוור
ואופף עד אובדן נשימה, כי בהיר
משקף רמו רְאִי ושקוף כמו אוויר
ומוחה סימנים ופורע כיוון
ושיווי המשקל ומידת האיזון
של בוקר נבלע בְּמֵאָה וקולות
ואני לדרכי ברגליים כושלות.
[אם בלילה, מאת חווה אלברשטיין]
| |
Choose Life
"Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, Choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol and dental insurance. Choose fixed- interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisure wear and matching luggage. Choose a three piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who you are on a Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing spirit- crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pissing you last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked-up brats you have spawned to replace yourself. Choose your future. Choose life... But why would I want to do a thing like that?”
[מתוך הסרט טריינספוטינג המבוסס על סיפרו של אירווין וולש, תסריט מאת ג'ון הודג']
| |
1962
כְּשֶׁיָּבוֹאוּ הַדְּבָרִים פִּתְאֹם
בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם
בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם
אֶעֳמֹד פְּעוּרַת עֵינַיִם
אֶל מוּל הָאָסוֹן.
כָּל חַיַּי קוֹפְאִים אֶל הַמָּחָר הַזֶּה. אֶבֶן שׁוֹאֶבֶת - אֲנִי הַבַּרְזֶל עֵינַי אֲבָנִים לוֹהֲטוֹת אֵינֶנִּי בּוֹכָה.
כְּבָר עַכְשָׁו חָשָׁה אֶת הַלַּהַט אֶת הַיֹּבֶשׁ בַּגָּרוֹן אֶת הַמַּבָּטִים וְהֶחָרוֹן וְלַיְלָה לַיְלָה בּוֹכִים חַיַּי אֶת בְּכִי אוֹתוֹ הַיוֹם.
רעיה הרניק מתוך "מכתבים לגוני", ספר שהוקדש לבנה גוני הרניק שנפל בקרב על הבופור ב-82. השיר נכתב שני עשורים לפני נפילתו. [אני לא יכולה להתחיל לתאר אפילו כמה זה קורע ומעציב ומכעיס אותי, שהשכול בארץ הזאת נולד יחד עם הילד. שאין רגע של חסד. שזה עניין של ציפייה, של חשש הטבוע בחיי היומיום.]
| |
'עוד רגע, טוב?
לפני שנים חשבתי שאעשה מיבחן-ראיה מיוחד לכל אשה שתמצא חן בעיני, כדי לקבוע מי תהיה "האשה של חיי". חשבתי שנביט זה לתוך עיני זה ונקרב לאט את העיניים, קרוב ויותר קרוב, ועוד יותר קרוב, עד שעין שלי תיגע בעין שלה, אבל תיגע ממש, לא רק הריסים, לא העפעפיים, העין עצמה, האישונים והרטיבויות שיגעו, ותיכף יפרצו דמעות כמובן, ככה הגוף בנוי, אבל שנינו לא נוותר ולא ניכנע לחוקיות של הרפלקסים ולבירוקרטיה של הגוף, עד שבין הדמעות והכאב יעלו ויצופו אלינו שברי התמונות הכי עמומות והכי קדומות של שתי הנפשות. שנראה את הצורות השבורות שבתוך השני, זה מה שאני רוצה כעת, שנראה בשני את החושך, למה לא, למה להסתפק, מרים, למה לא לבקש, פעם אחת בחיים, לבכות בדמעות של אחר.'
...
'סתם הירהור, גור-פילוגרושים.
שאולי בחיכוך-אישונים כמו שחלמתי פעם, הדמעות שפורצות יהיו לגמרי שונות מאלו שמוכרות למשתמשים בדרך-כלל? אני מתכוון - אולי יהיו מתוקות מדבש, ויטפטפו מאיזה כיס דמעות רזרווי ונסתר, שלא ידענו עליו בכלל. האיבר היחיד בגוף שנברא מתוך ידיעה שאף-פעם, במשך כל החיים, לא יהיה בו שימוש. בדיחה פרטית עצובה של אלוהים, שידע מראש עם מי יש לו עסק, כי על כוח-המשיכה אפשר כנראה להתגבר, אבל לא על כוח הרתיעה וההדיפה של נפש שרואה פתאום מולה נפש אחרת קרובה ופעורה, ותיכף המיצמוץ שהוא משמר הגבול'.
| |
"את עצמנו אנחנו אוהבים במסירות
קשובים לעצמנו קשב מוחלט. ואף זאת בבחינת שיפור ממשי שאף לפני חדשים מעטים נתקף גופנו כמיהה חזקה להשליך את עצמו בדחיפות מן הגג."
[האהבה האמיתית אינה כפי שהיא נראית / דליה רביקוביץ]
| |
"ברחוב יש סערה וכואב לי נורא בברך שקיבלה את המכה, נהיה בה פצע
יש בי חשק מדבק יש לי מוח מרתק יש לי כח לבתק יש לי מלח בשפע
פצע ומלח ומלח בפצע זה שילוב לא קל אני לא ממליץ בכלל
כאן בחדר קר מאד לא גיליתי את הסוד היא ביקשה ממני עוד החלטתי לא לתת לה
יש בי להט דמיוני יש לי תחת אלוהי יש לי פרנסה זמנית יש לי מלח וגם תזה
פצע ומלח ומלח בפצע זה שילוב לא קל אני לא ממליץ בכלל "
\ ביצוע: הפה והטלפיים מילים: אוהד פישוף, אסף גברון, רם אוריון
| |
הלב שלי חלש ולא מהימן. כשאמות זה יהיה בגלל הלב. אני מנסה להעמיס עליו כמה שפחות. אם משהו עתיד להותיר את רישומו, אני מפנה אותו למקום אחר. למעיים למשל, או לריאות, שעלולות להיתפס לרגע אבל עדיין לא קרה שלא נשמו פעם נוספת. כשאני עובר ליד ראי וגונב הצצה בעצמי, או כשאני בתחנת האוטובוס וכמה ילדים צצים מאחוריי ואומרים, מי מריח קקי? - השפלות קטנות של יומיום - את אלה, ככלל, אני סופג בכבד. נזקים אחרים אני סופג במקומות אחרים. את הלבלב אני שומר לרגעים שבהם הולם בי כל מה שאבד. נכון שיש כל כך הרבה, והאיבר כל כך קטן. אבל. תתפלאו כמה שהוא מסוגל לספוג, אני מרגיש רק כאב חד ומהיר וזה עובר. לפעמים אני מדמיין את הנתיחה שלי שלאחר המוות. אכזבה מעצמי: כליה ימנית. אכזבה של אחרים ממני: כליה שמאלית. כישלונות אישיים: קישקעס. אני לא רוצה להישמע כאילו עשיתי מזה מדע שלם. לא הקדשתי לעניין מחשבה רבה כל כך. היכן שזה פוגע שם אני סופג. אלא שאני מבחין בדפוסים מסויימים. כשמזיזים את מחוגי השעון לאחור והחשכה יורדת לפני שאני מוכן, את זה, מסיבות שאינני יכול להסביר, אני מרגיש במפרקי הידיים. ואם אני מתעורר והאצבעות שלי נוקשות, אין כמעט ספק שחלמתי על ילדותי. השדה ששיחקנו בו, השדה שנגלו בו כל מיני גילויים והכול בו היה אפשרי. (רצנו בכל הכוח - חשבנו שתכף נירק דם: עבורי זה קולה של ילדות, התנשמות ונעליים הולמות באדמה הקשה.) נוקשות באצבעות היא חלום של ילדות כפי שזו הוחזרה לי בערוב ימי. אני צריך להזרים עליהן מים חמים, אדים מערפלים את הראי, איוושת יונים בחוץ. אתמול ראיתי איש בועט בכלב והרגשתי את זה מאחוריי העיניים. אינני יודע איך לכנות אותו, מקום שקודם לדמעות. כאב השכחה: עמוד השדרה. כאב ההיזכרות: עמוד השדרה. כל הפעמים שהבנתי פתאום שהורי מתים, אפילו עכשיו, זה עדיין מפתיע אותי להתקיים בעולם בזמן שאלה שעשו אותי חדלו להתקיים: הברכיים, אני זקוק לחצי שפורפרת בן-גיי והפקה שלמה רק כדי לכופף אותן. לכל זמן, לכל עת שהתעוררתי רק כדי לטעות ולחשוב לרגע שמישהו ישן לידי: טחור. בדידות: אין איבר שמסוגל לספוג את כולה.
[מתוך תולדות האהבה \ ניקול קראוס.]
| |
שוב הטעים שהתחזית אינה חמורה.
הפצע רחוק מאזור הסכנה הגדולה ביותר, ואין איש זוכר ששתת דם. הדעת נותנת שסיֶרְוָה מָריה לא תחלה בכלבת.
"ובינתיים?" שאל המרקיז.
"בינתיים תנגנו לה מוסיקה, תמלאו את הבית פרחים, תדאגו שתשמע זמרת ציפורים, קחו אותה אל הים לראות את השקיעות, תנו לה כל מה שיכול לשמח אותה." ואברֶנוּנסיוֹ נפרד מתוך הנפת מגבעת ופסיקת פסוקו הלטיני כדרכו. אבל הפעם תירגם אותו לכבוד המרקיז: "מה שלא ירַפּא האושר לא תרפּא שום תרופה."
[על אהבה ושֵׁדים אחרים, מאת גבריאל גרסיה מארקס]
| |
לדף הבא
דפים:
|