מפעם לפעם נשמעות תביעות מפי מדינות "עם הסטוריה" כלפי מדינות המערב – "השיבו לנו את העתיקות".
המוזיאונים הארכיאולוגים החשובים בעולם נמצאים בבירות החשובות ביותר. הלובר בפריס, הבריטיש מיוזיאום בלונדון, הפרגמון בברלין, הוותיקן ברומא והמטרופוליטן בניו-יורק, והם מהווים אטרקציה תרבותית ותיירותית ראשונה במעלה.
גולת הכותרת של האוספים באותם מוזיאונים הם שכיות החמדה של העולם העתיק – פסלים, תבליטים ולפעמים מבנים שלמים שפורקו והועברו להרכבה מחדש באותו מוזיאון. רב המוצגים עשו דרכם למערב במהלך המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. תקופת השיא של הקולוניאליזם. האדונים, הקצינים והג'נטלמנים עמדו בראש צבא ארכיאולוגים שחפר בשיטתיות ושלח הביתה כל ממצא מעניין, כאשר לתושבים המקומיים לא ניתן שום פתחון פה. כעת, באיחור של מאה שנה, הם פותחים את הפה ותובעים את השבת האוצרות – יוון, טורקיה, מצרים ועיראק, כולן מדברות בקול אחד: ונוס הביתה.
למרות ההתנגדות של אותם מוזיאונים מפוארים, למביט מהצד נראה שאין להם קייס.
לוונוס טוב ונעים באולמי הלובר. מיזוג האוויר מושלם והתאורה עדינה ומתחשבת. גם האורחים הרבים נוהגים בה בהערצה וכבוד. אחרי מאתיים שנה בלובר היא מרגישה ממש בבית. אבל כמו במקרה של ברונה-קרולין, הפעוטה החטופה-מאומצת, אשר בית המשפט פסק כי עליה לשוב להוריה הביולוגיים גם אם לכאורה צפויים לה חיים קשים ואומללים בהשוואה לאלו שבחיק משפחתה המאמצת, גם ונוס ונפרטיטי צריכות לשוב לידי הוריהם הביולוגיים.
אולם מה אם האבא הביולוגי הוא בעצם אנס? האם גם אז מגיעה לו זכות הראשונים כהורה? שכן אמנם ונוס נלקחה מיוון ונפרטיטי ממצרים, אך התושבים באותם מקומות לא רק שונים מאותם תושבים עתיקים שיצרו אותם, אלא שהם יושבים שם מכח כיבוש ובמקרים רבים אף אחראים לחיסול התושבים והתרבות שיצרו את אותן יצירות. האם הפסל שייך לעם או לארץ? ושל מי הארץ הזאת? האם עם שיוצא לגלות צריך להשאיר את יצירות המופת שלו מאחוריו או שהוא יכול, בגלוי או בהחבא, לקחתן איתו לדרך? ומה הקשר בין היוונים הקדמונים שיצרו את ונוס ובין הטורקים ששלטו במילו בעת שנמצא הפסל?
ואיזה יחס מגלים התושבים באותם מקומות לעתיקות שבשטחן? האם הם ממציאי המחיזור, מפרקים ארמונות עתיקים כדי להשתמש באבנים המסותתות לריצוף ולבניה? אולי הם מהווים סכנה מוחשית ליצירות האומנות העתיקות, כמו אפגניסטן של הטאליבן שהשמידה פסלי בודהה ענקיים בני אלף וחמש מאות שנה (והוכיחה את הכתוב – מי שמשמיד יצירות מופת ענקיות מעשי ידי אדם ישמיד מגדלים ענקיים הומי אדם). ברור שוונוס במקום כזה נמצאת בסכנה ואילו יכלה לדבר היתה מבקשת מקלט מדיני וזוכה למעמד של פליט. האם הייתם מסגירים ונוס חשופת חזה לידי המוסלמים?