לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כל הדברים גדולים כקטנים


כל מה שראוי לבזבז עליו את זמנו היקר של הקורא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2021    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פרויקט האיקונים הגדול (מונה ליזה , 4)


בואו נצא קצת החוצה. הדמות של מונה ליזה, עם הבגדים הכהים וההצללה המיוחדת מתאימה מאד לגירסא בשחור לבן (ללא אפורים), ויותר מכך, מתאימה לשבלונה של מרססי גרפיטי. ואם יצאנו לרסס אותה על הקירות, גם כאן אפשר לגוון ובגדול.

 

ביותר גדול

 

והכי גדול

 

 

או לצאת אל השדות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ולא לשכוח לשים לב על מה אתם דורכים.

 

עכשיו נשנה מעט כוון. במקום לבנות, נפרק. אולי משום שליאונרדו היה איש רנסאנס שחקר ובדק הכל, יש נטייה לעשות את אותו הדבר ליצירות שלו. לפרק, לבדוק ובעיקר לתת להן לבוש מדעי, מתמטי וממוחשב. כי ליאונרדו והמונה ליזה - חד הם.

 

יש מי שחוקר את התמונה לפני ולפנים, שכבה מתחת לשכבה כדי לגלות את צפונותיה

 

יש מי שמרכיב אותה מחדש - מרכיבים אלקטרוניים, או כרטיסי רכבת משומשים (משום מה, שניהם מהמזרח הרחוק)

 

אבל מעניין במיוחד הוא השמוש המגוון בתכנות מחשב כדי לבנות אותה באופן "מחשבי"

 

וזה לא כזה אבל נחמד

 

בעזרת תוכנה מיוחדת אפשר למזג בין המונה ליזה לכל מפורסמת אחרת, כלומר התוכנה יכולה למזג בין כל שני פרצופים, אבל אני מצאתי ברשת הוכחה לכך שהמונה ליזה היא מיזוג רצוי במיוחד.

 

וכאן תוכנה אחרת שעושה דברים אחרים, אבל גם שם בחרו דווקא את מונה.

 

לסיום הפרק הזה, הנה מונה בתפקיד מדגימה של אפקט מעניין בתפיסה החזותית.

אם מתבוננים בשתי התמונות לא מוצאים הבדל משמעותי במיוחד

 

כעת ניקח את אותן תמונות בדיוק ונהפוך אותן

מה זה מסביר בדיוק תחשבו לבד. העיקר שזה היה עם המונה ליזה.

 

 

חשבתי שזה יהיה הפרק האחרון בסדרה הזאת.

מסתבר שלא.

 

 

נכתב על ידי , 19/6/2008 21:48   בקטגוריות פרויקט האייקונים הגדול  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שרה (הקודמת) ב-20/6/2008 13:34
 



פרויקט האייקונים הגדול - (מונה ליזה, 3)


 

יצירה כל כך מוכרת יכולה לשמש חומר מצוין ליצירה אמנותית, כמקור חיקוי למתלמדים...

 

 

וליצירות מתוחכמות  יותר

 

 

 

 

לשימוש כציטוט נטו, נוסח אנדי וורהול אשר עבודתו באה ואומרת "הנה אייקון"

 

 

 

 

ויש התייחסות ליצירות אמנות אחרות וזה כבר שידוך מעניין. דוגמא יפה היא השילוב עם הציור של מ.ק.אשר ועוד קצת

 

 

 

ציטוט מעניין יש בציור הזה, ששמו הוא ...מונה ליזה

 

 

 

שמוש אמנותי אחר לוקח את היצירה לצד הדברים היותר שימושיים. כאן לפנינו שטיחון לכניסה לבית, טבלת שוקולד, וספר ילדים שהציור השני ממנו הזכיר לי את השיר - "ביום בהיר ונהדר / יצאו מתוך ההגדה..."

 

 

אמנות שימושית אחרת היא כמובן זו מעולם הפירסום. כאן מקבלים סלבריטי בלי הצורך לשלם תמלוגים של מליון דולר, אז לא תקחו?

 

 

 

 

 

 

זהו...להיום.

 

יש עוד.

נכתב על ידי , 18/6/2008 21:26   בקטגוריות פרויקט האייקונים הגדול  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ~~nobody~~ ב-23/6/2008 18:46
 



פרויקט האיקונים הגדול - (מונה ליזה, חלק 2)


אפשר למצוא לה כל מיני תחליפים ומחליפים ותמיד יהיה מבחר של חיות

 

אבל כל אחד ואחת יכולים להיות למונה ליזה

בדיוק

 

 

או בערך

 

 

ואפשר לגנוב לה את הפרצוף עם החיוך או להסתיר אותה בערפל

תמיד נשמח לזהות אותה ולפגוש אותה שוב

 

 

המשך יבוא שוב

נכתב על ידי , 17/6/2008 21:53   בקטגוריות פרויקט האייקונים הגדול  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-19/6/2008 21:04
 



פרויקט האיקונים הגדול - (מונה ליזה, חלק 1)


לפני שנסענו לצרפת עם הילדים עלעלנו במספר ספרי טיולים בחנות. היה שם ספר שהתמקד בטיול עם ילדים והיה בו פרק על הביקור בלובר. היו בו הנחיות מפורטות מרגע הכניסה – ישר, שני אולמות, ימינה במדרגות, עד סוף המסדרון, דלת שניה ימינה, שוב ימינה, לחצות את החדר וזהו – שם המונה ליזה. אחר כך, באותה הדרך חזרה החוצה. הציור הכי הכי שכל ילד מכיר ורוצה לחוות.

 

 

היא כל כך מוכרת שאם נראה אותה במקרה ברחוב או בשוק, אפילו בתחפושת, נזהה אותה מיד. ואם היא תחלה ויביאו לה מחליפה מיד נבחין גם בכך.

 

אז מה היה לנו? יש את הפנים, המאוד מיוחדות, שלא דומות לאף אחת (חוץ מכמה דמויות בציורים אחרים של ליאונרדו), ובעיקר העיניים.

 

ובעיקר החיוך. אי אפשר לטעות בהם.

 

 

התנוחה, ובעיקר הידיים. הבגד הכהה עם המחשוף הריבועי והנוף ברקע עם הנהר התכלכל. אלו האלמנטים. זה המקור. כולם מוזמנים למשחק הוריאציות.

 

המשחק הפשוט ביותר הוא לקשקש על המקור.

 

 

או ללכת טיפה יותר רחוק.

 

אפשר להתרחק עוד ועוד ועדיין להשאר מונה ליזה. רק לשמור על משהו מהאלמנטים המקוריים. חלק מהתמונות באות להגיד משהו. חלק סתם משתעשעות.

 

 

 

כל התמונות הן מבחר קטן מתוך חיפוש ברשת האינטרנט.

 

התמונה הזוכה להיום היא זאת. מעבר לציטוט הרגיל יש כאן הברקה. נקודת מבט ואבחנה מיוחדת. הנוף המסתורי בו ניצבת מונה ליזה הופך כאן לנוף חללי טיפוסי בירח או במאדים וזה נראה כל כך מתאים, כאילו היא באה משם. אשה מנוגה.

 

 

המשך יבוא.

 

למי שירצה להרחיב בינתיים הנה אתר המוקדש כולו לשעשועי מונה ליזה ובו כמה אלפי תמונות מעשה ידי הגולשים.

 

 

נכתב על ידי , 16/6/2008 22:54   בקטגוריות פרויקט האייקונים הגדול  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שלי ב ב-18/6/2008 14:01
 



פרויקט האיקונים הגדול (הסימפסונים)


כמו בסיפור שטר בן מיליון, שאם אתה מספיק עשיר אתה כבר לא צריך כסף, כך המוניטין של סמלי התרבות המובילים. מרגע שזכה למעמד שוב אין הוא צריך להוכיח את עצמו ומעמדו מובטח. אני לא מתכוון לאותם כוכבים הדורכים בשמיינו וזוכים לתהילה של רגע. הפעם אני מדבר רק על אותם סמלים שצלחו את מבחן הזמן וזכו בתהילת נצח. כמו המונה ליזה שגדולתה מזינה את עצמה והתהיה אם באמת יש בה משהו כבר אינה יכולה להאמר. אין דרך להתחמק מנוכחותה העומדת בפני עצמה ואינה דורשת הוכחה.

 

משהגיע סמל כזה למעמדו המיוחד הוא כבר אבן יסוד ונקודת יחוס שיתר הדברים מוגדרים ביחס אליו. משום כך ומתוך הקיום העצמאי שלהם זוכים אותם סמלים לאינספור ציטוטים וחיקויים ואין כמו הציטוטים כדי להבהיר את מעמדו של המקור.

 

האייקונים התרבותיים עליהם אני רוצה לדבר שייכים לתחום אחד – הציור, ובכלל זה הצילום. במילים אחרות – היצירה הדו מימדית. מכל משעולי האומנות הציור והצילום מאפשרים לעצור מלכת, לעמוד ולהתבונן בהם כאשר הגיוון והחידוש נובע אך ורק מהלך הרוח ונקודת הראות הפנימית של הצופה. באמנות המבוצעת – המוסיקה,  התיאטרון, הספרות והמחול – המצע שעליו מונחת היצירה הוא ציר הזמן. כל מהותה של היצירה היא ההתקדמות בציר הזמן ואין כל ערך לעצור ולנסות להקפיא (הקולנוע שהוא האמצעי היחיד שהוא בר הקפאה הופך מיד לצילום או ציור, ולכן בנסיבות מסוימות אפשר לשייך אותו אליהם). הפיסול והעיצוב הארכיטקטוני והסביבתי, אמנם קפואים בזמן אך חיים במרחב. הם מזמינים את הצופה להיות פעיל ודינאמי, לשנות את נקודת מבטו, ליצור בעצמו את ציר הזמן. אין כמו הציור והצילום, הדו-מימדיים, לעצור אותך וליצור עצירה חיצונית ותנועה פנימית.

 

נקודת המבט הקבועה הופכת את היצירה עצמה לקבועה ויציבה. היציבות הזאת היא שמאפשרת לה להפוך בקלות לסמל. היא מבטיחה שתמיד, לכל צופה ובכל זמן, תשאר כפי שהיא. היציבות הזאת מאפשר את נקודת היחוס. הרי קשה ובלתי אפשרי להתייחס ולצטט דבר משתנה.

 

ועוד דבר. הטכניקה של הציור הדו מימדי היא הקלה והפשוטה ביותר למימוש. הקלות הזאת מאפשרת כר נרחב של יצירתיות ונגישות. בפרט היום כאשר המחשב משמש פלטפורמה נוחה הן ליצירה והן להעברת המדיה.

 

אין לי שום כוונה לנסות להסביר או לחקור מדוע דווקא יצירות מסוימות הפכו לאיקון תרבותי מוכר. יש לי הרגשה שבמקרים רבים אין סיבה מיוחדת. מזל? בחירת העורך? לא יודע. כן יש לי רצון ללקט כמה דוגמאות ולסקור מגוון של ציטוטים, פרודיות ווריאציות.

 

אז איך מחליטים האם יצירה מיוחדת אכן הגיע למעמד של איקון תרבותי. אמור לי מי מצטט אותך ואומר לך אם אתה חשוב. מקום טוב לפתוח בו, אחד המצטטים החביבים עלי, המצחיק, המדויק והמוסמך הוא משפחת סימפסון, וכל המוסיף גורע. מן הצד השני, הסימפסונים עצמם, כישות, הפכו בעצמם לסמל תרבות וזוכים בעצמם לשמש כמקור ומצע ליצירתיות, וכבר אינני יודע מתי זה עוד רעיון מבית היוצר של הסימפסונים ומתי יצירה של אוהד מן הצד. כשאותו שחקן משמש כמקור וחקיין כאחד, אני אפילו לא יכול להבחין בין שתי הקטגוריות. אז הנה לפניכם מבחר קטן שזכה לכבוד של אייקון תרבותי בנוסח הסימפסונים, וגם להיפך.

 

הנה כבוד המונה ליזה ועוד כמה קלאסיקות מקירות המוזיאונים.

 

מונה ליזה

הצעקה דאלי רמברנדט הנערה עם עגיל פנינה ואן גוך  

 

 

אבל הנה הסופר קלאסיקה הסופר מצוטטת של הגדולים מכולם, ליאונרדו ומיכלאנג'לו

 

האדם הויטרווי בריאת האדם

 

 

והנה האיקון הכי מצוטט. מבטיח פוסט מיוחד לפחות.

 

האבולוציה

 

 

 

זאת כנראה העטיפה הכי מפורסמת. בכלל, האלבומים הוו מקור ליצירות מקוריות ומצוטטות.

 

אבי רואוד

 

ומהצד השני, הנה כמה התייחסויות לסימפסונים.

פני צלקת

שיקוף

בעוד מאה שנה

 

 

בהיפוך יוצרות, הנה וריאציה מצולמת.

 

 

ולסיום, ההתחלה. אלה הסימפסונס בגירסה 1.0.

 

 

זהו.

מבטיח בהמשך טיפול אישי בכמה מהאיקונים הכי מענינים.

 

 

 

 

*** עדכון ***

רק עתה מצאתי, במסגרת פרויקט המונה ליזה.

קבלו אותה - מונה ליזה סימפסון!

 

מונה ליזה סימפסון

 

נכתב על ידי , 10/6/2008 23:14   בקטגוריות פרויקט האייקונים הגדול  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-15/4/2017 13:52
 



  
דפים:  
כינוי: 




89,189
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאני לא הייתי מעז אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אני לא הייתי מעז ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)