היום בשיעור אנגלית עברנו על המבחנים שעשינו לפני החופשה. המבחן היה במבנה שאלון הבגרות שאנו עומדים לגשת אליה במאי. אני לומדת בהקבצת דוברי אנגלית, ובכל זאת קיבלתי במבחן 70, כשעברנו על המבחן ראיתי שמרבית הנקודות שאיבדתי היו בגלל שאלות מתחכמות, שאלות עם טוויסט.
מבחן הבגרות באנגלית אמור לבחון את הידע והשליטה של התלמידים בשפה. הוא אמור לבחון הבנת טקסטים באנגלית, שליטה בדקדוק ובאיות. אם ככה, למה יש שאלות בבגרות באנגלית שבוחנות את החשיבה המתמטית שלי? למה יש שאלות שבוחנות יכולת הקשה לוגית?
כשהטחתי את השאלות האלה באנשים קיבלתי תשובות מגוונות. אחד אמר ש"זה בשביל להעלות את הממוצע". איך הפיכת המבחן למתחכם יעלה את ממוצע הציונים? הדבר היחיד שפעולה זו משיגה היא הורדת הציון של תלמידים שבכל מקרה אחר היו מקבלים ציון גבוה ואפילו מאוד גבוה בבחינה. אם הבגרות באנגלית הייתה בוחנת את האנגלית שלי, אני בטוחה במאה אחוז שלא הייתי מקבלת ציון נמוך מ -95. במצב הנוכחי אני בקושי מגרדת את ה -80 מלמטה. המצב הזה נראה לי לא הגיוני ולא הוגן.
עוד בגרות שמתסכלת אותי היא הבגרות בהיסטוריה. קודם כל, התכנים- היסטוריה יהודית, היסטוריה יהודית, היסטוריה של מדינת ישראל, היסטוריה של יהודים במדינת ישראל, השואה, נאצים, ימי הביניים (והיהודים בימי הביניים כמובן) וכד'. עם כל הכבוד לעם היהודי ולהשתייכותי אליו, יש גבול למספר הפעמים שאני יכולה ללמוד על פוגרומים שנעשו ביהודים ועל הקמת ארץ ישראל. הנושאים האלה טחונים עד אבק ומשעממים עד מוות.
עוד עניין שטורד את מנוחתי בנוגע לבגרות בהיסטוריה - איך יכול להיות שאף תיכון בארץ לא מסיים ללמוד את החומר לשאלון ב' בזמן?
איך יכול להיות שכמעט בכל בתי הספר נדרשות השלמות בפסח של המקצוע הספציפי הזה? אפילו בבית הספר שלי, בו 4 השעות השבועיות המוקדשות להיסטוריה מנוצלות בצורה יוצאת דופן (בזכות הכיתות הקטנות, מיעוט בעיות משמעת והנכונות של התלמידים למוד) המורה מראה סימני דאגה ומציעה שנקיים שיעורים בימי חופש שלפני מתכונות כדי להספיק ללמוד הכל.
משהו כאן לא הגיוני ולא נכון, וזאת בעיה שצריך לטפל בה.
עד כאן שחרור קיטור על הבגרויות להפעם.
שבוע טוב