למרות הכותרת המבטיחה, כמעט שלא אדבר היום על העטלף, אלא דוקא על הדלעת. אבל אל דאגה, בבוא היום אני עוד אחפור לכם גם בנושא העטלף. תהיו חזקים.
למה עטלף
המתנה שהזמנתי לעצמי ליום הולדתי השישים היתה קיאק. כן, הגיע הזמן להתמסר לפעילות ספורטיבית. במיוחד עכשיו כשהקיץ מתקרב. אבל לפני שבועיים החלטתי לנסות ספורט אתגרי אחר וקניתי קלנועית.
בגלל מצבה הגרוע ובגלל שהיא כל כך ישנה (ולכן כמעט שאי אפשר למצוא לה חלפים), קיבלתי אותה במחיר מציאה - 700 ש"ח. היא אמנם נוסעת, אבל עקב חופשים בדיפרנציאל ובנאבות היא מקרקשת ממש חזק. בעיקר בירידות. אה, וגם הפנס לא עובד. וגם לא האיתות.
אז ממש כמו שאתם רואים כוניפה בשם יפה, או כלפתא בשם טובה, כך גם אני החלטתי להעמיס על כינויו של הרכב את כל תקוותי מביצועיו והתנהגות הכביש שלו לאחר שישופץ.
אבל אל תיתנו למעופו הנמוך והחרישי לבלבל אתכם, העטלף נועד, בראש ובראשונה, להובלת משאות. נכון, גם אותי. אז מה, אני לא סוג של משא עבורו? כן, מין טרקטור בעל אחד וחצי כו"ס.
כאמור, הוא עוד עתיד לעבור שיפוץ ושידרוג שבסופם יהיו לו ג'נטים מגנזיום, תאורת נאון סגולה בגחון, גרלנדה מסתחררת של אורות צבעוניים ו-GPS מובנה. אבל לא על זה רציתי לדבר הפעם.
וגם לא על עידוד התנועה החשמלית ברחבי הקיבוץ. גם זמנו של הקמפיין הזה עוד יגיע.
הדלעת
את הדלעת החלטתי ליצור אחרי שעזרתי לחתני להעביר מקרר שקיבל מחבר בקיבוץ. אז איך סוחבים מקרר למרחק של 150 מ'? נכון, על גלגשת (סקייטבורד) עץ ישנה. ובאמת כל עוד התנהלנו על הכביש, הכל היה בסדר, אבל ברגע שהיינו צריכים לרדת אל הדשא (רצינו להציב אותו מאחורי הבית), היא נתקעה ואחרי כמה מאמצי שכנוע הגלגשת פשוט נשברה.

הגלגשת שנבנתה מעץ התפוח תחתיו שכב אייזיק ניוטון
כל מי שנחשף לתוכנית, או ראה את הקונסטרוקציה של הדלעת בבנייתה (נכון, גם חתני), לגלג על חוזק היתר של המרכב הזה "זה יצא ממש כבד, שלא לדבר על עלות החומרים". ואכן בסיום הביצוע התברר שמשקלה 52 ק"ג.

הפכתי את רצפת הפח (עובי 3 מ"מ) לשקופה כדי להציג את השלדה (ע"ע מיסבך)
למה עשיתי אותה כל כך חזקה
* לעגלה קלה יש יתרון כאשר רוצים לגרור אותה בעזרת אופניים, או לרתום אותה לכלבלב. אבל לקלנועית יש כח כשל שני סוסים חזקים. המיסבים של הגלגלים מתפקדים כל כך יפה, עד שניתן לגלג אותה, בעזרת דחיפה קלה באצבע, למרחק של כמה מטר. טוב, נכון שעשיתי את הנסיון הזה בירידה.
*חלק גדול מהחומרים בהם השתמשתי היו שאריות ברזל מפרוייקטים קודמים. כך שמבחינת עלויות זה יצא אפילו יותר זול. אם הייתי צריך לקנות את הכל, אני מעריך את עלות הבניה (ללא העבודה) בכ-500 ש"ח.
* כשאתה בונה כלי, אתה לא באמת יכול לצפות את השימושים שלו. אם עשית אותו חזק מדי, אף אחד לא יצטער, אבל אם טעית בכיוון ההפוך...
* אני מניח שיום אחד אחליף את הקלנועית הזו ב-Golf cart. חשמלי, בטח שחשמלי. כלי הרכב האלה הינם חזקים, בממוצע, פי עשרה מקלנועית וחלקם נעים במהירות של 60 קמ"ש. אני הכנתי את הדלעת גם כדי שתגרר אחרי כלי כזה, או אפילו טרקטורון.

Golf Cart
לקח נוסף שישמתי בתכנון הוא שבהרבה הובלות יהיה קטע שאליו לא תהיה גישה אפילו עם העטלף (וזאת למרות שרוחבו פחות ממטר) ובו צריך יהיה לדחוף את העגלה בידיים. לכן הוספתי לה גלגל קדמי קטן שמחובר לרגלית ארוכה. למה כל כך ארוכה? גם כדי שאפשר יהיה לאחוז בה במהלך הגרירה הידנית ולחסוך את ההתכופפות וגם כדי שניתן יהיה להטותה לצורך העמסת משאות כבדים (ר' להלן).

הדלעת מדגימה פניה של 90 מעלות.
אורך היצול תוכנן כך שהרגלית לא תתנגש בארגז המטען שאני מתכונן לבנות לעטלף. נכון, גם הוא יהיה גדול ומסיבי (ע"ע שוב כבד מדי, לטעמו של חתני).

שלשום, פינינו מהגינה, חתני ואני, במבצע לילי, סלע שמשקלו עולה, להערכתי, על 150 ק"ג. הסלע עמד במקום כזה שלא היתה שום אפשרות להגיע אליו עם טרקטור, מנוף או כל אמצעי הרמה מכני אחר.
אני חושב שכבר בפרוייקט הראשון התקרבנו לגבולות מעטפת הביצועים של הרכב הזה. כולנו ממש התאמצנו וזה כולל גם את העטלף שמשך בגבורה את המשא הזה בעליות. אני ממש שמחתי על כל גרם ברזל שהכנסתי לעגלה הזו.

אז איך מרימים סלע במשקל 150 ק"ג על הדלעת? זה קשה גם לחתני הגרוזיני, אפילו כשאני לא מפריע.
למרבה המזל, צפיתי את הקושי הזה ואיפשרתי להטות אותה עד שאחוריה ממש יגעו בקרקע. כל מה שנשאר עכשיו הוא לגלגל את הסלע ממש מעט. כשחלק ממנו מונח על רצפת הדלעת, אפשר לאזן אותה (ע"י לחיצה על היצול) ובכך להעמיס את האבן. חבל, חבל שהייתי עסוק מכדי לצלם את זה עבורכם.

את הספסל הזה, שהיה זרוק כאבן שאין לה הופכין בחצרי במשך שנתיים, אני מתכוון לשפץ, להתאים ולהרכיב אותו על הדלעת. וזו הסיבה שבחרתי בגלגלים פנאומטיים. כושר המעמס שלהם אמנם נמוך יותר מזה של גלגל מגומי מלא, אבל הם מבטיחים ליושבי הספסל נסיעה רכה יותר.
שיפוץ הספסל
המבנה המסולסל של הפיתוחים, מכביד מאד על הסרת החלודה שהספסל הזה צבר בעשרות שנותיו. למה? כי משחזת זוית לא יכולה להכנס למרבית המקומות (ויש כאלה שאפילו לדרמל קשה להגיע). אני לוקח על עצמי, למגינת לבכם, לספר כאן איך התמודדתי עם החלודה הזו.
בנוסף, אני מתכוון לתעד את שיפוץ העטלף (בקרוב אבנה מגבה כדי להרים אותו בקלות), בנית ארגז מטען ובנית הסככה עבורו ועבור הדלעת. מאחר שאת המבנה הזה אני עומד להציב במקום בו נמצא היום הקומפוסטר, אני מתכוון להרוס אותו ולבנות אחד אחר, בתצורה שונה. השארו על התדר.
טוב, אני חושב שכבר רמזתי כאן, בעבר, שחלקו של ה-DIY בבלוג הזה עומד לגדול. אז איחזו מעמד, כי גם זה יעבור.