לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מחשב מסלול מחדש

Avatarכינוי:  אלישע דביר

בן: 72

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳³ג€÷׳³ֲ׳³ֲŸ.

ובוקע השיר מן הלב


התנצלות:

בימים האלה אני עובד עם לפטופ חלופי, כזה שחסר את כל המשאבים הגרפיים בהם עמלתי לצייד את המחשב שלי (אשר נמצא בסדנה של בוריס לוקשן). בקיצור, אין לי את מאגר התמונות הנפלאות שצברתי בפיקאסה ואין פוטשושפ. על כן הרמה הויזואלית של הבלוג הזה יורדת, לעת עתה, לליגת הנוער.

 

"אבל זה לא אמיתי" אמרה לי סבתא חביבה כששרתי לה את 'גיל הוא בא קולו עבה: אהה!', על המנגינה של 'שישו את ירושלים, גילו בה כל אוהביה' (נכון, צריך לרדת, לפחות באוקטבה, בהברה האחרונה).

- למה את מתכוונת?

- אתה ממציא את זה.

- את מתכוונת שאלו לא טעויות אותנטיות?

- בדיוק, כשאתה שומע שיר אתה מנסה לשבש אותו בכוונה.

 

טוב 'בכוונה' זה קצת גדול עלי. זה קורה מעצמו באופן די ספונטני. אני מניח שזו נקמתה של רוחי המסוכסכת בנשמתי המניפולטיבית (או להיפך, זה מסובך מדי גם בשבילי).

אבל בכל זאת יש כמה לי כמה שיבושים אותנטיים. ביניהם כאלה שגיליתי רק לאחרונה. הנה דוגמה:

 

אדם בתוך עצמו

מלים לחן וביצוע: שלום חנוך

המקור: לפעמים פותח דלת, לקבל מכר

הנכון: לפעמים פותח דלת, מקבל מכה

 

על זה אני אשכרה מבקש לעשות בדיקת שמיעה. כל מי ששמע, בפעם הראשונה כשהקשיב לשיר הזה, את הפרשנות שלי, מוזמן לכתוב לי בתגובות. כן, רק כדי שאדע אם אני המטומטם היחיד שלא יכול להסתדר בלי שירון.

 

אבל בדרך כלל היא צודקת, אשתי היקרה.

כשמישהו מבקש ממני קרם לחות, אני מיד רוצה לראות את החוט כדי שאוכל להתאים לו את הקרם. מבצע אנטבה הפך אצלי למבצע עין טייבה (בטח יש מקום כזה ליד עין פשחה). כל ילד שאומר שהוא רוצה אח, אני מקטלג כרוצח. בפסח אני שר 'אווזים היינו לפרעה במצרים' וכן הלאה.

למרות שאף פעם לא קראתי את מדורי הספורט בעתונים, שמעתי שהעורכים שלהם נבחרים על פי נטייתם למשחקי מלים. כשפעם ראיתי את הכותרת 'נומה (שחקן כדורגל בהפועל ב"ש מלפני 40 שנה) לא נמנם' מיד שאלתי את עצמי מה לא עשה אוננה (עוד שחקן מעידן המזוזואיקון).

  

צבא וחיילים

בטנק עליו שירתתי (שוט קל) התחברה הממסרת (כן, שוב הגענו לגיר) אל הגלגל המניע של הזחל בעזרת מכלול שנקרא 'הנע סופי'. אנחנו קראנו לו בקיצור 'הנע'. החלק הזה, שעבד בעומסים גדולים, היה נשבר מעת לעת. תקלה כזו משביתה את הטנק, ועל הצוות לחכות שעות ארוכות עד לבואה של החוליה הטכנית עם המכלול החלופי. אז לא תנצל את ההזדמנות הזו לשיר לחיילים שלך: "חיכיתי להנע, חיכיתי להנע, מה עוד יכולתי לבקש באמצע המדבר"?

וכשהנהג של הטנק היה מתלונן שאין לו ראות (אתם לא מאמינים כמה מטומטם היה המהנדס הבריטי שתכנן את הפריסקופים של הנהג בטנק הזה), לא תשירו לו את שיר 'הראות'?

 

ועל זה אמרו חז"ל 'לא תחסום שור בדישון'.

 

הייתי נער

ביצוע: להקת הנחל

המקור: היעדים מטוהרים והרוסים

הנכון: היעדים מטוהרים מהרוסים

 

אבל זה עוד כלום לעומת השורה 'אך הילוכו כבד וחתומות פניו' שאותה אף פעם לא הצלחתי לתמלל (וגם לא להמציא לה טקסט חלופי). בכל פעם ששמעתי את זה ברדיו, הייתי אומר לעצמי "בפעם הבאה אני אקשיב יותר טוב, בסוף אני אבין". אבל במשך עשרות השנים שחלפו עד להופעת השירונט - לא הצלחתי.

 

שיר לשלום

ביצוע: מירי אלוני 

המקור: הזכה שבתפילות אותנו לא תחזיר

הנכון: הזעקה שבתפילות אותנו לא תחזיר

 

אני מסכים שהמקור כאן יותר ישיר וקולע, אבל הפרשנות שלי נותנת מעט יותר עומק ומורכבות לשיר הקונטרוברסלי הזה. אגב, גם כאן הטעות שלי היתה אותנטית.

 

הרעות

מלים: חיים גורי

המקור: כבר שנה ונותרנו מעט, מה רבים שאינם כבר בינינו

הנכון: כבר שנה ונותרנו מעט, ערבים שאינם כבר בינינו

 

לפעמים אני שר גם 'מר רבין שאינו כבר בינינו'. אבל זה התאים בול ליום השנה להרצחו. עכשיו זה טיפה פג תוקף.

 

חום יולי אוגוסט

ביצוע, מלים ולחן: שלמה ארצי

המקור: הולך לרקוד עם חיילים מתים בלב                                                              

הנכון: הולך לרקוד עם חיילים מתים באלט

 

המטאפורה שלי היא לא רק יותר גרפית, אלא לוקחת את הטקסט הזה עוד צעד לכיוון המורבידי.

 

 

אדבר איתך

מלים: רחל שפירא, ביצוע: חוה אלברשטיין

המקור: כשאתה חיוור מצער, מתחפר בשתיקתך

הנכון: כשאתה חוזר מצה"ל, מתחפר בשתיקתך

 

אם תקשיבו לשורות הבאות ('תן לי לדבר אליך וללכת בין צלליך' או 'כשמתיך מתקבצים, גם אני ארכין את ראשי'), תבינו לבד מי יותר קולע. ובכלל, רחל, מעודי לא ראיתי אדם 'חיוור מצער' (וראיתי אנשים ביגונם).

אפרופו חיוורון, כשהייתי ממש צעיר והייתי קורא ספרי פעולה (אני חושב שאליסטר מקליין היה אז הכוכב) היה נהוג לתאר אדם חמוש שמעלה את דרגת הדריכות שלו, במלים 'פרקי אצבעו החווירו על ההדק'. טוב, הדק זה מכלול רגיש. הוא בנוי ככה שדי בלחיצה ממש קלה כדי לשחרר ירי. למה? כי לחיצה חזקה תסיט את הקנה ותפגע בדיוק. ניסיתי פעם ללחוץ על הדק של נשק נצור בכל כוחי ואף אחד מפרקי אצבעי לא החוויר. כן, שוב חפרתי עם ההבטים הטכניים שלי.

 

ההר הירוק תמיד

מלים: יורם טהרלב

המקור: הלכנו לצבא, גדולים ונבוכים, מתוך המלחמות חזרנו כאחים

הנכון: הלכנו לצבא, גדולים וגם בוכים, מתוך המלחמות חזרנו כעכים

 

אמנם כבר טיפלתי בשיר הזה בפוסט הקודם דאבל קלאץ', אבל אז זה היה בשורה אחרת שהתאימה לקטגוריה 'נופי מולדת'. הגרסה שלי כאן היא ממש טריוואלית, ואני בטוח שאלפים, אם לא מאות, שרים את זה כמוני.

 

שועלי שמשון

מלים: אורי אבנרי

המקור:ארבעה על הג'יפ הדוהר

הנכון: הרבעה על הג'יפ הדוהר



לפני: אם אני זוכר נכון, אז זה המשחק שבו אומרים 'ידיים למעלה על הראש, על הכתפיים אחת, שתיים, שלוש'

  

אחרי: איך זה נגמר בסוף כולם יודעים, כולם יודעים

 

ההתפתחות הכי מעניינת בשיר הנ"ל היא מה שקרה לו לתמלילן שכתב במלחמת העצמאות את הפואמה המילטנטית הזו. אתם יודעים מה, קבלו אותה במלואה:

 

ארבעה, ארבעה על הג'יפ הדוהר
ובוקע השיר מן הלב,
והשביל בדרכם מרקד ומזמר,
זה השביל המוביל אל האויב.

שועליו של שמשון
שוב פשטו במרחב
ונושאים השלהבת בליל,
מעזה ועד גת
שוב נטוש זה הקרב,
לחירות ישראל.

האזינו "מצרים" לשירו של שמשון,
הוא בישר את הקץ לפלשתים,
האזינו היטב למיקלע, לרימון,
שיר המות לחיל הפולשים.

שועליו של שמשון...

ארבעה, ארבעה אל הקרב הגועש,
מזמזמת בלאט המכונה.
כן, חדש המיקלע היורק את האש,
אך האש ישנה נושנה.

שועליו של שמשון...


כן, אם אורי אבנרי עשה, מאז ימיו בסיירת הג'יפים של חטיבת גבעתי, דרך כזו ארוכה, אולי יש עוד תקווה לעולם.

 

 מהרי נא

מלים, לחן וביצוע אהוד בנאי

המקור: מהרי נא והניחי על ליבי תחבושת

הנכון: מהרי נא והניחי על ליבי תחמושת

 

כי מי לא שיחק עם הפקידה הפלוגתית בחולה ורופאה, אבל ללהק את האחות התורנית של הבית הסיעודי בתפקיד הרס"פ - זה שיחוק.

 

עוד נשוב מחר

מלים: אלי נצר, ביצוע: הגבעטרון

המקור: הגדוד המשיך לצעוד בשביל אל ים כחול, חיל צעיר כה נעצב

הנכון: חייל צעיר קונה צב

 

 

בזמני עוד לא מכרו צבים בשקם, אבל היום הם בטח רוצים לטפח את החיילים בעלי האוריינטציה העסקית שמזהים את הצב כהשקעה סביבתית מבטיחה. במיוחד כשתכף עתידה להתרגש על החיל שלנו השורה הבאה 'הדרך רב, לפצות בשיר אינו יכול'. אז אלי, גם אם 'לפצוח' לא מסתדר כאן עם המקצב, אתה לא יכול... עזוב, עברית ברמה הזו היתה מביכה אפילו את סופה לנדבר (ע"ע 4x4). מזל, מזל שהשכלת לרכוש לך צב מבעוד מועד. כך תוכל לסגת לתוך השריון, לסגור מדפים ולהוציא החוצה רק את קצה קצהו של הדובר שלך (וגם זה רק כשלא תוכל להתאפק יותר).

נכתב על ידי אלישע דביר , 11/2/2012 21:37   בקטגוריות איכות סביבה, הגיגים, סיפורים מהחיים, צדק פואטי, שמועת שוא  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



דאבל קלאץ'


הירידה משער הגיא

בטרקטורים הישנים לא היתה תיבת הילוכים סינכרונית (כן, היו לגיר כמה שלבי התפתחות גם לפני ההילוכים אוטמטיים). על מנת להוריד הילוך תוך כדי נסיעה, היית צריך לבצע פעולה שנקראת סווישינג גז. הפרוצדורה הזו כללה שתי לחיצות על המצמד שביניהן הצטרכת למשוך את המצערת (להוסיף גז) בדיוק במידה הנכונה. אם הצלחת, היה ההילוך עובר חלק. אבל אם שגית, היית שומע את קרקוש מתיבת ההילוכים. כגודל הטעות כך עוצמת המחאה.

 

לפעמים כשהיינו נוסעים שניים על הטרקטור, הייתי עומד על היצול (שזה מאחורי כסא הנהג) ושר לנהג את השורה

דאבל קלאץ' לנצח זכור נא את שמותינו

 

שלד הברזל שותק כמו ראי

והכוונה כאן היא לא לראי הפטפטן (שלא לומר הלא-דיסקרטי) של אמא של שלגיה

 

וכשהוא היה מפשל בגדול הגיעה השורה הבלתי נמנעת

כשהמהלכים בוכים, בעולם אחר, אז בעולם הזה עצוב לנו יותר. 

 

היו אז גם אתגרים נוספים כמו רוורס עם עגלה. וגם זה התחלק לכמה דרגות קושי: הכי קל - עגלה עם שני גלגלים (תמרון דומה לשל סמי-טרלייר), אחרי זה - עגלה עם ארבעה גלגלים (תמרון דומה לפול טריילר), והכי קשה - שתי עגלות, או יותר, שהיו רתומות לטרקטור (אין בישראל נהגי משאיות שמתמודדים עם אתגר דומה, אבל באוסטרליה יש כאלו עם כמה נגררים).

 

כאן התאים דוקא לפזם לנהגים הצעירים שורה מתוך 'נשל הנחש' של מאיר:

העגלה נוסעת לאחור

 

אז למה לא עשיתי את זה? כי השיר הזה נולד אחרי שעזבתי את הקיבוץ שבו נולדתי ובו הייתי חקלאי. זה למה.

 

לימים, כשעבדתי עם משינה (אחד הצילומים שלי מופיע באלבום האחרון שהם הוציאו), יובל ביקש שאספר לו למה אני הכי מתגעגע בקיבוץ שעזבתי.

- אין, אין כמו התירס שהיינו אוכלים בשדה ישר מהצמח, בלי לבשל, אח, הקלח בשדות...

 - רגע, עצור, אל תמשיך, הנה יש לי את זה - 'אחכה לך בשדות', כן, זו השורה שהיתה חסרה לי!



 

נופי מולדת

 

זמר הפלוגות

מלים: נתן אלתרמן

המקור: חכי לנו ארצי במשעולי הרייך

הנכון: חכי לנו ארצי במשעולי הרייך

 

לא טעיתם - זה לא רק שהשורה שלי נכתבת בדיוק כמו של אלתרמן, אלא שאין גם הבדל בהגיה. אבל הכוונה שבלב לא נחשבת? אז גם אני אשיר ממש בקול, אף אחד לא ידע שאני מדמיין לי חייל בבריגדה היהודית שמשתתפת בכיבוש גרמניה הנאצית ועורג לארץ מולדתו.

 

פחות אבל כואב

ביצוע: יהודה פוליקר 

המקור: פחות ועדיין, עדיין פוגע

הנכון: פחות ועדיין, עדיין פה גהה

 

כן, ניסיתי יותר, ניסיתי פחות, אבל עדיין כל כביש פקוק הוא גהה בשבילי.



עדיין פה גהה

 

סימני דרך

ביצוע: יהורם גאון

המקור: אי משם, שר לו בדרך. אי משם, שר פעמון

הנכון: היי, מי שם? שם לא הדרך. היי, מי שם? שם פעמון!

 

תדמיינו לכם שאת השיחה הזו אתם מנהלים עם ה-GPS החכם שלכם, זה שמנסה להסתיר את העובדה שאין לו מושג איפה אתם. ואז כמובן הוא ינסה לשוות מעט בטחון לקולו הרוטט כשיגיד את השורה הבאה: 'היי מי שם, שובה הביתה'.

 

ההר הירוק תמיד

מלים: יורם טהרלב

המקור: לנשום רוחותיך כבראשונה, לשכב בצילך כרמל

הנכון: לנשום ריחותיך כבראשונה, לשכב בצילך כמת 

 

אז נכון שלא חמלתי על הפיזמונאי הזה בפוסט נח בשבע שגיאות, אבל לא האמנתי שהוא יקח את זה כל כך קשה.

 

זה היה ביתי

מני בגר                        

המקור: זה היה ביתי, עם גינה ולול היה ביתי, עם שחר יגורו בו זרים      

הנכון: זה היה ביתי, עם גינה - בלוד היה ביתי, עם שחר יגורו בו גזרים

 

לקחתי כאן פואמה שמושרת ע"י תרנוגלת, והפכתי אותה להמנון מפוני לוד (נכון, במלחמת העצמאות גרשנו משם את הילידים) שכינו את פליטי השואה אשר תפסו את בתיהם בשמות לא מעצימים. טוב, אז עוד אמרנו לוד עם שורוק.



היוצר (התמלילן, המלחין והמבצע) - Money beggar

 

שיר העבודה

מלים: נתן אלתרמן

המקור: כחול ים המים, נאווה ירושלים.

הנכון: כחול ים המים, נבע בירושלים.

 

היתה לה סיבה, לסבתא חביבה, לתקן את אלתרמן שפתח את שירו באופן מה-זה-לא-ממוקד. הוא התחיל בים, המשיך בירושלים, עבר דרך הנגב וסיים בגליל. וכל זה רק בבית הראשון. בבית השני הוא הוא ממש מאבד את שארית היוקרה שלו כשהוא ממציא מלים כמו 'עבורי' ו'חזורי'. כן, צריך לשים אותו, על הברכים, בפינת הצדק הפואטי, אבל לא היום.

הסבתא, שהיא פחות נרגנת ויותר קונסטרוקטיבית ממני, הבינה, בחושיה החדים, שזה לא טוב להסברה הישראלית אם ירושלים תצטייר רק כמקור כל הצרות של העולם והכתה בסלעים הקדושים כדי להוציא מהם מים. ומאיפה יוצאים המים בירושלים? נכון, מנקבת השילוח. אבל תגידו לי, מישהו מכם ראה פעם את הזכר, את השילוח עצמו?

 

 אורחה במדבר

מלים: יעקב פיכמן

המקור: וצליל עולה יורד קצוב, גמלים פוסעים בנוף עצוב                        

הנכון: ושיר עולה, יורד חצוף, גמלים פוסעים ללא פרצוף



אם היה לכם פרצוף כזה, לא הייתם משאירים אותו בבית? פלא שהנוף עצוב.

 

שישו את ירושלים

מלים: מהמקורות וגם עקיבא נוף

גילו בה כל אוהביה              

גיל, הוא בא, קולו עבה: "אהה"


גיל: אהה?

אומרים שהדיאטה דלת הפחמימות מורידה את האינטלגנציה שלהם לרמה של חבר כנסת

  

שיעור מולדת

מלים: עלי מוהר 

המקור: בשיעור מולדת היא מראה חצב

הנכון: בשיעור מולדת ימרח הצב

 

 בגלל שאני רוצה לחסוך מכם את הויז'ואל הזה של נערים שמגיעים לשיעור עם פטיש כבד, אומר רק זאת: כבר אז אפשר היה להבחין מי בכיתה יתפתח ויקים, בבוא היום, פינת ליטוף, ומי יהפוך, ברבות הימים, לרוצח סדרתי.

 

יש לי עוד אחד על צב, אבל אני אציג אותו בפוסט שיוקדש לצבא ובטחון. השארו על התדר.

נכתב על ידי אלישע דביר , 10/2/2012 07:30   בקטגוריות הגיגים, שמועת שוא, צדק פואטי  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ֲ§׳³ג€¢׳³ג€œ׳³ֲ   
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21
149,692
הבלוג משוייך לקטגוריות: 40 פלוס , פילוסופיית חיים , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאלישע דביר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אלישע דביר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)