שיטות משפט
שיטות המשפט העיקריות
המשפט הקונטיננטלי: נקרא גם המשפט האזרחי או המשפט הרומנו – גרמני. בסיסו של המשפט הקונטיננטלי במשפט הרומי, לאור קובץ חוקים שנקרא corpus juris civilis שערך הקיסר יוסטיניאוס הראשון והתפתח במהלך ימי הביניים. ואכן המאפיין של המשפט הקונטיננטלי הינו קודיפיקציה של המשפט. הקודיפיקציה הינה הנטייה לערוך את החוקים בקבצים בהם ניתן למצוא תשובה לכל שאלה משפטית שעולה.
מדינות בהן נהוגה שיטת משפט זו: גרמניה, קוויבק, לואיזיאנה, יפן וארצות אמריקה הלטינית.
המשפט המקובל: המשפט המקובל התפתח באנגליה, באותם ימים לא היו כתובים חוקים והשופט נדרש לשפוט על סמך מנהג, מסורת ותקדים. מאחר והתפיסה הייתה שוויונית, התוצאה הייתה שהעיקרון שנקבע בעניין מסוים יצר תקדים מחייב למקרים דומים.
כולל בתוכו עקרונות רבים המהווים חוק לא סטטוטורי, כלומר חוק שלא התקבל ע"י הפרלמנט, הרעיון החשוב ביותר הוא שהמשפט המקובל מבסס במידה רבה פסיקות השופטים על עקרון התקדים המחייב, פסיקות הרשות מהוות "חוק" באותה מידה כמו זה שנוצר ע"י הרשות המחוקקת. החוקים שהתקבלו ע"י הפרלמנט מפורשים ע"י השופטים בהתאם למסורת המשפט המקובל, כך שגם חוקים שעברו קודיפיקציה, מושפעים מהמשפט המקובל בדרך של פרשנות.
מדינות בהן נהוג המשפט המקובל כיום: באופן עקרוני כל מדינה שהייתה מושבה בריטית בעבר קיבלה את המשפט המקובל ולהלן דוגמאות: בריטניה (מלבד סקוטלנד), ארה"ב (מלבד לואיזיאנה), קנדה (פרט לקוויבק), אוסטרליה, ניו-זילנד, דרום אפריקה, הודו, מלזיה, סינגפור, הונג-קונג ועוד.
ההבדלים העיקריים בין שתי השיטות:
· הסתמכות על תקדים מול הסתמכות על חקיקה
· במשפט המקובל – המדינה היא דבר רע ומסוכן והמשפט מגן על החברה מפני המדינה ואילו במשפט הקונטיננטלי המדינה היא דבר טוב המביא ליציבות ומאפשר לחברה להתקיים ע"י אכיפה של עקרונות הצדק והשוויון.
· המשפט המקובל התפתח מהמשפט השבטי שקדם לקבלת הכתב ויצר מסורת עתיקה ובלתי כתובה לפיה דנו בתי המשפט הבריטים במשך מאות שנים, בעוד המשפט הקונטיננטלי הסתמך על מסורת המשפט הרומי והמשפט הכנסייתי שהסתמכו על מקורות בכתב.
· ארצות המשפט הקונטיננטלי נוהגות להשתמש בשיטה האינקוויזיטורית, לפיה השופט בעל תפקיד פעיל באיתור ראיות רלוונטיות למשפט ובעל סמכויות נרחבות בחקירת חשודים ואילו ארצות המשפט המקובל משתמשות בשיטה האדוורסרית לפיה השופט בעל תפקיד סביל והוא שומע רק את הראיות שמביאים הצדדים בפניו.
במשפט המקובל החשיבה היא פרקטית: ניתן להגיע לעסקאות טיעון, ניתן לא להגיש כתב אישום אם הפרקליטות סבורה שלא תהא הרשעה ואילו במשפט הקונטיננטלי, תמיד יוגש כתב האישום, אין עסקאות טיעון ולרוב לא תהיה רלוונטיות להודאות באישום עד שלא תוכח האשמה ע"י בית המשפט.
מהי השיטה הנהוגה בארץ?
במאמרו של ברק הוא טוען כי שיטת המשפט הנהוגה בארץ היא מעורבת ולא ניתן לשייך אותה לאף אחת מהאסכולות המצוינות לעיל. מחד גיסא ישנה השפעה היסטורית של המשפט המקובל על הדינים בארץ (נרחיב על כך בהמשך השיעור) וניתן לראות מאפיינים של המשפט המקובל- הליך אדוורסרי, התקדים המחייב. מאידך גיסא, בדומה למערכת הקונטיננטלית בישראל אין מושבעים. הבדל נוסף: דיני הנזיקין והעונשין דומים למשפט המקובל ואילו דיני החוזים מושפעים מהמשפט הקונטיננטלי ואף יש דינים שאינם זהים לאף אחת מהשיטות: דיני משפחה והיבטים מסוימים במשפט החוקתי.
המשפט האמריקאי
נקודות ציון היסטוריות:
הכרזת עצמאות- בשנת 1776 מתגוררים בקולוניות בארה"ב כ-3 מליון אנשים, ישנה אווירת כעס ואכזבה מהשליט הבריטי- ג'ורג' השלישי, אנשי הקולוניות מכריזים על עצמאותם מהכתר הבריטי, ההכרזה הינה אירוע מכונן בהיסטוריה של ארצות הברית, שבאמצעותו הכריזו שלוש עשרה המושבות האמריקניות על עצמאותן מהאימפריה הבריטית. את דבר ההכרזה ניסח תומאס ג'פרסון, בה הוא מסביר כי חוסר רצונו של הפרלמנט והמלך להגיע להבנה כלשהי עמם, הביאם לכך שלא נותרה ברירה בידם אלא להסיר מעליהם את מרותו של הממשל הקולוניאלי ולהחליפו בממשל ייצוגי משלהם שיהיה קשוב ואחראי לנתיניו. בהכרזה המתיישבים מעידים על עצמם שהם רוצים להקים חברה חדשה וטהורה, וחשוב מכל- עצמאית, שמייצגת את עקרונות השוויון והחופש. לשם כך רוצים הם להתנתק מאנגליה לחלוטין וליצור לעצמם חברה בעלת ריבונות עצמית לחלוטין.
ההחלטה עצמה אושרה בקונגרס הקונטיננטלי במושבו הזמני בפילדלפיה ב-4 ביולי 1776 בזמן מלחמת העצמאות האמריקנית, והוכרה על ידי הבריטים רק לאחר תום הקרבות ב-3 בספטמבר 1783.
הכרזה שמסתברת כקטסטרופלית שכן לכל אחת מהקולוניות יש אינטרס עצמאי ולכן במקום להילחם בבריטים, הם נלחמים אחד בשני: ריבים על שטחי גביית מיסים, הקולוניות הדרומיות מבקשות הטבות עבור חקלאות, בניגוד לצפון שם השטחים לא טובים לחקלאות, אזרחים העוברים על החוק במדינה אחת בורחים לאחרת וכדומה.
מאז הכרזת העצמאות של ארצות הברית בשנת 1776 על ידי שלוש עשרה המושבות, הייתה כל מושבה מדינה עצמאית. האיחוד בין המדינות היה לא יותר מקונפדרציה רופפת ונוהל על פי תקנון הקונפדרציה אשר קבע כי כל שינוי בו חייב אישור של כל שלוש עשרה המדינות. כלי השלטון היחיד של האיחוד היה קונגרס הקונפדרציה, אשר היה תלוי ביותר ברצון הטוב של המדינות; גם כאשר החליט הקונגרס דבר-מה, לא הייתה לצדו רשות מבצעת על-מנת להוציא אל הפועל את החלטותיו; כמו כן, לשלטון המרכזי של הקונפדרציה לא היו כספים, שכן התקנון לא העניק לו את הסמכות לגבות מסים. לאור חסרונות אלה, בוועידת אנאפוליס בשנת 1786 הוחלט כי יש לכנס ועידה של נציגים מכל המדינות על-מנת לדון בתיקונים ושינויים לתקנון. בהתאם להחלטה זו, ב-25 במאי 1787 התכנסה ועידת פילדלפיה. הם מבינים שיש צורך בממשלת-על שתיקח את הריבונות של חלק מהמדינות ותפקיע אותן. המדינות ימשיכו להיות עצמאיות ומה שלא יוסדר בחוקה הפדראלית יוסדר בחוקה המדינתית.
החוקה האמריקאית
החוקה- החוקה האמריקאית היא החוקה העתיקה ביותר הנמצאת כיום בשימוש, על אף שתוקנה מאז כתיבתה 27 פעמים, עיקריה נותרו בעינם ללא שינוי עד היום.
כאשר אישרו תשע מבין שלוש-עשרה המדינות שהיו קיימות אז את נוסח החוקה, נכנס לתוקפו אחד מהצעדים המשמעותיים ביותר לקראת כינונו של ממשל פדראלי, מרכזי, שיפקח על איחוד המדינות המכונה ארצות הברית. חוקת ארצות הברית נכנסה לתוקפה ב-4 במרץ 1789, והחליפה למעשה את איחוד המדינות החלש יותר והבלתי ריכוזי שהתקיים מתוקף התקנון שנחתם בהכרזת העצמאות.
מבנה החוקה: סעיף 1: מקים את המחוקק- הקונגרס
סעיף 2: מקים את הרשות המבצעת- הנשיא
סעיף 3 : מקים את הרשות השופטת
יתר הסעיפים מאפשרים תיקון, מבטיחים את מעמד המדינות החברות וקובעים הוראות מעבר.
10 התיקונים לחוקה: מגילת הזכויות.
הגופים המרכזיים בארה"ב:
הגדרת פדרליזם - שיטת שלטון שבה כמה מדינות או "מדינות בדרך" מחליטות להתאגד לישות פוליטית אחת ומוסרות חלק מן הסמכויות לרשויות שלטון מרכזיות משותפות ("השלטון הפדרלי").
המשטר הוא משטר נשיאותי, פדראלי דמוקרטי. בגלל שכל מערכות הבחירות הן אישיות ומתנהלות כמעט תמיד בסיבוב יחיד בו "המנצח לוקח את הכל", הכוח הפוליטי מצוי כמעט בלבדית בידיהן של שתי מפלגות גדולות. מאז סוף המאה ה-19 שתי מפלגות אלה הן המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית. המפלגה הדמוקרטית נחשבת לשמאלית יותר ("ליברלית") והרפובליקנית לימנית ("שמרנית"). כיום המפלגה הרפבוליקנית מזוהה עם העסקים הגדולים, עם שמרנות דתית, עם התנגדות להפלות ועם ניציות ביטחונית. המפלגה הדמוקרטית מזוהה עם מדיניות של יותר שוויון כלכלי, ושוויון למיעוטים (ובפרט לאפרו-אמריקאים), עם המאבק לזכויות אדם ואזרח, ועם פתיחות כלפי העולם והמוסדות הבינלאומיים.
הנשיא: הנשיא נבחר בבחירות כלליות, בשיטה סבוכה בה האזרחים בכל מדינה מצביעים לנציגי המדינה בחבר האלקטורים (לכל מדינה בארצות הברית מוקצים אלקטורים במספר השווה למספרם של נציגיה בקונגרס, המורכב משני נציגיה בסנאט ומספרם המשתנה של נציגיה בבית הנבחרים, והם אלו שבוחרים בנשיא ובסגן נשיא, לרוב האלקטורים יצביעו פה אחד למועמד שזכה ברוב הקולות באזור אותו הם מייצגים) סמכויות הנשיא רחבות מאוד ומתפשטות על כל תחום הרשות המבצעת. החוקה נותנת סמכויות רחבות לנשיא. משנבחר הנשיא, ועד סוף תקופת כהונתו, אינו זקוק לאמון מצד רוב הקונגרס. אומנם הקונגרס רשאי להעבירו מכהונתו על ידי תהליך מיוחד של העמדה לדין על ייסוד האשמה בבגידה, קבלת שוחד או פשעים ועבירות חמורות אחרות, אך עד היום לא הועבר אף נשיא אחד של ארצות הברית מכהונתו.
בארצות הברית אין ממשלה לפי המתכונת המקובלת, זאת אומרת גוף קיבוצי של שרים, אשר מחליט ברוב קולות. הקבינט מורכב ממזכירי מחלקות הממשל הפדרלי, ובנוסף מורכב גם מחטיבות אדמיניסטרטיביות מיוחדות (דהיינו, מטעמי ניהול וארגון).
הקונגרס הוא הרשות המחוקקת הפדראלית של ארצות הברית. הקונגרס מאשר את התקציב האמריקני וזכות הכרזת מלחמה שמורה לקונגרס, הקונגרס יכול להדיח את הנשיא ברוב מיוחד של שני שליש.הסעיף הראשון בחוקת ארצות הברית מחייב ייסודו של קונגרס בן שני בתים המורכב מסנאט ומבית נבחרים. יושבי בית הנבחרים וסנאטורים נבחרים בבחירות ישירות.
בית הנבחרים מונה 435 חברים בעלי זכות הצבעה, שנבחרים לתקופה של שנתיים ומייצגים מחוז בקונגרס. מושבים בבית הנבחרים מחולקים בין המדינות לפי התפלגות שווה של האוכלוסייה ( סמואה האמריקנית, מחוז קולומביה, גואם ואיי הבתולה של ארצות הברית שולחים צירים אשר אינם בעלי זכות הצבעה. פוארטו ריקו שולחת נציב שנבחר אחת לארבע שנים. ואיי מריאנה הצפוניים אינם מיוצגים כלל). כל חקיקה של מיסים חייבת להתבצע בבית הנבחרים. רק בית הנבחרים יכול להדיח מתפקיד בכיר ממשלתי. נהוג להתייחס אל בית הנבחרים כמבטא גישה מפלגתית יותר מאשר הסנאט.
הסנאט מורכב מנציגי 50 המדינות השונות שמרכיבות את ארצות הברית, שלכל אחת מהן, קטנה כגדולה, יש את אותו הייצוג (שני סנאטורים). סנאטור אמריקני נבחר לתקופה של שש שנים וכל שנתיים בערך מתקיימות בחירות עבור כשליש מיושבי הסנאט. החברות בסנאט נחשבת ליוקרתית יותר מאשר החברות בבית הנבחרים, מכיוון שתקופת כהונתם של הסנאטורים ארוכה יותר, מספרם קטן יותר, וברוב המקרים הם מייצגים ציבור בוחרים גדול יותר. סמכויותיו של הסנט המוענקות לו בחוקה: צורך באישור ברוב מיוחד של הסנאט להסכמים בינלאומיים, הסכמת הסנאט למינויים של תפקידים ציבוריים כמו שופטי בית המשפט העליון, שגרירים, שרים ותפקידי מפתח נוספים, אשר נקבעים על פי חוק שנחקק בקונגרס.
איזה דין חל בכל מצב:
איזה דין מחילים בכל מקרה משני אלו? איזו ערכאה היא הפוסקת אחרונה?
1. עניין מדינתי טהור- נשאר במערכת המדינתית.
2. עניין פדראלי- אם מדובר בנושא פדראלי טהור יתחיל ויסתיים בפדראלי ( ימאות, פטנטים הגבלים עסקיים, יחסי חוץ). נושאים רבים יכולים להתחיל במדינתי אבל תהיה אפשרות לערער בבית המשפט הפדראלי.
3. עניין השייך לסמכויות משותפות: אם התחיל במדינתי, הנתבע יכול לדרוש העברה לפדראלי במטרה להגן על האזרח החיצוני (הנתבע) ממשפט מדינתי מוטה עקב היותו אזרח חוץ. אם התחיל בפדראלי- יסתיים שם.
פירמידת הנורמות בארה"ב:
שתי פירמידות כאשר הפדראלית נמצאת מעל למדינתית, כלומר פסיקות שנקבעו בפדראלי מחייבות את כל המדינות אך פסיקה מדינתית מחייבת רק את הערכאות הנמוכות ממנה באותה מדינה.
כפי שראינו, יש תחומים שאינם חופפים (וגם אין כוונה למערכת הפדראלית לעסוק בהם) ואז המערכת היחידה שקיימת היא המדינתית.
שימו לב כי הספרות נמצאת בצד משום שהיא חלה על הכול ויחד עם זאת אין לה מעמד נורמטיבי מחייב.