היא גרה בשכנות אלינו וקוראים לה עליזה.
עליזה היא בת 80. נהגת מירוצים.
הילדים והנכדים של עליזה קנו לה מכונית מירוץ.
יפה, אדומה ממש כמו פרארי.
מאחורה שמו שלט "הסבתא הכי קולית".
עליזה נוהגת בקלנועית.
היא גרה בדירת גן, הכינו לה יציאה מהחצר לכביש עם שיפוע ארוך ומתון כזה מבטון.
יש גם סככה מיוחדת קטנה שבה הקלנועית חונה.
בחניה יש שקע חשמל שמטעין את הסוללות של הקלנועית כשהיא בסככה.
עליזה היא תופעה לא כל כך חדשה.
אנשים בגיל השלישי, סבים וסבתות נוהגים על הקלנועיות שלהם.
אין חוק שאוסר לקנות אותן או לנהוג בהן.
יש כל מיני תקנות שאומרות לדוגמא, שחייבים לחלוק איתן את המדרכה.
בעיר שאני גר בה יש הרבה קלנועיות נוסעות בעיקר על כבישים.
כולן נהוגות בידי אנשים מבוגרים.
הן משמשות רגליים וידיים לעשות קניות ואפילו סתם להתנייע ממקום למקום
ללא עלויות של מונית או אוטובוס.
זולות בתחזוקה ולא חשוב כמה יעלה הדלק שם אין בעיה.
יחד עם הנוחות והקלות יש כמה בעיות שחשוב שכל אחד מאיתנו יתן עליהן את הדעת
במיוחד כל מי שנוהג על הכביש.
הרבה אנשים מבוגרים מאוד המשתמשים בקלנועית, לא נהגו מעולם, עליזה לדוגמא.
הם לא מכירים חוקי תנועה או תמרורים.
לא עברו מעולם תיאוריה או טסט ולא מצויידים במראות. גם אלו שיש להם מראות בצדדים
לא משתמשים בהן מסיבות אובייקטיביות (לא רואים טוב) או לא יודעים איך להסתכל במראות...
הנסיעה של הנהגים על הקלנועית היא איטית, קלנועית כזו נעה במהירות של 10-15 קמ"ש.
יצא לי לא פעם לראות ירידה של קלנועית עם אדם מאוד מבוגר נוהג עליה, מהמדרכה ישר לכביש.
הוא מסתכל במראה אבל בקושי, מכוניות צופרות והוא בשלו.
ההתשלבות שלהם בתנועה מפחידה, עוברים מכביש למדרכה ולהיפך בלי בעיה,
וזה מהווה סכנה לנוהגים בקלנועית עצמה.
יש כאלו המגדילים לעשות ו"מרכיבים" עוד חבר מבוגר לצידם ע"י השמת שרפרף קטן או חתיכת לוח "מאריך"
לכסא של הקלנועית והנה היא הופכת לדו מושבית. (לרוב הכסא מאפשר רק לאדם אחד לשבת)
יש כאלו הסוחבים על חלקה האחורי עגלה או דברים כבדים שיכולים לאבד את שיווי המשקל של הקלנועית
ובכך להפוך אותה.
ראיתי קלנועיות בלי "קשת התהפכות" כמו שיש לדוגמא בג'יפים פתוחים המגנים על נוסעים במקרה של התהפכות.
בנוסף, לקלנועית אין חגורת בטיחות.
עושים קומבינות מסויימות החל בשרשרת הנמתחת על המתכת ומגבילה בקטנה את התנועה החוצה
דרך חתיכת חבל ישן שמגביל את התנועה ועד חגורת עור כמו של מכנסיים המשמשת לקשירה לגוף המתכת.
הרבה קלנועיות מתנועעות בכבישים, במיוחד בימי החורף עם כיסויים מברזט להגן מפני הרוח והגשם.
אותם נהגים לא מסתכלים החוצה, כי המרחב שלהם סגור ומוגבל מעצם השמת הברזנט/ניילון והם סומכים על
הנהנגים במכוניות שישימו לב אליהם, בצורה הזו הם נוהגים כמו אותו סוס ששמו לו כיסויי עיניים.
לפני שבוע בערך ראיתי את עליזה חוזרת לביתה כשהקלנועית מרוחה בבוץ והיא ירדה רטובה.
אני ירדתי מרכב של חבר שהלכתי לעזור לו בהתקנת רשת מחשבים בבית.
הלכתי אליה לשאול אם היא נפלה או התהפכה או בכלל מה קרה לה.
מסתבר שהיא חזרה הבייתה מחברה ונסעה על שולי הכביש, מכונית הגיחה במהירות והתיזה עליה
את כל המים עם הבוץ והטינופת. הברזנט היה סגור למשעי, חלק מהמים המטונפים נכנסו
והתיזו עליה והשאר הותז על הקלנועית.
זה רכב חשמלי וכל טיפת מים שתגיע לחיבורים החשמליים תוכל להשבית את הרכב, ממש כמו אותן שלוליות
על הכביש שכשנוסעים לתוכן במהירות, במיוחד ברכבים ישנים, משביתים את הרכב כשנכנסים
מים לפלאגים או לחלקים חשמליים אחרים.
שטפתי לקלנועית את הברזנט עם הצינור בגינה והכנסתי את הקלנועית לסככה.
בדקתי לראות שאין מים על חיבורי המצברים, יבשתי את מה שהיה רטוב
ורק אז הכנסתי את הקלנועית לטעינה.
עליזה הלכה בינתיים להחליף בגדים ולהתנקות אני סגרתי אחריי את השער וחזרתי הבייתה.
הכלי הזה הוא מעולה ומשמש כאמור ידיים ורגליים להרבה אנשים מבוגרים/זקנים.
אבל כמה שהוא מועיל הוא יכול להיות מסוכן עד כדי גרימת מוות בתאונה מיותרת.
כשאתם רואים כזה דבר נוסע, התאזרו בסבלנות, נסו לשמור מרחק, נסו לחשוב שיש שם מישהו
מוכר שיכול להיות סבא או סבתא שלכם.
סבלנות וסובלנות, בלי צפירות, בלי לדחוף ולהאיץ בהם.
למרות שאין חוקים לעניין בואו נהייה אנחנו, המשתמשים האחרים בכביש יותר איכפתיים מהרשויות.
