שלום מנויים וקוראים יקרים! מה שלומכם?
כחלק ממטלת ביצוע בנושא האזרחות, בחרנו אני והשותפה שלי (נועה) לכתוב פוסט בבלוג
היצירה שלי על הנושא שבחרנו.
(שימו לב! הפוסט נכתב בגוף יחיד רק לשם הנוחות)
היי חברים יקרים, הרבה זמן לא התראנו, אז היום באתי לעשות משהו קצת שונה :)
כולנו מכירים את הקניות דרך האינטרנט נכון? למשל הקניות דרך האיביי או האיטסי,
שלא נדבר על הקניות באינטרנט של חנויות בארץ, החל מאתרים פרטיים של מוכרים
ועד ההורים שמזמינים משלוחים מהסופר, כול הדברים האלה נמצאים תחת שיטה אחת
והיא נקראת שיטת ה"מכר מרחוק". שיטה זאת מאפשר ללקוח להזמין מוצרים דרך האינטרט
או הטלפון דרך תשלום בעזרת כרטיס אשראי וקבלת המוצר במשלוח עד הבית.
מי שעוקב אחרי הבלוג ומכיר אותי יודע כמה אני אישית משתמשת בשיטות האלה, כמה המשפחה
שלי עמוק בתוך השיטה וכמה חבילות אני מקבלת בחודש, לכן בחרנו אני ונועה שגם היא אוהבת
להזמין הרבה דברים דרך האינטרנט, את הנושא הזה שקרוב מאוד אלינו בחיי היומיום.
רבים מאיתנו עשו המון הזמנות דרך האינטרנט במהלך חיינו הקצרצרים, ולפעמים קורה שאנו מקבלים
מוצר שאינו תואם את התיאור או את הציפיות שלנו, ידעתם שיש המון תקנות וחוקים בנוגע להחזר המוצר?
אני לא ידעתי על מרביתם עד שלא עשיתי את העבודה.
הכרתם את החוק להגנת הצרכן? עליו תוכלו לקרוא באופן מלא מהקישור המופיע בסוף הפוסט.
החוק להגנת הצרכן נחקק בשנת התשמ"א – 1981, בחוק יש 44 תקנות שבחלקן יש גם תתי סעיפים.
החוק להגנת הצרכן מכיל תקנות רבות לטובת הצרכן, בשביל הצרכן ולהגנת הצרכן, החלק מתקנות:
2. איסור הטעיה - למוכר אסור להטעות את הצרכן בשום פרט בעסקה
3. איסור ניצול מצוקת הצרכן - איסור ניצול חולשה פיזית או נפשית של הצרכן ע"י המוכר.
14ג. עסקאות מכר מרחוק - חובה של גילוי פרטים מוגדרים בחוק לצרכן, חובה סיפוק הפריטים שנכתבו.
ועוד הרבה תקנות שעוסקות בשלל תחומים בחיים, החל משכירת שירותי רפואה ועד החזר כספי על בגד.
חוקים נוספים בנוגע להחזר מוצרים שכולנו מכירים הם חוקים הנוגעים לבגדים למשל, לכול חנות בגדים יש חובה
לתת החזר כספי של מוצר שנרכש יום לאחר הרכישה, מעבר לזה ניתן להחזיר מוצר תוך שבועיים מיום הרכישה בהצגת
חשבונית קניה ולקבל תמורת המוצר זיכוי לחנות, במרבית החנויות יש תקנות שונות למוצרים מקולקציה חדשה
ולמוצרים מקולקציה קודמת (זארה למשל מאפשרת החלפת מוצר מקולקציית סוף עונה רק תוך חמישה ימים, פוקס
לעומת זאת מאפשרים החלפה\קבלת זיכוי על מוצר גם שנה לאחר הרכישה!), לעוד פרטים על חנויות ספציפיות
ניתן לבדוק באתרי החנויות.
לגבי קניות דרך האינטרנט באתרים שאינם ישראלים -
באיביי ובאיטסיי, ישנם חוקי החנות (Shop policies) שאפשר לקרוא בכול חנות ולגלות את התקנות של כול חנות בנוגע
להחזרת מוצר, שימו לב שבאיטסיי ואיביי כול חנות פועלת כיחידה נפרדת, והיא אינה רשת של חנויות כמו בארץ שכול רשת
פוקס בעלות אותן החוקים, לכן חשוב לבדוק כול חנות בנפרד! שימו לב שמרבית החנויות כן מאפשרות החזרת מוצרים תוך 14
יום מרגע קבלת החבילה כול עוד המוצר באריזה המקורית ולא שומש, כנ"ל חנויות ישראליות, מאפשרות החזרת מוצר תוך
14 יום מיום קבלת המוצר בצירוף חשבונית (במידה ויש) כול עוד המוצר באריזתו המקורית ולא שומש! שימו לב שלהרבה חנויות
אין החזרות של איפור או הלבשה תחתונה עקב הוראות משרד הבריאות.
מה שאני באה להעביר בעצם, הוא שרבים מחברי (וגם אני) שתקנו והבלגנו כשקיבלנו מוצר לא תקין או מוצר לא תואם לציפיות
ממוכרים דרך האינטרנט, ולאחר העבודה הבנתי שאין צורך או בעצם סיבה לשתוק, החוק עומד לצידנו רבותי!
החוק מאפשר החזרת מוצרים, וקבלת התשלום ששילמנו על המוצר שממנו אנו לא מרוצים, אין סיבה לא לבקש
החזר על מוצר שלא עומד לציפיותינו!
על החוק להגנת הצרכן ניתן לקרוא כאן - http://www.tamas.gov.il/cmsTamat/InternalPage.aspx?FRAMELESS=false&NRNODEGUID=%7b0A39578F-DAEB-4357-8565-157CA6B84C4F%7d&NRORIGINALURL=%2fNR%2fexeres%2f0A39578F-DAEB-4357-8565-157CA6B84C4F%2ehtm&NRCACHEHINT=Guest#_Toc276461258
נשמח לשמוע את תגובתכם בעניין! מאוד חשוב לי לשמוע על מקרים שקרו לכם ועל דרכי ההתמודדות, לכו תדעו,
אולי זה יעזור לנו בעבודה ^^
שבוע נעים והרבה הצלחה!
קלי ונועה