אני רק שואלת שאלה אחת: למה משרד החינוך לא יכול לצאת עם רפורמה אחת טובה השנה?
קמתי היום בבוקר לגלות שמשרד החינוך יוצא ברפורמה חדשה: כל בחינות הבגרות ייקבעו מראש (שזה הדבר הטוב היחיד ברפורמה הזאת), כל הבחינות יהיו בימי שני וחמישי, כל הבחינות לאורך שנת הלימודים יהיו באחת ואחרי שנת הלימודים בתשע, הבחינות יתחילו מאמצע מאי (שזה גם רעיון לא רע) וכאמור, לוח הזמנים יועבר לבתי הספר כבר בתחילת השנה, ולא חודשיים לפני הסוף שלה.
מיותר לציין שהרפורמה הזאת לא תעבוד. למשרד החינוך כרגע יש בערך 120 מקצועות בחירה ועוד שבעה מקצועות חובה (שבשניים מהם יש מועדי ב'). בשנה הבאה, ואני מניחה שגם בשנים לאחר מכן, יהיו להם בערך שישה עשר ימים לכל בחינות הבגרות, בהנחה שהם ממשיכים עם רעיון "כל בחינות הבגרות יהיו בימי שני וחמישי". את תשע הבחינות של מקצועות החובה יהיה צריך לשבץ במרווח גדול יחסית (וכמו שאפשר לראות מהלוח הזמני שכבר יש, הם עשו את זה), וצריך יהיה לשבץ את 120 המקצועות האחרים בשבעת הימים האחרים. זה משאיר יותר משבעה עשר מקצועות ליום - איך מחליטים איזה מקצועות לשים באיזה יום ואיך מחליטים איזה קומבינציות אפשר לעשות? בתי הספר מאפשרים לתלמידים ללמוד במגמות שמערבות מקצועות- ולא בהכרח יתאימו ללוח הבגרויות החדש.
וכמובן, בהנחה שהם מתחילים רק באחת בתקופת הלימודים ושכל בחינות הבגרות באותו המקצוע (רק מזכירה שרוב המקצועות מחולקים לשתיים או שלוש בחינות) נעשות באותו היום, תלמידים שרוצים לעשות יותר מבחינה אחת כנראה ישבו בבית הספר עד אמצע הלילה. זה בעייתי גם במקצועות כמו מתמטיקה או לשון, בהם יש שני חלקים (או שלושה לשלוש יחידות), שכל אחד מהם ארוך בפני עצמו. גם אם זה אפשרי לשבץ אותם, מה שלא סביר במיוחד, זה רק יפגע בתלמידים במקום לעזור להם. הרי למקצועות הבחירה ניתן לגשת רק בקיץ - משמע, תלמידים שצריכים לעשות מועד ב' עשויים למצוא את עצמם עושים בחינה אחת מאחת (במקרה שהבחינה היא בשנת הלימודים, כי רוב הבחינות הן לאורך השנה) עד שלוש ומשלוש עד שש, או אפילו גרוע יותר, מאחת עד שמונה או תשע להיות בבחינות. הריכוז בשעות האלה בשנת הלימודים, שאליה מתעוררים מוקדם, הוא כנראה מינימלי.
בנוסף לזה, להתחיל את הבחינות באחת פוגע, שוב, בתלמידים של חלק מהמקצועות. ההבדל בין להתחיל בחינה באחת ולגמור אותה בארבע לבין להתחיל בחינה בתשע ולגמור אותה בשתיים עשרה, או אפילו להתחיל באחת עשרה, ולגמור בשתיים, הוא עצום. הריכוז שונה, החום שונה (עם המזגנים שיש היום ברוב בתי הספר, החום אכן משפיע), הרעשים שמגיעים מבחוץ שונים (שהרי אחרי הצהריים ילדים מסתובבים באזור ואפילו משחקים במגרשים של בתי הספר שפתוחים, או נכנסים לספריות ומרעישים) והאווירה שונה. קשה יותר להיות מרוכז בבחינות, במיוחד מדעיות, שמתקיימות בשעות האלה - כימיה, פיזיקה, מדעי המחשב וכו'. אני לא יודעת איך זה לתלמידים האחרים, אבל לנו, המדעיים, זה בוודאות יהיה קשה יותר מאשר לעשות את הבחינות האלו בתשע בבוקר, כמו שעשינו עד היום.
ואם כבר מדברים על בחינות בשעות לא הגיוניות: להתחיל את הבחינה במתמטיקה בשלוש וחצי בצהריים, ולהמשיך אותה עד שבע, ואפילו שמונה בערב... זה מוגזם וזה מגוחך.
ונחזור שוב למה כן צריך לעשות:
צריך להשאיר שלושה, אפילו ארבעה ימים בשבוע לבחינות בגרות. נניח שיש חופשות שייפלו על חלק מהבחינות... זה ייתן עשרים וחמישה עד שלושים ימים לבחינות בגרות. נוריד שוב את תשעת הימים שנשמרים לבחינות הבגרות במקצועות החובה - מדובר בשישה עשר עד עשרים ואחד ימים, שבהם אפשר לשבץ כמאה ועשרים מקצועות לימוד. שישה עד שמונה מקצועות ליום נשמע קצת שפוי יותר מארבעה עשר, לא?
לפי הלוח של משרד החינוך, יש 249 בחינות בגרות לאינטרנים בקיץ. ברור, חלק מהבחינות הן גרסאות שונות של תנ"ך, היסטוריה, אזרחות או מקצועות אחרים (דתי, חילוני, ערבי וכו'), אבל נניח שמדובר במאה וחמישים-מאתיים בחינות בגרות? את הכמות הזאת אפשר יהיה לשבץ בימים האלה בצורות שונות, כמו שמשבצים אותם היום, ככה שבכל יום יהיו כמה בחינות שונות, במקצועות שונים, שיאפשרו לכל תלמיד שצריך לשפר את הציון שלו לעשות את הבחינות שהוא צריך.
איך מחליטים מה לשבץ עם מה? זה פשוט. מתחילים להגביל. אני אתן דוגמא- בבית הספר שלי אפשרו עד שנה שעברה לכל תלמיד שעולה לי' לבחור באילו מקצועות שהוא מעוניין בהם. היו הרבה שילובים מעניינים, אבל הכי מעניין היה, לדוגמא, בכיתה המדעית: פיזיקה וביולוגיה (מישהו שמע על לעשות את זה אי פעם ביחד?!). כשהם ניסו להרכיב מערכת לכיתה שלי לי"א, הם גילו שהם לא מצליחים להרכיב אותה ככה שהיא תצא הגיונית וכולם יוכלו ללמוד מה שהם רוצים. הם גם גילו שאת לוח המבחנים אי אפשר להרכיב בצורה הגיונית. החל משנת הלימודים הקרובה, התלמידים מוגבלים בבחירות שלהם ככה שלא תיווצר לבית הספר בעיה.
אז מה הבעיה? משרד החינוך ייתן הנחיות בנוגע למקצועות שאפשר ואי אפשר לשלב. אם אי אפשר לשלב פיזיקה ומדעי החברה, נגיד, אפשר יהיה לשים את שני המקצועות באותו היום (כמו שהיה השנה). זאת תהיה עבודה שתיקח זמן ותדרוש יכולת לוגיסטיקה יוצאת מן הכלל, אבל זאת עבודה שהיא אפשרית, במיוחד עם כל התוכנות שיש היום. ברגע שיהיו הנחיות כאלה וברגע שכל בתי הספר יפעלו לפיהן, אפשר יהיה לסדר את בחינות הבגרות ככה שהתלמידים עדיין לא ייפגעו, אבל לא יידחסו יותר מדי מקצועות ליום. ההגבלה תהיה פחות קשה מאשר במקרה שצריך להכניס מאה ועשרים מקצועות לשבעה ימים.
וכמובן, עוד שינוי שיצטרך להיעשות הוא שינוי שעות הבגרויות. לא בשביל כל בגרות צריך לעצור את הלימודים ולשחרר את כל תלמידי בית הספר - רק בשביל חלק מבחינות החובה. שאר הבחינות יתקיימו בשעות הגיוניות (שוב, מתמטיקה 806 לא משלוש עד שמונה), בבית הספר, בלי שייעצרו הלימודים ובלי שיפגעו תלמידים אחרים. בתקופה הזאת של השנה רוב תלמידי התיכון גם ככה לא מגיעים לבית הספר יותר מפעמיים בשבוע - והרבה כיתות נשארות פנויות. מה הבעיה?
מה שכן, הרעיון לפרסם את הלוח מראש והרעיון להתחיל את הבחינות מאמצע מאי מצוינים. זה יחסוך למורים ולבתי הספר הרבה בעיות.
אן.