בשבת השכמנו קום כמו כל בית ישראל אבל בעוד רב בית ישראל נסע צפונה
אנחנו נסענו למזכרת בתיה,
מזכרת בתיה זאת לדעת נמצאת דרומית לרחובות,בצומת בילו פונים שמאלה ושם יש מושבה שהפכה כמו כל ערי הפריפריה
למקום שכדאי לגור בו
אז בשבת נערך טכס עליה לתורה של בן של חברים קרובים שלנו וכבר ב08:15 בבוקר התייצבנו במקום
ואני רוצה להכניס אתכם יחד איתי לחוויה
מראש אומר שהחוויה פחות דתית ויותר אנטרופולוגית
אז בואו,ניכנס
אבל אולי לפני שנכנסים אומר מהחוויות הקודמות שלי בבית כנסת שהלך מהסוג שלי שנקלע למקום ירגיש מיד כמו ביציע המזרחי בטדי
בולט בשוני שלו,זר,לא שייך
אבל בשונה מהיציע המזרחי בטדי, כאן יסבירו לך פנים,מישהו ינחה אותך למקום השמור מן הסתם לאורחים,אלה שיושבים בסביבתך הקרובה יעזרו לך לשים את הטלית בצורה נכונה ומישהו ימהר להציע לך סידור כדי לעקוב אחרי התפילה.
הצעה שלי,קח סידור אבל תשאיר אותו סגור,אין טעם לפתוח אותו בדף הנכון כי מהר מאוד תאבד את המקום המדויק לקריאה ותתחיל לדפדף כסומא ותרגיש שוב זר,
עדיף שתיקח את הסידור ותשאירו סגור ופשוט תעקוב אחרי התפילה ואחרי מה שקורה בבית הכנסת,לעיתים מתוך התבוננות,תבין הרבה יותר מאשר תסתבך עם שפת תפילה שלא מוכרת לך,תדפדף בדפי הסידור כאשר אתה פוזל לשכנך לבדוק באיזה דף נמצאים הרוב,ושוב תאבד עניין כי תדפדף קדימה לבדוק עוד כמה דפים מסתיימת התפילה,אז עדיף סגור או פתוח בלי שתדפדף בו
לטובתך אני מקווה שבסביבתך לא יהיה מתפלל חופר כמו שהיה לי,
מאחורי ישב מתפלל מאוד דומיננטי,ברור שהאיש הוא מעמודי התווך של בית הכנסת,בכמה הזדמנויות הוא זימר לבד,קולו חזק,שולט היטב בחומר
עשה כמה פעמים ששש.. ששש.. למפריעים,רק לא ברור לי למה הוא לא נמצא בפרונט
חוץ מזה היה משהו נוסף שמאוד הפריע,היה נורא קר בבית הכנסת,המבנה חדש לגמרי,עוד לא קיבל אפילו טופס 4 אבל למה אי אפשר לחמם את המקום???
הרגליים שלי קפאו ולאחרי שילד הבר מצווה סיים את המטלה וירד מהעליה לתורה יצאתי החוצה לשמש,לא יכולתי יותר לסבול את הקור הזה
יש מנהג בבית הכנסת שאתה צריך להיות ער אליו,חלק מהתפילה עומדים ובחלקה יושבים,האמת שלא התעמקתי באילו קטעים צריכים לעמוד ובאילו צריכים לשבת,שמתי לב שיש אנשים שמאחרים בקימה,אני מציע לא לקפוץ בראש,הגנב מבטים מסביב ותראה מתי רוב המפללים קמים ואז תקום איתם
הייתה לי תחושה אגב שאתמול בתפילה חלקה הגדול נעשה בעמידה,כלומר יותר עמדנו מאשר ישבנו ואין לי הסבר לתופעה
יכול להיות שבגלל שבית הכנסת הזה מעורב גם אשכנזים וגם ספרדים, עמדו יותר מאשר ישבו? לא שאלתי
אתה תזהה מהר מאוד את העסקנים מבין המתפללים,אלה אנשים עטופים בטלית שכל הזמן עסוקים בסידורים,פיהם מלא תפילה כמובן אבל ידיהם ועיניהם מחפשים כל הזמן,מסמנים סימנים שונים לכל מיני אנשים, באים אליך החדש מסתכלים עליך,מסמנים עם הראש לשאול אם הכל בסדר ונותנים תחושה שאתה בידיים טובות וזה נעים
אחכ ינהלו את העליה לתורה יבדקו עם האב של בן הבר מצווה אם יש לו אורחים שרוצים לעלות לתורה ויתן להבין שכל אחד כזה שעולה לתורה יעשה טוב אם יתרום תמורת המעשה הקדוש
הוא ישאל מי רוצה לפתוח את ארון הקודש מי רוצה לזכות בחוויית הנשיאה של ספר התורה כשמוציאים אותו מארון הקודש
וברור שהוא מבעלי הבית בבית הכנסת הזה
המון ילדים קטנים מסתובבים בין ספסלי בית הכנסת גם המון ילדות,הילדות קטנות עד גיל 3-4 ונראה שלמתפללים לא מפריע שילדות בגיל הזה יסתובבו שם,רב הנשים נמצאות כמובן למעלה במתחם עזרת הנשים,אגב רציתי לקראת סוף התפילה לעלות לשם אבל אשה דתית שהלכה לפני נתנה תחושה שאסור לי לעלות, ששאלתי במפורש אם יש איסור על גברים לעלות לעזרת הנשים היא מלמלה משהו לא ברור,מכיון שהייתי אורח לא רציתי לפגוע באף אחד ולא עליתי
אני זוכר שבבר המצווה של בני הצעיר (שהתקיים בבית כנסת אשכנזי אם זה חשוב לציין,) עליתי בלי בעיות ובלי שעשו לי פרצופים למתחם הנשים,לא שהייתי שם רק הסתכלתי שהייתי מספר דקות וירדתי
אני רוצה לומר שלי באופן אישי החלוקה הזאת לגברים ולנשים לא עושה תחושה טובה,נראה כאילו הנשים מוגלות למתחם רחוק מארון הקודש מספרי התורה ומכל הקהל וזה מבאס בעיקר אמהות ואחיות של בעל השמחה
למה הן לא יכולות לחגוג,מה לזרוק מלמעלה סוכריות זה שיא הקירבה?
יש מנהג נחמד שכשמוציאים את ספר התורה מארון הקודש, מי שמוציא אותו עושה סיבוב בבית הכנסת והמתפללים מנשקים
את ספר התורה,מנהג יפה אבל אם אתה יושב בקצה השורה אין טעם להדחף כדי לקיים את המנהג הזה ,ודאי לא לאורח שמגיע פעם אחת,זה לא עושה כלום לתחושה
היה עוד משהו מוזר בהתנהלות,התפילה התארכה מעבר למקובל,כלומר אני לא ממש בקי באורך התפילה ובהרכבה,אבל הייתה תחושה שהיא מתארכת מעל המקובל,אני יודע שבשבת בבתי כנסת בנוסח יהודי ספרד בחורף בסביבות 10:30 אתה בחוץ
כאן זה התארך ובסוף התפילה הרב "תפס" את ילד בר המצווה כבן ערובה העמיד אותו לידו ונתן שיעור תורה למאמינים
מה שהקשה על אביו האומלל שאינו דתי לבוא הבייתה ובגלל זה התעכבה סעודת הבוקר שהכינו בבית
אני כאמור יצאתי אחרי שהילד סיים את העליה לתורה,הקור כאמור היה בלתי נסבל ואני חושב שעל פרנסי בית הכנסת מוטלת האחריות לשים לב לעניין הזה
השכונה הספציפית הזאת במזכרת בתיה בה ביקרנו מורכבת כולה מבתים פרטיים כך שאין כמעט מקומות חניה מיותרים
אלוהים הטוב עדי שהתכוונתי להחנות את האוטו ליד בית החוגגים,אבל לא הייתה שם חניה וככה נאלצנו להחנות את האוטו במקום הקרוב היחיד שהיה פנוי וזה היה אללי ליד בית הכנסת
זאת לא הרגשה נחמדה לצאת מהאוטו,לחבוש כיפה ולהכנס לבית הכנסת וברגיל אני לא עושה זאת אבל באמת שלא הייתה ברירה
לסיכום אומר שהייתה חוויה נעימה,אני אוהב את המזמורים ששרים בשבת,יש כח גדול בשירה שכולם שרים ביחד
המחשבה שכמעט אותו נוסח תפילה מסופר באותה שעה בשבת בעשרות אלפי בתי כנסת ברחבי הארץ ,שאנשים באים מגוהצים ולבושים חגיגית צועדים עם ילדיהם,נכנסים לבית התפילה שהוא מקום ששייך להם,שיש תחושה שהקהילה ערבה להם,היא תחושה בהחלט ייחודית,
אבל כשאני לא שם אני לא מרגיש חסר
עם אלוהי אני משוחח בדרכי,כמו על המסורת שאני שומר בדרכי,הקהילה שלי קיימת גם אם לא מרוכזת במקום אחד אבל זה נחמד לראות מידי פעם ולחוות דברים כאלה
אחכ הלכנו לבית החוגגים ושם פתחו שולחן גדול ועשיר במטעמים למוזמנים והייתה חוויה נעימה
בלי קשר:
כבוד לקטמון ואזור שממשיכות לנצח בליגה א' דרום
כבוד לאמיר ויינטראוב ולדודי סלע שניצחו בתחרויות המוקדמות ונכנסו להגרלה הראשית של אליפות אוסטרליה הפתוחה שנפתחת הערב
נקווה ששניהם וגם שחר פאר יעברו את הסיבוב הראשון
ביום שישי היינו כאמור בחגיגת בבר המצווה של הבחור שהתקיימה ביס פלאנט בראשון,ושם היה קריקטוריסט שצייר את המוזמנים וביניהם אותי

זה אני ,בעיני רוחו של הצייר
אני סיימתי,תיהיו טובים