צריך לטפל בעוני כאילו היה מגפה ממהרת, אפשר לנצח אותו, אם ננהג בתבונה מעז יצא מתוק.
החלטה נחושה של ההנהגה הפורמאלית וההנהגה הטבעית והלא פורמאלית של
עם ישראל בארץ ובחו"ל. גיוס כול הארגונים החברתיים , גיוס כל הכוחות בשדרת החינוך מגננות
ועד לפרופסורים באוניברסיטאות.
מאחר ונואשנו ממשלות ישראל הפוליטיקאים וחברי הכסת, הייתי ממליץ לפנות
לסוכנות היהודית
להתגייס לטובת הפרויקט הלאומי של העשור הבא. לגייס את מפעל הפיס והטוטו
, לגייס את הקרן הקיימת , לפנות לארגונים מוסדות וקרנות של העם היהודי.
הקמת מנהלת למלחמה בעוני ( גוף של העם היהודי )
יוקם גוף מייעץ לעיתוד כ"א
בארץ ישראל ל 10 השנים ו ל 50 שנה הבאות.
בראש הצוות או לצד ראש הצוות
צריך לעמוד העתידן פרופסור פסיג ואישיות כמו סטף ורטהיימר.
הצוות צריך להפיק מסמך עמדה מה יהיו המקצועות התפקידים שידרשו בעתיד הקרוב והרחוק
ובאיזה היקף של כ"א.
הצוות יכין מסמך עמדה איזה תעשיות אפשר וכדאי לייבא לישראל.
הצוות מייעץ/מנהל הנ"ל
יהיה בהמשך הצוות שיפקח על יישום הפרויקט
הלאומי.
עם ישראל ומדינת ישראל ידעו בעבר להקים ולכוון עיתוד כ"א למשימות
לאומיות
זה החל עם בתי הספר החקלאיים עוד לפני קום המדינה ועבר לבתי ספר צבאיים בשנותיה הראשונות של
המדינה כמו הטכני שמפסק לחיל האוויר את
ציוותי התחזוקה למטוסים ולאחר השרות חלקם הגדול מוצא את ייעודו באל על ובתעשייה
האווירית שהם גאוות המדינה.
השוק האזרחי זיהה את הצורך בתוכניתנים ואנשי מחשוב לפני 40 שנה ויצא עם קורסים שנתיים להכשרת
חיילים משוחררים במקצועות אלה. כך גם אני זכיתי בהשתלמות מסובסדת באורט סינגלובסקי
ומאז אני מתפרנס בכבוד ממקצוע זה.
הטיפול בעוני צריך להתחלק לכל
קבוצות הגיל מגיל יום היוולדו ועד יומו האחרון של האדם.
בטרם ניגש לעשייה אני רוצה לציין עניין אישי שתקף לכל הפעילויות .
אני מתנגד לכל הטיפול בבעיית העוני בהתנדבות. ( ההתנדבות אצל אחד
יוצרת עוני אצל השני )
מודה ומתוודה כאדם חילוני ההתמודדות עם האוכלוסייה החרדית נראית לי
הבעייתית ביותר .
צריך למצוא את גשר הזהב בו ניתן יהיה ליזום ולהניע אותם לפעולה בתוך
הקהילה שלהם.
פעילויות מידיות שניתן להתחיל ליישם ממחר בבקר.
מיפוי מוקדי העוני בארצנו הקטנטונת .
ניתן להיעזר במידה קיים ולצאת ממנו
למפה מפורטת.
פעילות לפי פילוח הגילאים.
הגיל הרך:
מגיל שנה ועד לגן חובה .
גני ילדים מיוחדים בפעילות של
יום ארוך 10 שעות ביום, כולל 3 ארוחות
ביום.
עם גננות מוסמכות וסייעות ביחס
של מטפל אחד ל 3 ילדים
מפולג לפי הגילאים עם תכנים ופעילות מתאימה ל 4 שכבות גיל. חשיפת הילדים
למוזיקה , יציבה נכונה, תנועה ומחול , יצירה .
אני יכול לגלות לכם שנחשפתי
לגן כזה ביפו ג' מנוהל ע"י נשים מכובדות מאוד .
גיל הילדות הצעירה: שכבת הגיל גן חובה עד סיום בית ספר עממי כיתה ו'
.
מפולג לפי הגילאים עם תכנים ופעילות מתאימה ל 7 שכבות גיל.
מוסדות החינוך גנים ובתי הספר
יפעלו במתכונת של יום לימודים ארוך 8 שעות ביום לפחות
כולל 2 ארוחות ביום .
פעילות משלימה במתנ"ס ובספרייה ובתנועות הנוער .
בגילאים 5 עד 8 , חשיפת הילדים למוזיקה , ספורט, יציבה נכונה, תנועה ומחול , יצירה , ספרות, היסטוריה,
אנגלית, משחקי חברה.
ילדות
גילאים 9 – 12, טיפול מיוחד וצמוד לילדים שמתקשים בלימודים.
טיפול מיוחד לילידם עם הישגים גבוהים בלימודים מתן חוגי העשרה, חשיפה לתחומי
המדע הכוונה לבתי ספר למכוננים. אלה השוליים של ה התפלגות הבינומית.
הרוב כל שאר הילדים תוכנית העשרה
של עד כ 4 שעות ביום מעבר ללימודים בתנאי חוג באווירה נינוחה של משחקי חברה העברת
תכנים של העשרה ב( אנגלית , ידיעת הארץ , השפה העברית , היסטוריה, תנ"ך ,
מלאכה , גינון , ספורט, מוזיקה – נגינה בכלים שונים, רכיבה על אופניים )
במקביל לכל הפעילות הענפה חשוב
לנהל מעקב ולזהות כישרונות טבעיים יוצאי דופן לדומה ספורטאי מעולים. או נטייה
בולטת למוזיקה או תחום אחר.
הילדים האלה יכוונו לחטיבת הביניים ותיכון מיוחדים.
מצטייני הספורט יכוונו לוינגייט לפרויקט מיוחד לנוער בתנאי פנימייה.
או לחטיבת הביניים ותיכון מיוחדים
הכוללים קונסרבטוריון או ילדים עם נטייה מיוחדת לאומנות יוכוונו לבתי ספר בתנאי פנימייה שבהם מטפחים אומנויות.
נעורים
גילאים 13-18, לחטיבת הביניים
ותיכון. לאחר שהכוונו ילדים עם נטיות ויכולות בולטים
להערכתי נותרנו עם כ מחצית מהילדים
, הילדים הרגילים.
המלצה לצמצם את חטיבת הביניים
לשנתיים בלבד.
חטיבת הביניים : המטרה המשך הלימודים ומתן העשרה מעבר לשעות
הלימוד הפורמאליות סה"כ התלמיד יהיה מועסק בין 10 ל 11 שעות ביום עם הפסקה של שעה.
במקביל יבוצע לעקב לפילוח התלמידים
לכאלה שנצפים מתאימים ל 3 יחידות בגרות
וכאלה שמתאימים ל 5 יחידות , כאלה עם "ידיים טובות " וכאלה עם "ידיים
שמאליות "
אלה עם "הידיים הטובות "
יוכוונו לתיכון מקצועי כולל בגרות כמו בתי הספר של אורט
הבית ספר יתפלג ל 2 קבוצות. קבוצת 3 יחידות תלמידים אלה יוכלו בעתיד להמשיך
להנדסאים או לאוניברסיטה.
וקבוצת 5 יחידות אלה יכוונו ללמודי
הנדסה או מדעים.
אלה עם "הידיים ה שמאליות " יוכוונו
לתיכון רגיל ,
יתפלגו ל 2קבוצות קבוצת 3 יחידות וקבוצת 5
יחידות.
צוות המעקב של הפרויקט הלאומי , יקים
צוותי מעקב ובקרה קטנים מפוזרים בכל רחבי הארץ להתמודד עם הנושרים. המטרה לא
להשאיר אף ילד ללא מסגרת לימודית מחנכת עד גיל 18.
צבא
הצבא יצר נתיב שנקרה "נערי
רפול " לחיילים בעיתיים שהגיעו לגיל 18 והם כמעט אנאלפביתים. אם יישום הפרויקט הלאומי לאחר מספר שנים לא
יצטרכו יותר את הנתיב המיוחד של "נערי רפול" .
פעילות מידית לטיפול בחיילים שבאים
מבתים מוכי עוני. תמיכה תקציבית בחייל ומשפחתו ע"י תשלום שכר מינימום מהקרן המנהלת
את המלחמה בעוני.
תמיכה זהה תינתן לאזרח ערבי שבחר
בשרות לאומי.
שנים ראשונות לאחר השרות הצבאי או הלאומי גלאים 20/21 עד 25 /
27
כאמור בעלי היכולת הגבהה שהובחנו ינותבו ל מוסדות
להשכלה גבהה ללימודי ההנדסה והמדעים בסבסוד מלא כולל מעונות סטודנטים.
תמורת התחייבות שלא לרדת מהארץ
בעשר השנים שלאחר סיום הלימודים.
לגבי שאר ה 80% או 70% שאינם נמנים
עם בעלי היכולת הגבהה במיוחד.
הגוף המנהל יציע להם סבסוד מלא אם
יבחרו לקבל על עצמם הכשרה והתחייבות לעבודה מס שנים במקצוע הנדרש.
המקצועות הנדרשים הם אלה שהופקו ב מסמך
עמדה מה יהיו המקצועות התפקידים שידרשו בעתיד הקרוב והרחוק ובאיזה היקף של כ"א.
ע"י הצוות המייעץ.
באחריות הצוות המנהל לבחון את
יכולת הקליטה ל בתי הספר השונים על מנת לענות לצרכים העתידים.
לדוגמה ידוע כבר עכשיו כי יש מחסור
באחיות ומידי שנה פחות ופחות נשים פונות למקצוע זה.
צריך לפעול בכיוון כבר בימים אלה
כדי שלא נעמוד בפני שוקת שבורה בעוד 5 או עשר שנים.
על מנת לענות לכל הדרישות של המקצועות
התפקידים בטווח המידי , העתיד הקרוב והרחוק.
יידרשו לפחות בשנים הראשונות
של הפרויקט להקים בתי ספר להכשרת מבוגרים
בחלק גדול מהמקצועות הנדרשים.
בוגרים כללי.
בוגרים שעובדים ונמצאים מתחת
לקו העוני . יוקצה להם צוות מלווה.
סיוע וברור מקיף של אנשי מקצוע ,
אולי מישהו עושק אותם לכן יועמדו לרשותם עו"ד מומחים בדיני עבודה.
בנוסף יבחנו האפשרויות למציאת מקום
עבודה בתנאי שכר טובים.
אם הצוות המלווה יגע למסקנה כי דורשה כאן הכשרה מקצועית , הסבת
מקצוע.
אם דורש הסיוע יסכים לעבוד באחד
מהמקצועות הנדרשים וגם יש לו את היכולת האישית להיכנס לתקופת הכשרה. אזי יעבור
הכשרה מקצועית יקבל שכר בתקופת ההכשרה.
הצוות המלווה יסיע סיוע במציאת מקום עבודה מכובד.
בוגרים גילאים 27 – 45 -
מובטלים ( או מועסקים חלקית בשכר עלוב)
במקרה ואין הצע למקצוע של דורש העבודה
סיוע בהכשרה מקצועית. ההכשרה תינתן רק למקצועות הנדרשים.
( שכר בתקופת ההכשרה , ללא קשר
לדמי הבטלה )
סיוע במציאת מקום עבודה בתנאי שכר טובים.
ליווי של אנשי מקצוע , כולל תמיכה
של עו"ד מומחים בדיני עבודה.
בוגרים גילאים 47 – 67 מובטלים ( או מועסקים חלקית בשכר עלוב)
סיוע במציאת מקום עבודה .(תמיכה כספית בתקופת המעבר)
ליווי של אנשי מקצוע.
סיוע במעבר דירה עם עקב העבודה
צריך לעבור לעיר אחרת.
זקנים גיל 67 ומעלה – עניים
סיוע בגמלה חודשית לצד פעילות חברתית לתמיכה בקשישים בכל מרקם החיים.
לסיכום
על מנת לסייע בפתרון בעיית האבטלה ועבודות עלובות בשכר מינימום.
מנהלת המלחמה בעוני , תחל את פעולתה מיד בתעמולה כגד כל המעסיקים
הנצלנים.
המנהלת תפיק תשדירים שיוקיעו את המעסיקים שמשלמים פחות מהשכר הממוצע
בעד משרה מלאה.
המנהלת תעודד עובדים להתלונן על אי קיום החוק בתנאי העבודה.
המנהלת תקים סוללה של עו"ד מומחים בדיני עבודה שיסייעו לעובדים
שמקבלים פחות משכר מינימום ו או מופרים זכויותיהם המעוגנות בחוק כמו תשלום ביטוח
לאומי , תשלום לבריאות ולפנסיה.
המנהלת תפעל יחד אם ארגונים חברתיים אחרים להניע את חברי הכנסת לחוקק חוק פנסיה חובה לכל
עובד בישראל ללא תלות בגבה שכרו.
המנהלת תפעל להניע את חברי הכסת להכפיל את הקצבאות של ביטוח לאומי
לזקנים.
המנהלת תפעל יחד אם ארגונים
חברתיים אחרים להניע את חברי הכנסת לחוקק
חוק התמיכה בזקנים , זקנים שהכנסתם החודשית קטנה מ כ עשרת אלפים שקל (לפי שווי
הכסף היום 29-11-2013) לא ישלמו כלל
ארנונה , לא ישלמו מים ( לצריכה חודשית ממוצעת של זוג ) , ישלמו חשמל ללא מיסים
כלל (אם נפחית את המיסים המצטברים ביצור החשמל נמצא כי אנו מפחיתים את מחצית הסכום
) , יעשה הכל כדי להפחית ולהוזיל את הוצאות המחייה של הקשיש.
בנוסף יגויסו בני הנוער שקיבלו
ומקבלים תמיכה מהמנהלת , לסייע לקשישים
לבקר אצלם ,
ולסייע כל אחד והמקרה שאליו הוא נקלע. גם לאחר להם חברה בייחוד בחגים
לאלה שהם בודדים.
המנהלת תפעל לייבא לארץ מפעלים שיספקו תעסוקה עם שכר מכובד. לדוגמה מפעלים
מתעשיית הרכב , תעשייה ימית וכד'.
המנהלת תקיים תעמולה ותעודד את מקבלי ההחלטות בממשלה ליזום פרויקטים לאומיים
שיספקו עבודה.
צריך להפוך את המשוואה צריך
ליצור כאן עודף ביקוש עבודה על פני מספר העובדים הפנויים לעבודה. יצירת מהפך זה תחולל
מהפכה בתחום השכר ויחסי העבודה במשק.