"וַיִּקֶן אֶת-הָהָר שֹׁמְרוֹן, מֵאֶת שֶׁמֶרבְּכִכְּרַיִם כָּסֶף; וַיִּבֶן, אֶת-הָהָר, וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה, עַל שֶׁם-שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן."
במסע ישראלי שאלו אותנו מה זה התנ"ך בשבילנו. ביום בו עסקנו ב"אני והעם בארץ" נגענו גם קצת בתנ"ך. כל אחד סיפר מהו בשבילו. העברנו בינינו את התנ"ך, כל אחד אמר משהו- רוב האנשים התעסקו בשאלת האמיתיות שלו. האם זה קרה או לא קרה? הרבה סיפרו אם הם מאמינים בו, מה הקשר ההיסטורי שלהם אליו, הרבה דיברו על הקשר שלהם עם אלוהים. הרבה גם דיברו על המוסר שבסיפורים האלו.
אני אמרתי שבשבילי התנ"ך הוא ספר של סיפורים נפלאים, מרתקים, בעלי מוסר השכל חשוב. התנ"ך אינו ספר דת, אם כי ספר מוסר בעיניי. "לא תרצח" אינו דיבר בעל משמעות דתית, אם כי מוסרית- "לא תנאף" "לא תישא עד שקר"... שום דבר פה לא עוסק בדת. סיפור שלמה ושתי הנשים אינו סיפור דתי, אם כי מוסרי. סיפרתי שלאחרונה נכנסה אלינו המורה לכיתה, חדשה, צעירה, גג בת 30- היא סיפרה לנו בדבר פירוק ממלכת שלמה לממלכת יהודה וממלכת ישראל. סופר לנו על העושר שבממלכת שלמה, ומי משלם את המחיר? ואז דיברנו על מדינה היפוטתטית, עם ראש ממשלה היפוטתי ורעיה היפוטתית, ומטוס ומיטה היפוטתיים לחלוטין- ופתאום זה היה קרוב. פתאום הבנתי את המשמעות של התנ"ך.
עניין האמונה בתנ"ך הוא מאד סובייקטיבי, מאד אינדיבידואלי, אישי. כל אחד מאמין במה שרק ירצה.
מאז קום מדינת ישראל יש ויכוח בלתי פוסק על נושא יהודה ושומרון- של מי הם? של הפלשתינאים או שלנו? מי היה פה קודם? ואת הציטוט הזה, שאני הבאתי עכשיו, מביאים הטוענים שהשומרון שלנו, כי קנינו אותו - "ויקן" ולכן הוא שלנו.
התנ"ך הוא ספר סיפורים נפלא, שלא תבינו אותי לא נכון, תנ"ך זהו אחד המקצועות האהובים עליי- הסיפורים מרתקים, אבל בשבילי הם סיפורים ותו לא. אינני שוללת את העובדה שהם התרחשו, אך אין לנו את היכולת להוכיח שהם אכן קרו. שאותו מלך אכן קנה את הרי השומרון מאותו איש ושמו שמר. אין לי כל דבר לדעת את זה, ולכן אל לנו להתבסס על אותו ציטוט.
יש ויכוח תמידי בנושא, ואני לא חושבת שפוסט מילדה בת 17 יפתור אותו, וייתכן והטוענים שהשומרון ראוי להיות בשטח מדינת ישראל היהודית יביאו טיעונים אחרים מתאימים והולמים, אבל את הטיעון הזה אני שוללת. ונוסף על-כך- אני שוללת את שטיפת המוח שעושים לנו במשרד החינוך. בפרק ט"ז אנו לומדים 10 פסוקים בלבד. אין לי צל של ספק, שאותו חיזקה גם המורה שלי, שעשרת הפסוקים הללו הוכנסו לתוכנית הלימודים שלנו מתוך רעיון להבהיר לנו את חשיבות וקדושת ארץ ישראל השלמה, לשטוף לנו את המוח, להראות לנו פסוק מספר בן אלפי שנים שנכתב לפני עוד יותר שנים, וזוהי ההוכחה שלנו. אני שוללת את שטיפת המוח ואני קוראת לחשיבה עצמאית. משרד החינוך טוען שהוא דוגל בחשיבה עצמאית, אך למעשה בין השורות מכניס את ההפך, מכניס לתוכנית הלימודים את הפסוק הזה מתוך תקווה שלא נשים לב שיש פה אמירה פוליטית. אז כן, שמנו לב. ואני לא הולכת לתת לזה יד.
שבת שלום לכם (: