מעמד הר סיני - מאורע חד פעמי
מעמד הר סיני היה מאורע חד פעמי בתולדות האנושות. מאז בריאת העולם ועד ימינו לא התרחשה התגלות אלוקית בממדים ובעוצמה הקרובים לאלו שהיו במתן תורה. לפי עדות התורה גם לא יהיה מעמד כזה לעולם. ואמנם, מלבד מעמד הר סיני בו ניתנה התורה, לא נודע על מאורע נוסף בו נכחו מיליוני בני אדם (שש מאות אלף יוצאי צבא, מלבד נשים, מבוגרים וטף). היתה זו התגלות נבואית אדירה שלוותה בקולות וברקים, בקול שופר חזק מאוד ובלהבת אש שבערה עד לב הרקיע. נבואות אחרות ניתנו ליחידי סגולה, ואילו במעמד הר סיני העם כולו ללא יוצא מן הכלל, היה עד ראיה ושמיעה להתגלות אלוקית אדירת הוד שבישרה את מתן לוחות הברית לעם ישראל.
מטרתה של ההתגלות האלקית במעמד הר סיני מבוארת בתורה: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלקים, אין עוד מלבדו" (דברים ד', ל"ה). המעמד וההתגלות השמיימית נועדו להחדיר ללב העם את האמונה בעוצמה שלא תימחה לעולם לאורך הדורות. התורה ציוותה להעביר את זכרון מעמד מתן תורה מאב לבן עד לדור האחרון. המעמד מהווה יסוד איתן באמונתנו. בהקשר לכך נציין את דברי הרמב"ם באיגרתו לגולי ישראל בתימן. מטרת האיגרת היתה לחזק את אמונתם ולעודד את רוחם לנוכח הנסיונות הקשים שפקדו את היהודים באותו דור.
וכך הוא כותב: "זכרו מעמד הר סיני שציוונו הקב"ה לזוכרו תמיד וגם הזהירנו מלשוכחו, וציוונו ללמד אותו לבנינו כדי שיגדלו על תלמודו. הוא מה שנאמר: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך, יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" (דברים ד', ט'-י'). וראוי לכם אחינו, שתגדלו בניכם על המעמד ההוא הגדול, ותספרו בתוך קהל ועדה גדולתו והידורו, שהוא עמוד שהאמונה סובבת עליו והטענה המביאה לידי אמת... שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות, שהעיד עליו מבחר העדים שלא היה כמוהו, וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללותה דיבור הקב"ה, ושתראה כבודו עין בעין. ודבר זה היה שתתחזק האמונה חיזוק שלא ישנהו משנה, ויגיע לנו על ידו האמת, כדי להעמיד רגלינו לבל ימעדו אשורינו".
נתינת התורה בפומבי לנגד עיניה של אומה שלמה מבטיחה את סילוקה של כל אפשרות ערעור או פקפוק, חלילה, באמיתות התורה. אם היו דברי התורה באים אלינו מפי משה בלבד, אף על פי שנבואתו התאמתה באותות ובמופתים, הרי שאם יקום בקרבנו נביא או חולם חלום ויצווה עלינו לפעול להיפך מן התורה, ייכנס ספק בלב האנשים. אולם לנוכח העובדה שהתורה הגיעה אלינו מפי הגבורה ועינינו ראו זאת, נכחיש כל חולק, ולא יועיל לו כל אות וכל מופת.
חג שמח