אם נחזור לשרשים נראה מה יש בדת ושהתוכן של חומר הלימוד 0פסול אפילו לפי הדת עצמה כאשר אדגים כמה דוגמאות.
אתחיל בכלל במורשת היהודית "לעולם ללמד קצר". ככה במורשת היהודית. רעיון זה בעצמו נשמע יפה כי כול ספר של חומר לימודי צריך להכין. חבל ללמוד מספר עם שגיאות בו או עם משפטים מעורפלים או רמזים לא ברורים.
כאשר אני ואתם כתבתם תזה לעבודת גמר באקדמיה צריך להכין והלכין באיכות כאשר המנחה/פרופסור רואה משהו פגום או גרוע הוא אומר למחוק- ורק מקרקבלים אישור אחרי שהקובץ איכותי- לא יכולים להגיד יש הרבה טוב צריך למחוק.
אותו דבר בספיר היהדות יש המון שיכלו למחוק וצריך למחוק לא רקק משיקול חילוני אלא דווקא אם נחזור לשרשי היהדות יש שיקולים בדת עצמה אשר פוסלים את התוכן שבתוך ספרי היהדות.
כמה דוגמאות
אם לקראת נישואים אדם ירצה לעשות מה שיש במשנה - האם זה משובח? מנהידי הדת פסלו את מה שיש במשנה בנושא של חתונה. אז תחליטו בין שתי האפשרויות- זה טוב או רע?
אם המנהיגים מלמדים רק אפשרי לעשות נישואין בטבעת- אם זה נכון אז יכלו לקצר וצריכים לקצר אל תלמדו דרכים נוספות.
בישיבות לומדים דרכים נוספותמה שלא יעשו בגיל שלומדים ומה שפסלו ולא יעשו אחרי כן מה דרכים האחרות? צריך למחוק אותן! כי הרבנים פסלו אותם המומחים יודעים מה בדיוק ספסלו אך החליטו ספר עם חומר תימוד בעייתי את זה ילמדו בישיבות לי ולאחרים- ורק אחרי כן נודע לי שלמדתי דעות פסולות- דעות אשר הדת עצמה לא מאפשרת. כי רב קדום או בדור שלנו קבע לא עושים כמשנה- ולא מהולל לעשות מה שבמשנה- אז נכון יהיה לא ךךמוד מספר ההוא ולא הדיונים שדירו על הספרא הווא במסכת קידושין בין משנה בין גמרא בין תלמוד בבלי וכדומה וכול מה שבנו על זה.
אותו דבר הרעיון של "אם רוצה תוספת כתובה" לא נסתבך בפרטים רק המילה "רוצה שימו לב יש מילה רוצה אבל רבנים פסלו את זה כי ממשנה ואת המשנה לא נעשה כי התוכן פסול אז מרגיז ללמוד דווקא משנה ומה שמבוסס עליה כול הדיונים. יכלו לקצר ויש כמה כללי הלכה שעל פיהם לקצר- וחשוב לקצר כנזכר "לעולם ללמד קצר" המלמד אמור להכין את ספר הלימוד אך דווקא מספר בעייתי מלמדים.
וכן בכול ספר וספר לש הגמרא רק עוד כמה דוגמאו כי יש הרבה.
קידושין- הדת עצמה לא רק מצמצמת לאפשרות של נתינת טבעת זהב אלא בגלוי הדת פסלה את הדרכים האחרות במשנה- אז יכלו וצריכים למחוק ולא ללמד מספר עם מדיע פסול ואת הדיונים שבנו עליה.
**משקרים שיש מורשת שנמסרה מדור לדור אך רואים שזה שקר כי בגמרא שהוא מקור לדת- נאמר "שכחו" לא נסתבך בפרטים כי ראיתי שאין לרבנים מענה לזה עשיתי להם השוואה ואין להם מענה.
שכחו מה שיש היום לא מה שנמסר כי טרחו ללמד ששכחו מה שהיה קדום.
והדגימו את השכחה כאשר יש דין במשנה שנוסח באון עמום- למשל "ארבעה אבות נזיקים שור ועוד שלושה" לא ידעו מהי המשמעות של שור שכחו את המסורת ואז יש ויכוח רב אחד אמר משהו ורב שני אומר משהו אחר- וכול אפשרות בעייתית בעצמה אז פשוט תמחקו מה שבעייתי- הואיל ולא ידוע תדלג למה שידוע.
אם יש משנה שנפסלה מהלכה כנזכר קידושין וכן כול משנה בלי שם הנקראת "סתם משנה" היא של רב מאיר ולא קבעו הלכה כדברי רב מאיר מסיבה ששמרו בגמרא עירובין אז דבריו לא הלכה תדלג למה שכן נחשב הלכה- ותמחקו כי צריך לקצר כנזכר "לעולם ללמד קצר" אותה משנה לא הלכה- ומה שכן הלכה לא כתבו את תמחוק להגיע לדברי רב יוסי. וכן הדיון שבנו עליו- אם לא ידעו מהי משמעות של שור זה לא ידוע תמחוק כמו בכתיבת תזה כדי שיישאר ספר איכות גבוה.
אפילו עיתון שלא נחשב איכות לא סתם מפרסם כול רעיון.
אז איך ספר דת לא עושים עריכה להסיר כול מה שבעייתי. שיישאר איכות. מסר ברור.
הרבנים מלמדים לא להתחתן עם שתי נשים ושספרי הלכה אוסרים וגם לא לעשות טקס יבום- הדת עצמה פוסלת לעשות את זה אז אין לבזבזב זמני ושל שאר בהתלמידים בפרטים של נישואין של שתי נשים ושל יבום- כי לא עושים אותם אז תקצרו כי צריך ללמד קצר דווקא לפי המורשת "לעולם ללמד קצר" וזה לא רק שיקול חילוני להכין ספר לימוד איכותי זה המורשת היהודית מכוונת ללמד קצר. לקצר כול מה שבעייתי.
הפסיקו ללמוד מה שלימדו אותי בכיתה 9 כי הכירו שזה ממש שריפת הזמן. להתעסק בדיון "מה נעשה במשפט שהניסוח בעייתי" ומציעים בדיון 6 אפשרויות. נחשף בכך הקר שמשקרים לילד "ביהדות יש מסורת שנמסרה במורשת" כי לא ידעו עשו דיון היו כמה הצעות כי לא נמסר הכוונה אבל יש בעייה רצינית יותר מאחר ולא ידוע או דברי רב מאיר יכלו והיו צריכים לקצר להגיע למה שידוע ולא להגן על מה שמקולקל זה פשוט מלא זבל עד שמומחים יבצעו עריכה להכין ספר לימוד טוב.
עוד דוגמה יש טקס ביום כיפור "כול נדרי" בדור שלנו מלמדים אם תבוא ביום כיפור לפחות תבוא לטקס כול נדרי.
האם זה טוב או רע? אם זה טוב ובסיבה זו קוראים הנדר "בטל" כי ככה אומרים כול הנדרים "בטלים ומבוטלים" ואם לא באמת עוזר אל תעשו טקס ריק!
אז זה עוזר כי אפילו במשנה אמרו שהמדבר נדר לא יכול לבטל את דברו אבל אחר יכול והנה אחר מבטל ביום כיפור אז כל הזמן שעוסקים בפרטי נדר זה מה שהדת פסלה כי מבטלים כול נדר מדי שנה היה מספיק לשמור רק את הפרט שאפשרי לבטל נדר ואז הפרשן יוסיף שככה נהוג.
בחוויה האישית שלי- למדתי דין מאוד בעייתי "אם אדם מדבר נדר לא לקבל הנאה מאחר עדין יכול לשלם עבורו את החוב" נתחיל משיקול דתי- הרי לפי הדת "כול נדר בטל" כי עשו ועושים טקס עם ספרי תורה מדי שנה ושנה אז אפילו א אדם מדבר נדר בכול נושא כוללל בדוגמה הנדר בטל.
ומההיבט החילוני עוד יותר גרוע- כי צריך ללמד "לא לקחת של האחר" אלא אם מסכים לתת והנה מדברים על "לא לקבל" מה זה מעשי בכלל לא לקבל? אנחנו שונאים כל כך?? מה פתאום צריך ללמד לא לשנוא- ואם הוא שונא שלי הוא ישלם את החוב שלי... זה ממש נגד היגיון הפנימי. בכלל הנדר בטל אז אין לעסוק בפרטי של נדרים אבל בישיבות לומדים מסכת נדרים... עוסקים בפרטי נדר כאשר הדת עצמה קבעה אפילו במשנה ואפילו באופן מעשי שמבטלים נדר ביום כיפור ולכן מיותר לבטל בטקס אחר ויכלו לקצר בחומר לימוד להיו צריכים לקצר כי חשוב לקצר כנאמר לעולם ללמד קצר אז יכלו להכין ספר לימוד שאפשרי לבטל נדר וללמד בשם אומרו ככה אמר רב עקיבה וללמד שנהגו לבטל כול הנדרים.
יש עוד דוגמאות אבל זה מספיק כי באמת מלמדים מה פסול לפי הדת עצמה לא רק משיקול חילוני צריך חוק של מחוקקים כתחליף במקום "לא תרצח" של ספר שמות כי צריך ללמד "מה עושים אם תופסים רוצח" אומרים תנקה את החדר- מה יקרה אם אני לא- אומרים אל תשבור צלחות מה יקרה אם אשבור? אותו דבר לא תרצח מה יקרה אם מישהו ירצח? הדת זקוקה לתחליף.
ולא רק שיקול חילוני אלא כנזכר הדת עצמה מונעת טקס יבום ודין "צרות" של שתי נשים. אז יכלו לקצר בעיקר בעריכת מסכת יבמות לא ללמד משנה שאיננה הלכה בין של רב מאיר כנזכר משנה בלי שם של רב מאיר ובין על פי נושא של יבום ושל קידושין שנפסל וכן כל דיון שבנו על היסו הבעייתי לדון בדברי המשנה
וכן כול רעיון במשנה שאיננו ברור ולא ידעו והתווכחו מהי המשמעות יכלו למחוק ולקצר והיו צריכים לקצר כי חשוב "לעולם ללמד קצר" בהכנת ספר לימוד איכותי אך לימדו אותי וממשיכים ללמד בישיבות חומר שהדת עצמה פסלה. אין ללמד שור אם לא ידוע אם שור כדברי רב אחד או רב השני כי יכלו לקצר והיו צריכים לקצר. אבל מלמדים בישיבות שגיאות עם עוד שגיאות פרטים הנחשבים דעות שגויות ודינים פסולים אפילו לפי הדת עצמה.
אז כואב ששלחו אותי לישיבה ללמוד מספרי לימוד אשר מהם אין תועלת להתפרנס- אם אלמד טקס יבום שהרבנים פסלו לא אתפרנס מזה ולא אעזה אפילו כשאני גדול רק יש חליצה אבל את הפרק הוא לא רגילים ללמד.יכלו לקצר בעריכה שרק באותו פרק בנושא טקס חליצה יעשו דיונים, אבל כבר החליטו דרך מלאה שגיואת ותקלות ומסרבים לתקן. הדוגמאות הללו מה שמלמדים בישיבות ולא תעזור לטעון "לא הכול רע" כי צריך להכין ספר לימוד איכותי צריך למחוק הרבה דברים כמו בכתיבת תזה.
ומה נשאר? ספר בראשית? שם יש סיפורים להשוות ולראות מסר נוראי. לדוגמה על שאכלו מהעץ האסור יש עונש חמור הפסידו את המעדנים של גן עדן ונגזר עליהם עונש כבד- נערוך השוואה לסיפור של רצח אין לרוצח ההוא עונש יחסית לעונש של אכילה. הרי אם אדם אכל הוא לא הזיק לאדם אחר זה פחות רציני יחסית לרצח- אך רוצח לא נענש כמו זה זה נוגד את הרעיון של ספר שמות "אפילו מעם המזבח תיקח אותו" הרוצח לעונש. רצח נחשב חמור לפי הדת אך בסיפור רצח מזלזלים בפשע. אז יגידו לא נענש? כתוב שהוא צריך להסתובב נע ונד? שקרן הוא בנה עיר. איך אדם מסתובב ובונה עיר בניית ערים לא רק הצלחה אלא במקום אחד. אז דווקא רוצח סיפורים אלה ועוד סיפורים בעייתים.
מה יגידו "לא הכול רע" האם זה אומר שהכול טוב? צריך להכין ספר לימוד איכותי ולפי שיקלוי הדת ללמד קצר- יכלו לקצר כול המסרים הרעים או מרושעים במקום להתעקש שלמור על תוכן בעייתי או תוכן מעורפל...