לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

ישראל ומחאה

כבר קיץ שני של מחאות ולא כולם יוצאים לרחובות לצעוק.

כינוי:  ישראלית אחת





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

7/2012

תגובה לאזרח ד.


אזרח ד. כתב:
"קודם כל, גם אצלי בבלוג, לא הסרתי לחלוטין את האחריות מהממשלה. נכון, גם לממשלה הנוכחית יש אחריות למצב. ועדיין, אני לא חושב שנכון להאשים את הממשלה במצבו של פרט זה או אחר (במקרה זה אותו משה סילמן). לפני 15 שנה, אודה שמה שעניין אותי הוא לא הדיור הציבורי וקצבאות הביטוח הלאומי, כי תודה לאל, לא באותה תקופה ולא כיום, לא הייתי בין אלו שנזקקו לדברים הללו, ובאותה תקופה הייתי בבית הספר התיכון כך שמה שעניין אותי באופן טבעי היה החיים שלי, כמו כל מתבגר טיפוסי. אבל אם הסכמנו שזה עיוות מתמשך, אני סבור שהממשלה מנסה לתקן אותו, אבל אי אפשר לתקן עוול שהצטבר במשך שנים בבת אחת. 
מעבר לכך, בחרת, אולי מנוחיותך, להתעלם מהנקודה המרכזית בפוסט שלי והיא היחס התקשורתי למקרה זה ולמחאה הזאת בכלל. זה מה שבאמת מפריע לי, ואני טוען שאילו הייתה כאן ממשלה אחרת היחס של התקשורת היה שונה, ואולי אפילו מחאה כזאת לא הייתה קורית בכלל, ולטיעון הזה אני לא רואה כאן כל תגובה."

כמו שאמרתי, אני לא מאשימה את הממשלה, אבל אני שמה עליה אחריות.
גם אני לפני 15 שנה לא בדיוק הייתי בעלת מודעות פוליטית גבוהה אז אני קצת קוראת על זה עכשיו. בכלליות הייתה מגמה של הפרטה, דילול או החלשה של הרבה מהשרותים הסוציאלים במדינה, בין אם דרך שחיקה ובין ע"י קיצוצים אקטיבים. 
אי אפשר שלא לתת "קרדיט" על חלק מהצעדים האלו לבינימין נתניהו, בין אם כראש ממשלה או כשר האוצר לאורך השנים האחרונות. הוא לא הגיע למפה הפוליטית אתמול והוא לא יכול לטעון ששום דבר לא באחריותו. היו ממשלות ימניות ב 20 שנה האחרונות ונתניהו בפרט והליכוד בכלל היו אגרסיבים בצעדים הקפיטליסטים בהם בחרו. 
אני מעריכה את ראש הממשלה שיש לו אידיאולוגיה. אני מאמינה שהוא באמת קפיטליסטי ובוחר את הצעדים שלו מתוך אידיאולוגיה אמיתית ולא מתוך חוסר אכפתיות כזה או אחר. אבל אני חושבת שבמדינה כל כך קטנה אי אפשר לקיים שוק חופשי נוסח ארה"ב כי נוצרת ריכוזיות גבוהה מידי. אני חושבת שיש שיעור במקרו כלכלה שהוא פיספס או שהוא היה מפרק מונופולים וקרטלים ממזמן במקום לתת להם לפרוח כל כך הרבה שנים.
הבעיה היא שאני לא מסכימה איתך שהממשלה מנסה לתקן את העיוות מ-2 סיבות:
1. העיוות הוא החלשה של מדיניות רווחה. הממשלה הזאת קפיטליסטית והיא לא מעוניינת לבנות מדינת רווחה מסיבות אידיאולוגיות. מבחינתה החלשת הרווחה זה לא עיוות, אלא מה שהיא ניסתה להשיג. זה אחד הדברים שהעם צריך להתעקש עליהם כשהוא עומד בפני ראש ממשלה כל כך קפיטליסטית.
2. יש לך בעיית קבוצות לחץ. מה שקורה בממשלה בשנתיים האחרונות זה מה שקורה ב-20 שנה האחרונות - כניעה לקבוצות לחץ. קח לדוגמא את נושא הדיור הציבורי. בא דוח של ועדה שראש הממשלה הקים ואמר שיש לחדש את הדיור הציבורי לעניים ולהוריד את הסעיפים שמטיבים עם אוכלוסיות מסויימות. או במילים אחרות, טרכטנברג ציין בדוח (ובראיונות) שסעיף מיצוי כושר עבודה הוא חשוב ושאין לוותר עליו. אבל ביבי וויתר עליו. למה? אני לא חושבת שזה נבע מאידיאולוגיה כמו מסיטואציה קואליציונית. ברור שהסיטואציות הקואליציוניות האלו לא נולדו אתמול, אז למה פתאום מתלוננים לביבי על משהו שכולם עשו? כי אין ברירה. כי לאט לאט נגסו לך בשירותים חברתיים ובעקרונות של שיוויון שאם לא תצעק עכשיו, עוד 10 שנים לא יהיה מי שיצעק... יש חלקים במדינה שבאמת קורסים ואין להם עוד 10 שנים לחכות.
אז נפל על ביבי להיות ראש הממשלה בנקודת הזמן ההיסטורית שבה מעמד הביניים החליט שנמאס לו. הוא יכול לעשות צעדים כואבים שאולי יהפכו את הקואליציה ללא יציבה אבל יהיו מה שהמדינה באמת צריכה, והוא יכול להמשיך להגיד "אחרי המבול" ולהשאיר את זה לראש הממשלה הבא.
אני לא מעוניינת שראש הממשלה שלי יברח מהחלטות קשות ולכן אני מבקרת אותו.

לא בחרתי להתעלם מעיניין התקשרות "מנוחיותי" אלא כי אין לי הרבה מה להגיד. התקשורת בישראל מאוד מגמתית ולא אמינה וזה נכון כבר שנים. האם הכיסוי היה שונה אם הייתה ממשלה אחרת? אני לא כל כך בטוחה (אבל אני גם לא פוסלת). התקשורת הייתה מביעה את העמדה שלה לא משנה מי ראש הממשלה צורת ההצגה המגמתית והחד צדדית של החדשות זה לא דבר חדש לממשלה הזאתי, זה נכון כבר שנים. אולי זה נראה קיצוני יותר עכשיו, אבל הנסיבות כולן קיצוניות יותר ולא רק צורת הכיסוי של האירועים.

משהו מעניין שמישהו ציין לאחרונה - התקשורת מתייחסת למאבק השנה כ"קבוצת אנרכיסטים שמחפשים מהפכה אלימה" ולא בצורה כל כך אוהדת כמו שהיה שנה שעברה. אבל מתחת לפני השטח בבלוגים, פייסבוק, טוויטר וכו' אתה רואה שיח אחר שאף אחד לא מדווח עליו בחדשות. התקשורת בישראל הופכת את עצמה ללא רלוונטית עם הזמן.
נכתב על ידי ישראלית אחת , 20/7/2012 00:08   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מפחיד אותי


קשה לדון במחאה השבוע בלי לדבר על המקרה המצער של משה סילמן. מפחיד אותי שאני חיה במדינה שבה מישהו הגיע לכזאת רמה של יאוש. מפחיד אותי שהוא בחר בלהצית את עצמו, כי הוא הרגיש שעד כדי כך אין לו ברירה. מפחיד אותי שיש כל כך הרבה אנשים שאין להם בית או כסף לתרופות במדינה שלי. מפחיד אותי שהגענו לאקט מחאתי כל כך הרסני ושעדיין, הקשקשת שאנחנו שומעים מנבחרי הציבור שלנו לא קשורה למה שאנחנו מרגישים בשטח.

ראש הממשלה שלנו מדבר על "טרגדיה אישית" ולי יש את האינסטינקט של לדפוק את הראש שלי בקיר מכמה שראש הממשלה מנותק ממה שקורה פה.

 

אני מהאנשים שדוגלים בתחום באמצע שבין הקפיטליזם האמריקאי לקומוניזם הסובייטי. מה שרובנו קוראים "מדינת רווחה". בשביל החוסן החברתי שלנו והיכולת שלנו לעמוד מול איומים, אני מאמינה שאנחנו חייבים להיות ערבים זה לזה. אנחנו חייבים לדאוג לחלשים שבינינו. לא ייתכן שנבקש מאדם לחיות מקצבת נכות של 2,400 ש"ח מכיוון שזה לא אפשרי. לא ייתכן שנזרוק לרחוב אדם שעבר אירוע מוחי ולא יכול לעבוד עוד. אני מאמינה שרוב עם ישראל לא רוצה להיות זה שמשליך את משה סילמן לרחוב. אני מאמינה שרובינו רוצים לראות פה שינוי. 

 

האזרח ד. כתב בבלוג שלו: "שאם הייתה כאן ממשלה שונה, וראש ממשלה אחר, משהו היה נראה שונה בתחומים הללו?"

תשובתי היא כן. לפני כ 10-15 שנה קצבאות הנכים היו גבוהות יותר והן קוצצו. לפני כ 10-15 שנה, היה דיור ציבורי שהיום כבר לא ממש קיים. פעם משה סילמן אולי היה מצליח למצוא דירה בדיור הציבורי ואולי גם מקבל קצבה ממנה היה יכול לחיות.

ואולי ממשלה אחרת הייתה נותנת תנאים קצת יותר שפויים לעצמאים שמשלמים ביטוח לאומי כמו למשל דמי אבטלה אותם כל שכיר זכאי לקבל.

בנוסף האזרח ד. כתב "אם התשובה היא שלילית, אז למה להאשים דווקא את הממשלה הנוכחית באחריות לדברים?"

האשמה לא נופלת על הממשלה הנוכחית. דברים כמו קיצוץ קצבאות, חוסר בניה של דיור ציבורי, הטבות סקטוריאליות (כמו דיור ציבורי למשפחות מרובות ילדים בלבד וכו') אלו דברים שנופלים על הכתפיים של מספר לא קטן של ממשלות. זה תהליך שנמשך כבר כ 15-20 שנה.

אבל בזמן שהאשמה היא לא על הממשלה הנוכחית, האחריות היא כן עליה. לפני שנה יצאו המונים לרחובות וצעקו על כמה שמעמד הביניים קורס, העניים לא עומדים על הרגליים ואנשים מוצאים עצמם חסרי בית. אי אפשר להגיד שלא הרמנו דגל. האחריות על חוסר השיפור בשנה האחרונה ועל התחדשות המחאה, כן נופל על הכתפיים של הממשלה. האחריות על מצבו של משה סילמן לפני שנתיים היא אולי לא של הממשלה הנוכחית, אבל האחריות על מצבו שבוע שעבר כן נופלת על הכתפיים של בינימין נתניהו.

נכתב על ידי ישראלית אחת , 16/7/2012 20:44   בקטגוריות אקטואליה  
הקטע משוייך לנושא החם: משה סילמן-כסמל למישהו שלא רואים ממטר
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ישראלית אחת ב-20/7/2012 00:36
 



התחלה


נראה לי שהשאלה שאיתה כל בלוג מתחיל היא "למה?".

השנה האחרונה הייתה שנה של מחאות, הפגנות וצעקות ובחודשים האחרונים אנחנו גם רואים אלימות, בין אם זה מפגין שמנפץ חלון של בנק, שוטרי יס"מ שעוצרים מפגינה שקטה או אדם שמצית את עצמו לאות מחאה. כל אלו נראים לי מהצד כמו סממנים של חברה שעומדת על סף פירוק. שהתפרים שמחזיקים אותנו יחד נפרמים לאט לאט וכולנו מרגישים תלושים וחסרי אונים. שמעתי מיותר מידי אנשים שאף אחד לא מייצג אותם בכנסת או בממשלה, שהשלטון עושה מה שבא לו ובעיקר מה שבעלי ההון רוצים, שטובת האזרחים והמדינה כבר לא בראש סידרי העדיפויות של אלו שאחראים לדאוג לנו. התעייפתי מלגלוש באתרי חדשות ולראות את המדינה שלי מתפרקת מול העיניים כשאין דבר שאני יכולה לעשות בנידון.

הגיע השלב שאני רוצה לצרוח שנמאס לי, אבל אין מי שיקשיב. אז החלטתי לפתוח בלוג ולשאול כמה שאלות בהן אני נתקלת ברחבי הרשת, בתקווה שמישהו אי שם מסכים איתי.

 

אני מקווה שתהיה פה קצת ביקורת. ביקורת עלינו כחברה. ביקורת עלינו כמפגינים ומוחים. ביקורת על המדינה ועל האטימות. ביקורת על התקשורת.

קצת ביקורת לא מזיקה לאף אחד.

 

אני מקווה שעם הזמן אני אמצא עוד כמה אנשים כמוני, וארגיש קצת פחות בודדה במערכה. אני אשמח לשמוע דעות ולפתוח דיון בכל נושא.

 

נכתב על ידי ישראלית אחת , 16/7/2012 20:27   בקטגוריות אקטואליה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Hitomi chan ב-17/7/2012 01:00
 





55
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , ציונות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לישראלית אחת אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ישראלית אחת ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)