סוף דבר : קין רוצח את הבל.
הסכסוך : קין תולה את מעמדו הנחות, בהעדפת האלקים את הבל ומנחתו.
לתפיסתו של קין, העלמת הבל מהמערכת ומהמציאות, תעלה את ערכו בעיני האלקים, ותקדם את מעמדו (ובאין מתחרים, ערכה וחשיבותה של
מנחתו יעלו).
הבל : אינו מודע כלל לסכסוך, הוא טרוד בעשיה ובמאמץ למצוא חן בעיני האלקים, ע"י השקעת מאמצים בשיפור העצמי, התפיסה והמוצר (המנחה לה').
האלקים (הצרכן) : "מצביע ברגליים" ומעדיף את מנחתו של הבל.
שאלה מקדמית : הרי כתוב "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה".
האם מצויינת בפירוש העדפה, או בחירה באחת בפני עצמה, ולא בחירה בין שתי האפשרויות. (נזכור האלקים אינו אוכל את המנחה באופן
גשמי, לא מדובר באדם שלפניו שתי מנות אוכל, עם יכולת הכלה של מנה אחת בלבד).
התורה מביאה בפנינו שני מקרים ושתי התייחסויות של האלקים.
ועוד יותר מכך, כתוב : "ויבא קין מפרי האדמה" (עשבים וירקות שליקט כלאחר-יד).
" והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן" (בחר את הטובים שבצאן, ואת החלב שבהן, הנחשב למובחר).
התייחסויות : עולה מהכתוב, ללא כל ספק, כי התייחסותו של האלקים למנחות, "נגזרת" מהתייחסותם של המקריבים, מההשקעה ומהתוצאות.
ומתקיים יחס ישר בין ההשקעה של המקריב, לבין מציאת החן.
ורב מכך, כתוב "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה". ניכר כי ה' "נעלב" מיחסו של קין וממתנתו העלובה
והמזולזלת.
פרשנותו של קין : כתוב "ויחר לקין מאוד ויפלו פניו".
ה' מאבחן את הבעיה, ועצתו לקין : כתוב : "הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב, לפתח חטאת רבץ (רובץ) ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו".
ה' מציע לקין שיפור עצמי ושליטה עצמית, שכן טבעו ותפיסת החיים שלו, רובצים לפתחו וממתינים לרגע של כושר.
לדברי ה', אין זו "גזירה מן השמים" והוא, קין יכול לשלוט בדבר ולדכא את יצרו.
* בנוסף ה' מודיע לקין, כי אין זה סוף הדרך ויהיו הזדמנויות נוספות.
הפתרון ע"פ קין : כתוב : "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו".
משמעם של דברים, קין מתמרן את הבל (משקיע זמן ותחכום באסטרטגיה) וקם להרגו.
קין מכחיש : כתוב : "השמר אחי אנכי ?"
העלמת ראיות ? : כתוב : "דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה".
השלכות המעשה : כתוב : "ארור אתה מן האדמה", הזירה בה בוצע הפשע תגיב גם היא ותקיא אותך.
"כי תעבד את האדמה, לא תסף תת כחה לך, נע ונד תהיה בארץ".
ההודאה : כתוב : "ויאמר קין אל ה', גדול עוני מנשא".
קין מכה על חטא הרצח, ואינו מתייחס לשורש הבעיה (חוסר הבנתו את העדפות ה').
מסקנות : א. כשהשירות / מוצר שלכם לא זוכה להכרה והעדפה, בדקו את תפיסת המוצר / שירות שלכם, את
האסטרטגיה והטקטיקה המהותיות שלכם ואת המודל השיווקי / מכירתי.
(נכון גם במישורים הזוגי / משפחתי / קהילתי).
ב. הזהרו במתן פתרון אד-הוק, בדר"כ הפתרון שאנו ממציאים/נותנים בדר"כ גרוע מהבעיה גופה.
ג. קחו אחריות על עצמכם ועל פועלכם, וחפשו את את התשובה אצלכם על דרך השיפור.
ד. אי-אפשר להעלים ראיות לאורך זמן,
סוף האמת להתגלות,
נזק שעשינו לאחר, לעולם יחזור אלינו, רע תמיד יוליד רע, וטוב לעולם יוליד טוב. - לכו לדרך הטוב.
חשוב : להבל אין מושג מכל הקורה סביבו.
אם תשאלו אותי, הרי גם זו בעיה. הבל אינו ער לסביבה, חי, פועל ורגיש לד' אמותיו בלבד.
שלכם אורי"ה זמיר
מומחה רב-תחומי ליישוב סכסוכים וניהול משברים, במשפחה ובקהילה.
050-4846136