לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


נערה צמחונית, פמיניסטית, פציפיסטית ושמאלנית מצאה לה במה לפרסום הגיגיה.

כינוי: 

בת: 32

ICQ: 210854469 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שרש ש.ל.מ והמפתח לאושר


ב'מוסף הארץ' מדור "מצב משפחתי" בו מתארים משפחה מסויימת. החלק האחרון הוא "מידת אושר" מ-1 עד 10. חשבתי עלצמי מה אני הייתי עונה על השאלה הזאת.

עשר? Nah, החיים שלי לא מושלמים. שמונה? מעט מדי. ואז הבנתי מה - 9.5, לא בגלל שזה מושלם עד כדי כך. לא בגלל שאני כמעט נוגעת בעילוי ובטוב ביותר.

למה לא עשר?

כי החיים לא מושלמים. כי אין שלמות. אין דבר כזה.

אז למה לא פחות?

כי טוב לי, באמת טוב לי. מה שמודד אושר הוא לא שלמות, כי אין כזו. מה שהופך חיים לטובים זה לא חברים, אהבה, כסף, רכוש, בית - למרות ששני הראשונים הם גורמים מהחשובים ביותר. מה שחשוב יותר מכל הוא השלמה עם החיים. איך שהם לא יהיו. זה מה שמביא אותנו לעשר במד האושר - והורדתי את זה ל-9.5 פשוט כי אין שלמות.

זה לא אומר שאין רע בחיים, זה לא אומר שהכל הוא טוב מוחלט. זה אומר שאני שלמה עם החיים שלי וטוב לי איתם.

 

בעברית משמעות רבה למלים ולאופן בו הן רשומות. גם "שלמות" וגם "השלמה" הן על אותו השרש. כי הדרך הקרובה ביותר לשלמות היא השלמה. הדרך היחידה להגיע, עד כמה שאפשר, לאושר. מותרות בחיים עוזרות בדרך. אהבה אינה מותרות כיוון שהיא מגיעה לכל אחד, אך לצורך העניין אחשיב אותה כאן. מותרות עוזרות אך אין זה משנה באמת איך נראים החיים מבחוץ, אלא איך הם נראים מבפנים. הפנימיות היא שקובעת את מראה חיינו, לא פחות ואף יותר מהחיצוניות. אדם החי בפחון יכול להיות מאושר לא פחות מנסיך בארמון, אם כי לראשון הדבר קשה יותר.

החיים הפנימיים שלנו הם שקובעים את מראה החיצוניים. יש ביניהם יחסי גומלין וכל אחד משפיע על השני - אך בניגוד לנהוג לחשוב, אין השני חשוב יותר מהראשון או בעל השפעה רבה יותר.

נכתב על ידי , 28/9/2007 21:25   בקטגוריות הגיגים  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קסיופּיאה ב-3/10/2007 00:37
 



סליחות, החלטות ובחירות


בקשת סליחה אינה קלה כלל ועיקר. בקשת סליחה היא הודאה בטעות, ורצון לתקן. בקשת סליחה היא בגרות. סליחה צריכה להיות אמיתית, לא זריקה חפוזה של "אני מצטערת, בסדר?" - צריך באמת להבין שהדבר שנעשה שגוי הוא ולהתחרט מעומק הלב. בקשת סליחה כזו ראויה - גם אם לא לסליחה, להערכה.

 

אין חובה לסלוח. כל עוד יכול להפעיל את שיקול דעתו - מה יותר חשוב? מה שיקרה אם אבקש סליחה או ההחלטה העצמית ש"דברים כאלו לא עושים לי"?

כל אחד מחליט בחייו פעמים רבות האם לסלוח האם לאו. כל אחת מההחלטות האלו משנה את מסלול חיינו - כמו כל דבר קטן שאנו עושים. התיאוריה על העולמות המקבילים גורסת כי בכל פעם שעומדת בפנינו בחירה או שקיימות מספר אפשרויות, ברגע שאחת מהן נבחרת - העולם מתפצל והאפשרות הזו מתקיימת במימד אחר. העולמות מתפתחים באופנים שונים לחלוטין, רק בגלל בחירות קטנות. זה ממחיש יפה מאד את העניין הזה.

אני, לדוגמה, החלטתי פעם אחת לא לסלוח על דבר גדול למדי ואין צורך להיות פילוסוף כדי לראות כיצד זה שינה את מסלול חיי. לא אפרט, אך לו הייתי סולחת, הייתי היום פקאצה! (בבחינת "אמור לי מי הם חבריך")

החלטתי לא לסלוח בגלל שאותה אחת החליטה שלא אכפת לה לרמוס אותי בכדי להגיע לפופולאריות חברתית, לאחר שהיינו חברות. אני לא סולחת בגלל שמי שעשתה דבר כזה פעם אחת, יכולה לעשות אותו פעם שנייה - ובגלל שלקחה לה שנה שלמה להבין שטעתה (אך המשיכה להתנהג כפי שהתנהגה בשעה שנידתה אותי חברתית - נו באמת, הרי היא תעשה זאת שוב!). שיקול נוסף היה כי פנינו בדרכים נפרדות והיא כבר היתה שונה ממני, בדרך בה לא רציתי להיות.

 

 

 

לקראת יום כיפור אני חושבת רבות על אותה החלטה לא לסלוח. חושבת רבות על בקשות סליחה שזכו להתעלמות. חושבת על מהלך החיים, ועל איך שמשק כנפיו של פרפר משנה אותם לחלוטין.

 


 

ערב יום כיפור יהיה יום ההולדת החמישה-עשר שלי. אני מצוברחת ומנסה לנבור ולחפש דרך לשמוח על כך. האם ההתחלה החדשה שנפרשת מולי בבת אחת - שנה חדשה, סליחות ושנתי השש-עשרה - נותנת לי אפשרות רבה יותר לבחון את דרכי ולראות האם אני פוסעת בשביל הנכון ומה עליי לעשות כדי להישאר עליו.

נכתב על ידי , 15/9/2007 10:42   בקטגוריות חגים ומועדים, הגיגים  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של boy in love ב-20/9/2007 19:40
 



מוות בספרי הארי פוטר


הוולפייפר הזה גרם לי לחשוב מעט על מוות, על אנשים שמתו, ועל ההצגה שלו בספרי הארי פוטר (אל דאגה - ללא ספויילרים לספר השביעי עד לנקודה בה זה מצויין במפורש).

 

Not gone... Just beyond the veil

 

ההתייחסות לסיריוס בסוף גורעת מהיופי בעיני. לטובת אלו שלא בקיאים בסדרת הארי פוטר - סיריוס מת כתוצאה מנפילה מעבר לפרגוד שככל הנראה משמש מעבר בין עולם החיים לעולם המתים. המונח "מעבר לפרגוד" משמש כעת את חובבי הארי פוטר לציון דמויות שמתו. האמת היא שפרגוד הוא לא תרגום מדוייק, "וילון" נכון יותר, אבל זה נשמע רע ("סיריוס נרצח בברוטאליות על ידי וילון").

 

לא צריך להיות פוטריסטים חפרניים כמוני כדי להבין את גישתה של רולינג לעניין המוות. רולינג גורסת כי מוות הוא חלק מהחיים, דבר טבעי, שיש לקבלו ככזה. אין לגרום מוות לאחרים ויש להיאבק במקרה של סכנת חיים - אך מוות הוא דבר שקורה לכולם בסופו של דבר, טובים כרעים.

 

הוריו של הארי, סיריוס, דמבלדור ועוד רבים-רבים נמצאים מעבר לפרגוד. אבל הם עדיין קיימים; הם לא עוזבים אותנו לעולם. הופעתם של הוריו בספר הרביעי (כהדים) מסייעת להארי להתמודד ולהינצל. הפטרונוס של הארי - מגן כוח חיובי השומר על מזמנו מפני סוהרסנים, שהם התגלמות גשמית של דיכאון ולובש צורה ייחודית לכל קוסם או מכשפה - לובש את צורתו של אביו; וכמו שמיטיב לנסח זאת דמבלדור בספר השלישי: "You think the dead we have loved ever truly leave us? You think that we don't recall them more clearly than ever in times of of great trouble? Your father is alive in you, Harry, and shows himself most plainly when you have need of him. How else could you produce that particular patronus? Prongs rode again last night." (יש לי רק את הגרסה האנגלית של הספר הזה, מצטערת)

 

בעיני הקטע הזה הוא אחד מהקטעים המבטאים טוב מכל את רוח הסדרה. לא מדובר רק בסיפור על קוסם שמנפנף בשרביט וצריך להציל את העולם - מדובר בסיפור על ילד המתמודד עם יתמות ועם עול גדול, ולמרות שהוא גיבור - הוא מעל הכל ילד, וילד זקוק להוריו. במהלך כל אחד מהספרים אנחנו רואים התגשמויות של רגשות ודברים מטאפיזיים באופן גשמי - הפטרונוס, אושר; הסוהרסן, דיכאון; הבוגארט, פחד; ושלל דברים נוספים - ידוע כי אהבה חזקה לאדם עושה לו טוב, אבל בספרי הארי פוטר אנחנו רואים התגשמות מוחלטת של זה בהקרבתה של לילי, אמו של הארי, שהצילה אותו מהמוות בזכות הקרבתה. כאשר וולדמורט נכנס בהארי בספר החמישי, הוא לא יכול לשהות שם יותר כאשר לבו של הארי מתמלא ברגש מהמחשבה על כך שהוא עומד להתאחד עם סיריוס - וכאן אנו רואים ביטוי משכנע לכך שלאהבה כוח רב מן השנאה.

 

כך גם עם המוות. רבים אומרים שהאנשים שאהבו צופים בהם ומגינים עליהם; בסדרת הארי פוטר זה קורה שוב ושוב. בספר הראשון, אהבתו של הארי להוריו היא שמאפשרת לו לראות בראי של ינפתא את מקום מחבואה של אבן החכמים ולא להתפתות על ידי וולדמורט; בספר השלישי הארי מזמן פטרונוס הלובש צורת אייל, כלומר אביו, ומגן עליו מפני הדיכאון והחשכה של הסוהרסנים; בספר הרביעי חזרת הד שלהם באמצעות הפריורי אינקאנטאנטם (תופעת הפיכת כשפים) מאפשרת להארי להימלט ממש מבין ציפורניו של וולדמורט; אלו הדוגמאות הברורות והחזקות, אך אם תסתכלו היטב תראו בכל אחד מן הספרים ביטויים ללבטים שאחזו בהארי ונגעו בהוריו, והמחשבה עליהם או אינטואיציה טובה היא שאיפשרה לו לבחור נכון. אם תסתכלו תראו שלהארי יש אינטואיציה יוצאת מן הכלל. חלק מזה קשור אליו, אבל חלק מזה קשור לדעתי גם להוריו, שמכוונים אותו - לא מלמעלה, לא מגן עדן - זה לא קשור לאמונה דתית. הם מכוונים אותו בתוכו, כי הם חיים בתוכו.

 

הזכרונות של המתים ומי שהיו ממשיכים לחיות בנו ולפעם בנו. מי שמת, לא נעלם - הוא רק מעבר לפרגוד.

 

 

 

מכאן והלאה הפוסט כולל ספויילרים חזקים לספר השביעי. ראו הוזהרתם. כדי לקרוא אותם סמנו את הקטע - הם מולבנים.

 

הספר השביעי הוא הדוגמה הכי טובה ליחס למוות. "אבן ההחייאה" לא תחזיר באמת, בשר ודם, את מי שמת; כי מי שמת הוא מת. אבל זה לא הופך אותו לא-קיים עוד - מוות הוא לא כמו Shift-Delete במחשב. הם עדיין קיימים, בתוך הארי. אוליבנדר יצרן השרביטים מסביר להארי כי קוסם יכול לנתב את כוחו דרך כל דבר; האנשים שהארי אהב התקיימו בו, אך האבן איפשרה להם ללבוש צורה - שימו לב כי דמויותיהם נעלמות כשהארי שומט את האבן, אך רק דמויותיהם נעלמות; הם לא מתים שנית, הם עדיין קיימים, בדיוק באותו האופן.

אדון המוות הוא לא וולדמורט, הוא לא מי שייצר כמות גדולה של הורקרוקסים; לא מי שיגבור על המוות. אדון המוות הוא הארי, כי הארי קיבל את המוות כחלק מהחיים. מוות הוא גורלו של כל יצור חי, גם וולדמורט - הנסיון לגבור על המוות מועד לכישלון והוא שיביא את המוות מהר יותר. שימו לב לכך שוולדמורט מת בגיל 71 - זהו גיל מבוגר למוגלגים, אך עדיין לא גיל שבו מתים. וקוסמים חיים יותר ממוגלגים (נאמר ע"י רולינג בראיון). לו וולדמורט לא היה מתעקש למתוח את חייו מעבר ומעבר לנורמלי, היה חי חיים ארוכים ממה שחי בפועל. לדעתי דבר יפה היו לו וולדמורט היה חוטף את אבן החכמים מניקולס פלאמל, חוזר באמצעותה והורג אותו - זה היה מדגיש את העניין. נסיון להמנע ממשהו מביא אותו - כפי שמדגימים סיפורים שונים על נבואות, בכללן ה-נבואה של הארי פוטר, הסיפור על אדיפוס, אגדת הארגז המעופף ועוד.

 

דמויות הוריו, סיריוס ורמוס הן שמאפשרות להארי לצעוד אל גורלו. שוב ושוב לאורך הסדרה המחשבות עליהם והקיום שלהם בו מציל אותו.

 

ועכשיו לנושא קצת אחר בעניין הארי פוטר: אם אני כבר מדברת על הספר השביעי, אני חייבת לומר שהאהבה של לילי וסוורוס היתה בעיני סיפור האהבה היפה ביותר בסדרה, אולי היפה ביותר שקראתי. למרות שה"מוות" של הארי גרם לי להתנהג כממטרה אנושית, אני חושבת שבדיעבד מה שטלטל אותי יותר מכל הוא חייו - ומותו - של סוורוס סנייפ.

נכתב על ידי , 4/9/2007 14:01   בקטגוריות הארי פוטר, מוות, הגיגים  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נמלת דם ב-1/1/2008 23:49
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , מתוסבכים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקסיופּיאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קסיופּיאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)