התואר שלך הוא פרופסור. כן, פרופסור צבע. יש לך פרופסורת-חיים לצבע
וגוון. תלמידיך הססגוניים באים אחת לחודש להרצאה על צבע.
צבעים הם התשוקה שלך, האהבה הממומשת והנדירה שלך. הם רודפים אותך בכל
מקום אליו אתה הולך, מכנים אותך בשמות מגוונים ומעריצים אותך על הידע הנרחב שלך
בהם.
פעם בכמה זמן, מגיע צבע קצת שונה, בזמן קצת שונה, לכיתת ההרצאות שלך.
צבוע, כך אומרים. אף פעם לא תוכל לראותו באמת. אין זו אשמתו כלל וכלל, זהו צבעו.
צבעים אחרים ידמו כמעט בסדר לעומתו, הם בצבע שלהם, ככה הם נראים תמיד. אבל השחור,
הוא אף פעם לא שחור באמת. כשהאורות דולקים, הוא אפור ומדוכא.
"אף אחד לא רואה אותי באמת," הוא אומר לפרופסור צבע.
"אף פעם לא אוכל להיות אני ליד כולם. וכשאוכל, לא יראו אותי. לא מכירים אותי,
פרופסור."
כאשר אייזיק ניוטון המציא את הנורה, רוב השחור בעולם התבהר ולפתע
אבולוציית-השחור החלה במהפכתה. על אף שהייתה חדגונית בימים עברו, הנורה האירה את
עיני כולם. כולם שמחו על בואה, פרט לשחור. מדוע זאת, אתם שואלים? האם עיני השחור
לא אורו גם כן? שאלה כמעט שאלתית. נתייחס אל שני חלקיה בנפרד. בהגדרת השחור, כן,
עיניו אורו גם כן, ראה השחור את כלל הגוונים. אך האם ניתן לכנותו שחור כשאינו נראה
שחור? האם ניתן לכנותו שחור על אף שאיננו יכולים לראות את צבעו האמיתי ללא הנורה?
השחור הפך אפור עם השנים, דבר שפתח בשנאת צבעים, אחד את רעהו. שחור לא נקרא עוד
בשמו, כינו אותו בשם כללי, שיועד לכלל השחורים. "צבוע", "אתה לא
באמת אתה!" הם קראו, וכתגובה הוא שתק בהסכמה. זה לא הצבע האמיתי שלי, חשב.
אבל אתה, פרופסור, הוגה התכסיסים, אשף באחיזת עיניים רב גונית, אולי
אתה תוכל למצוא פתרון לצביעות שאייזיק ניוטון פקח את עינינו אליה.
וכך הוחלט, שמעתה את הרצאותיך תעביר בגיוון יחסי; בהעדר יחידך, אשר
אהבת, בהעדר צבע, פרט לשחור.
את הרצאותיך, לטובת השחור, תעביר בחושך, בו נקודות הצבע היחידות שתראה,
שכולם יראו, יהיו לחמיות.
-שקד
-
זה לא שחור אמיתי עד שמכבים את האורות.